Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:02

mariekie schreef:
Wanneer is nu het moment om pergolide toe te dienen??

Ik vind jouw paard er goed uitzien!! Als er verder geen klachten zijn, je blijft je paard gewoon gezond vinden zou ik niet gaan rommelen maar doorgaan zoals je nu doet. Ik zou pas beginnen met Pergolide als er echt klachten zijn. Het is geen geneesmiddel maar een middel dat helpt om de verstoorde balans in de hormoonhuishouding wat op de rit te krijgen, het werkt op het stukje kapotte brein zeg maar.
Ik ben toen met pergolide begonnen omdat mijn paard echt klachten had. ( leek op epileptie )
Ze knapte wel snel op van die pergolide maar uiteindelijk verdroeg ze het niet. Toch was het bij haar net een zetje wat ze nodig had wat sinds die tijd lukt het aardig ( scheren, dieet, training etc. als ze heel erg zweet krijgt ze ook wat electrolieten bij) Zij is gelukkig nog niet IR en ook ( nog) niet bevangen geweest. Ik behandel haar nu als een IR paard zeg maar.

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:18

@ fargo ... ik hoop idd dat ie komende winter weer beterder wordt. Dit is maar heel klein miniscuul, maar wel typisch toen het weer kouder werd :) Ik weet alleen niet of hij deze winter wel zo goed zou worden als afgelopen winter, aangezien hij nu duidelijk hoefbevangen is/was.

Geeft iemand ook iets speciaals (supplement oid) tegen de hoefbevangenheid?

De eigenaar van het pensionpaard geeft wel wat supplementen bij en olie en we zorgen ervoor dat ie niet zonder deken buiten in de regen staat ed, maar hij krijgt geen pergolide. Ze weet het wel overigens, nadat Peter vorige herfst gediagnosticeerd is .. heeft zij haar paard ook laten onderzoeken en bleek dat ie wss ook aan Cushing lijd.
Volgens mij durft ze hem het niet te geven omdat ze na onderzoek op internet las dat ze er slechter van worden (eerst).

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:54

ik heb geloof ik ook eens gelezen dat je pergolide maar een aantal jaar kan geven weet totaqal niet of dit waar is.....? ik ben wel benieuwd: hoe lang krijgt jullie paard al pergolide? en hoeveel?

Jens krijgt het nu 35 dagen ofzo en 0,25 gram

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:19

Utrecht zei toen dat het ongeveer voor 5 jaar werkzaam was.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:50

Ik heb mijn pony afgelopen dagen 0,5 pergolide gegeven, ik kijk eerst wel hoe het gaat en als ik dat allemaal zo lees is het toch belangrijk om zelf te kijken waar je dier het goed op doet.. :o
Tot nu toe ben ik heel tevreden, ze krijgt het nog maar kort en kan nu al merken dat ze minder stress heeft!
Dat is bij haar eigenlijk de enige klacht, dat lange haar heeft ze geen last van en ze zweet niet ofzo, drinkt ook niet veel, alleen snel last van stress en depri.
In de paddock heeft ze ook lekker lopen rennen, weet niet of ze dat zelf wilde of met de andere paarden mee ging, maar het zag er niet ongelukkig uit.

Als ze zo nog 5 jaar door kan is het prima voor mij! ;)
Is natuurlijk wel wat anders voor de mensen hier die een jonger paard met Cushing hebben..

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:00

Heey,

Ik heb besloten toch maar in dit topic te reageren in plaats van een nieuwe aan te maken... Misschien kunnen jullie mij wat meer vertellen over deze ziekte.

Een pony die bij mijn paard op stal staat, een Shetlandmerrie van ongeveer 15 jaar, ziet er al een tijd niet zo goed uit. Ze heeft een gekrulde vacht, is goud/oranje geworden en verhaart niet meer. Ze glimt niet meer en ziet er ongelukkig uit. Ze heeft scheef groeiende stralen, heeft al een paar keer (tegen) hoefbevangenheid gehad/(aangezeten) en loopt nu nog steeds moeilijk. Ze is erg stijf en heeft moeite met voetjes geven om hoeven uit te krabben. Ook komt er heel veel drab en vocht uit haar ogen.
Ik heb over deze ziekte cushing gelezen en vind de symptomen erg overeen komen met deze pony... Wat denken jullie er van? Wat zijn de gevolgen van deze ziekte?
Ik zal morgen foto's proberen te maken en uploaden.

