[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:56

Sophie had wel gezweet onder haar eczeem deken.
Maarja afdoen is ook niet echt een optie.
Gisteren avond hebben we beide paarden een lekkere douch gegeven.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:12

pony lief staat overdag zonder deken, bij de eerste warmte was hij al helemaal bezweet onder de deken. ondanks dat ze wel schaduw hebben. Ik smeer savonds derfen en overdag goed veel vliegenspray dan gaat het wel redelijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:20

Hier wisselt het met zweten.

Cherise zweet bijna niet, alleen gisteren was ze nat, en Blacky zweet wel onder de RSIH. Dit terwijl ze maar een klein stukje uit elkaar staan en allebei schaduw hebben in de wei.
Ik heb Blacky vrijdag zonder deken laten lopen maar dat was door de dazen geen echt succes. Deken wel even gewassen, dus die was weer lekker fris.
Dus de deken blijft op en 's avonds wassen we Blacky (zonder shampoo) om het zweet weg te spoelen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:33

Hebben die van jullie ook last van de dazen?

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:38

Hier weinig dazen, maar woon op het platte land dat maakt denk ik ook wel wat uit.
Heb de manen van aura maar weer eens onderhanden genomen. Vlechten eruit wat babyolie erdoor en opnieuw vlechten. Dit werk voor ons het beste.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:41

Weinig dazen. De dazenval doet meer dan zijn werk. !!!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:43

Hier mega veel dazen... Paarden rennen de weide door -O-

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:49

Ik heb zoiets al eens gevraagd en het duurt nog wel een poos. Maar wil aura straks geen winterdeken op doen. Met het idee dan heeft ze eens geen deken op. Maar dan wil ik haar laten scheren in de maand ???? En dan een dunne deken erop doen? En dan rond maart de Exceemdeken. Is dat wijsheid? Ik rij haar gemiddeld drie keer in de week.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:49

_PatriciaH schreef:

Vreselijk :(. Ik vind zo'n val meer dan een uitkomst. Ik ben zelf allergisch voor die beesten.
Je ziet ze er allemaal rond zwerven. Die bal wordt warmer als de paarden.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:57

Even een update van D'amour na haar homeopathische medicijnen.

Haar reactie was heel heftig op de medicijnen, dus een teken dat afvalstoffen los kwamen. Moest ze helemaal opmaken, 1 voor haar suikerspiegel en 1 voor haar vochtbalans. Ongeveer 5 weken meegedaan, 2 x daags 2ml. Na de medicijnen ging het echt zoveel beter.

Helaas is het vorig weekend weer heel heftig geworden. Ze had zowiezo al meer jeuk gekregen, maar we stonden 2 dagen op een evenement. Daar stond ze op productie gras. Dit heeft een hoge reactie bij haar gegeven, gelukkig werd het weer minder.

Maar moest nog bellen hoe ze het deed na de vorige medicijnen. Nu heeft ze er 1 voor allergische reacties gekregen. Heftige reactie is er weer gekomen en vanmiddag heeft ze de zijkant van haar hals tegen het hek geschuurd waardoor er nu een stuk vel weg is en wat los hangt.

Nu baal ik er gewoon ontzettend van dat ze in de zomer zoveel jeuk heeft en in de winter niks aan de hand is. Ik zit er nu over na te denken om een stuk wei om te ploegen en af te zetten, waarbij de ze hele zomer alleen maar hooi krijgt.

Graag ben ik benieuwd naar jullie mening en wat jullie zouden doen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:59

Ehhh getver....
Reageert ze zo heftig op gras??

Zoja, dan jammer dan, kaal en hooi...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:01

Auraenguus schreef:
Ik heb zoiets al eens gevraagd en het duurt nog wel een poos. Maar wil aura straks geen winterdeken op doen. Met het idee dan heeft ze eens geen deken op. Maar dan wil ik haar laten scheren in de maand ???? En dan een dunne deken erop doen? En dan rond maart de Exceemdeken. Is dat wijsheid? Ik rij haar gemiddeld drie keer in de week.

