Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:52

Ik kan het ook verkeerd begrepen hebben hoor, maar dan is de Abler helemaal 100x interessanter prijstechnisch gezien.

Moet natuurlijk nog een maagscopie plaats vinden en dan zullen we zien wat er zit en hoe ernstig het is maar een beetje goed beslagen ten ijs komen is niet verkeerd natuurlijk.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:31

Ik heb de pepticure 4 weken gegeven tot dat ik de blauwe korrels ;) in huis had. Ik heb in ieder geval in die overgang niets gemerkt dat de abler minder werkt. In tegendeel. De laatste 2 weken abler hebben hem uiteindelijk weer als van ouds gekregen. Nu na 6 weken heel rustig aan het afbouwen en ik ben iedere dag aan het duimen!

Ik zou dan voor de 3 in 1 van Natural feeding kiezen ipv de haybar.. die is niet zo hufterproof dan de 3 in 1. Ik zou er nooit weer zonder willen! Die netten ben ik doodsbang voor in de stal. Blijven met de deken ook zomaar haken.

Ik heb met mijn merrie geen scopie laten doen en begonnen met de omeprazol en werd suf, voelde zich niet lekker en kreeg gaskoliek. Op de kliniek niets kunnen vinden wat erg jammer is. Het komt volgens mij en de kliniek niet door de omeprazol maar ik vind het wel toevallig dat ze toen de koliek kreeg na 7 dagen. Ze heeft nog nooit koliek gehad. Ik ben al 2 jaar aan het tobben met deze merrie, dat wel ;)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:08

Hoi dames,

Ik kruip even uit mijn meeleeshoekje... Heb toch nog een vraag. Zitten jullie paarden goed in de vacht, rollen ze graag en zijn ze mooi bespierd?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:17

Ja DromenLies, inmiddels wel nu ze bijna/geen maagzweren meer heeft.

Heeft jouw paard hier problemen mee?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:22

Ja, ja en ja. Dierenarts had twijfels bij mijn zorgen omdat hij er zo vreselijk goed uit zag.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:30

Ik vermoed wel dat iets in haar maag of darmen zou kunnen zitten maar ik kan mn vinger er niet op leggen. Ze zit fantastisch in haar vacht maar bespiering blijft uit en het lijkt alsof ze niet graag rolt. Hoe was dat bij die vou jou SteffiY?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:31

DromenLies schreef:
Ik vermoed wel dat iets in haar maag of darmen zou kunnen zitten maar ik kan mn vinger er niet op leggen. Ze zit fantastisch in haar vacht maar bespiering blijft uit en het lijkt alsof ze niet graag rolt. Hoe was dat bij die vou jou SteffiY?

Ligt ze nog wel? Dat merkte ik aan de mijne. Strak in zn vacht, glimmend, maar wel vaak een rothumeur, opgeblazen (zn darmen zijn al slecht) en hij wilde niet meer languit liggen. We hebben hier in dit topic gemerkt dat het niet meer liggen vrij veel voorkomt, soms zelfs met narcolepsie tot gevolg.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:31

Mijn merrie zat eigenlijk altijd goed in haar vacht en de bespiering had ze opzich ook wel(toen ze met erge maagzweren kampte was ze nog vrij jong dus zowiezo weinig bespiering).
Wel rolde ze niet graag en vond ze het ook niet fijn om te slapen/liggen in stal.

Welke klachten geeft je paard nog meer? Hoe is hij/zij met eten en in training?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:37

Zwerte schreef:
Ik gebruik hooinetten met een maaswijdte van 3x3. Kunnen alleen kleine ponys in blijven hangen. Die standaard netten slaan nergens op, dat is geen slowfeeden.

Cas vindt het irritante dat het te langzaam gaat, en gaat met zijn been staan maaien... en eindigde met zijn ijzer een aan het net vast... Was idd geen 3x3, maar ook niet heel groot...

wellicht kan ik nog 1 maal een poging wagen...

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:42

Noah at slecht, was mager doffe vacht en ging niet meer liggen om te slapen en kreeg hierdoor narcolepsie met allerlei rare andere klachten en pijn/last van zijn benen, Aborazol hielp wel en hij kreeg 'betere dagen' en sliep af en toe. In augustus hebben we hem in moeten laten slapen door de gevolgen van de narcolepsie.
Of hij écht alleen maar maagzweren had weet ik niet, door verschillende dierenartsen en twee dierenklinieken is hij binnenste buiten gekeerd en zij hebben verder niets kunnen vinden, dat wil natuurlijk niet zeggen dat er ook niets anders mis was

