[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:28

boooo schreef:
Derfen is binnen, ben benieuwd hoe de reactie erop is!

Hier sinds een week ook met derfen begonnen. Zo snel misschien lastig te zeggen, maar bij alle 3 de pony's lijkt het al te helpen. Korstjes komen los en is weer normale huid te zien. Lijkt er wat rustiger uit te zien ook.

Zodra ik weer naar stal Kan zal ik verder foto's maken, zit nu alleen met een zwaar gekneusde Knie thuis. Stalgenootjes pakken nu de behandeling op. Hoewel geen van de drie pony's van mij zijn wel erg interessant om te volgen. De pony's zijn totaal verschillend, ben benieuwd naar de resultaten!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:33

Brave Appie! *\o/*

Ik heb Famke weleens aangetroffen met de deken binnenste-buiten over haar hoofd, het elastiek nog om haar nek, de rest was afgestroopt en hing voor haar neus op de grond.
Gelukkig geen paniek, ze stond aan de grond genageld.

Net de deken gepast en ik moet zeggen aangenaam verrast te zijn.
Hals is lekker lang, dus geen getrek met eten, voldoende ruimt om de hals helemaal te strekken.
Borst is lekker ruim verstelbaar en de buikflappen zijn langer dan de RSIH, kan je echt helemaal over elkaar heen vouwen onder de singels. Nadeeltje met een ruin is dat de flap vrij ver naar achteren sluit waardoor de koker er onder komt. Dit heb ik opgelost door de achterste singels te kruizen. Zo vallen de flappen open net voor de koker.

Misschien moeten ze een aparte boy's en een aparte girls deken maken, met blauwe of roze randjes :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:51

ohh,ja als dat zou kunnen!!! *\o/*

deze is er wel
Afbeelding

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 00:35

Die van mij schrikt nogal eens van niets en heeft veel dolle uurtjes, dus dekens die hier raar hangen, is wel mijn schrik hoor!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:05

ellepel schreef:

deze is er wel
[ Afbeelding ]

Wauw wat een geweldige deken! *\o/* Is dit een Boett?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:14

ja,even zoeken op internet :j

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:21

Mijn merrie was altijd relaxed, 13 jaar bij me... Zie onderschrift, ben dus iets voorzichtiger geworden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:54

ellepel schreef:

deze is er wel
[ Afbeelding ]

Deze is echt Girls, nu nog een Boys met plasgootje *D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:35

@ellepel: zo heb ik mijn zita al 5x teruggevonden op nog geen 2 jaar tijd, slik :\

Over wie hier de bucas buzz off gebruikt als eczeemdeken,
voor de mijne waren die mazen dus wel degelijk veel te groot.

Dat zie je eigelijk ook met het blote oog, maar had er toen nog geen verstand van :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:06

kevje06 schreef:
Mijn merrie was altijd relaxed, 13 jaar bij me... Zie onderschrift, ben dus iets voorzichtiger geworden.

Oh meid wat verschrikkelijk. :(:)

Das ook mijn grote schrik, vooral omdat hij nogal onhandig kan zijn. Een kennis van me heeft gehad dat zijn merrie ook zo blij was in de wei en zag de sloot te laat. Ze wilde remmen en heeft toen haar been gebroken. Sindsdien sta ik ook altijd een beetje te bibberen als ie uit zijn plaat gaat in een gladde of bevroren wei.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:49

vraagje:

ik smeer haar staart wortel nu in met uiercreme met tee tree olie
ze staat nu buiten en staartwortel is nu erg vies met zand (staat altijd op paddock) losse schilfers.
moet ik het nu wassen of gewoon blijven doorsmeren?

ze staat nu dag en nacht buiten en met droge dagen de rambo protector op
met regendagen doe ik hem af.

over 2 weken is haar box klaar en wil ik haar met regendagen snachts op stal hebben .
box met buitenluik.
droge dagen dan gewoon snachts buiten en met protector op.