Ik snap je verhaal niet zo goed.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:03

Iris. Heb je een eigen plek ?
Misschien is een paddock Paradise een oplossing ? Dan kan ze nog wel bewegen. En toch van gras af.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:10

Ojee, is ook niet mijn sterkste kant :( het goed verwoorden.
Nog een poging. Straks als die ...vliegjes weg zijn dan gaat de Exceemdeken eraf. En eerder kreeg aura als het kouder werd een winterdeken op. Dit wil ik niet doen. Maar wat is dan wijsheid? Scheren en een deken opdoen in de maand februari bv. En de Exceemdeken een maand later. Of niet scheren en gelijk de Exceemdeken erop? Maar is de vacht dan niet te dik? Hoop dat het nu wat duidelijker is.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:20

Marjo89 schreef:
_PatriciaH schreef:

Vreselijk :(. Ik vind zo'n val meer dan een uitkomst. Ik ben zelf allergisch voor die beesten.
Je ziet ze er allemaal rond zwerven. Die bal wordt warmer als de paarden.

Dazenvallen staan er al en echt twee op een stuk... Zijn er hier echt mega veel..

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:25

Marjo89 schreef:
Misschien is een paddock Paradise een oplossing ? Dan kan ze nog wel bewegen. En toch van gras af.

Ja, ze staat bij mij aan huis. Het schiet me opeens binnen dat ik de kleine wei dicht doe (ze heeft nu nog een grote erbij aan) en dan kruidenhooi of iets in die richting bijvoer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:30

Auraenguus schreef:
Ojee, is ook niet mijn sterkste kant :( het goed verwoorden.
Nog een poging. Straks als die ...vliegjes weg zijn dan gaat de Exceemdeken eraf. En eerder kreeg aura als het kouder werd een winterdeken op. Dit wil ik niet doen. Maar wat is dan wijsheid? Scheren en een deken opdoen in de maand februari bv. En de Exceemdeken een maand later. Of niet scheren en gelijk de Exceemdeken erop? Maar is de vacht dan niet te dik? Hoop dat het nu wat duidelijker is.

Jij bedoeld de winter zonder deken en dan in het voorjaar scheren en de eczeemdeken er op
Niet scheren,waarom zou je dat doen?Ze verharen toch wel onder de eczeemdeken.
Is bij appie ook zo.Maar die staat wel het hele jaar door met deken op, eczeem in de zomer en de winterdeken in de winter :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:31

irisje2 schreef:

Haar reactie was heel heftig op de medicijnen, dus een teken dat afvalstoffen los kwamen. Moest ze helemaal opmaken, 1 voor haar suikerspiegel en 1 voor haar vochtbalans. Ongeveer 5 weken meegedaan, 2 x daags 2ml. Na de medicijnen ging het echt zoveel beter.

Helaas is het vorig weekend weer heel heftig geworden. Ze had zowiezo al meer jeuk gekregen, maar we stonden 2 dagen op een evenement. Daar stond ze op productie gras. Dit heeft een hoge reactie bij haar gegeven, gelukkig werd het weer minder.

Maar moest nog bellen hoe ze het deed na de vorige medicijnen. Nu heeft ze er 1 voor allergische reacties gekregen. Heftige reactie is er weer gekomen en vanmiddag heeft ze de zijkant van haar hals tegen het hek geschuurd waardoor er nu een stuk vel weg is en wat los hangt.

Nu baal ik er gewoon ontzettend van dat ze in de zomer zoveel jeuk heeft en in de winter niks aan de hand is. Ik zit er nu over na te denken om een stuk wei om te ploegen en af te zetten, waarbij de ze hele zomer alleen maar hooi krijgt.

Hoelang staat ze op gras dan?
kun je het niet een aantal uur doen, of op een kale weide zetten?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:42

irisje2 schreef:
Marjo89 schreef:

Ja, ze staat bij mij aan huis. Het schiet me opeens binnen dat ik de kleine wei dicht doe (ze heeft nu nog een grote erbij aan) en dan kruidenhooi of iets in die richting bijvoer?

Zou idd de hoeveelheid gras dan zoveel mogelijk beperken.
Was jij degene die zocht naar kruiden hooi op Facebook ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:29

Over uit de vacht scheren: heb ik 1 keer gedaan bij onze pony omdat die er altijd 'slecht' door komt. Wat wil zeggen altijd eerst overal kale plekken voordat ze mooi strak in het zomerpak zit.

Alleen werd het de week er op zo fris dat ik toch nog een 150 gr deken op moest leggen. En dan vind ik deken op/af met de wisselende temperaturen toch lastiger dan laten verharen onder de eczeemdeken.

Dat laatste gaat namelijk ook gewoon. Af en toe lekker roskammen en ook je deken wat ontharen en/of wassen, maar verder?

