[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:33

Meld me ook als het mag,heb vorige winter opeens een hoestend paard gekregen,ze bleef hoesten wat de veearts ook probeerde,ventipulmin weet niet hoeveel flessen ze gehad heeft,antibiotica,scopie waar niet veel uitkwam,foenegriek,thijm maar niets hielp,als de ventipulmin gestopt werd hoeste ze weer vrolijk,toen kwam het voorjaar stond ze op voordroog en ging later het gras op en kreeg weer gewoon hooi!Niks meer gehoord,nog geen kuchje,en nu vannacht begon ze opeens weer met hoesten??Veearts net gebeld en die denkt dat het ook de weersveranderingen kunnen zijn en zei haar weer op voordroog te zetten,maar herkent iemand van jullie dit?Sorry voor het lange verhaal,groetjes Cindy.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:40

Zo fijn om te lezen dat er een topic is met ervaringsdeskundigen.
Vandaag ben ik met mijn 8 jarige ruin naar de kliniek geweest.
Conclusie stofallergie.

Hij hoestte iets. Nog niet veel. Maar ik herkende de hoest meteen.
Mijn oude merrie heeft het ook gehad. Dus voor nu de behandeling ingezet.
Helaas betekent dit dat we we ons paard moeten verhuizen.
De zoektocht naar de juiste stal is begonnen. Hebben jullie nog tips waar ik het beste rekening mee moet houden?
We houden in elk geval rekening met een stof arme stal. (liefst met half open deur met uitkijk naar buiten, mits het geen tocht veroorzaakt.)
Geen opslag in nabijheid van de stal. Geen stro als vulling maar vlas of zaagsel.
Hooi nat maken.

Morgen een afspraak op een stal in de buurt.
Ik baal dat ik moet verhuizen maar ik zal er alles aan doen om hem een zo goed mogelijke stalling te geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:45

moonfish13 schreef:
Niet verwacht maar helaas, op vakantie nu met mijn pony en hij heeft last van stof en/of pollen.
Hoe droger het hier is hoe erger, na regen heeft hij het niet ik houd het zelf op stofallergie.
Een neusnetje werkte wel maar niet genoeg, dus ik heb vanmiddag een vliegenkap met heeel fijn gaas gekocht en dat spul in zijn neusnetje genaaid.
Gelukkig werkt het! *\o/*
Ik heb ook Pulmar gekocht op advies van de winkel, een kruidenmix voor de luchtwegen..

Op stal hoest of proest hij niet maar in de paddock en buiten blijft hij maar blazen en proesten, zelfs met standaard neusnetje.
Iemand ervaring met Pulmar?

Mijn pony kan weer zonder neusnetje door het leven inmiddels!
Hij krijgt alleen de pulmar nog halve dosis, en geen geproest en gekuch meer. *\o/*
Nu gaat hij morgen weer mee naar huis, van vlas naar stro dus ik ben benieuwd.
Als hij het goed blijft doen rustig de pulmar afbouwen, gaat hij weer hoesten blijft de pulmar erin..

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:59

Klinkt goed Moonfish.
Waarom zet je je paard op stro?
Of is dat een test om te kijken of dat goed gaat? En of zever dan op kan blijven?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:04

Omdat ik niet geloof dat als alleen hij op vlas staat het zin heeft.
En hier in de buurt valt het al niet mee om een goede stal naar mijn zin te vinden gezien er best wat eisen aan zitten.
Daarbij heb ik een pony, die in een 2.5x3 box nog bijna kan rennen dus zoek ik een ponybox of iets onder dat bedrag.
Tel daar bij op dat ik men, en dus in een bak wil kunnen mennen en graag gewoon buiten wil kunnen mennen.
Er waren twee stallen wel ok maar beiden aan een drukke weg en dan weet ik niet wat voor bak ze hebben.
Hij krijgt op deze stal nu wel goed droog kuil trouwens, eerder hooi op de vorige stal maar i.v.m. stof vind ik dit perfect.

Ik heb hem ook niet horen hoesten of blazen, stalhouder ook niet. *\o/*
Lijkt erop dat we er goed mee weg komen dus, ik heb hem nog niet zo lang.
Pas vanaf mei, dus ik denk ook de verhuizing, nasleep vd verkoudheid en dus mindere weerstand wat meegespeeld heeft.
Maar gezien de dierenarts serieus dacht aan stofallergie en hij op vakantie ook zo reageerde baalde ik als een stekker!
Ik weet wel zeker dat de kruiden en het neusnetje hem gered hebben, daardoor kon hij zonder irritatie toch naar buiten en kreeg de boel tijd om te herstellen.
Het is alleen de vraag of hij zonder de pulmar kan, ik ga het nu rustig afbouwen en heb daarna nog zeker 3/4 emmer over.
Dus goed bewaren, mocht hij gaan reageren krijgt hij het permanent, maar ik bewaar het goed voor het geval dat.

