[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:22

Zit daardoor ook te twijfelen of ik nu wel of niet een zak fiberforce gaat halen. Zit er namelijk aan te denken om die ton even leeg te laten voor iets anders mocht ik nodig zijn.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:30

Fiber force was hier geen succes. Maar ze is echt mega kieskeurig geworden. Vroeger At ze alles maar nu moet het altijd eerst goedgekeurd worden. En eten mengen pakte hier niet. Had ze direct door. Het enige wat er wel mega goed ingaat is slobber. Van eender welk merk als het maar warm en geurig is. Vooral de stinkende irish mash is haar favoriet. En ik vind dat die vreselijk stinkt.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:43

Ik gooi de situatie van mijn pony ook maar even hier neer.

Shetlanderhengst van 26, spierafbraak (trillen met achterbeen bij geringe inspanning -dit kan alleen al een stukje lopen zijn-, lusteloos, vermageren ondanks bijvoeren.. vorige week getest op cushing en positief getest. Een waarde van 147 terwijl deze 47 mocht zijn max. Nog niet begonnen met prascend, vanwege de uitkomsten van een breed bloedonderzoek. Uit het brede bloedonderzoek kwam naar voren dat hij ijzertekort heeft, spierafbraak (hoge bloedwaarde). Organen verder in orde qua bloedwaarden.
Uit dit bloedonderzoek komt naar voren dat hij een chronische ontsteking of een tumor onder de leden heeft die hem nu aan het opbreken is. Het is duidelijk géén acute ontsteking àls het om een ontsteking gaat, maar iets wat dus al langer speelt. Het kan ook een tumor zijn, maar dan niet bij de organen (mogelijk wel buikwand o.i.d.).

In het verleden heeft hij een bloedwormeninfectie gehad en daarbij waren zijn darmen chronisch ontstoken. De laatste 2 jaar gaat het goed en heeft hij er weinig klachten van. De laatste paar weken heeft hij af en toe weer diarree, maar niet zoals een paar jaar geleden (toen spoot het er echt in watervorm uit). De dierenarts verwacht niet dat de bloedwaarde verhoogd is vanwege zijn darmen, want dan zou ze verwachten dat de diarree wel erger zou zijn.

Volgens de dierenarts is het duidelijk dat de pony zich niet tof voelt en is hij langzaam aan het aftakelen. Als hij zo doorgaat, gaat hij dit sowieso niet overleven.
Dierenarts stelde voor:
1. Óf prednisolon geven, een maand lang. Als de waarde die een chronische ontsteking/tumor gedaald is, dan was er dus sprake van een ontsteking en is die door de prednisolon weer opgeruimd. Hij kan dan verder op prascend en gewoon oud worden. Daalt de waarde niet, dan is er sprake van een tumor en zal hij alleen maar verder achteruit gaan. In dat geval: inslapen.

2. Nu inslapen

Aangezien ik hem nog een kans wil geven, kom ik bij optie 1 uit. MAAR prednison is natuurlijk super slecht voor een pony met PPID. De dierenarts gaf ook aan dat de kans op HB dan erg groot is, en dat wil je eigenlijk ook niet. Nu heeft deze pony nooit eerder HB gehad en er ook nooit gevoelig voor geweest, maar met prednisolon wordt die kans natuurlijk wel een flink stuk hoger.

Volgens de DA gaat alleen prascend geen oplossing zijn, omdat dit niet de enige oorzaak is voor de spierafbraak en het vermageren e.d. Er zou dus sprake zijn van 2 dingen.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn met deze ervaring en wat jullie toen gedaan hebben, of wat jullie zouden doen.

Qua voeding krijgt hij bietenpulp, zemelen en luzerne. Sinds een paar weken doe ik er wat pavo 18+ bij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:13

Ik zou een hele andere keuze maken.. namelijk beginnen met Prascend en zo snel mogelijk. Spierverlies en afvallen zijn symptomen van PPID en ondanks dat ik de bloedwaardenuitslag niet in detail ken, is mijn mening dat het 'chronisch ontstekingsniveau' eerder veroorzaakt wordt door een te hoog of te laag cortisolniveau door de verstoorde hormoonbalans als resultaat van PPID. Prednison gaat daarbij niet helpen en maakt het paard niet beter, met een risico op hoefbevangenheid. Dus nee, wél Prascend, géén Prednison. (Prednison wordt m.i. net wat te vaak gegeven als 'redmiddel' als de dames en heren DA het ook niet weten). Daarnaast zou ik het menu van het paard verbeteren - liever geen lucerne, wel een goed hooi en een vitamine/mineralen product met een lager kh/suiker dan PV Pavo18+.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 22-10-16 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:13

