Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:32

Ik had nog gehoopt dat ik t bericht van dubbelfun zou negeren, het ook niet zou uitkomen. Maar helaas. Brrrr wat koud en guur sinds gisteravond! Ook m'n shet maar weer een dekje op gedaan....

Herkenbaar trouwens, je Jasmijn met haar bijt neigingen. Mijn merrie heeft het ook als tik, happen in de lucht. Gelukkig gaat t maar heel zelden fout dat ze mij raakt. Maar het blijft wel een ding. Een oversprong gedrag tik van haar. Al sinds dat ze een veulen was...

Ellepel wat sneu dat ze wat minder is. Hopelijk knapt ze snel op!

Queelens oh nee wat rot dat hij gewond is geraakt :(:) Wel lekker zo'n weekje weg naar curacao!

Ze waren hier lekker druk met die wind. M'n grote moest even vliegeren. Heb t idee dat ze dat de laatste tijd toch weer vaker doet en wilt dan een tijdje terug. Goed teken. Maar ik knijp hem soms wel want ze is dit jaar ook al 2x uitgegleden/gevallen met die fratsen :o in haar hoofd is ze soepeler dan in haar lijf :o

Afbeelding

Sanet

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:59

Pffff, de hagel ging hier horizontaal. Wat een oliebol weer.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 20:07

Wind onder de staart Tancreda. :))

Hier valt het mee qua natte sneeuw en hagel, wel gistermiddag de 150grams erop gegooid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:20

Hier wel echt heeeeeel veel buitjes steeds, maar allemaal heel kort.
Bij de paarden was het niet eens zo heel erg nat gelukkig,had echt wel al modder verwacht,maar was nog niet zo.
En gelukkig niet meer zo’n harde wind.

Tancreda ,dat in het hoofd soepeler zijn dan in het lijf geld ook voor mensen _O-

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:03

Ik lees pijntjes en wondes, dat is niet wat we willen #)

Hier waait het ook verschrikkelijk hard, regen vanochtend en vanmiddag hagel.

Gisteren hebben ze hier allemaal nog lekker op de wei gelopen, voor het eerst de grote groep zo goed als bij elkaar. Is zonder grote ruzie gegaan maar helaas bij pluis toch een wond boven dr staart, denk dat er een hap is genomen, muts is ook enige met een wond, en is zelf ook niet altijd aardig dus tja...

Spoiler:
Gisteren direct van wei af

Afbeelding

Haren eromheen weggeschoren

Afbeelding

Had er zilverspray opgespoten, helaas was de vetwrap die ik in de deken had geplakt niet blijven zitten, dus dit was vandaag

Afbeelding

Vandaag gelongeerd want ze liep toch wel heel erg te stuiteren, maar niets aan te merken dat ze wond heeft, mocht er nu ook gewoon aan zitten, nieuw laagje zilverspray erop en dan maar deken gewoon weer op, gelukkig heeft horseware gladde binnenstof.

Dan nog even een leuke foto, de haf is de jongste van de groep, die wordt 4 dit jaar, pluis wordt 29 en is de oudste van de groep, en toch trekken die 2 naar elkaar toe _O-

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 22:07

Gezellig weer even op de wei, minder gezellig van de wond. Die heeft inderdaad een paar tanden erin gehad

Hier helaas wel nattig in de wei bij ons na de regen vandaag. Lastig want Peri zijn wond zit precies op de kroonrand, is sinds vandaag uit het verband en moet droog blijven. En binnen blijven is natuurlijk geen optie voor uwe majesteit. Hij gaat nu met een hoefzak naar buiten en wanneer het kan iets eerder naar binnen. Wond ziet er wel goed uit maar is een hele nare plek die moeilijk gaat genezen..

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 22:28

Bewegende delen zijn altijd bagger qua genezen inderdaad, hopen dat het toch snel heelt.

Er is vandaag gegierd, dus nu weer even wachten voor ze erop kunnen, maar het is ook even weekje nat en koud, hopen dat daarna het echte weideseizoen kan beginnen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 09:13

@paola: hopelijk helen de wonden goed.
En springen ze niet over dat slootje ?? Hij lijkt net een mtr breed nl :)

@Queelens: hopelijk ook snelle genezing. Voordeel is wel dat er nog geen/weinig vliegen zijn.

