[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thobias

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:24

mijn paard vorig jaar gekocht als luchtzuiger.........
ze had een band om bij de vorige eigenaar, die heb ik gelijk verwijderd.
paard ging wel meer luchtzuigen toen. ze werd mager en kreeg koliekaanvallen. (10 in 3 maanden tijd ongeveer)
ik heb haar helemaal laten onderzoeken, mest, urine, bloed, echoscopie van de maag/slokdarm. niks te vinden, ze is verder gezond. ik was er helemaal mee aan, want zo vaak koliek is voor haar natuurlijk vreselijk. ik ben andere voeding gaan proberen, hielp ook niks.
maar nu denk ik toch de oplossing te hebben.
ze staat overdag buiten, s'nachts binnen, krijgt onbeperkt hooi en ik voer haar s'morgens en sávonds muesli.
haar box is ingesmeerd met cribox en ze zuigt dus niet meer (sommigen zullen hier wel commentaar op geven, maar er is dus lichamelijk niks aan de hand). ze is enorm opgeknapt, ze is gegroeid en ziet er weer supergoed uit, en is geen ander gedrag gaan vertonen. dit doe ik nu zo sinds december, dus het gaat erg goed Haha! .
ik longeer haar nu 4 keer per week(rij nu niet i.v.m. zwangerschap.) nu ben ik nog even in dubio of ik hiermee doorga, of haar toch wil gaan verkopen, anders word ze zolang niet gereden (weet ook niemand die haar kan rijden). en dat is zonde, ze is net 5 jaar en kan ontzettend goed lopen (merrie van gribaldi) alleen het nadeel is dat ze nu bijna een jaar heeft stilgestaan, omdat ze zelf eerst ziek was, en ik nu zwanger ben.
nou ja, ik moet er nog even goed over nadenken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:55

Als je een paard longeert staat ie niet stil hoor Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:02

Thobias, mijn jonge paard heeft bijna 1.5 jaar stilgestaan omdat hij heel erg ziek was. Hij heeft het gewoon weer opgepakt Ja

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:59

Hallo,
Wie heeft er ervaring met Bachbloesem in combinatie met luchtzuigen?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:06

Melissa, loop het topic even door, er staat me bij dat er iemand hier was die ook met bachbloesems werkte of ging werken. Zou (denk ik, hang me daar even niet aan op) binnen de 20 pagina's terug moeten staan.

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:44

Hallo,

Ook ik wil graag nog een keer jullie advies, heb eht topic grof doorgelezen maar kon niet vinden wat ik zoek.

Ik heb het idee dat mijn ruin meer luchtzuigd nu hij in de wei staat... Hij staat nu ruim een maand buiten en overdag binnen, behalve in de week dat t zo mooi weer was toen stond ie hele dagen buiten.
Verder voer ik hem 1kg mueslie bij en maagcompositum, ik hoor vaak van stagenoten dat hij soms echt lang aan een paaltje in de wei staat lucht te zuigen, had gehoopt dat t juist minder was in wei omdat hij dan de hele dag kleine beetje kon eten....
Ook heeft hij nu een enorme gasbuik, geen vet echt een ballon van gas, hebben jullie daar misschien tips voor?

@ thobias: zou haar neit wegdoen omdat je neit kan rijden )tijdelijk) Zo te lezen doe jij er alles aan om het voor je luchtzuiger zo aangenaam mogelijk te maken, een ander doet misschien weer zo die band om....

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:06

annenna, ja daar heb je gelijk aan, heb nu al zoveel voor haar geprobeerd te doen, en nu heb ik eindelijk de oplossing na veel tijd en geld.....
vind het ook erg moeilijk hoor om die stap te zetten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 23:21

annena staat je paard in een wei vol gras. Het kan zijn dat het even teveel is voor de maag en de darmen. Paarden die van binnen naar buiten gaan worden gassig van het gras. Die club van ons wel allemaal of ze nu wel of niet luchtzuigen. Het gras is op het moment behoorlijk 'vet'

Luchtzuigen op een paaltje kun je op twee manieren oplossen. Je er niet druk over maken en het paaltje bekleden met rubber zodat de tanden niet beschadigen.