Nu verschilt het wel dat deze pony met pensioen is. - Dan nog mag iedereen zelf weten of hij scheert of niet, dekens gebruikt of niet enz :) -
Maar onze andere poown die 3-4 keer per week gereden wordt scheer ik liever (en dan winterdekens). Persee nodig is het niet, hij heeft nog en vrij rustig bestaan en hoeft niet op wedstrijd :+ Maar makkelijk vind ik het wel!

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:02

Ons paardje (Arizona) heeft een Rambo deken aan en zweette heel hard dit weekend! Het waren natuurlijk wel extreme temperaturen! Morgen voorspellen ze weer 30 graden hier, dus ik ben aan 't overwegen om 's morgens haar deken af te doen en in de late namiddag weer aan te doen. Alleen is het zo dat ze niet thuis staat, dus als ze aan het schuren gaat ben ik er niet bij om direct in te grijpen, dus ik twijfel wel hard. Ze wordt wel heel goed tegen alle insecten ingespoten met Aborbine Ultrashield.
Wat zouden jullie doen?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:24

ellepel schreef:
irisje2 schreef:

Hoelang staat ze op gras dan?
kun je het niet een aantal uur doen, of op een kale weide zetten?

Ze staat 24/7 buiten op kort gras.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:58

Hallo,

Ik heb nu 6 jaar een pony met vrij heftige eczeem, het is al veel minder dan dat het was maar nog steeds heeft hij er last van. Elke zomer loop ik weer tegen het probleem aan dat ik de deken er nauwelijks af krijg. Volgens mij snapt hij de link deken-vliegen-jeuk.. Heb wel eens als test de deken er in de winter op gedaan en afgehaald en dan is het geen probleem. Ik krijg hem in de zomer ook nauwelijks te pakken (tenzij hik geen deken op heeft) in de winter is dat probleem er nooit. Wanneer ik de deken er af gehaald heb wordt pony ook meteen gek van mugjes en gaat die heel hard rennen en/of schuren. Ik vind het onderhand gewoon sneu om dat ding er af te halen omdat het altijd zo'n gevecht is, maar als ik wil rijden moet het toch. De laatste tijd doe ik dan ook meer grondwerk, vd, wandelen en fietsen met hem en stel ik mezelf vaak de vraag of ik het rijden in de zomer dan maar voor een groot deel weg moet laten, of alleen sochtends heel vroeg.. Hij is hier prima onder verder, heb sowieso altijd het idee dat in de zomer pony liever gewoon onder zn afdakje staat en met de andere pony's loopt. Vraag me af of er meer zijn met dit probleem en hoe jullie dit aan pakken.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:02

Ik meld me hier ook even, als nieuwkomer op het gebied van zomerexceem..

Had laatst een topic geopend, maar die werd helaas gesloten dus probeer ik hier aan informatie en tips te komen!

Heb een 3 jarige staan, Fries x haflinger die ontzettend last heeft van exceem. Staat nu voor de tweede zomer onder een deken.

Met deken gaat het redelijk goed, jammer genoeg schuurt ze wel haar hele hoofd open. Ben begonnen met smeren met een mengsel van uierzalf met tea tree olie. Dit heelt de wondjes gelukkig goed. Elke dag krijgt ze een handje gedroogde brandnetels en verder geef ik haar geen extra voeding ( staat 24/7 buiten op het land + 3 keer per dag hooi ). Ik durf haar niet bij te voeren omdat ik simpel weg niet weet of ik haar hier goed mee doe aangezien er toch suiker e.d. In brok en muesli zit.

Wanneer in de deken af haal word ze ongelofelijk roekeloos, heel erg sneu. Ook de andere paarden hebben last van haar omdat ze niet anders doet dan met haar hoofd tegen de rest aan duwen.. Ze heeft er zichtbaar veel last van.

Mijn vraag aan jullie is dus; welke voeding geven jullie je excemers en welke middelen helpen goed tegen de exceem.
Ik wil haar het liefst iets geven wat van binnenuit werkt, preventief dus..

Graag jullie tips!!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:03

Irisje; dat is een herkenbaar verhaal. Ik zou inderdaad overwegen om je pony alleen op zand/kaal te zetten met hooi. Of minder rijk gras. Bij mijn heftige eczemen heeft dat heel erg geholpen, een groot deel van zijn eczeem leek uit te komen door verkeerde voeding. Nog steeds heeft hij er veel last van, maar schuurt niet meer alles kapot tot bloedens toe..