PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:16

Top. Ik ga hem bestellen zodra de kleine verpakking er weer is :)

Net al de bloeduitslag van mijn Quarter gehad, die is eigenlijk heel goed, CK iets verhoogd, maar verder niet. Ik moest hem een week lang aan het werk zetten voor de bloedafname, inclusief rijden, zo konden ze zien of hij het werk van afgelopen week aan kon. Zo is het mij gisteren tijdens het afnemen uitgelegd in ieder geval. Als de uitslag slecht was geweest zou hij dus eigenlijk afgeschreven zijn. Ik zat er om die reden wel een beetje doorheen gisteravond, denk je een gezond jong paard te kopen omdat je oude paard zoveel mankeert, lijkt hij misschien nog wel slechter te zijn.. Heel erg blij dus met de uitslag, advies van de DA is nu om de PSSM2 test af te wachten en te starten met het dieet, in de hoop dat zijn rugspieren daarvan opknappen.

Wicky

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:42

Helaas val ik hier maar weer eens binnen. Nadat ik in oktober 2019 afscheid heb genomen van m'n pssm2-er, heb ik een nieuw paard. Partbred welsh, ondertussen 15 jaar en met "een beetje werk".

Op dit moment zie ik een gedragsverandering tov zeg 2/3 maanden terug;
- nerveus
- schrikkerig
- reactief op omgeving
- strakker in haar vel
- licht trekkende beweging op de buik

Vage dingen dus, maar wel alarmbellen mbt pssm. Wat verandert is in voeding is dat ze gras eet (onder de draden van haar paddock door en aan de hand).

Wat zal ik testen; pssm1 maar eerst?

Ze is 25% welsh en verder onbekend. Pssm2 zou dus ook nog kunnen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:00

Wicky schreef:
Helaas val ik hier maar weer eens binnen. Nadat ik in oktober 2019 afscheid heb genomen van m'n pssm2-er, heb ik een nieuw paard. Partbred welsh, ondertussen 15 jaar en met "een beetje werk".

Op dit moment zie ik een gedragsverandering tov zeg 2/3 maanden terug;
- nerveus
- schrikkerig
- reactief op omgeving
- strakker in haar vel
- licht trekkende beweging op de buik

Vage dingen dus, maar wel alarmbellen mbt pssm. Wat verandert is in voeding is dat ze gras eet (onder de draden van haar paddock door en aan de hand).

Wat zal ik testen; pssm1 maar eerst?

Ze is 25% welsh en verder onbekend. Pssm2 zou dus ook nog kunnen.

Dan zou ik idd daarmee beginnem. Ook gezien de kosten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:47

Hoe zijn jullie ervaringen met het geven van Glucobalance aan PSSM2 paarden?
Ik lees er wisselende dingen over, wel geven/juist niet geven...

Ik geef het eigenlijk de laatste jaren steeds in de zomertijd vanwege de suikers in het gras en de suikergevoeligheid van mijn paard. Dit werd toen ook aangeraden door de dierenarts (voordat ik wist dat hij PSSM heeft) en ik ben het eigenlijk steeds blijven doen.
Nou las ik al een paar keer dat het bij PSSM2 paarden ook negatief kan werken en laatst begon ik wat te twijfelen...
Sinds hij weer op de wei staat (dagdeel met graasmasker) is hij minder fijn te rijden, weer minder actief, lastiger in de aanleuning, wat moeilijker in zijn lijfgebruik...
Maar sindsdien ben ik ook weer Glucobalance gaan geven...
Nou was ‘ie afgelopen week helemaal niet meer te rijden, heel veel spanning, verzet op mijn hand, etc... waarschijnlijk deels als gevolg van andere instructie tijdens onze verengingsles (en hij was al wat minder fijn de laatste weken) maar toen ben ik voor de zekerheid ook eens gestopt met de Glucobalance.
En het gekke is dat hij die paar dagen dat ik ben gestopt weer fijner loopt, meer door zijn lijf, minder verzet op mijn hand...
kan natuurlijk gewoon toeval zijn, maar ik vroeg me toch af of die Glucobalance daar iets mee te maken zou kunnen hebben...
misschien zijn er meer ervaringen mee of juist niet?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:09

