[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:50

Marietje, ik meen me te herinneren dat je al een hele poos geleden in het andere topic had gemeld dat een vrijwilliger (nou ja, paard met cushing) zich gemeld had..
Hoe is het daar dan mee nu?
Je zou ons de uitkomst melden :j

Sterkte met jouw paard.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 30-12-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:53

Marietje: ik ben ook benieuwd naar de uitkomst. Ben altijd benieuwd naar andere invalshoeken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:09

Batlow schreef:
Misschien een beetje een late reactie erop, maar 'gelukkig' schrikt mijn pony eerder van een krakend blaadje dan van carbid schieten :+

:D :D Hier staan er ook zo 2 .... de 3e doet dan maar mee voor de lol, weet niet waarvoor hij moet schrikken, maar goed ... :')

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:23

IMJ schreef:
Marietje, ik meen me te herinneren dat je al een hele poos geleden in het andere topic had gemeld dat een vrijwilliger (nou ja, paard met cushing) zich gemeld had..
Hoe is het daar dan mee nu?
Je zou ons de uitkomst melden :j

Sterkte met jouw paard.

Dat heeft een vriend een tijdje geleden voor me gedaan in het andere topic. Behandeling verliep heel voorspoedig, paard knapte zienderogen op (kreeg weer enorme eetlust en heldere blik in de ogen) tot de eigenaar haar weer in het land gooide tussen de andere paarden. De groep is toen aan het rennen gegaan en ineens liep ze op 3 benen. Op een of andere manier heeft ze een been gebroken tijdens het gestuiter en de eigenaar heeft haar toen laten inslapen zonder bloedafname. Dan had ik namelijk in ieder geval iets meetbaars gehad, maar dat vond hij niet nodig. Dus weg proefkonijn en experiment.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:31

dat kan ik mij nog herinneren!
Nou ja...nu kun je op je eigen paard het doen.Al met al niet leuk dat ze ook cushing heeft,maar goed.
Ik denk dat het net zo iets is als prostaatkanker bij mannen.Als je maar oud genoeg word krijg je het vanzelf.Geld ook voor cushing.

Komt het trouwens minder voor bij hengsten cushing?Dat heb ik ooit ergens gelezen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:36

Kan het geen kwaad om glucosamine te geven aan een paard met PPID? Ik ben al een paar keer tegengekomen dat glucosamine wordt afgeraden vanwege het kunnen doen stijgen van glucose in het bloed (en daarmee insuline). Of is dit meer iets waar je op moet letten als je paard IR is?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:45

Sowieso meer bij merries dacht ik geerke.
Wat een naar verhaal marietje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:55

Meert schreef:
Kan het geen kwaad om glucosamine te geven aan een paard met PPID? Ik ben al een paar keer tegengekomen dat glucosamine wordt afgeraden vanwege het kunnen doen stijgen van glucose in het bloed (en daarmee insuline). Of is dit meer iets waar je op moet letten als je paard IR is?

Nou idd Meert, dat vroeg ik mij ook al af !

Over kurkuma schrijft dr Kellon :
Curcumin is the major (but not only) active constituent in the spice turmeric, aka curry. Major benefits have been shown in laboratory cell studies,less so in live animals or humans. A big part of the discrepancy is poor oral bioavailability, which means the ability to move it from the intestinal tract into the blood. Part of the problem is that it is very poorly water soluble but it is MUCH more complicated than that:
http://www.mccordresearch.com/sites/def ... bility.pdf
There is somewhat improved bioavailability when complexed with fats as micelles or linked to phospholipids but no studies available showing effects of simply mixing it into oil of any kind. There probably is some benefit, but not great. Pepper contains piperine, which inhibits metabolism of the curcumin via glucorinidation, which occurs in both intestinal and liver cells. This leaves more of the more active curcumin available.
Other methods, detailed in that article, have been tried to improve bioavailability, the most successful of which is mixing curcumin with the essential oils naturally present in turmeric:
http://www.bcm95.com/php/synergism.php
This likely has effect on transporters,not just a solubility factor.
The lowest concentration of curcumin found to have any biological effect (a weak one) was 0.1% of the diet.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3834320/
For a horse eating 10 kg of feed, that would be 10 grams of curcumin. Turmeric averages about 4% curcumin so that would be 250 grams of turmeric, 8.8 ounces. That's a LOT of turmeric. Even if fat and pepper/piperine double bioavailability, it's still a lot of turmeric.
Laatst bijgewerkt door Maris op 30-12-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:16

geerke schreef:
Nou ja...nu kun je op je eigen paard het doen.Al met al niet leuk dat ze ook cushing heeft,maar goed.
Ik denk dat het net zo iets is als prostaatkanker bij mannen.Als je maar oud genoeg word krijg je het vanzelf.Geld ook voor cushing.

