[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:05

Mar70 schreef:
Ik vraag me wel af of er onderzoek gedaan is naar bloedworm. Dat zou ik dan ook wel willen weten.

Hij wordt goed bijgehouden met ontwormen, vanwege de bloedwormen infectie van een paar jaar geleden. Dat overkomt hem niet nog een keer, daar ben ik heel strikt in. In het bloed is ook geen enkele aanwijzing daarvoor gevonden. Mest was de laatste keer ook goed.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:08

Eiwitten kan,in principe niet zoveel kwaad. Trouwens oude paardjes met cushing hebben,baat bij extra eiwitten. Helpt terug mee aan de spieropbouw. En zoals andere al schrijven is die hoeveelheid SP goed. Vermoed ook dat de medicatie tijd nodig heeft. Duurt toch een tijdje . Ik merkte na een tijdje dat mijn merrie veel minder infecties enzo had. Is het paardje ook op wormen getest? Want die kunnen de darmen ook goed beschadigen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:11

Voor de paardjes zonder tanden / met darmproblemen...misschien een optie om de voeders van Sanequi eens te bekijken ? Wel aan de prijs, maar echt goed voer voor zulke patiëntjes :)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:24

Goedemorgen, ik meld me hier ook omdat ik sinds augustus ook een pony met cushing heb.

Situatie: mijn 18jarige shetlander Bas kwam altijd al wat moeilijk uit de wintervacht, maar met veel poetsblokjes of een keer scheren lukte het uiteindelijk wel. Echter afgelopen zomer schoot hij binnen enkele weken alweer in de wintervacht en was hij begin augustus alweer klaar voor de winter met een dikke, ietwat krullerige vacht. Hij liep zo nu en dan moeilijk (leek verdacht veel op HB) en zijn hoeven begonnen achterover te kantelen, daarbij was hij zweterig op de hals en schouder. Daarbij gaf Bas duidelijk aan niet lekker in zijn vel te zitten, hij was wat down en duidelijk niet de Bas zoals ik hem ken. Voor mij genoeg bellen om te rinkelen om hem te laten testen op PPID eind augustus. Hij had een ACHT waarde van 148, dus niet te ontkennen dat hij PPID heeft. Op het moment van testen heb ik ook de hoefsmid laten komen, en deze bevestigde dat Bas toch wel licht hoefbevangen was of was geweest. En zo kwam ook de dag dat hij geen stap meer wilde lopen. Hij heeft toen zowel Prascend als 2 weken Metacam gehad. Daarbij heb ik hem met een graasmasker op moeten zetten, aangezien ik een heel groot land heb en Bas het niet zo nauw neemt met een schrikdraadje meer of minder, dus zichzelf regelmatig voorziet van wat extra gras uit de afgezette stukken.

Het graasmasker deed zijn werk, Bas viel mooi af. Ik schoor zijn borst en hals deels. Door de prascend en gelukkig het afnemen van het hete weer was hij veel minder zweterig. Door de metacam liep hij weer wat beter, en ik kreeg het idee dat hij weer beter in zijn vel zat. Na 2 weken gestopt met de Metacam, en toen aangekeken. Hij liep nog altijd niet helemaal goed, niet stokkreupel maar wel moeizaam en voorzichtig. Opnieuw de veearts erbij voor een tussentijdse check. Zij vond ook dat hij netjes afgevallen was, vond zijn hoeven nog niet superslecht maar wel gevoelig, en raadde aan het nog even 2 weken te geven. Anders eens eenmalig ijzers met siliconen ertussen om de druk van de zool af te halen.