Ik heb zelf gluten en melkallergie, en weet dat er zeker niet altijd niks aan te doen is.
Zo was ik eerst een week ziek van gluten, nu amper nog al krijg ik er wel pijn van en last van prikkels.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:52

Nou daar heb je wel een punt.
Poeh mijn zoektocht naar een stal is niet makkelijk.
Wordt gek van het zoeken.

Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan! Dat zou toch super zijn.
Waar haal jij je Pulmar? Naar dat spul ben ik wel nieuwsgierig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:58

Ik heb het bij Heeja gekocht in de winkel, maar ze hebben ook een webshop.
http://www.heeja.nl/pulmar-6156?
Dit is info:
http://www.allroundgoods.nl/?page=info&id=25

Ik hoop het ook, hij doet het nu in elk geval heel goed op de halve dosis pulmar dus ik heb goede hoop.
Hij briest nog wel soms als ik ergens ben waar ik zelf het bos en de pollen rook, of als hij zijn neus in planten stopte ofzo, maar dat is acceptabel.
Het is niet meer dat blazen met duidelijk kriebel en kuchen.

Scheelt denk ik ook wel dat ik hem zonder antibiotica door de verkoudheid heb geloodst, hij kreeg een natuurlijk antibioticum.
Hij kreeg fytotherapeutische druppels die antiviraal werken, antibacterieel en weerstandverhogend, en collodiaal zilver ook een natuurlijk antibioticum.
Daarbij slijmverdunner, gewoon acetylcysteine van de apotheek.
Voordat mensen gaan schreeuwen: ja dat bestaat voor paarden ook maar dan duurder.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:02

Kom hier ook weer even binnen gevallen. bijna 5 jaar geleden een hoester gekocht, en hier wel eens wat geplaatst. 'gelukkig' was dat al een hele tijd geleden omdat het al een tijd goed ging. Hij staat nu in Zweden en aan huis, voordeel is dat ik veel zelf in de hand heb.

Helaas is hij de laatste weken toch weer gaan hoesten, het begon vrijwel zeker door het hooi. Er staat een ander paardje bij van een buurvrouw, die ik verzorg, en in ruil blijft ze hier bij mijn paard staan. Maar zij wil graag dat haar paard naar binnen gaat, waaardoor ik dus gedwongen mijn paard ook binnen moet zetten.

Wel heb ik een paar dingen aan kunnen passen, onder andere dat hij zijn eigen uitloop naar buiten heeft vanuit stal, ik geef hem zijn hooi nu buiten in een traktor wiel en bepaal ik de tijden dat ze naar binnen gaan, 10 uur savonds is en tussen 6 en 7 smorgens naar buiten.

Ik was te laks bezig omdat ik dacht dat het zo goed ging (stomstom...) en buiten droog hooi gegeven. Nu maak ik alles weer nat, ook buiten, maar pas sinds kort, omdat hij erger begon te hoesten. Ik heb hem gister even goed laten werken door met hem een steile berg te beklimmen, daar heeft hij een hoest gegeven en daarna op de wei nog, (ik vermoed en hoop door de inspanning, dat daardoor het slijm los kwam) en vandaag kwam hij behoorlijk kuchend de stal uit, ondanks alles goed nat en dus echt zo stofvrij als mogelijk was. Ik hoop dat dit een nasleep was van gister en het slijm was dat los kwam. De dagen voor de berg had hij niks qua beweging gedaan.

Vandaag goed laten lopen aan de longeerlijn in de hoop de laatste resten slijm weg te halen zodat hij er vanaf komt en hopelijk niet nieuws ontwikkeld met de nieuwe/oude? aanpak.

Maar ik ben altijd bang dat ik te laat ben, en dat hij al een ontsteking heeft of iets dergelijks... Wat denken jullie van het ergere hoesten, goed mogelijk dat het van de inspanning kwam, of is het toch wat anders?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:21

Ik denk dat de luchtwegen geïrriteerd zijn geraakt door dat droge hooi en ik zou eens beginnen met een kuurtje sputolysin.
Betert het na een week niet, dan toch even veearts erbij halen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:38

zijn er in friesland,ook da die de bronchoscopie ter plaatse doen?
iemand hier bekend mee?

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:37

Vraag...wat doen jullie in de winter? Wel of geen deken? Mijn Bolleman schiet altijd syberisch in zijn vacht, maar ik twijfel of het niet beter is om hem n regen dekentje op te doen zodat hij niet in en in nat wordt.

Dus mijn vraag- wat doen jullie met de hoesters/astmaatjes/allegieers??