Komt het trouwens minder voor bij hengsten cushing?Dat heb ik ooit ergens gelezen.

Wat ik er zo snel over kan vinden heeft geslacht geen invloed op het wel of niet voorkomen van PPID.
Hier staat er een klein stukje over: http://www.prascend.com/Veterinarian
Bij dit onderzoek ook geen verschil: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.2012.00578.x/full

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:32

Meert schreef:
geerke schreef:

Wat ik er zo snel over kan vinden heeft geslacht geen invloed op het wel of niet voorkomen van PPID.
Hier staat er een klein stukje over: http://www.prascend.com/Veterinarian
Bij dit onderzoek ook geen verschil: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.2012.00578.x/full

Er zijn echt wel sites te vinden waarop staat dat het vaker bij merries voor (lijkt te komen) komt en dat het met name paarden zijn die gedurende hun leven te zwaar geweest zijn en van oorsprong sobere paarden(rassen) zijn die eigenlijk zich met weinig kunnen redden (en dus eigenlijk hun hele leven te veel binnen krijgen).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:02

Over kruiden mag ik nog wel vragen toch ?
Ashwagandha kruid , kennen jullie dat ? ik kwam het tegen op de site van gekruid.com ( leuke site !). Ze raden het aan bij stress, depressie etc . Een link hierover is oa http://www.ashwagandha.nl/ Het schijnt ook de neurotransmitters positief te beinvloeden.
Misschien ook iets voor/ tegen cushing ????? Naast pergolide dan he .
Kurkuma klinkt overigens ook als een gezond kruid.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:33

Citaat:
Maris schreef:

Over kurkuma schrijft dr Kellon :

Interessante info!

Mijn paarden krijgen zeer regelmatig biologische curcuma (van Gekruid)en peper in gemalen lijnzaad, maar absoluut niet in die grote hoeveelheden!

Gemalen lijnzaad is ook ontstekingsremmend trouwens. Vol omega 3. (daarom ook niet koken, dan gaat de omega 3 verloren)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:38

@ Maris: Ja, vraag maar raak.
Maar zo'n zinnetje als "zou het wat zijn..." bevalt mij allerminst. Ten eerste weet je niet of het überhaupt wel met pergolide ( om maar wat te noemen) gelijktijdig gebruikt kan worden. Dus.. voordat je nu zoiets lanceert: is het dan niet beter om 's even goed in de materie te duiken en veel meer te weten te komen dan "het helpt tegen stress en depressie".. Je kunt je paard ook valium geven, maar dat zul je waarschijnlijk ook niet doen.

Wat kurkuma betreft: ik weet niet welke rekensom Dr Kellon gemaakt heeft en waar ze haar bewering op baseert. Feit is inderdaad dat kurkuma deels niet biologisch opneembaar is ( dwz het wordt niet in het bloed opgenomen). Desondanks vind je ( als je even op de links doorklikt):
Despite the lower bioavailability, therapeutic efficacy of curcumin against various human diseases, including cancer, cardiovascular diseases, diabetes, arthritis, neurological diseases and Crohnʼs disease, has been documented. Enhanced bioavailability of curcumin in the near future is likely to bring this promising natural product to the forefront of therapeutic agents for treatment of human disease.
Naast een aantal andere stoffen, zit er bv in Cur-Ost ook een behoorlijk aandeel kurkuma. En dat spul werkt goed.

En tenslotte ga ik ( ja hoor het zal JP wel weer 's niet zijn..:)) ) nog een knuppel in het hoenderhok gooien... Marietje .. heel vervelend dat je paard Cushing blijkt te hebben. Hoe is dat getest? Of heb je er een slag naar geslagen op basis van symptomen? Laat duidelijk zijn dat ik niet blij ben met je aanwezigheid in dit topic - ook al heb ik daar natuurlijk niks over te zeggen. Maar je hebt in andere topics al zoveel flauwekul verkondigd en vooral de indruk gewekt dat je erop uit bent reclame te maken voor je bio-resonantie therapie, en ook je beruchte zinnetje "Voor mensen die oprecht geïnteresseerd zijn, stuur me een pb "ontbreekt nu weer niet ( kun je ook niet op je fouten gewezen worden en kunnen je bewering niet gecontroleerd worden) dat ik reden genoeg vind om je scherp in de gaten te houden. :P
Een van je luchtballonen: het paard ging meer eten.. ja, veel paarden met gevorderde Cushing vreten zich een ongeluk; zeker als ze niet behandeld worden met pergolide. Jij noemt dat in je bovenstaande post "een verbetering"?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 30-12-13 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:39