Bedankt :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:05

p_ponypaard schreef:
ik heb geloof ik ook eens gelezen dat je pergolide maar een aantal jaar kan geven weet totaqal niet of dit waar is.....? ik ben wel benieuwd: hoe lang krijgt jullie paard al pergolide? en hoeveel?

Jens krijgt het nu 35 dagen ofzo en 0,25 gram

Ik vraag me dat ook af, ik ga het navragen voor je en kom er op terug.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:19

Zou dat wel bekend zijn? Aangezien het vaak oudere paarden betreft en omdat wel gezegd wordt dat het maar een paar jaar werkt ... het dus ook niet veel uitmaakt hoe lang je pergolide 'veilig' kunt geven?

Peter krijgt nu een dik jaar 1 pilletje (1mg) per dag ... heb hem geloof ik in feb/maart op een halve gehad. Maar toen werd ie dus slechter (en is niet meer beterder geworden), of dat toen daarvan is gekomen of omdat het ' warme' seizoen begon te komen ...

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:41

Lappie, ik geef al jaren "laminaze" van Naf van de Paardendrogist.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:42

kattjj, Je noemt inderdaad een heleboel symtomen op van Cushing.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:00

Nanda schreef:
Marieke, begrijp ik het goed dat jouw paardje dus eigenlijk geen klachten heeft behalve de lange vacht?

Verhaart ze nog goed?
Zweet niet veel.
Is fit naar jouw idee?
Plast niet veel?
Valt niet af?

Ze verhaart wel maar het word niet kort laat maar zeggen.
Ze heeft ook heel dicht haar dit mede omdat ze al 15 jaar geschoren wordt ofzo..
Ze zweet niet overmatig maar ik doe er dan ook vrij weinig mee.
Ze valt in ieder geval nu niet of, ik voer haar wel royaal hooi.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:19

mariekie schreef:
Hier wil ik even op inhaken...

Wanneer is nu het moment om pergolide toe te dienen??

Mijn pony van 31 heeft ook cushing zegt de dierenarts.
Ze heeft wel een lange vacht maar geen krulllen, verder ook een hangbuik.
Ze is vorig jaar zeer licht bevangen geweest, maar dit jaar geen last gehad.
De dierenarts zegt dat je kan testen maar dat ik bij de mijne niet nodig zij ze omdat ze het zeker wist...

Mijn pony is in mijn ogen gezond, is niet ingevallen en wordt drie keer per week reacreatief gereden.

Afbeelding
Afgelopen herst.
Afbeelding
In de zomer
[/quote]

Het feit dat jouw pony licht bevangen is geweest, komt waarschijnlijk door de cushing. Cushing paarden die eenmaal echt bevangen geweest zijn, zijn slechter te helpen. Daarom zou ik denk ik juist wel gaan behandelen, omdat je niet pas wilt beginnen als je pony er slecht aan toe is, maar dit juist wilt voorkomen en haar zo goed mogelijk dan wel beter wilt laten zijn. Ons paard is echt veel fitter en jonger geworden door het geven van provarium breeding en pergolide. Juist "beginnende" gevallen reageren bijvoorbeeld goed op provarium breeding. Als je nog geen pergolide wilt geven, kun je overleggen met je DA. Beter voorkomen en goed houden dan over een tijdje erg verslechteren en dan moeten vechten om je pony weer constant te krijgen. Zeker als je DA het ook aanraadt. cushing paarden beginnen met een langere dikkere vacht en pas na een jaar of 3 worden het krullen (als ze zweten of natgeregend zijn) daarna krijgen ze zowiezo vaak krullen. De hangbuik is ook een symptoom die weer veel meer wegtrekt als je aan het behandelen slaat.
Kan me voorstellen dat je het lastig vindt, vraag anders nogmaals aan je DA waarom die het zo belangrijk vindt om te gaan behandelen? Wachten op verslechtering (nog een keer hoefbevangen maar nu ernstig bijv) is toch zonde, dan moet je zooo hard vechten om ze weer iets beter te krijgen en moet je maar kijken of je dat samen weer lukt! Sterkte in ieder geval!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:37