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:42

Bij hele dagen regen zonder schuilgelegenheid zou ik een regendeken opdoen. Hier tenminste wel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:56

Onze pony met stofallergie heeft met regen altijd een deken op. Daar moet ik echt mee oppassen want die heeft zo een koutje te pakken. Ze krijgt van zichzelf ook een hele dikke vacht maar aangezien ze intensief wordt gereden is dat ook niet praktisch. Duurt uren voordat ze dan droog is.

Dus zij wordt in de herfstvakantie altijd geschoren en daarna gaat de outdoordeken er permanent op.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:00

Thanxs guys voor antwoorden!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:32

Nou mijn pony hoest nog steeds niet meer. :)
Ondanks dat hij verdacht werd van stofallergie gaat het op stal met stro prima.
Nu is hij verhuisd naar een grote stal met grote uitloop met een deel beton met toegang tot de wei met twee andere paarden.
Mazzel dus, hij staat zonder deken en dat wil ik zo laten.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:42

Mijn pony is onlangs verhuisd naar een andere stal.op de vorige stond hij onder de winter voorraad hooi. Nu heeft hij er frisse en ruime stal op vlas. Hij krijgt voorlopig kuil.

Hij ging hoesten door het hooi. Hij stond op vorige stal ook al 2 jaar op vlas. In hoeverre kun je ervan uit gaan dat zijn reactie enkel komt door het hooi? Iemand ervaring dat stro wel gaat maar hooi niet?
Ik ban stro nu ook. Maar ik vraag me af of dit ook moet.
Mijn dierenarts geeft aan dat je beide moet vermijden. Ben vergeten te vragen of het paard ook puur alleen op 1 van de twee kan reageren.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:44

moonfish13 schreef:
Nu is hij verhuisd naar een grote stal met grote uitloop met een deel beton met toegang tot de wei met twee andere paarden.

Hoe lang staat ze nu weer op stro? Hoe lang heeft ze al de allergie?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:48

Dat is lastig, zowel stro als hooi bevatten schimmelsporen en stofmijten. Als het nu goed gaat zou ik het eerst een maandje zo houden. Daarna zou je het voorzichtig kunnen proberen, zelf kijk ik vaak naar de kleur van het neusslijmvlies, zodra dat rood wordt is het foute boel, kijk maar eens bij paarden die geen last hebben voor een kleur vergelijk.
Top dat je een fijne plek gevonden hebt, hele goede keus zo te lezen, succes.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:05

Syrianda schreef:
Mijn pony is onlangs verhuisd naar een andere stal.op de vorige stond hij onder de winter voorraad hooi. Nu heeft hij er frisse en ruime stal op vlas. Hij krijgt voorlopig kuil.

Hij ging hoesten door het hooi. Hij stond op vorige stal ook al 2 jaar op vlas. In hoeverre kun je ervan uit gaan dat zijn reactie enkel komt door het hooi? Iemand ervaring dat stro wel gaat maar hooi niet?
Ik ban stro nu ook. Maar ik vraag me af of dit ook moet.
Mijn dierenarts geeft aan dat je beide moet vermijden. Ben vergeten te vragen of het paard ook puur alleen op 1 van de twee kan reageren.

Onze pony reageert zowel op hooi als op stro. Die staat op houtkrul in de winter en krijgt hooi enkel geweekt. Voordroog trouwens ook.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:16

Syrianda schreef:
moonfish13 schreef:

Hoe lang staat ze nu weer op stro? Hoe lang heeft ze al de allergie?

Hij is in juli ziek geweest en hij bleef daarna reageren en hoesten.
De dierenarts zei i.v.m. Leeftijd zeer waarschijnlijk stofallergie.
Hij heeft in augustus op rapsodie gestaan, toeval was dat.
Daar hoestte hij ook nog dus kreeg hij de pulmar en i.v.m. stof enkel met neusnetje op pad, met extra fijn gaas erin gestikt.
Binnen 2 weken was het klaar met hoesten en sinds ong. 27 september staat hij weer op stro, wat hij tot zondag gestaan heeft.
In deze stal ligt ook stro, maar hij staat veelal buiten.
Hij is nu al zeker een week vande Pulmar af en het neusnetje hoeft ook al lang niet meer gelukkig.

Het neusnetje en de kruiden waren een op hoop van zegen actie.
Ik weet zeker dat hij zonder nog steeds gehoest had, het neusnetje was ook om zoveel mogelijk alle irritatie te vermijden.

En allergie kan zeker overgaan, ik was giga allergisch voor gluten en melk, en nog wat intoleranties erbij.
Echt een week ziek van een fout, nu kan ik uit eten en doen wat ik wil, ik ben hooguit een dag wat sjaggo met koppijn, en ik krijg spierpijn en ben moe.
Iets met bijnieren en histaminase. :)

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:29

jobamara schreef:
Dat is lastig, zowel stro als hooi bevatten schimmelsporen en stofmijten. Als het nu goed gaat zou ik het eerst een maandje zo houden. Daarna zou je het voorzichtig kunnen proberen, zelf kijk ik vaak naar de kleur van het neusslijmvlies, zodra dat rood wordt is het foute boel, kijk maar eens bij paarden die geen last hebben voor een kleur vergelijk.
Top dat je een fijne plek gevonden hebt, hele goede keus zo te lezen, succes.