Inmiddels ben ik aan het einde van die 2 weken en heb ik de hoefsmid gevraagd langs te komen om zijn hoeven opnieuw te bekappen aangezien die alweer vlug gegroeid zijn en hij weer achterover begint te staan, en ook gevraagd naar de optie met ijzers. Deze week voelde Bas zich absoluut niet goed en vond ik hem de afgelopen ochtenden languit in de mist in het natte gras op de grond. Dat is niks voor Bas, het is een diva en hij gaat niet zomaar languit liggen, zeker niet op de vochtige koude grond. Hij kon maar moeizaam overeind komen, wilde liever niet, terwijl hij normaal gesproken gelijk overeind komt als hij me hoort en ik hem (in de zomer) zie liggen.
Hij is door de regen zeiknat maar droogt ook slecht op. Zijn vacht is helemaal krullerig en isoleert niet meer. Als hij droog is, is de vacht moeilijk te borstelen.
Dit heeft me doen besluiten hem onder een regendeken te zetten. Ze staan 24/7 buiten (met schuilstal in de vorm van zeecontainer) en mijn voorkeur is dat ze dat lekker zonder dekens doen, maar ik ontkwam er niet aan omdat hij zich duidelijk niet goed voelde.
Daarbij vond ik hem zo moeilijk lopen de afgelopen dagen, dat ik hem opnieuw op de metacam heb gezet ( ik had nog een flesje staan)

Tsja en nu ben ik een beetje radeloos. Wat moet ik hier nou mee ? Hij is sinds de diagnose nog niet weer 100% geweest. Er zijn dagen dat hij zich wel best voelt, vrolijk is, lekker met de rest mee rent en staat te groomen met de anderen, maar er zijn ook dagen dat ik hem in zijn eentje achter in het land vind terwijl mijn andere 2 zich totaal niet om hem bekommeren. De andere 2 lijken ook meer met elkaar op te trekken, en Bas soms buiten te sluiten. Of dat Bas er zelf voor kiest om afstand te nemen, kan ook, maar ze staan er duidelijk anders bij dan voorheen.

Direct na de diagnose had ik mezelf voorgenomen het een jaar te geven zodat ik alle seizoenen met Prascend kon mee maken en kijken of het ponywaardig is. Maar ik vind hem zo slecht, dat ik me afvraag hoe lang ik moet blijven 'wachten' tot hij wel meer opknapt. Hoe lang is het paardwaardig en voor wie doe ik het op dit moment vraag ik me soms af ? Voor hem of voor onszelf ?

De enige ervaring die ik met cushing heb is dat een vroegere verzorgpony het had ( dan heb ik het over ruim 20 jaar geleden) en dat de medische kennis toen lang zo ver niet was dus deze pony gauw naar de eeuwige groene weides is gegaan. Verder heb ik dus nog geen idee hoe dit zich allemaal ontwikkelt en wat ik kan en mag verwachten. Ik lees er heel veel over, maar wilde hier toch even mijn situatie schetsen en leren van de ervaringen van anderen.

Morgen bel ik de veearts weer, wat ik hiermee aan moet, of ze toch nog een keer wil komen checken.

Ik vind het zo gek dat ik nu ineens met een zorgenkindje zit. Afgelopen juni won Bas nog het kampioenschap op de ponykeuring met mijn zoon, en nu heb ik een opaatje waarvan ik niet weet hoe lang hij nog bij ons blijven zal. Hij is zo snel van 'het vermoeden van' naar daadwerkelijk cushingpatiënt gegaan die daar ondanks medicatie niet echt mee om lijkt te kunnen gaan

Hij staat met 2 andere pony's 24/7 in een weiland van 1.63 hectare, opgedeeld in stukken (Maar Bas voorziet zichzelf dus van alle stukken). Ze hebben een eigen mini bos om in te schuilen, en de keuze om in de container met rubber matten en stro te gaan

In juni stond hij er nog zo bij:
Afbeelding

En gister vond ik hem zo in het weiland (toen nog geen passende regendeken, inmiddels wel)
Afbeelding

Vanaf nu dus een meelezer, meedenker maar vooral leerling denk ik, ik wil heel graag alles van jullie weten en leren om Bas met cushing nog lang paardwaardig bij ons te kunnen houden.