Hallo,

Wat ik over Cushing heb gehoord is helaas niet positief. Alle paarden waarvan ik het weet zijn overleden. Sommigen al binnen 3 maanden na diagnose. Nu weet ik niet in welk stadium de ziekte daar was. Eén van de symptomen die ze allemaal hadden, en waaruit je ook bijna altijd zeker cushing kunt opmaken, was de gekrulde vacht. Ik wens iedereen die een paard/pony heeft met cushing in ieder geval heel veel sterkte en gezondheid..!

Zie voor info o.a. http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page222/cushing-paard.html

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:34

Tafje, de meeste paarden zullen uiteindelijk aan de (gevolgen) van Cushing sterven. Maar de meeste paarden kunnen nog prima een fiks aantal jaren met cushing leve. Als voorbeeld neem ik dan maar mijn eigen pony. Die is nu ruim 33 en heeft al minstens 10 jaar, zo niet langer, een krullerige vacht. Op haar 17e is heel erg hoefbevangen geweest en daarna ben ik er altijd heel alert op geweest. ( altijd aan de ketting op het gras). Op haar 22 is ze nog een keer hoefbevangen geweest en daarna nooit meer. Ik denk dat de meeste cushingpaarden sterven aan de gevolgen van hoefbevangenheid.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:35

Mijn wedervraag is : Waarom zou ik gaan beginnen met het geven van perolide?
Mijn dierenarts heeft mij nooit verteld dat hij behandelen belangrijk vond.
Hij zei dat het voor de mijne niet echt nodig was.
Waarom zou ik er dan (troep) in stoppen zonder dat het echt nodig is..?
Pony heeft nog voldoende looplust, is vrolijk en nog lekker bazig,eet goed en vermagerd bijna niet.

Wat kost dat pergolide eigenlijk?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:56

Mariekie: Waarom wel behandelen?
Omdat er in het lichaam van je pony als hij/zij cushing heeft wel degelijk iets mis is waardoor je paard meer risico op heel veel bijwerkingen heeft door o.a. gebrek aan weerstand. Doordat je paard veel cortisol hormoon produceert, krijgen ze meer eetlust, meer kans op suikerziekte, ophopingen van vet en hangbuik, gevoeliger voor hoefbevangenheid, interen op spieren en achterhand, longontsteking, hoef en huidproblemen, tand- en mondproblemen. Door de hormonen zijn ze vaak misselijk, onzekerder en zelfs duizelig en kunnen ze depressief zijn.
Het feit dat je het nog niet aan de buitenkant ziet, betekent niet dat het niet aan de binnenkant actief is in je pony. Veel paarden zijn ook slomer dan ze vroeger waren en als ze behandeld worden zijn ze weer frisser, slanker, fitter en meer hun eigen oude zelf qua karakter en geintjes uithalen.

Door het geven van pergolide of door het geven van provarium breeding (=kruiden) te geven normaliseer je de hormoonhuishouding waardoor veel zaken (lange haar, depressiviteit, sloomheid, veel plassen en drinken) weer normaliseren en je paard weer meer happy is. Het kan gewoon zijn dat ze ondanks dat ze nu vrolijk etc is, dat ze nog fitter kan zijn dan ze nu is.
En als je paard een keer echt hoefbevangen wordt, dan ben je veel verder van huis. Het feit dat ze al een keer (licht) bevangen is geweest is in principe géén goed teken.