Ik heb ze gisteravond de 200 grams op gedaan en als ik de weersberichten mag geloven blijven die vandaag ook op.
De paddock ligt er ondanks de regen nog best goed bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:17

Maddy-Paola, de oudste goed de jongste mooi op, zo :D
Echt vervelend van die plek op de kont, best groot ook nog.

De novacam bij Kelly doet wel wat,vanmorgen was de slobber allemaal weer op.
Vind haar ook wat helderder over komen.

Dubbelfun, koud hè, was hier vanmorgen net 1 graad boven nul.
Zat nog in een dikke hagelbui onderweg naar de paarden .

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:25

DubbelFun schreef:
@paola: hopelijk helen de wonden goed.
En springen ze niet over dat slootje ?? Hij lijkt net een mtr breed nl :)

@Queelens: hopelijk ook snelle genezing. Voordeel is wel dat er nog geen/weinig vliegen zijn.

Ik heb ze gisteravond de 200 grams op gedaan en als ik de weersberichten mag geloven blijven die vandaag ook op.
De paddock ligt er ondanks de regen nog best goed bij.

Dat slootje is toch nog wel wat breder, dus nee daar gaan ze niet overheen, pluis heeft vorig jaar einde zomer voor het eerst in dr leven in een sloot gelegen, dat was deze maar een stuk verder naar achteren op het terrein, waarschijnlijk door jagers waar ze normaal niet op reageert maar heel de kudde was die ochtend aan de rel :roll:

Hier ook 250 grams op hoor, vieze koude wind en al die regen...

ellepel schreef:
Maddy-Paola, de oudste goed de jongste mooi op, zo :D
Echt vervelend van die plek op de kont, best groot ook nog.

De novacam bij Kelly doet wel wat,vanmorgen was de slobber allemaal weer op.
Vind haar ook wat helderder over komen.

Dubbelfun, koud hè, was hier vanmorgen net 1 graad boven nul.
Zat nog in een dikke hagelbui onderweg naar de paarden .

Was vorige zomer toen ze erbij kwam al snel dikke mik, zijn ook allebei best nuchter in het hoofd, dat trekt aan denk ik.
Fijn dat de novacam wel aanslaat

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:57

Ik zat me hier net te bedenken dat er toch wel veel zon was voor de 200 grams, maar ik was nog niet uitgedacht of het regende al. Gelukkig geen hagel, sneeuw of iets van die ongein.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 17:25

Heb even snel bijgelezen. Zag een lelijke wond langs komen. Hoop dat dat snel geneest.

Hier werd ik gister om 21 uur gebeld dat Jippe zijn slobber niet at en ook die van 17 uur niet op had en lusteloos was. Slokdarmverstopping wat dus al wat langer bezig was. Ik snel naar stal (en dat duurde langer want parallelweg van A2 afgesloten wat ik niet wist…man man stress! Mar ben er gekomen met hulp van nav en manlief) Hij wilde graag lopen maar was duidelijk niet OK. Dus DA gebeld. Die is gekomen. Vlak voor zij het terrien op reed wilde meneer gaan eten en was de verstopping wrs weg. Maar voor zekerheid toch sedatie en sonde erin. hij was met alles zo braaf! Sonde ging in 1 keer door naar de maag, mooi. Longen was een twijfel of er toch niet iets zat te rommelen vanwege verslikking misschien.dus antibiotica erin. Lag om half 2 eindelijk in bed. Vandaag controle gehad. Nogmaals antibiotica ook al is zijn temp goed en eet hij goed en is weer zichzelf, DA vertrouwt de longen niet helemaal ook omdat hij wat knijpend uitademt op t eind. Hij heeft ook flinke hartruis (wist ik al) wat er ook invloed op kan hebben. Over zijn body score en voerbeleid gehad en meteen maar even bloed afgenomen om te kijken naar eiwitten, ontstekingswaarde, nieren en lever. Want ook al zie ik dat hij aan het bijkomen en aankomen is, vond zij hem toch te schraal in de spieren zeker met wat ik voer. ik was zoiets toch al een keer van plan dus dan nu maar meteen. Ik hoor nog of de DA van dienst het nodig vindt morgen langs te komen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 18:04

Hopelijk heeft ie verder niks onder de leden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 20:11

Ik ben wel benieuwd of er wat uit komt. Oudere paarden hebben wel eens wat een probleem met de lever.
Slokdarmverstopping is zo eng!
Vaak zakt het zelf wel weg,maar toch…ze zien er zo hulpeloos uit dan.