De shet die ik nu op de Aborazole heb staan had alleen maar hevige diarree (het spoot er echt uit), rolt/ligt/slaapt/eet/speelt/racet goed verder niks aan het beestje te merken. Gelukkig is de diaree nu 'onder controle' morgen komt de DA weer even bij hem kijken hoe het gaat (moet toch komen voor de andere beestjes ook dus gelijk maar een 'familieafspraak' :P )

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:50

Ik heb haar nu 8 maanden. In die tijd heb ik haar 1 keer zien liggen en 1 keer zien rollen. Een stalgenootje heeft haar ook 1 keer zien rollen en soms heeft ze zand op haar hals maar het lijkt erop alsof ze niet graag rolt en ligt.
Ik ga haar iig door laten meten, ben benieuwd of er iets uitkomt. Bloedbeeld was goed volgens DA.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:40

Mijne lag juist veel in de box. Maar rollen begint hij nu pas weer te doen. Vooral tijdens het begin van de behandeling rolde hij niet meer.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:33

Echt plat liggen doet mijn beestje niet; hij ligt en houdt zijn voorhand dan meestal een beetje rechtop. Dat heeft te maken met de maagsappen.
Zijn vacht is prachtig (al zeg ik het zelf :) ) bespiering voorhand is oké, achterhand is minder.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:22

henshem schreef:
Echt plat liggen doet mijn beestje niet; hij ligt en houdt zijn voorhand dan meestal een beetje rechtop. Dat heeft te maken met de maagsappen.
Zijn vacht is prachtig (al zeg ik het zelf :) ) bespiering voorhand is oké, achterhand is minder.

Klinkt bekend.... Had hij verder ook heftige symptomen? Die van mij namelijk helemaal niet. Mest werd dun tijdens het rijden maar met maag support erbij is dat opgelost.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:45

DromenLies schreef:
henshem schreef:

Klinkt bekend.... Had hij verder ook heftige symptomen? Die van mij namelijk helemaal niet. Mest werd dun tijdens het rijden maar met maag support erbij is dat opgelost.

Ja, het ergste vind ik als hij stopt met eten. Dan holt zijn conditie achteruit. En met rijden is hij narrig m.n. op mijn rechterbeen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:17

Hmmm een echt zorgenkindje dus en ook een beetje rare en vage klachten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:18

Die 3 in 1 ziet er goed uit maar de opening lijkt wat nauw en mijn ervaring met Evel en een ruif is dat hij er in neust tot hij een lekker sprietje heeft gevonden. Ben bang met die 3 in 1 dat hij hooi eruit gaat gooien.

Ik las bij wat verder terug lezen hier dat paarden met maagzweren soms kunnen kreupelen op het linkervoorbeen, of gevoelig achter de elleboog. Evel wil daar wel altijd gekriebeld worden, misschien toch een teken.

Wat balen Henshem! Ik zie Evel eigenlijk nooit liggen maar toevallig gisteren wel. Durf daar niks over te zeggen.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:02

Hier ook een maagzweer patient.

Ik heb met Bon bijna 3 maanden lopen aan modderen. Ook vage klachten. Had hier een topic over geopend.

Ik zal even proberen het verhaal samen te vatten. Vorige week vrijdag kwam ik op stal en zag mijn paard helemaal bibberen in haar stal. Ze is geschoren en staat onder een deken van 340GR. Moet wel zeggen dat haar haar al een eind terug aan het groeien is. Ik heb eerst onder haar deken gevoeld of ze warm/koud was. Beide was niet van toepassing.

Ze wilde toen ook niet eten en stond suf in haar stal. Ik heb haar temp gemeten en ze zat op 39,6! Dus meteen de dierenarts gebeld en die was er met een uurtje.

Tegen de tijd dat de dierenarts er was stond mevrouw inmiddels vrolijk te eten en niet meer te bibberen. De DA heeft haar temp ook nog gemeten en toen zat ze op 38,6. Ze heeft haar verder ook nog na gekeken maar dat was allemaal ok. Ze heeft een koortsremmer gehad en ik kreeg het advies om de komende dagen haar temp in de gaten te blijven houden want als ze weer koorts zou krijgen moest ik cubamix gaan geven omdat ze dan een virus zou hebben.

De dagen daarna haar temp gemeten en ze zat steeds netjes rond de 37,5. Maar haar kuil eten deed ze nagenoeg niet. Wel haar muesli (nature's best) en haar appeltje.

Gisteren kwam ik toen had ze haar muesli niet opgegeten en ook haar appels niet. Er lag van smiddags, savonds en de ochtend alles nog in haar voerbak. Daarom de dierenarts weer gebeld en ik kreeg het advies om het voer eens te veranderen. Dus ipv kuil hoor en ipv muesli heb ik zemelen gegeven omdat ik weet dat ze daar gek op is.

Toen ze gisteren weer naar binnen kwam ging ze meteen van haar zemelen eten en daarna lekker van haar hooi knabbelen.