Of voor de weidepalen prikpalen zetten met stroom erop zodat je paard niet bij de palen kan komen (ik heb ze nog nooit op prikpaaltjes zien zuigen).

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:01

Misschien ben ik wel erg makkelijk hoor,maar mijn ruin zuigt al zijn hele leventje lucht en heeft er nog nooit een koliekaanval van gekregen.
Hij draagt geen antiluchtzuigband (mooi woord bij scrabble Knipoog ) .
Ik gedoog zijn luchtzuigerij nu maar.
Zoals sommige mensen roken, zuigt mijn paard lucht.
Het is denk ik gewoon een gewoonte/verslaving geworden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:26

Zo doe ik het ook hoor Nobel. En ik heb een happy en gezond paard, dat zonder problemen dik drie kwartier galopswerk doet en nooit koliek heeft gehad Ja

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:08

Safyra reageerde voor mijn gevoel best heel goed op de Equiliser. Ze zoog in ieder geval veel minder fanatiek, een klein zuigje en dan stopte ze er weer mee. Ik smeer nog steeds de box in met cribbox maar ze heeft nu ontdekt dat als ze de waterbak laat overstromen het er af gaat en dan heeft ze toch een zuigplekje. Maakte me op zich niet zoveel uit omdat ze het veel minder heftig deed. Ze staan nu inmiddels veel in het land en daar heeft ze nu de hekken ontdekt. Dit kan ik natuurlijk niet in de cribbox zetten, dan heb ik allemaal stalgenoten met vieze handen Knipoog Als ze in een grotere groep staat is ze meestal heel druk met het sociale verkeer en grazen en dan doet ze het niet. Maar soms staan ze ook maar 2 of 4 paarden en dan pakt ze wel regelmatig het hek en dan vooral als ik haar 's nachts buiten laat staan in een klein groepje. Maar het druist ook tegen mijn gevoel in om haar voor de nacht op stal te zetten (met slecht weer staan ze wel 's nachts op stal) omdat ze dan minder gaat luchtzuigen. Wat zouden jullie in dit geval doen? Lekker buiten laten zuigen of binnen zetten waar ze minder zuigt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 22:16

lekker laten zuigen Ja

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:08

Ben het met Anya eens.
Zolang ze er geen last van heeft lekker laten zuigen.

lorenz08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:26

Misschien dat jullie hier iets over weten.
Iemand die ik ken heeft ruim 6 weken geleden een paard gekocht en na 5 a 6 weken begint hij lucht te zuigen. Ze wil hem terug brengen maar er staat wettelijk 3 x 24 uur voor en je moet het dan ook nog aan kunnen tonen dat het gebrek voor de koop aanwezig was, maarja hoe kan je zoiets aantonen?

Waarschijnlijk is het paard het pas net gaan doen omdat hij dus de eerste 5 a 6 weken niks deed, kan zo paard het nog afleren of zoiets?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:29

Nou, waarschijnlijk heeft het paard het dus bij haar aan geleerd en hoeft de verkoper hem daarom ook niet terug te nemen. Je zou het kunnen aantonen als de tanden zijn afgesleten, maar dat had je voor de verkoop ook kunnen zien.
Meteen stalmanagement onder de loep. Voer, sociale contacten, huisvesting, stress? Er staan genoeg tips in deze thread:
veel weidegang, veel ruwvoer, weinig krachtvoer en dan liever muesli dan brok en pas geven na het ruwvoer, voldoende sociale contacten met andere paarden, maagcompositium of ander middel tegen maagzuur. Dan zou het paard het nog wel kunnen afleren of iig het gedrag verminderen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:18

Ik voel me echt een sukkel nu, ik had helemaal geen idee dat een luchtband slecht was, dacht gewoon dat het uit verveling was dat ze het deed enz... ik wist helemaal niets van luchtzuigen en mijn paard is het enige dat ik ken die het doet... Ben blij dat ik dit topic heb gelezen, ik het meteen gezegd tegen mijn moeder dat we maagcompositum moeten bestellen om het te testen! Mijn paard doet het nog maar 1,5 jaar en staat overdag buiten krijgt 2x per dag hooi en als ze de stal opgaat krijgt ze haar luchtband aan. Hoelang ongeveer duurt het vooraleer dat spul begint te werken en we de luchtband kunnen afdoen? (ik heb bang dat ze terug koliek krijgt) Ze zuigt wel alleen maar aan haar etensbak...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:29