Ik had in je eigen topic ook al gereageerd als ik het mij goed herinner :)
Snap eerlijk gezegd niet dat de DA enkel die 2 opties geeft :? Eerlijk ? Moest het de mijne zijn, ik was al per direct begonnen met de prascend. Denk dat het overgrote deel van de symptomen die je noemt, te linken zijn aan cushing. Niet geschoten, is altijd mis. Met die cortisone zou ik niet beginnen, en inslapen kan je altijd nog doen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:25

Ik denk het eigenlijk ook. Prednison legt gewoon de boel plat, maar lost meestal weinig op (is mijn ervaring tenminste). Het helpt zolang je het geeft, maar stop je ermee, is alles weer terug. Dat wordt vaak ingezet als ze het niet meer weten. Ik zou ook met prascent beginnen. En vanaf daar eens kijken waar je uitkomt. Inslapen kan altijd nog.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:57

Van prednison is mijn pony zwaar hoefbevangen geraakt. Hij heeft niet lang prednison gehad maar toch was dit die de emmer deed overlopen.
Als er andere opties zijn zou ik die zeker eerst proberen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:07

Inderdaad zou ik ook beginnen met prascend EN met het zoeken van een andere DA.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:34

Ingrid, ik sluit me bij de rest aan.

Mar70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:57

Ik vraag me wel af of er onderzoek gedaan is naar bloedworm. Dat zou ik dan ook wel willen weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:33

Ik begrijp het ook niet Ingrid92, zelfs als klopt het wat de DA zegt, dat het niet alleen maar cushing gerelateerd is, dan is het geven van prednisolon in combinatie met PPID en HB eigenlijk nog erger dan de kwaal zelf...

Ik zou ook voor optie 3 gaan; gelijk aan de prascend en een second opinion aanvragen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:38

Ik heb horen zeggen van mijn da dat prednison geven aan een cushing paard absoluut uitgesloten is. De kans op hoefbevangenhzid is immens groot. Ook al heeft je paard of pony het nooit gehad. Prednison staat gelijk aan HB bij een,cushing paard. Ik zou gewoon met de prascend beginnen. De meeste infecties bij cushing paarden zijn een gevolg van de cushing zelf door de hoge waardes. Eens de waardes dalen ga je ook minder infecties krijgen. Ik zou zo snel mogelijk met prascend beginnen.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:18

Vorige week vertelde ik hier dat mijn paard mijn ook gediagnosticeerd is met cushing. Ik wil jullie om raad vragen aangezien ik het even niet meer weet (maandag bel ik de dierenarts op voor overleg).

Mijn paardje heeft ruim een maand geleden een week op de kliniek gestaan met een darmontsteking. Paardje is altijd erg schaal geweest. Ik voer hem al sinds een aantal jaren seniores priores bij.
Maar ruim een maand geleden kreeg hij opeens koliek, wat hij nog nooit heeft gehad, en uiteindelijk bleek het dat hij een darmontsteking had. Dit redelijk onder controle gekregen door 6 kg SP te geven en 3 kg hooi. Dit uiteindelijk uitgebreid naar 6 kg SP en 6 kg hooi.
Voor de zekerheid heb ik hem laten testen op cushing (2 jaar geleden ook, maar toen kwam er niks uit) nu had hij een waarde van 94. Sinds gister ben ik gestart met prascend 1/8 tablet en uiteindelijk gaan we naar 1 tablet toe.
Helaas is hij sinds deze week weer meer aan de diarree. Van de mooie ballen mest gaan we weer naar natte flatsen. Ik ben bijna ten einde raad want hoe kan dit nou weer.
Een optie was nog om hem op de prednisolon te zetten. In eerste instantie was ik hier niet voor aangezien de kans op hoefbevangenheid vergroot word. Maar inmiddels weet ik het niet meer en lijkt er geen andere optie meer te zijn.

Mijn vraag, Kan de darmontsteking door de cushing komen en is het verstandig om hem op de prednisolon te zetten?

Daarnaast heb ik nog een vraag over het opbouwen van de prascend. De dierenarts zei namelijk dat ik direct met 1 tablet kon beginnen. In dit topic las ik dat het verstandiger was om het rustig op te bouwen en te beginnen met 1/8 tablet. Maar hoe snel moet ik dit opbouwen?