Pergolide kost ongeveer 30 eur per maand als jouw paard per dag 1 pilletje zou moeten krijgen. Als ze maar een half pilletje nodig zou hebben kost het dus maar 15 eur per maand. Provarium Breeding is een grote pot met kruiden/poeder en die kost iets van 18 eur. Je geeft een schepje per dag.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:19

Marieke, De meeste dierenartsen hebben weinig ervaring met het behandelen van paarden met cushing. Die denken nog steeds dat de behandeling duur is. ( pergolide is een mensen-medicijn tegen parkison).
Veel paarden in dit topic zijn de eerste paarden die in een dierenartspraktijk behandeld worden voor cushing. Mij Dierenarts zei tegen mij 10 geleden ook al dat mijn pony cushing had maar zei dat het te duur was. Afgelopen jaar zeiden ze dat ze te oud was.....
Pas na mijn aandringen zijn ze zich aan het verdiepen in Cushing.

100 pillen van 1 mg kosten 76 euro incl. btw.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:51

Nanda schreef:
100 pillen van 1 mg kosten 76 euro incl. btw.

Dan koop jij ze wel heel erg voordelig in hoor! Ik denk dat ze gemiddeld een beetje tussen jouw en mijn prijs inzitten.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:56

Marieke, bij Onne in begin 2007 dachten ze ook aan cushing bij hem. het was ineens mis met Onne , hij liep als een trein en we zouden M2 gaan starten.
Onne had ook geen lange krulvacht maar juist mooi kort haar.
Ik wilden hem zelf laten testen op Insuline resistentie.
Helaas kwam er ook nog dus de cushing bij.
Ik heb toen dit topic gevonden en geloof me er vielen zoveel dingen op zijn plaats, hij had na mijn iedee dus al veel langer cushing.
Onne stond ook gelijk op de pergolide, helaas kon hij er echt niet tegen .
Reden kan zijn omdat onne ook nog eens teezijdig is.
Dit alles begon dus in 2007 en zoals je ziet heb ik hem zondag moeten laten gaan.
Wat had ik graag troep in zijn lijf geduwd als ik hem daar langer bij me had kunnen houden,
( sorry geen aanval )
Onne had nog steed geen super lange vacht maar kreeg wel al krullen zeker op zijn benen.
Zijn vacht was wel dicht op elkaar

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:26

@Nanda: Hoi Nanda, bedankt voor de uitleg. Ik heb verder geen ervaring met de aandoening. Jij in ieder geval succes met je pony, wat een leeftijd ;-)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:04

xKatjj schreef:
Heey,

Ik heb besloten toch maar in dit topic te reageren in plaats van een nieuwe aan te maken... Misschien kunnen jullie mij wat meer vertellen over deze ziekte.

Een pony die bij mijn paard op stal staat, een Shetlandmerrie van ongeveer 15 jaar, ziet er al een tijd niet zo goed uit. Ze heeft een gekrulde vacht, is goud/oranje geworden en verhaart niet meer. Ze glimt niet meer en ziet er ongelukkig uit. Ze heeft scheef groeiende stralen, heeft al een paar keer (tegen) hoefbevangenheid gehad/(aangezeten) en loopt nu nog steeds moeilijk. Ze is erg stijf en heeft moeite met voetjes geven om hoeven uit te krabben. Ook komt er heel veel drab en vocht uit haar ogen.
Ik heb over deze ziekte cushing gelezen en vind de symptomen erg overeen komen met deze pony... Wat denken jullie er van? Wat zijn de gevolgen van deze ziekte?
Ik zal morgen foto's proberen te maken en uploaden.

Bedankt :)

Hier wat foto's van de pony waar ik het in dit bericht over had:

Afbeelding

Afbeelding

http://nl.tinypic.com/r/w87qf9/4

http://nl.tinypic.com/r/2efsxvl/4
Zo smerig zijn haar ogen altijd... Ook al heb je het schoongemaakt de volgende dag zijn ze weer zo vies :\