Yellomofoon: Heeft ze ooit koliek gekregen dan van het luchtzuigen? Want als je het topic gelezen hebt moet je ook weten dat daar niet het probleem ligt.
Trouwens kan ze met dit mooie weer niet gewoon lekker buiten blijven staan?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:40

^ ja ze heeft 1 x een erge koliekaanval gehad, en sindsdien hebben we de band dus omgedaan, ze had niet minder stro dan anders in haar stal liggen dus had niet meer dan anders gegeten...
en ze staat buiten van 8 tot 5 maar langer mag niet omdat de weide gelegen is in een buurt en anders hebben de buren stofoverlast... en ze slaapt trouwens ook liever binnen Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:08

Een tich aantal pagina's terug had ik aangegeven dat onze merrie nadat ze heeft kunnen luchtzuigen erg opgeblazen is (lendenen/flanken) en als we haar dan beweging geven ze niets anders doet dan winden laten. Aangezien ik de indruk kreeg dat dit niet geloofd werd (wegens onderzoek dat aan toont dat de lucht niet in de maag 'zou' komen etc) , heb ik zonet foto's gemaakt toen we zagen dat ze toch stond te zuigen. Ze heeft een MC om, maar we wilden zien ofdat het ook goed zou gaan als we deze wat losser zouden doen. Dit is ca. 2 weken goed gegaan tot vanavond dus. De foto's zijn van net na het luchtzuigen en net na het longeren/rijden.

Voor de foto's zie:
http://anita.sloot.googlepages.com/sjellieluchtzuigen

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:31

@ aslo: ik heb hetzelfde, de mijne heeft ook een ontzettend opgelazen buik!
Ik denk dat wat er niet geloofd werd dat de lucht of gas in de buik van jou ponie niet komt door eht luchtzuigen maar door andere problemen in de maag of darmen, of werd er iets anders bedoeld? Dan wil ik het ook graag weten, verder nog iemand tips tegen zo'n opgeblazen buik!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:44

M.i. komt het niet door problemen met maag of darmen, maar puur doordat ze lucht binnen krijgt van het zuigen. Als ze niet zuigt, geen opgeblazen buik, als ze wel zuigt wel een opgeblazen buik, die ook heel snel weer weg is als ze beweging krijgt en bij geen beweging langzaam wegtrekt. Ons dagelijkse schema is eigenlijk altijd hetzelfde, vwb weidegang, voer, training etc.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:10

Yup, ik ken het hoor. Als Macho heeft gezogen dan zijn z'n flanken ineens heel netjes opgevuld Knipoog Maar dat trekt snel genoeg weer weg en hij heeft er verder ook totaal geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:29

Het kan ook zijn dat de opgeblazen buik een andere oorzaak heeft. Mogelijk zuigt je paard kort voorafgaand aan de dikke buik omdat hij dan al iets voelt, bijv. pijn in de buik, t zuigen verlicht de pijn. De oorzaak van de pijn ís bijv. t gas en t lijkt dus alsof de dikke buik door t zuigen komt, maar de werkelijke oorzaak is iets anders.

De wetenschappelijke onderzoeken wijzen nog altijd op een zelfde oorzaak voor t luchtzuigen en gas(koliek) etc. Beide zijn een gevolg van problemen met het maagdarmkanaal.
Daarnaast is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat t gas adt naar buiten komt van een héél andere samenstelling is dan de lucht die wordt opgezogen en er is gebleken dat de lucht weer uitgeblazen wordt. Áls er al lucht in het spijsverteringskanaal komt, is dit zó weinig dat t zeker geen gaskoliek of oppgeblazen buik kan veroorzaken.

Let eens op de momenten waarop je paard zuigt en wat daaraan vooraf is gegaan, bijv. voeren va krachtvoer, een appel, rijden etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:37

Skippy, ben jij in tijdens je onderzoek ooit een verband tussen een laag kaliumgehalte en luchtzuigen tegengekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:51

Nee, nooit.... Hoe zo? Vertel? Haha!