Ik denk altijd slecht....zou de patent verlopen zijn?Dan verdienen ze er niet genoeg aan.(zie nog steeds de pharmaceuten als maffia

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jessix schreef:Pandora2 schreef:Even snel wat anders tussendoor...mijn 3 horsies beginnen te verharen...Spring is in the air !
![]()
Nog meer paarden hier die de winterjas al beu zijn ?
Ja bij mij altijd standaard na 21 deccember.De kortste dag.
Maris schreef:Geerke, dat zou kunnen hoor, dat het meer de ongecontroleerde PPID of hogere leeftijd is die die osteoperose veroorzaakt
Nammie, ook iets met aangetastte hartkleppen ofzo bij mensen, waarom die geen pergolide meer mogen. Best heftig dus !
Pandora2 schreef:Even een vraagje aan degenen hier die ervaring/know how hebben in de pharmaceutische richting...pergolide voor mensen is toch jaren op de markt geweest en voor het op de markt kwam uitvoerig getest geweest neem ik aan...waarom wordt het dan nu '' plots '' uit de handel genomen omdat mensen er problemen door krijgen met de hartkleppen? Zouden die '' proefpersonen '' vroeger hier dan geen last van gehad hebben?
Net zoals ik laatst ergens las dat Touristil ( tegen reisziekte bij mensen ) nu ook plots voorschriftplichtig is, omdat je er acuut hartfalen van kan krijgen...25 jaar geleden slikte ik een paar keer per jaar die pilletjes om het vliegtuig of de bus te nemen...Hoe goed is dat spul dan getest voor het op de markt kwam vraag ik mij dan af...en hoe komt dat het zolang duurt eer er maatregelen getroffen worden?
Dit even off-topic hoor, maar misschien weet iemand hier hoe het ongeveer in elkaar zit met die medicijnenhandel...
Focussed schreef:Jessix schreef:>>
[quote="IMJ">>>>
Nado, ohjajoh, JP, dat is ook de reden dat ik het aanhaalde, dat ik alles nogal verwarrend en onoverzichtelijk begon te vinden..
lastig hierin een tussenweg te vinden..
Mogelijk toch 1hk waarin van alles gespeculeerd kan worden naast dit topic waar dan weer puur over bewezen feiten gesproken kan worden en de persoonlijke ervaringen?
[/quote>>>>>
Dan zijn we hier snel klaar.Wat is nou werkelijk bewezen? Monnikspeper, magnesium, MSM? Hoeveel is er nu werkelijk bekend over PPID? De werking van Prascend? Wanneer is een onderzoek echt een feit? Misschien komen we wel voor hele grote verrassingen te staan als we 10 jaar verder zijn en blijken alle "bewezen feiten" wel niet zo bewezen te zijn.[/quote>>
Naar pergolide (c.q. Prascend) als behandeling voor PPID wordt al sinds de jaren '90 (zoal niet eerder...) van de vorige eeuw onderzoek naar gedaan. Wanneer iets een feit is, dat is arbitrair. Maar wanneer onderzoek na onderzoek dezelfde uitkomst geeft wordt iets steeds meer een "feit". Tot op heden blijkt pergolide nog steeds behandeling nummer 1 te zijn bij PPID.
W.b.t. de supplementen is de werkzaamheid veel meer omstreden.
De werkzaamheid van monnikspeper kan niet altijd gerepliceerd worden, wat wil zeggen dat het in het ene onderzoek wel lijkt te helpen, bij het andere onderzoek helpt het weer helemaal niet. Wat ik vooral terug kom is dat het vooral lijkt te werken als aanvulling op pergolide en dus niet wanneer het op zichzelf gebruikt wordt. Magnesium blijkt voor IR weinig werkzaam, maar echt heel veel onderzoek is hier niet naar gedaan. Insulinegevoeligheid en glucose waarden blijven in ieder geval onveranderd na magnesium suppletie bij paarden met IR. Dit geldt ook voor het product Glucobalance overigens.
Echinacea is ook een supplement wat vaak wordt genoemd voor de weerstand. Wat ik weet uit onderzoek bij mensen (en dat zijn echt veel onderzoeken met véél participanten) is dat het niet helpt: Niet om meer weerstand op te bouwen tegen ziekten e.d. en niet om sneller van kwalen af te raken (zoals verkoudheid en griep).
MSM heb ik mijzelf nog nooit in verdiept.
Douraque schreef:Ik geef nu primeval gelatinaat, al jaren. Maar daar zit geen MSM in, misschien goed om naar te kijken
Douraque schreef:Misschien wordt het tijd om over te stappen op wat anders. Bij hielp Primeval juist wel, heb het jaren gegeven, toen tijdelijk ermee gestopt en merkte duidelijk verschil bij mijn paard. Een combi met MSM is vooral nu in de winter een goede om te proberen
Edit: er zijn zoveel glucosamine op de markt, is die pharmahorse een goede?