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:44

Vieze, tranende en ontstoken ogen zijn typisch een bijwerking van Cushing door de slechte weerstand. Gelukkig is dat ook een van de eerste dingen die verbeteren als je ProvariumBreeding of pergolide gaat geven. De vacht en bouw van de shet is ook erg herkenbaar, de krullen ook. Gevoelige voeten en gevoeligheid voor hoefbevangenheid horen jammergenoeg ook bij het plaatje van cushingpaarden. Ook de gevoeligheid van de voeten en stijfheid van de spieren kan enorm verbeteren door het geven van medicijnen maar ook ondersteunende middelen al is het wel zo dat paarden die eenmaal hoefbevangen zijn geweest soms lastiger herstellen. Door de rare hormoonhuishouding zijn ze vaak zwak, misselijk, duizelig en depressief. Dat klopt dus allemaal met wat er met dit paardje aan de hand is jammergenoeg. Het ziet er ook als een heel duidelijk geval uit helaas.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:41

kattjj, dit is voor mij een schoolvoorbeeld van een pony met cushing. Bij mijn shet ziet de vacht er precies hetzelfde uit als die vochtig/nat is

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:32

onne schreef:
Dit alles begon dus in 2007 en zoals je ziet heb ik hem zondag moeten laten gaan.

Pffff ik kom nooit meer op bokt eigenlijk en ben nu beetje ziekig in mijn bedje dus weer even langswippen zie ik dit!
Sterkte meis :(:)

Als ik bij Es ooit eerder het vermoeden maar had gehad van cushing had ik ook zeker "troep" in haar lijf gestopt, dan was de bevangheid vorig jaar wellicht niet zo plots opgekomen en had ik haar nu ook nog bij me gehad. Maar ik heb nog steeds vrede met het feit dat ik haar heb laten gaan....nu al weer bijna een jaar geleden!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:47

In het blad van de gezondheidsdienst voor dieren staat nu een artikel over Cushing en over de diagnose stellen. KLIK ( op dit bald kun je je abonneren of als je meer dan 3 paarden hebt is het gratis.

Ik citeer even een en ander over de diagnose stellen en de verwarring met EMS
Het bloedbeeld van ponnies met ZvC ( Ziekte van Cushing) is afwijkend, ook zijn enzymen in bloed verhoogd. Deze symptomen komen echter ook bij andere ziekten veelvuldig voor. De glucosespiegel in bloed en urine is verhoogd. Het eenmalig bepalen van cortisol in het bloed heeft niet zoveel zin omdat door hetchronische karakter van de ziekte vaak niet meetbaar is.
Uw dierenarts kan de diagnose wel bevestigen door het hormoon ACTH, dat door de tumor wordt geproduceerd in het bloed te laten bepalen. De basale waarde is hiervan dan wel verhoogd. De bapaling hiervan is dus niet eenvoudig en is dus eigenlijk alleen door opname in een kliniek uit te voeren.

Doordat de tumor niet reageert op corticosterioden in het bloed kan de diagnose ook gesteld worden door de dieren in te spuiten met corticosterioiden en te controleren of de normale productie van cortisol afneemt zoals dat bij een gezond paard het geval is.
Bij een gzond paard zal de hypofyse immers minder ACTH vormen als er extra cortico's in het bloed komen. De test is eenvoudig uit e voeren en zeer betrouwbaar. Een bezzwaar van het inspuiten van cortico's is echter het ( geringe) risico dat het hoefbevangenheid in de hand zou kunnen werken. Daarom wordt ook wel het hormoon ACTH ingespoten en de toename van het cortisol in het bloed bepaald. Deze test is in combinatie met de bepaling van het ACTH ook zeer betrouwbaar.

Behandeling
Een goede verzorging is de beste behandeling. Een juiste voeding met weinig suikers in combinatie met beweging is de belangrijk. Besteed extra aandacht aan gebit en hoefverzorging en de juiste vaccinaties en wormbehandelingen. Medicijnen zijn beschikbaar maar is bewerkelijk omdat voor ieder paard de optimale dosering vastgesteld moet worden.

Ziekte van Cushing wordt vaak verward met EMS, de oorzaak is echt anders. Het is niet uitgesloten dat EMS ZvC kan veroorzaken. Dus het dieet is erg belangrijk, behandel je paard als een IR paard.
Het beste is als je beperkt laat grazen paarden s morgens te laten grazen i.v.m. suikergehalte in het gras.

Kortom, dierenartsen weten meer dan wij ;-) Zij kunnen de juiste diagnose stellen.