Zoals eerder vermeld bel ik as maandag de dierenarts en zal ik ook met haar overleggen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:33

Lauret,
als je de posten hierboven eens even doorleest zul je kunnen constateren dat prednison geven aan een paard met PPID beter niet gedaan wordt, tenzij er een echte noodzaak voor is. Prednison is overigens ook niet aan te bevelen bij de darmklachten die je beschrijft.
Darmontstekening is meestal geen gevolg van PPID. Het kan wel met zoiets onnozels te maken hebben als de omslag van het weer als je paard daar gevoelig voor is, of een voerwijziging of een bestanddeel in het voor dat niet ggoed vedragen wordt. 6 KG SP is overigens wel heel erg veel tenzij je een paard hebt dat GrandPrix dressuur loopt en 7 dagen per week zwaar getraind wordt. Dus daar zie ik ook wel een oorzaak van de darmproblemen. Het bevat bovendien nogal veel olie en dat valt niet bij ieder paard goed.
Ik zou in ieder geval voor nu de SP weer een heel stuk verminderen en als alles weer tot rust gekomen is overschakelen ( langzaam!!) op ander voer.
Wat betreft de dosering van de Prascend: begin gewoon een dag of 3 op 1/8, daarna naar 1/4 en dan opbouwen naar een half.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:33

Alle ontstekingen kunnen gerelateerd zijn aan PPID, maar ook aan een andere oorzaak. Dunne mest KAN door de prascend komen. Of had je paard al dunne mest voordat je met de prascend begon ?

6 kilo SP is niet mega veel, maar misschien is de verandering van alleen hooi naar zoveel kilo sp wel erg heftig voor de darmen. Of gaf je al 6 kilo sp voordat je paard naar de kliniek moest ?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:38

Jannepauli: Hij moet van de internist zo veel mogelijk SP hebben, waarbij dit eigenlijk zelfs de ondergrens is... Hij mag eigenlijk nog maar zo min mogelijk hooi hebben en je ziet dus nu in zijn mest dat het hooi er eigenlijk weer uit komt zoals het erin is gegaan. Welk voer zou je eventueel aanraden als vervanging?
Bedankt voor het advies van de dosering.

Maris: Hij begon dinsdag weer dat zijn mest iets wat dunner werd. Maar nog steeds ballen dus dacht misschien is het de omschakeling van het weer. Helaas kan je nu weinig bal maar vinden. En vrijdag ben ik gestart met de prascend dus het kan eventueel zijn dat het daardoor iets erger is geworden maar helaas was het dus daarvoor ook al.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:40

En gehakseld hooi zoals grasmix bijvoorbeeld of lucerne ? Kan hij dat nog wel goed kauwen ? Want daarmee voeg je meer vezels toe aan het dieet van je paard. Ik mengde de grasmix altijd door de sp heen.

Andere voer ideeën ipv sp zie in dit artikel : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:47

Heeft hij geen last van een maagzweer ofzo? Want diarree kan daar ook van komen of eventueel zand in de darmen. Die 6 kg SP is dat geweekt want dan is dat niet extreem veel. Luzerne en grasmix is ook een,optie. Komen ze van bij en is goed voor speeksel aanmaak en Voor maagzweren. Eventueel grasbrok mee bijwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:03

Ik heb hier ook 1 op 6 scheppen sp staan per dag, waar dus nog 18 liter water bijgaat, was te mager en ZE, dus ik vond het het perfecte voer om er wat kilo's aan te krijgen. Ik kan mij niet voorstellen dat een complete ruwvoer vervanger voor diarree c.q. Darmontsteking zorgt ineens.
Als ik dan ook lees dat paard het hooi niet verteert, zou dat dan niet juist iets met elkaar te maken kunnen hebben?

Ik geloof wel dat het met de cushing te maken kan hebben: paarden met ppid zijn toch al ontstekingsgevoelig, dus waarom geen darmontsteking ?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:31

Maris & Ilora: Grasbrok heb ik al eerder over na gedacht maar daar zitten wel veel eiwitten in. Dacht dat misschien ook weer risicovol was. Maakt het nog uit welke grasbrok je neemt? Hij krijgt echt 6 kg SP waar dus inderdaad nog ruim 18-20 liter water bij moet. Hij kan nog wel goed kauwen, wordt ook meerdere keren per jaar gecontroleerd door de tandarts. Tja een maagzweer, zou ook nog kunnen maar verder vertoont hij geen symptomen van een maagzweer. Maar zal het meenemen en overleggen.

Ohjajoh6: bedankt voor je reactie. Misschien moet ik dan toch even wachten tot dat hij goed is ingesteld op de pascend.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:50

Euh, waarom geef je hem precies sp als hij nog goed kan kauwen ?