Ik heb dan niet op die manier ervaring met de gluco balance.
Maar mijn tinker (met pssm1) gaat er erg van schuren.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:07

Voor wie bij Bulk bestelt: Ik kreeg net het erwteneiwitisolaat weer met 40% korting

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:46

Ik heb afgelopen week van ellende bij My protein besteld
Voorraad van verschillende dingen die ik wil bestellen is al weken compleet ruk bij Bulk (rijstproteine in 2,5kg verpakking, NAC, en nog wat dingen voor mezelf) dat toen ik bij my protein een met zoiets voorbij zag komen
Dan die maar (volgens mij momenteel nog steeds ook dergelijke aanbieding )

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:18

Hey allemaal,
Ik zit met een vraagstuk over een pssm1 paard. Misschien kunnen jullie helpen of tips geven.
Mijn verhaal is, dat mijn man en ik een kleine paddock paradise hebben met 5 paarden. 2 van ons zelf en 3 pensionpaarden.
1 van de paarden een duits koudbloed paard is positief getest op pssm1.
Het dier heeft duidelijk klachten. De eigenaresse is veel mee bezig en maakt zich grote zorgen.
Het paard laat de volgende klachten zien:
- veel plassen, vooral bij inspanning(rijden/ longeren)
- Paard kak ineens in na ongeveer een kwartier actief werken. Is dan niet meer vooruit te branden.
- op buitenrit schrikachtig en gaat er dan vandoor.

Ons hooi dat we op het moment voeren is best hoog in suikers. We geven dijkhooi met graszaadhooi. Alle paarden doen het er goed op.
Paarden hebben 24/7 beschikking over het hooi.
Eigenaresse vermoed dat het hooi de boosdoener is. Ivm de suikers.
Als pensionhouder wil ik best met haar mee denken.
In december hebben we geëxperimenteerd met ander hooi. Zij zegt dat hij er beter op deed.
Dit hooi was laag in suikers, maar de paarden aten het niet graag.
Daarom de keus gemaakt om weer terug te gaan naar het oude hooi.
Wel heb ik haar beloofd om er op te letten als er een nieuwe partij hooi gekocht moet worden op de suikers.
Maar dit is pas in juli/augustus.
Het paard apart zetten is geen optie. Paddock paradise is niet heel erg groot. Ook laat dit paard zich niet tegen houden door stroomdraad om apart te staan, is een echte sloper.
In de kudde is het een blij paard. Speelt veel met mijn jonge paard.
Wel kan hij af en toe erg lang met zijn hoofd maar beneden staan, echt afwezig zijn. Maar geen abnormaal gedrag.
Maar mijn vragen zijn:
- kan het echt zoveel klachten geven door het hooi?
Zo ja, hoe doen jullie dat als je op een pensionstal staat? Waar hooi groot wordt ingekocht?
O ja, paard is 6 jaar heeft ook last van verhoogde leverwaardes.
Wat zouden jullie haar adviseren?
Alvast bedankt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:43

Het hooi kan absoluut de klachten veroorzaken :j

maar puur door de aard van het defect zal suiker in hooi en andere voeding zich veel te snel stapelen in de spieren
Hooi is de hoofdmoot van de voeding , dus het suiker/fructaan etc gehalte in het hooi heeft flink invloed

Ik heb er verder gelukkig geen praktijk ervaring mee , maar met groot inkopen zul je idd goed moeten navragen/testen bij/voor aankoop

Maar! Probleem met groepshuisvesting is , dat je naar de hele groep moet kijken.
Nu is dat met heel graag of iets minder graag eten niet zo heel erg , zolang ze het maar voldoende eten
En na suiker rijker gras/hooi
Kan er bij suiker arm hooi zeker een periode zijn dat ze het slechter eten , minder zoet is vaak toch minder aantrekkelijk.
Maar zolang ze voldoende binnen krijgen en ze na een gewen periode het ook gewoon blijven eten .