Siers83

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:33

Hoevell prasend krijgt hij en heb je al hertest?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:48

Hij krijgt een half tabletje per dag. Nee nog niet opnieuw getest, dat wil ik morgen gaan voorstellen omdat ik wel erg benieuwd ben. Hij had een behoorlijke hoge waarde, maar weet niet of het nu handig is aangezien in deze tijd toch sowieso de ACHT omhoog gaat?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:53

Zelfde vraag als Siersma idd :) Als ik het goed lees, is hij pas eind augustus getest ?

Die hb blijft duidelijk nog steeds sluimeren, dus is volgens mij gras absoluut een no go op dit moment. Ook niet met graasmasker. Geen idee natuurlijk of dit mogelijk is om hem tot volgende zomer '' grasloos '' te houden. Zeker nu in het najaar is gras voor hb'ers gevaarlijk.
Droog hooi en een goede vit-en mineralenbrok gaan hem op dit moment veel meer goed doen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:02

Misschien is het voor nu het beste om hem van het gras af te halen, is dat een optie? Ik zou daar eens mee beginnen en dan kijken hoe het gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:07

Als een paard/pony hoefbevangen is (geweest) groeit het hoefmateriaal sneller dan normaal. Je moet dus veel vaker de smid erbij hebben om de vorm goed te houden voor de pony, met name de teen moet je kort houden om te voorkomen dat er weer druk komt op de beschadigde verbinding tussen de buitenkant van de hoef en het "binnenwerk" en de boel weer losscheurt. Dit is echt heel belangrijk bij hoefbevangenheid, als het steeds weer losscheurt wordt het niet beter en krijg je chronische klachten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:10

Die teen vijlen kun je zelf ook even doen. Om de paar dagen tot in de witte lijn terug vijlen. Maak je Bas wel gelukkiger mee, denk ik. Kleine moeite, groot plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:25

Je zit nog in de SR periode (lees daarover even bij in de OP hier in dit topic). Season Rise = de periode dat alle paarden gezond en met cushing een hogere acth waarde hebben. Heeft met de rui periode o.a. te maken. Maar voor een paard met PPID is dat juist de zwaarste periode.
Mijn sterretje in de hemel, was dan eigenlijk altijd hb of onderweg ernaar toe. Dus hou daar rekening mee, als het voor je gevoel nog niet snel genoeg verbetert.
En heel belangrijk!! Haal die pony van het gras af. Zet hem voorlopig op een zandpaddock met alleen hooi ipv gras, want gras is juist in deze periode funest voor je pony.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:39

Heeft die SR niet te maken met vetopslag? Hebben alle paarden nodig om een 'wintervoorraad' aan te leggen voor de schrale maanden. Is in gevangenschap natuurlijk vaak niet het geval, maar in het wild is het lastig eten zoeken in die maanden. Is bijv bij IR ook een lastige periode voor het afvallen. Want de paarden zijn er juist op ingesteld om alles vast te houden voor de slechte periode. Maar daar wordt in de test toch wel rekening mee gehouden?

Ik heb het bij mijn overleden welsh ook gehad met die HB. En ik ben er op ingericht om pinies van het gras te houden. Maar goed bekappen helpt wel. Maar dat moet je echt wekelijks goed bijhouden. Niet te dien met een smid, maar zelf prima te doen. Als je dat eng vindt, vraag je gewoon of je smid het even voir wil doen. Uiteindelijk is het niet veel anders dan je eigen nagels vijlen. Alleen met iets groter gereedschap.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:33

Ingrid_92 schreef:
Jannepauli schreef:
Ik zou een hele andere keuze maken.. namelijk beginnen met Prascend en zo snel mogelijk. Spierverlies en afvallen zijn symptomen van PPID en ondanks dat ik de bloedwaardenuitslag niet in detail ken, is mijn mening dat het 'chronisch ontstekingsniveau' eerder veroorzaakt wordt door een te hoog of te laag cortisolniveau door de verstoorde hormoonbalans als resultaat van PPID. Prednison gaat daarbij niet helpen en maakt het paard niet beter, met een risico op hoefbevangenheid. Dus nee, wél Prascend, géén Prednison. (Prednison wordt m.i. net wat te vaak gegeven als 'redmiddel' als de dames en heren DA het ook niet weten). Daarnaast zou ik het menu van het paard verbeteren - liever geen lucerne, wel een goed hooi en een vitamine/mineralen product met een lager kh/suiker dan PV Pavo18+.