Ik zou vandaag contact opnemen met de veearts om even te bespreken hoe Kelly het op de novacam doet.
Merk wel dat ze wat helderder is,oortjes naar voor en ze wil wel wat aandacht.
en eten gaat ook stukken beter.
Ben ze alleen vergeten te bellen :o

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 21:03

Jippe blijft er steeds heel rustig onder gelukkig. Nadeel is dat dan bijna niet opvalt. Ik zie wel meteen dat hij niet ok is. Maar hij heeft geen paniek, is erg rustig en wacht het af. Bij het sonderen stond hij zelfs op gegeven moment op rust. Vandaag DA weer geweest plus 3 studenten (kliniek universiteit Utrecht) en hij heeft zich dus weer prima laten behandelen ook al waren de studenten wellicht wat minder routineus bij het aanprikken. Hij staat volledig stil. Zo’n goedzak is het. En vandaag was hij echt gewoon in prima doen. De studenten waren meteen gek op hem haha.

Ja enerzijds hoop ik dat bloedbeeld prima is, anderzijds zou t mij niet verbazen als er nog iets meer speelt of minder optimaal is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 21:12

Wat fijn zegt dat hij zo lief is, studenten moeten het natuurlijk ook allemaal nog leren.
Maar was hij niet verdoofd dat hij uit zichzelf zo braaf stil stond?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:30

ellepel schreef:
Wat fijn zegt dat hij zo lief is, studenten moeten het natuurlijk ook allemaal nog leren.
Maar was hij niet verdoofd dat hij uit zichzelf zo braaf stil stond?

Eerste consult wel bij sonderen maar ivm leeftijd, hartruis en Fries maar voor 300 kilo en daar komen ze makkelijk doorheen zei ze, dat ze toch vaak de praam nodig hebben. Maar bij hem dus niet nodig gehad want werkte prima mee. Gister totaal zonder verdoving antibiotica en bloed afgenomen. En ondanks dikke naalden ook gewoon geen krimp geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Wat een lieverd :)
Vaak maken ze het zichzelf alleen maar moeilijker als ze niet meewerkend zijn... maar ja vertel dat een vluchtdier maar eens...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:46

Kelly word heel erg boos met zo’n dikke naald :j
Kan ik me ook wel voorstellen eigenlijk,als je ziet hoe dik en lang die dingen zijn.
Toen ze met dectomax gespoten werd de tweede keer was ze echt boos, maar dat werd toen ook wel wat hardhandig gedaan vond ik.
Ze vind vreemde mensen nog steeds niet leuk daardoor.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:39

Zo vandaag 3e DA bezoek voor de rest vd antibiotica. Meneer was nog beter uitgeslapen maar weer superbraaf bij aanbrengen naalden en bloedvat en bilspier. Was andere DA en hij zei ook: deze maakt zich niet druk, hartslag blijft ook consistent laag. Vond hem alert, attent (want let continue op waar de DA is) en goede vacht. Wel zei hij dat deze crisis voorbij is en Jip op randje v longontsteking had gestaan. En eigenlijk maak ik me nu meer zorgen dan voor dit consult. Want zorgen over buikvulling (te weinig, moet meer ruwvoer in wat hij niet goed weg krijgt. Dus hoe dan… aanvullende ruwvoeders als hartog senior en wiesencobs verhogen. Moet meneer t wel ook daadwerkelijk eten…) daardoor zorgen over toestand gebit (moet dus naar gekeken worden) en mogelijk dat door de equine corona zijn darmen minder goed voedingsstoffen op nemen. Maar daarvoor uitslag bloedonderzoek afwachten. Echt pffft… en behalve de wat ingevallen flanken zie je het gewoon niet aan hem. Dat zei DA ook: hij is vrolijk, alert, heeft/maakt plezier en is op zich dol op zijn eten (mits er muesli in zit want dat was van de week op en toen wilde hij het niet.) dus voor hemzelf nog prima kwaliteit van leven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:49

Fijn dat hij nu weer zo lief en rustig was.
Voor de veearts natuurlijk ook fijn!
Misschien kun je kijken of je ook zoiets kunt geven als ik doe?
Kelly krijgt ook wiesencobs, maar zo puur vind ze dat niet lekker.
Ik meng het met de masters senioren slobberbrok…( iets anders kan natuurlijk ook,als het maar lekker is) nou ja en ze staat ‘s nachts apart zodat ze rustig eten kan.