Maar uiteindelijk is het toch een beetje een puzzel om een paard met een afwijkende behoefte binnen de groep goed te houden
Of de groep goed te houden op de voorwaarden van het afwijkende dier

Hoewel daar ook weer tegenover staat dat het voor de meeste paarden goed is om lagerw suikergehaltes binnen te spelen

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:41

Sonja_vR schreef:
Ik heb afgelopen week van ellende bij My protein besteld
Voorraad van verschillende dingen die ik wil bestellen is al weken compleet ruk bij Bulk (rijstproteine in 2,5kg verpakking, NAC, en nog wat dingen voor mezelf) dat toen ik bij my protein een met zoiets voorbij zag komen
Dan die maar (volgens mij momenteel nog steeds ook dergelijke aanbieding )

Ow bah. Er staat bij mij 3 - 4 werkdagen levertijd, vorige keer waren ze heel snel, maar ik ben benieuwd nu...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:46

Bij de dingen die ik wilde stond al weken niet op voorraad
Dus ook gewoon niet bestelbaar
En dan kwam het op voorraad , in 100 grams verpakking ... daar schoot ik dan ook net niks mee op
Ach ja, volgende ronde nieuwe kansen voor Bulk ;)
Verder eigenlijk nooit issues met die shop dus

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 19:07

Wicky: als je niet weet wat voor bloed je paard voert, zou ik ook beginnen met het testen van PSSM1.

Nouvel: als het gedrag ook tegelijk met de weidegang is begonnen, zou het ook een reactie op gras kunnen zijn, ook al draagt hij een graasmasker. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar GB kan natuurlijk ook een reactie geven bij overgevoeligheid voor 1 of meerdere van de ingrediënten.

Tsja Cloud, het klinkt eigenlijk alsof deze plek dit paard niet kan bieden wat het nodig heeft ... Een paard met PSSM1 moet nu eenmaal hooi met een laag suikergehalte hebben; daar kun je niet mee schipperen. En ja, hooi met een te hoog suikergehalte geeft symptomen. Dat is de aard van de aandoening.
Dat is dus lastig, zoals Sonja ook al zegt, omdat deze behoefte afwijkt van die van de rest van de groep.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:43

Dank je wel Mac. PSSM1 aangevraagd bij VHL, mocht daar niks uit komen gaat pssm2 er achter aan.

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:57

Ben het met jullie eens hoor! Ik wil ook graag hooi geven met laag suikergehalte. Helaas was vorig jaar geen goed hooi jaar.
Daar zijn we ook afhankelijk van. Hopelijk van het jaar beter en meer keus.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:02

Spoelen/weken kan nog helpen met een gedeelte suiker uitspoelen
Maar goed, das met een groep paarden ook nog een leuke klus natuurlijk :+

Ik merk het met mijn pssm2 paard ook hoor, ze staat in de groep en eet met de groep mee
Op stal is het hooi uitgezocht voor sobere dieren
Want het is een ijslanderstal
Maar die van mij zou in principe best wat rijker hooi mogen
Maar goed, dat compenseer ik dan met bijvoeren van wat rijker voer iedere dag(wel graanvrij ivm maag/darm gevoeligheden)
Maar ja, extra geven is makkelijker dan een paard structureel armer houden in de groep
Pluk gewoon mijn paard 1 a 2 keer per dag uit de groep

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:58

Mac schreef:
Wicky: als je niet weet wat voor bloed je paard voert, zou ik ook beginnen met het testen van PSSM1.

Nouvel: als het gedrag ook tegelijk met de weidegang is begonnen, zou het ook een reactie op gras kunnen zijn, ook al draagt hij een graasmasker. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar GB kan natuurlijk ook een reactie geven bij overgevoeligheid voor 1 of meerdere van de ingrediënten.

Tsja Cloud, het klinkt eigenlijk alsof deze plek dit paard niet kan bieden wat het nodig heeft ... Een paard met PSSM1 moet nu eenmaal hooi met een laag suikergehalte hebben; daar kun je niet mee schipperen. En ja, hooi met een te hoog suikergehalte geeft symptomen. Dat is de aard van de aandoening.
Dat is dus lastig, zoals Sonja ook al zegt, omdat deze behoefte afwijkt van die van de rest van de groep.