Nog iets van dr Kellon over de seasonal rise ( soory wel lang, ik heb het al iets korter gemaakt )
:
Thanks to work reported in 2005, we now know that clinically
normal horses and ponies experience rises in ACTH and alpha-MSH in
late summer/early fall. (Alpha-MSH is melanocyte stimulating
hormone, another pituitary hormone produced from the same family of
prohormones as ACTH, also elevated in Cushing's horses.) The rise
seems to peak in September but may start in August, disappears quickly
for a normal horse but persists in some through December. By May, all
horses in the normal horse study were normal again.

Older horses tend to have larger seasonal rises, and horses in the early
stages of Cushing's may have even more exaggerated rises. Cushing's
horses also experience seasonal rises that can be quite dramatic. This
is a major cause of fall laminitis.

- If you know your horse had elevated ACTH before late summer/early
fall, you can pretty much assume that horse needs pergolide year
round, quite possibly more in the high risk times.

- Much more difficult when your horse was first found to have a high
ACTH during those months when even normal horses may have a high ACTH.
We don't know the precise timeframe for these seasonal elevations,
but it looks like anywhere from mid-August through November. Was it
just a seasonal rise, or is it a seasonal rise superimposed on
Cushing's, or is it newly diagnosed and uncontrolled Cushing's where
any seasonal influence is actually minor? Unfortunately, without
prior ACTH values for comparison it's going to be impossible to tell.
If it's a very young horse, with absolutely no clinical indication of
Cushing's, there are fewer clinical indications/risk factors to
suggest it's a true Cushing's horse but this isn't 100% accurate
either. If the horse has completely stabilized, including feet, and
is doing well by February/March, and you discuss this with the
treating vet, it's probably reasonable to try a slow taper down on
pergolide, as above, but always with extreme caution and a "better
safe than sorry" approach.

One final thing. Don't rely entirely on blood tests to let you know
when things are going wrong. Horses don't go from perfectly normal
and perky, playful, to depressed and severely laminitic overnight. Be
alert to the subtle changes in attitude, appetite, zest for life, how
much moving around they do, crest/eyes and other fatty deposits,
drinking/urination and all the more subtle indicators of foot pain
like hesitation to move off when standing still, a more stilted/stiff
way of moving, subtle weight shifts to the hind (very, very often
mistaken as hock pain), more tension in the muscles of the shoulders,
back and hindquarters, hesitation walking on hard surfaces compared
to soft, a "distracted" appearance, and stiff carriage of the head
and neck (some prefer an extended head and neck, others carry their
head and neck higher when they have foot discomfort).
Make it a habit to check the temperature of all four feet and strength
of the pulses as often as you can. It only takes a minute.
Laatst bijgewerkt door Maris op 30-12-13 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:45

Reclame over bioresonantie hoef ik ook niet. Wel vind ik het prima jouw ervaringen te horen en ben ik benieuwd welke periode jouw onderzoek in zal gaan nemen.

Graag hoor ik je bevindingen over jouw paard.

Ben net als JP eigenlijk benieuwd hoe het geconstateerd is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:55

fargo schreef:
Er zijn echt wel sites te vinden waarop staat dat het vaker bij merries voor (lijkt te komen) komt en dat het met name paarden zijn die gedurende hun leven te zwaar geweest zijn en van oorsprong sobere paarden(rassen) zijn die eigenlijk zich met weinig kunnen redden (en dus eigenlijk hun hele leven te veel binnen krijgen).

:j :j Hier ten huize 2 voorbeelden...2 merries .....alleen dat van die sobere rassen klopt hier niet...1 kwpn en 1 oldenburger :D , maar goed, baas heeft het toch klaargespeeld om ze lange tijd te dik laten te zijn 8)7

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:59

IMJ schreef:
Reclame over bioresonantie hoef ik ook niet. Wel vind ik het prima jouw ervaringen te horen en ben ik benieuwd welke periode jouw onderzoek in zal gaan nemen.

Graag hoor ik je bevindingen over jouw paard.