Maar vandaag stond ze weer te bibberen in haar stal. Temp was goed ze zat op 37,4. Ook was haar mest nu dunner. Maar op de zemelen na weer niet willen eten. Dus de dienstdoende DA gebeld en het hele verhaal voorgelegd. Was namelijk niet mijn vaste DA. Hij dacht aan een virus in haar keel. Omdat ze alles laat staan behalve die zemelen. Dus nu heb ik pijnstillende pasta gehad voor 3 dagen om te kijken of ze dan weer wil gaan eten.

Ik vind het zelf maar een lastig verhaal. Want er is duidelijk iets niet in orde maar ze oogt niet dood ziek. Vorige week Vrijdag wel. Maar de dagen daarna helemaal niet. Is gewoon vrolijk gaat graag mee naar buiten. En speelt met haar vriendjes.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is geworden.
Is er iemand die dit ook eens heeft gehad met zijn/haar paard?

Het gaat nu gelukkig weer veel beter! Ze heeft 2x een kuur met omeprazol gehad, en nu eet ze netjes haar 3 hooinetten leeg en mest ook weer prima.

Heb ook nog een mestonderzoek laten doen en ze is positief getest op bloedworm. Nu is ze gisteren gelukkig gespoten met ivomec tegen de jeuk in haar sokken. En gaat ze ook nog mee met de reguliere ontworming met equest.

Zou het kunnen dat haar maagzweer en wormen besmetting met elkaar te maken hebben?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:24

Pantykous schreef:
Die 3 in 1 ziet er goed uit maar de opening lijkt wat nauw en mijn ervaring met Evel en een ruif is dat hij er in neust tot hij een lekker sprietje heeft gevonden. Ben bang met die 3 in 1 dat hij hooi eruit gaat gooien.

Ik las bij wat verder terug lezen hier dat paarden met maagzweren soms kunnen kreupelen op het linkervoorbeen, of gevoelig achter de elleboog. Evel wil daar wel altijd gekriebeld worden, misschien toch een teken.

Wat balen Henshem! Ik zie Evel eigenlijk nooit liggen maar toevallig gisteren wel. Durf daar niks over te zeggen.

Met de haybar gooien ze het eruit. De 3 in 1 is dat eigenlijk niet mogelijk. Opening is zo groot dat er met gemak een pakje hooi in kan.

Mijn ruin was aan de buitenkant echt niets van te zien. Bespiering, glimmen, mooi vol! Alleen een paar irritatieplekjes op zijn schouder rechterkant. Maar of dat er mee te maken had?

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:06

Ik heb niet heel het topic doorgespit, maar is Ekygard en Pronutrin hetzelfde/vergelijkbaar?

Alvast bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:38

Iemand gaf me de tip dat paniekaanvallen ook door een maagzweer kunnen komen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee ?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:27

Ik heb zelf het idee dat als ze door maagzweren een tijdje niet goed eten en dan omeprazol krijgen de darmen weer op gang komen en dat gaat bij mijn paard dan weer gepaard met koliek en/of verstopping tot gevolg.
Verder is ze zowiezo al narrig in deze periode ivm henstigheid.
Ik ga waarschijnlijk ook proberen voor dinsdag een afspraak te maken in Utrecht.
Lastig probleem

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:18

Even tussendoor, ik heb vorig weekend besteld, had vorige week woensdag mail dat de betaling niet doorkwam, meteen gemaild en geregeld, en vandaag al binnen :) Nog geen 2 weken dus.
Vind het nu wel spannend om te beginnen, nu ik lees dat sommigen koliek krijgen nav de omeprazol :\
Heb grotendeels beetje weer topic doorgelezen, maar lees nu toch dat een aantal van jullie zeggen dat het niet nat/vochtig mag worden voordat het in de maag is? Dus kan het niet bij de zemelen met lijnzaad in.. -O- Ik ben bang dat als ik het in de droge brokjes doe, ze het niet gaat eten en het onderin de voerbak blijft..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:18

Uit het bloedonderzoek bleek vandaag niet direct dat mijn paard maagzweren heeft maar de DA zegt ook dat kleine zweren niet perse zichtbaar hoeven te zijn in het bloedbeeld. Toch maar een gastroscopie doen denk ik, al viel de prijs bij de Lingehof me nog niet mee!

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:23

Dat was bij bloedonderzoek van mijn paard idd ook zo, maar dat kunnen ze meestal uit bloed niet constateren werd mij verteld.
Ik heb gewoon bij Abler besteld, geen scopie gemaakt want leek DA ivm haar gevoeligheid voor stress niet handig, en daarnaast duiden er meerdere dingen op maagzweren dus ik gok het erop. Na zoveel geklungel hoop ik dat ditde oplossing is...