Herkenbaar! Hier staat Esio tot mijn grote verdriet alleen. Wel aangrenzend aan maatjes maar niet op hetzelfde stuk, omdat niemand zijn paard alleen op zand wil. Ik ga nu de paddock pimpen.

Welke groentes en fruit mag een P1 hebben? Is voor de voerbal en voerpuzzel die ik wil laten maken..

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:08

Fruit zou ik achterwege laten, Elin. Teveel suiker. Goenten moet kunnen, denk ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:53

Ik heb van die kleine voer/hooiballen om in de stal te hangen en die vul ik op dit moment met kleefkruid, gedroogde brandnetels, paardenbloemen en stukjes wortel, net wat er voorhanden is. Als ik even weinig kan vinden doe ik er hooi/voordroog bij.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 10:06

Elin: fruit bevat idd heel veel suiker dus dat zou ik niet doen.
Dingen die je kunt proberen zijn: witlof, komkommer, of kleine stukjes wortel. Ik hoor ook van mensen die pinda's in de dop gebruiken als beloning of extraatje. Die van mij lusten dat niet (de hond dan weer wel dus was er toch iemand goed mee :D ).
Die van mij zijn dol op simpele grasbrokjes (Pavo Fibre Nuggets).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:23

Ik vind hazelnoot takken altijd wel een fijne knabbel afleiding.
Die bosjes groeien als een malle, dus als je die ergens in de buurt hebt groeien kun je regelmatig takken wegnemen daarvan.
In het voorjaar vraag ik bij fruitboomeigenaren vaak om hun snoeimateriaal van de appelbomen.
Ik heb nu welliswaar geen pssm paard maar wel een paard dat van lucht obees wordt, die krijgt dus redelijk beperkt hooi en dan zijn zulke takken een mooie afleiding.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 11:45

Takken zijn idd ook super. Vroegah werden ook takken gedroogd na het snoeien - zoals hooi zeg maar - om die in de winter aan de dieren in de wei te voeren. Daar wordt momenteel ook weer mee geexperimenteerd. Geen gekke trend.

In het seizoen kun je ook makkelijk aan wilgentakken komen. Berkenstammen kunnen ze ook een poosje mee in de weer zijn. Lekker afpellen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:06

Zijn hazelaars daarin ook een optie? Heb er hier veel staan langs de rand van de weg.

Overigens, hoe zien de 'putjes' eruit bij die van jullie? Mijn merrie heeft aan haar rechterbil echt een put waar je je duim in kan steken (maar valt niet op als ze hem niet op rust heeft staan)
Afbeelding
Daar waar het grappige streepje zit, dat is de put :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 14:14

Kleintjes op zijn borst/schouders:

Grote op zijn achterwerk:

Het kenmerkende aan de meeste PSSM "putjes" is dat er ook een bobbel langs zit. Vaak kun je die zien, soms alleen voelen. Ze omschrijven het als dat je op de golfbaan een verkeerde slag doet en in het gras slaat ("divot"). Dan heb je ook zo'n gat met een bobbel er langs.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:45

Kirania schreef:
Zijn hazelaars daarin ook een optie? Heb er hier veel staan langs de rand van de weg.

Overigens, hoe zien de 'putjes' eruit bij die van jullie? Mijn merrie heeft aan haar rechterbil echt een put waar je je duim in kan steken (maar valt niet op als ze hem niet op rust heeft staan)
[ [url=m/fMyGwI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daar waar het grappige streepje zit, dat is de put :j

Aan hazelaars groeien hazelnootjes, ja die komen heel goed in aanmerking. Groeit als een idioot van lente tot late herfst.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:49

Sizzle, top, dan ga ik morgen wat snacks halen voor de paarden :j

Mac, dat zijn echt grote divots! Hier nooit een bobbel gemerkt, wel merkwaardige putjes in bil en op de borst. Bij Shane lijken ze haast symmetrisch?