Hooi kan hij sowieso al niet meer kauwen, hij heeft niet zoveel tanden meer en wat hij nog heeft is bijna allemaal weg gesleten (kan hij vrijwel niks meer mee). Luzerne blijf ik geven voor de eiwitten, melasse vrij. Luzerne voorzie ik dus geen problemen mee. Ik ben al aan het kijken geweest naar producten van Agrobs, die hebben wel wat mooie producten heb ik gezien, beter dan de pavo 18+.

Degene die het bloed afgenomen heeft is niet de 'eigen' dierenarts die hem normaal behandeld, maar de tandarts die ook gelijk bloed getrokken heeft. De bloedresultaten moet ik sowieso nog even doorgeven aan mijn dierenarts. Ben inderdaad ook benieuwd wat hij ervan zegt.

Ah so .. in je eerdere berichten had je dus maar halve informatie gegeven - je schreef nergens dat het paard niet meer goed kan kauwen. Ja, dan is luzerne wel een aangewezen product of de grasproducten van Agrobs :)
Ik neem aan dat jouw tandarts dan ook arts is? Want als hij alleen gebitsverzorger is, dan mag hij geen bloed afnemen. Hoe dan ook lijkt het me, gezien de stress die een paard ondergaat bij de tandverzorging, niet bepaald het goede moment om de ACTH-test te doen: door stress schiet dat sowieso omhoog.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:51

Jannepauli schreef:
Ah so .. in je eerdere berichten had je dus maar halve informatie gegeven - je schreef nergens dat het paard niet meer goed kan kauwen. Ja, dan is luzerne wel een aangewezen product of de grasproducten van Agrobs :)
Ik neem aan dat jouw tandarts dan ook arts is? Want als hij alleen gebitsverzorger is, dan mag hij geen bloed afnemen. Hoe dan ook lijkt het me, gezien de stress die een paard ondergaat bij de tandverzorging, niet bepaald het goede moment om de ACTH-test te doen: door stress schiet dat sowieso omhoog.

De tandarts is idd dierenarts, ze heeft eerst bloed afgenomen en daarna pas de tanden gedaan, vanwege de reden die jij noemt. ;)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:21

Wauw wat een verhaal sanex!
Ik begreep juist dat er nu 'niks meer in het gras zit' maar ik zie mijn shets en fjord ook een bol buikje krijgen.... de shet met cushing blijft echter mager... ik heb het idee dat ze juist best veel voedingstoffen nodig heeft.. is metazoa een optie voor mijn cushing shet? Ik voer het nu aan mijn eczeem fjord en dat gaat goed..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:37

lissie_zigor schreef:
Wauw wat een verhaal sanex!
Ik begreep juist dat er nu 'niks meer in het gras zit' maar ik zie mijn shets en fjord ook een bol buikje krijgen.... de shet met cushing blijft echter mager... ik heb het idee dat ze juist best veel voedingstoffen nodig heeft.. is metazoa een optie voor mijn cushing shet? Ik voer het nu aan mijn eczeem fjord en dat gaat goed..