of zeggen jullie een jeukerig paard kan je beter snachts op stal zetten?
ze heeft een goed ventileren stal
boven in de nok is open en binnen en buitenluik en ze staat bij de deur.(hoekbox)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:10

kevje06 schreef:

ik vind het ook heel erg eng hoor,zit er ook altijd op stal op te hameren dat ze de paarden met dekens op ook goed controleren.
ik heb wel eens gehad dat de stalhoudster me belde.
appie liep toen met een gewone regendeken op,ze zei van ja ik ben bij hem in de wei,maar hij loopt zo vreemd,hij kan alleen maar opzij.
dus ik had echt zoiets van wat is er gebeurd??
ik zei van kijk eens goed of je wat kunt vinden aan zijn been..verwonding ofzo.
bleek dat hij met rollen met 1 achterbeen door een buikriem was gegaan en daardoor zat die dus om zijn achterbeen gedraaid en kon hij bijna niet lopen.
ze heeft hem los kunnen maken en toen was het goed.

hij heeft er nog wel even last van gehad,had een kneuzing daardoor en heeft nog wel even moeilijk gelopen.

wat jouw paard gebeurd is dat is echt een van de ergste dingen...écht zo sneu :(:)

marian,even met een vochtig doekje de zand en schilfers wegvegen.
niet te veel er op smeren,dat is niet nodig,zo lang de huid maar een beetje soepel is dan is het al goed.

appie komt echt niet in zijn paddock met schuilstal nu,die gaat meteen tegen de wand staan schuren.
die krijgt met regendagen een regendeken met een losse eczeemhals op

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:21

Blacky loopt gewoon 24/7 buiten, zonder schuilstal maar wel in een wei met bomen en struiken eromheen.

Onder zijn RSIH blijft hij zonder liner nagenoeg droog met dit weer, buien en droog afgewisseld. Als het aan één stuk door regent krijgt hij een regendeken met hals op.

Vanmorgen een check gedaan met de EJ deken. Deze ligt na een nachtje nog prima, petje blijft niet zitten maar dat doet die van de RSIH ook niet.
Tot nu toe zijn we tevreden over de EJ deken, het blijft afwachten hoe die zich houdt met wassen en wat de levensduur is.

Blacky in de EJ, watch: gekruiste singels
Afbeelding

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:12

Ik heb de EJ deken laatst gevoeld, maar vond het wat een vreemd stofje. Heel anders dan de RSIH. Dikker denk ik? Voelt een beetje canvasachtig vond ik.
Als ik de deken zo zie op een paard, valt ie mij niet tegen moet ik zeggen. Misschien is deze voor reserve prima te doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:48

Kennis van mij heeft voor haar eczemer- Fries een "extra" kopstukje met openingen voor de oren en franjes voor het gezicht gefabriceerd en er aan genaaid, aan het halsstuk van de bestaande exzeemdeken (met het hals- kopstuk) vastgemaakt.
Zo is er meer ruimte als het paard zich naar het gras buigt. Daarvoor vlogen de oortjes ook uit de openingen bij het graseten.
Het paard heeft wel in de wei een halster om (staat van 8.00 tot 19.00 uur in de weide), en aan het aangenaaide kopstuk is een kliksluiting (zou ook klitten band kunnen zijn, in een andere constructie) vastgenaaid dat om het kopstuk van het halster gaat.
Dit werkt uitstekend!

Heb zelf de indruk dat al die eczeemdekend/vliegendekens, of de meeste dekens met een halsvbeschermingskap, maar weinig rekening houden met het feit dat paarden die buiten in de wei lopen, vrijwel de hele dag met hun neus op de grond staan. Die modellen worden ook altijd getoond/afgebeeld op paarden die met het hoofd omhoog staan.
Dan werkt dat misschien, maar niet als zij er mee gaan grazen, kom je heel vaak een stuk lengte voor die halskap tekort, zeker bij de "oortjes" types kappen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:08

Voor paarden met een lange hals gaat het zeker op dat het halsstuk te kort is om lekker te grazen. Bij Blacky is de hals lang genoeg, hij heeft zelf niet zo'n lange :o
Zie ook de plooien in het halsstuk als hij rechtop staat.