Ben net als JP eigenlijk benieuwd hoe het geconstateerd is.

WEL LEZEN JONGENS ..
In haar post staat:
Bij beide is bloedonderzoek geweest om de ACTH vast te stellen (mijne 70,3, de ander 305).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:00

Pandora2 schreef:
fargo schreef:

:j :j Hier ten huize 2 voorbeelden...2 merries .....alleen dat van die sobere rassen klopt hier niet...1 kwpn en 1 oldenburger :D , maar goed, baas heeft het toch klaargespeeld om ze lange tijd te dik laten te zijn 8)7

Herstel ;-) het zijn vaaak sobere paardenrassen ;-)

En onze willy was gelders - dus sober van oorsprong maar wel een ruin - maar wel altijd een grote zware vent geweest.
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-12-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:10

Ja je hebt gelijk! Bloedonderzoek!

Ik had een ruin, maar een pony, grote new forest dus best sober (met enorme aanleg voor overgewicht, heb hem altijd minder gegeven dan veel anderen)
Overigens wel van nature en stresserig paard, net als zijn moeder was.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:17

fargo schreef:
WEL LEZEN JONGENS ..
In haar post staat:
Bij beide is bloedonderzoek geweest om de ACTH vast te stellen (mijne 70,3, de ander 305).

:o Okay, overheen gelezen. Maar voor het overige verander ik niks aan mijn tekst, hoe onaardig ook. Want: eerste vraag... je paard heeft een ACTH van 305 ... laat je je dan leiden door een persoon die beweert daar wel wat aan te kunnen doen dmv een volstrekt onbewezen therapie? Mijn haren staan al recht overeind. -:(-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:20

Ik zou het zelf niet aandurven, zou meer ondersteuning willen dan alleen de bioresonantie.. zou ook het risico op bevangenheid niet willen lopen..

mijn haren zitten vandaag in een knotje - die kunnen nergens heen ;-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:38

Dennis is vandaag, om te vieren dat hij 12 jaar mijn grote vriend is, mee geweest naar t bos.
waar hij vorige keren niet vooruit te branden was en stnd te trillen van de spanning op de trailer had ik vandaag een heel andere Dennis mee.
Hij liep zo de trailer op en stond daar redelijk rustig (niet zo als mijn ervaren wedstrijdponys, maar lang niet zo gespannen als het laatste jaar). En in het bos oortjes er op en gaan met die banaan. Lekker stevig doorstappen, blij, sprintje trekken(bokkend en springend) en lang niet moe toen we weer terug gingen.
Daarbij liep hij ook ruim en flot op het harde, zo makkelijk heeft hij afgelopen 2 jaar niet gelopen (sinds de 1e keer dat hij bevangen heeft hij op t harde niet meer zo makkelijk gelopen).

Kortom, ik ben super blij met mn pilletjes voor mijn opa pony.
En ook voor oma, Judith loopt in de lesjes weer voorop, daar waar ze hoort te lopen.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:41

Dank Fargo voor je ondersteuning. Goed lezen is nu eenmaal niet iedereen gegeven, blijkt wel. Inderdaad is bij beide paarden vooraf bloedonderzoek gedaan, door een reguliere DA. Ik mag aannemen dat hierover verder geen strijd meer geleverd hoeft te worden met de vele sceptici, zoals JP?

Over de aanpak: het andere paard (met de ACTH van 305) werd verder niet behandeld voor Cushing. Bioresonantie is het enige wat er met het paard gebeurt. De eigenaar WIL verder ook geen behandelingen, medicijnen o.i.d.
En niet omdat ik dat tegen haar heb gezegd, ik ken haar verder nauwelijks.
Dus JP, als je haren recht overeind gaan staan, jammer.
Dit soort commentaar is nu net de reden dat ik een tijd heb geaarzeld om melding te maken van mijn aanpak.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:43

Weer even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen. Mijn paard staat nu zo'n 3 maanden op 1 pilletje. Heb de indruk dat ze eindelijk weer een beetje zichzelf wordt. Wil haar een dezer dagen opnieuw laten controleren. Kan ik het beste bloed af laten nemen voordat ik haar haar dagelijks pilletje geef (dus 's ochtends) of kan het ook in de loop van de dag?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:47

Marietje, Omdat we het nu steeds zo over de seasonal rise hebben vraag ik me af wanneer beide paarden getest zijn.

Hebben ze de uiterlijke kenmerken ook (of andere klachten zoals verlaagde weerstand, ontstekingen etc)?