Het is niet dat ik stro in zijn stal wil. Maar ik kan niet voorkomen dat hij ermee in contact komt. Op stal wordt met stro gewerkt namelijk.
Het was, is gewoon erg lastig om een stal te vinden die voor 100% voldoet. Dat is nu ook niet het geval. Maar op een aantal wezenlijke punten is het wel goed. Maar niet in aanraking komen met stro lukt in onze regio op bijna geen enkele stal. Of het lukt wel maar dan is er in de winter amper weidegang. Vandaar mijn vraag wat betreft stro. Dus mijn hoop is dat deze stal voor hem gaat werken.

Houd zo'n netje de sporen tegen? Of is dat tegen de pollen?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:46

Een netje houd wel iets tegen maar natuurlijk niet alles. Je zou de veearts is kunnen vragen naar nostril... (vet) dacht ik dat is een knijp flesje met poeder wat je in de neus spuit dit zou dan zorgen dat de fijne stofdeeltjes niet in de longen komen. Sommige hebben hier goede ervaring mee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:56

Mijn merrie hoest sinds een paar dagen weer. Nu merk ik ook op dat ze echt enorm veel drinkt naar mijn idee. En af en toe bij het eten met haar mond trekt of er wat dwars zit. Zou dat keelpijn of iets kunnen zijn?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 01:23

De normale netjes zijn te grof vind ik, dat hielp bijna niks.
Ik met van dat hele fijne gaas in een lycra vliegenkap het netje aangepast.
Stuk eruit knippen en erin stikken en dat hielp perfect, dat ik het overwegen best waard vind ik.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:31

Ik wil me hier ook graag melden, in de hoop dat iemand me misschien kan helpen..

Al zo lang ik me kan herinneren hoest mijn pony. Dit komt door een aantal allergiën (stof allergie, pollen allergie en hooi koorts)

Helaas wordt het dit elk jaar erger..

Eind juli een bronchoscopie gedaan, deze was tot grote verbazing van mezelf en de dierenarts helemaal prima. Alles was mooi roze en rustig. Wel zagen we dat hij een halve luchtpijp heeft (dit komt veel voor bij shetlanders) Maar verder was allemaal helemaal prima

Na een erg vervelende zomer (voor hem) met veel hoesten leek het eindelijk weer beter te gaan, en kon ik rustig aan weer aan de slag met hem.

Tot een paar weken terug. Ontzettend erg hoesten, zowel stilstaand als in beweging. Regelmatig wat wit snot. Medicijnen voor gehad, ging wat beter maar over ging het niet..

Inmiddels gaat het gelukkig al wat beter, hoest een heel stuk minder. Maar hoest nog wel.. Stilstaand gelukkig niet veel meer, maar zodra ik wat met hem wil gaan doen is het weer heel erg. Na een aantal hoestende rondjes stap gaat dat daarna weer hoestvrij. Zodra hij gaat draven begint het weer. (aan de longeerlijn uiteraard..) Van alles geprobeerd, door gaan zodat het misschien los komt, rust geven zodat het kan herstellen. Maar niets lijkt te werken.

Allerlei poedertjes, olieën, druppels geprobeerd, maar het maakt allemaal weinig tot geen verschil.

Het is rot, want hij wil zo graag werken, maar z'n lichaam staat het niet toe..
Regelmatig gaat ie lekker rennen, springen en gek doen in het land of in de bak, gevolgd door een nare hoest partij, erg sneu.. :(

Hij staat dagelijks van 8-8 buiten, gaat daarna in een buiten stal met verharde uitloop en in de stal ligt vlas. Haal dagelijks stof/spinnenwebben weg uit z'n stal (dit deed ik al vanwege z'n allergieën) en z'n hooi trek ik uit elkaar en maak ik vochtig (nat eet ie t niet..)

Ben bang dat hij al met pensioen moet, en z'n allergieën hem teveel zijn geworden en hij nooit meer zal herstellen..

Toch hoop ik hier misschien de gouden tip te vinden, zodat hij misschien weer wat opknapt of toch iets zal verbeteren. Alle beetjes helpen..

Zit ook erg in dubio om de DA weer te bellen. Al weet ik dat ie waarschijnlijk weer niet veel kan doen behalve weer Ventipulmin.. En al die medicijnen zooi is natuurlijk ook niet goed voor hem (zeker omdat t niet/nauwelijks werkt..)