Blacky is gewoon geen fan van iets op zijn hoofd, hij krijgt alles af. Hoofdkappen belanden op de grond en ik heb de indruk dat hij het gewoon leuk vindt om er even op te gaan staan en ze lekker in de modder te stampen.
Hij heeft geen halster om in de wei, dat hebben de paarden bij ons nooit als ze 24/7 in de wei staan. De boer heeft ooit een pony gehad die zichzelf heeft opgehangen door met zijn achterijzer achter het halster te blijven hangen tijdens het krabben. Het arme dier is dood gevonden in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:30

Hier ook Tiwi1969, zelfs een halster kan ik niet om laten. Krijgt ie standaard af, dan pakt ie em op met zijn snufferd en gaat er mee door de wei galopperen :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:33

Wat een :+ heb jij Mindim!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:57

Hij doet dat al vanaf dat hij veulen was. Hij zoekt het ding ook nog op en gaat er mee spelen. Hij pakt ook altijd de kist van de hoefsmid bij het handvat en gaat er mee aan de haal. Sindsdien bekappen we buiten de wei, haha.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:17

Klasien schreef:
Ik heb de EJ deken laatst gevoeld, maar vond het wat een vreemd stofje. Heel anders dan de RSIH. Dikker denk ik? Voelt een beetje canvasachtig vond ik.
Als ik de deken zo zie op een paard, valt ie mij niet tegen moet ik zeggen. Misschien is deze voor reserve prima te doen.

Ik heb mijne gister terug gestuurd, hals was veel te lang voor m'n pony. Stof was ook wat dik vond ik, verder wel een mooie deken. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:58

Mindim schreef:
Hier ook Tiwi1969, zelfs een halster kan ik niet om laten. Krijgt ie standaard af, dan pakt ie em op met zijn snufferd en gaat er mee door de wei galopperen :')

zo erg doet appie het niet,maar met halster om in de wei schuurt hij even met zijn hoofd over de grond en dan is het los.

héél simpel :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:07

Haha gister graasmasker voor het eerst bij pown meer omgedaan (zo'n 6 jaar geleden voor het laatst), en ze heeft een uur in de wei gestaan.. :') Echt heel sneu.. En vandaag, ze liep erin met het masker, 10 minuutjes lopen en het kwartje viel hoor :P

Ze zit trouwens erg mooi in haar vachtje, nog geen tekenen van de drainage kuur. Baby olie lijkt zijn werk ook te doen en haar maantjes en staart zien er nog best netjes uit. Hoofd is echt een drama, en haar buik is ook niet zo hm. Er staat hier ook al een tijdje flinke wind, en dat scheelt enorm!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:23

Wat voor graasmasker heb je?
Famke kon met zo'n ronde, nylon gevlochten met een rond gat onderin, echt niet eten.
GreenGuard werkte veel beter, daarmee kan ze lekker knabbelen, maar niet over-eten.
Nu loopt ze zonder, maar zodra ze naar een nieuw weiland gaan gaat die weer een poosje aan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:30

Ik heb de zelfde als 6 jaar geleden, heb dat ding toen twee jaar gebruikt (als het niet langer is) dus ze weet prima hoe het moet, of althans, ze kon het toen ook prima dus nu ook. Het kwartje moet even vallen en dan gaat het prima. Dit is zo'n zwarte met rubber aan de onderkant, als er weer geld is wil ik er een greenguard bij, en dan die voor haar en die zwarte houd ik dan voor de shetlander(s). Deze zit haar prima, maatje cob, maar heb gemerkt dat hij bij de shetlanders echt veel beter zit en je dus eigenlijk altijd een maat te groot moet doen met die. Ze heeft hem nu ook maar een uurtje om per dag dus dat is geen probleem op dit moment.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:42

GreenGuard kan je bij de paardendrogist op proef bestellen, die mag je dan een week uitproberen.