Er zit nu idd haast niks meer in gras aan goede voedingsstoffen...maar wel een bom fructaan op sommige momenten :\
Cushies hebben idd voldoende vit en min nodig. Soort van balancer zoeken om naast voldoende ruwvoer te geven. Heb geen ervaring met Metazoa, maar hier loopt een topic over dacht ik.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:15

@Pandora bedankt dan snap ik nu iig hoe het zit met dat gras XD

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:05

Maris schreef:
Lauret, aah dus je bent pas sp gaan voeren op de kliniek, of net daarvoor toen bekend was dat je paard een darmontsteking had ! DAt had ik niet begrepen.
In Utrecht voeren ze vaak HAB/HAP brok voor paarden met darmproblemen. Dat zijn havermoutpellets en ze zijn licht verteerbaar, dus dat ontziet de darmen. Misschien ook nog een idee ? Alleen HAB brok stelt niet zoveel voor qua voedingsstoffen, meer bedoelt als darmvulling.

En je voert nu nog steeds sp, ik neem aan omdat de da denkt dat de darmontsteking nog steeds niet weg is ? De dunne mest zal dus ook door die ontsteking komen ?
Heeft je paard wel medicijnen nu voor die dunne mest ? Bio sponge misschien ?

Ik voer nog steeds SP omdat de ontsteking er nog steeds zit. En volgens de internist moet hij dan nog minimaal hooi en zo veel mogelijk SP. Het vreemde is dus alleen dat zijn mest een week of 3 echt goed is geweest en dat sinds vorige week (ik zou bijna zeggen, toen het slechter weer werd) wat dunner. Ik voer hem Yea sacc ultra van audevard en dan het maximale wat mag. Verder krijgt hij niks.

Woensdag word ik terug gebeld door de internist en zal dan ook de grasbrokken en havermoupellets bespreken. Bedankt in ieder geval voor de tip!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:11

Fijn dat je nog kan overleggen met de dierenarts ! Ik neem aan dat je paard ook nog steeds medicijnen krijgt ivm de ontsteking ? En niets voor de dunne mest nog ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:18

Die van mii heeft ook dunnere mest. Volgensmij sinds ik de dosis omhoog heb gegooid naar een halve. Ik hoop dat het tijdelijk is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:26

Hier de laatste tijd ook dunne mest. -O- /niet echt diarree maar genoeg om vieze staart te krijgen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:35

Bij regen heeft die van mij dunne mest dag wee droog en dan gaat het weer goed.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:40

Ik gaf die van mij altijd NAF Biotics. Dat hielp uitstekend tegen de diarree. Hij had ook chronische darmontsteking en de diarree heb ik daarmee helemaal op kunnen lossen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:31

ohjajoh6 schreef:
Dan wil ik je niet nog meer in de war maken CarolineCF, maar MiniMe had ook een berenvacht en die stond als eerste te kouwkleumen, maar net zo hard als eerste te zweten bij warmer weer. Als ik die door een lange warme zomer, vroeg moest scheren, gingen daar echt 300 grams dekens op bij kou, daar redde ik het dan echt niet mee met een regendeken alleen, ook niet bij flinke vrieskou en toch al weer een flinke vacht hebben.
Haar interne thermostaat was goed van de leg iig...

Je maakt me niet in de war hoor. Het is fijn hier ook van anderen over te horen dat e.e.a. soms niet helemaal logisch verloopt. Bij die van mij is de interne thermostaat duidelijk ook helemaal stuk. Soms zweet hij zelfs met -5 (zonder zon). Maar zweten buiten in die kou dan kan je niet zonder bescherming. Niet lopen is ook geen optie - want dan groeit hij dicht. En zo tobben we vroklijk door :j

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:43

Fabster schreef:
Die van mii heeft ook dunnere mest. Volgensmij sinds ik de dosis omhoog heb gegooid naar een halve. Ik hoop dat het tijdelijk is.

Onze veearts waarschuwde al bij start met pergolide dat darmproblemen veel voorkomen en adviseerde zelfs bij het wennen extra psylllium toe te voegen aan het voer. Ik geef nog steeds maandelijks een extra kuur (200 gram vlozaad 7 dagen lang). En hij heeft toch eigenlijk altijd een vieze staart ..