Grasbrok hoeft niet veel eiwitten te bevatten hoor. Maar veel paarden vinden grasbrok niet zo heel lekker. In principe kunnen de eiwitten ook geen kwaad ( wel bij nierproblemen ), het zijn veel vaker de suikers/ koolhydraten/ zetmeel die niet goed zijn voor sommige paarden.

6 kg sp voor een paard van 600 kg is een gewone hoeveelheid. Die 6 kilo sp vervangt 9 kilo hooi. Dus ook logisch dat je een paard van 600 kg naast 6 kilo sp ook nog hooi voert. Zeker omdat je zo ook nog extra vezels voert ( die een beetje in de sp missen ).

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:55

Maris schreef:
Euh, waarom geef je hem precies sp als hij nog goed kan kauwen ?

Grasbrok hoeft niet veel eiwitten te bevatten hoor. Maar veel paarden vinden grasbrok niet zo heel lekker. In principe kunnen de eiwitten ook geen kwaad ( wel bij nierproblemen ), het zijn veel vaker de suikers/ koolhydraten/ zetmeel die niet goed zijn voor sommige paarden.

6 kg sp voor een paard van 600 kg is een gewone hoeveelheid. Die 6 kilo sp vervangt 9 kilo hooi. Dus ook logisch dat je een paard van 600 kg naast 6 kilo sp ook nog hooi voert. Zeker omdat je zo ook nog extra vezels voert ( die een beetje in de sp missen ).

Omdat hij vanwege zijn darmontsteking eigenlijk geen hooi mocht/mag van de internist. Zijn darmen waren/zijn zo geïrriteerd dat deze eerst tot rust moesten komen. Over twee weken heb ik eigenlijk een controle afspraak en dan zouden we verder kijken of ik het hooi mag uitbreiden. En omdat SP makkelijker op te nemen is dan hooi, wat hij dus nauwelijks opneemt.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:33

Wat moet je je machteloos voelen....
Kom net terug van mijn twee ouwetjes. Mijn Cushie heeft een SUPER zomer achter de rug zonder graaskorf.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:03

Jannepauli schreef:
Ik zou een hele andere keuze maken.. namelijk beginnen met Prascend en zo snel mogelijk. Spierverlies en afvallen zijn symptomen van PPID en ondanks dat ik de bloedwaardenuitslag niet in detail ken, is mijn mening dat het 'chronisch ontstekingsniveau' eerder veroorzaakt wordt door een te hoog of te laag cortisolniveau door de verstoorde hormoonbalans als resultaat van PPID. Prednison gaat daarbij niet helpen en maakt het paard niet beter, met een risico op hoefbevangenheid. Dus nee, wél Prascend, géén Prednison. (Prednison wordt m.i. net wat te vaak gegeven als 'redmiddel' als de dames en heren DA het ook niet weten). Daarnaast zou ik het menu van het paard verbeteren - liever geen lucerne, wel een goed hooi en een vitamine/mineralen product met een lager kh/suiker dan PV Pavo18+.

Hooi kan hij sowieso al niet meer kauwen, hij heeft niet zoveel tanden meer en wat hij nog heeft is bijna allemaal weg gesleten (kan hij vrijwel niks meer mee). Luzerne blijf ik geven voor de eiwitten, melasse vrij. Luzerne voorzie ik dus geen problemen mee. Ik ben al aan het kijken geweest naar producten van Agrobs, die hebben wel wat mooie producten heb ik gezien, beter dan de pavo 18+.

Degene die het bloed afgenomen heeft is niet de 'eigen' dierenarts die hem normaal behandeld, maar de tandarts die ook gelijk bloed getrokken heeft. De bloedresultaten moet ik sowieso nog even doorgeven aan mijn dierenarts. Ben inderdaad ook benieuwd wat hij ervan zegt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:04

Lauret, aah dus je bent pas sp gaan voeren op de kliniek, of net daarvoor toen bekend was dat je paard een darmontsteking had ! DAt had ik niet begrepen.
In Utrecht voeren ze vaak HAB/HAP brok voor paarden met darmproblemen. Dat zijn havermoutpellets en ze zijn licht verteerbaar, dus dat ontziet de darmen. Misschien ook nog een idee ? Alleen HAB brok stelt niet zoveel voor qua voedingsstoffen, meer bedoelt als darmvulling.

En je voert nu nog steeds sp, ik neem aan omdat de da denkt dat de darmontsteking nog steeds niet weg is ? De dunne mest zal dus ook door die ontsteking komen ?
Heeft je paard wel medicijnen nu voor die dunne mest ? Bio sponge misschien ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 22-10-16 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt