[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:59

hier in frankrijk had je celance(pergolide)maar is uit de handel gehaalt.De pharmacie zei dat er nu een ander en beter medicijn was.
Ik denk altijd slecht....zou de patent verlopen zijn?Dan verdienen ze er niet genoeg aan.(zie nog steeds de pharmaceuten als maffia :o )

Odysseus

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:02

Patent op humane pergolide is al lang verlopen (in Nederland iig), vandaar ook dat het generiek wordt gefabriceerd door o.a. Mylan bijv.

Echter zijn er inderdaad voor Parkinson al veel betere middelen die veiliger zijn. Het is dus niet gek dat er minder aftrek plaats vindt en dus minder productie. En het is dus ook geen gek toekomstbeeld dat het mogelijk helemaal van de markt verdwijnt in Nederland (voor humaan gebruik).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:19

Dus de generiek van Mylan is in NL nog steeds op de markt ? Of begrijp ik het verkeerd? In BE is ook dat niet meer te verkrijgen... ik begrijp er niks meer van...alleen de belgen krijgen het ervan aan hun hart ?? ... ik ben blond.. :o? :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:19

geerke schreef:
hier in frankrijk had je celance(pergolide)maar is uit de handel gehaalt.De pharmacie zei dat er nu een ander en beter medicijn was.
Ik denk altijd slecht....zou de patent verlopen zijn?Dan verdienen ze er niet genoeg aan.(zie nog steeds de pharmaceuten als maffia :o )

_O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:20

Pandora2 schreef:
Dus de generiek van Mylan is in NL nog steeds op de markt ? Of begrijp ik het verkeerd? In BE is ook dat niet meer te verkrijgen... ik begrijp er niks meer van...alleen de belgen krijgen het ervan aan hun hart ?? ... ik ben blond.. :o? :D

:D inderdaad vreemd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:20

Nee hoor, nog steeds verkrijgbaar.
Het is een mogelijke bijwerking, het hoeft niet.
Soms moet je kiezen uit 2 kwaden..
Gelukkig zijn er voor mensen inmiddels betere medicijnen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:44

Ik heb nog steeds pergolide van Mylan, dus in NL is het nog steeds op de markt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:55

Misschien een beetje een late reactie erop, maar 'gelukkig' schrikt mijn pony eerder van een krakend blaadje dan van carbid schieten :+

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:23

Jessix schreef:
Pandora2 schreef:
Even snel wat anders tussendoor...mijn 3 horsies beginnen te verharen... :) Spring is in the air ! {:}
Nog meer paarden hier die de winterjas al beu zijn ?

Ja bij mij altijd standaard na 21 deccember. :j De kortste dag.

Dat is grappig! Hier ook altijd 21 december de eerste losse haren (gelukkig zijn er meer :+ )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:23

Maris schreef:
Geerke, dat zou kunnen hoor, dat het meer de ongecontroleerde PPID of hogere leeftijd is die die osteoperose veroorzaakt :j

Nammie, ook iets met aangetastte hartkleppen ofzo bij mensen, waarom die geen pergolide meer mogen. Best heftig dus !

Die hartkleppen als bijwerking zijn al jaren bekend daarom zou het middel in Amerika ook verdwijnen jaren terug, daarom zeg ik ook altijd dat je zo laag mogelijk moet gaan zitten met je dosis maar niet TE Laag want het moet hoog genoeg om daadwerkelijk in evenwicht te komen en de cushing onder controle te krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:30

Pandora2 schreef:
Even een vraagje aan degenen hier die ervaring/know how hebben in de pharmaceutische richting...pergolide voor mensen is toch jaren op de markt geweest en voor het op de markt kwam uitvoerig getest geweest neem ik aan...waarom wordt het dan nu '' plots '' uit de handel genomen omdat mensen er problemen door krijgen met de hartkleppen? Zouden die '' proefpersonen '' vroeger hier dan geen last van gehad hebben?
Net zoals ik laatst ergens las dat Touristil ( tegen reisziekte bij mensen ) nu ook plots voorschriftplichtig is, omdat je er acuut hartfalen van kan krijgen...25 jaar geleden slikte ik een paar keer per jaar die pilletjes om het vliegtuig of de bus te nemen... :7 Hoe goed is dat spul dan getest voor het op de markt kwam vraag ik mij dan af...en hoe komt dat het zolang duurt eer er maatregelen getroffen worden?
Dit even off-topic hoor, maar misschien weet iemand hier hoe het ongeveer in elkaar zit met die medicijnenhandel... :)*

Dit speelt al meer dan 5 jaar dat er bekend is dat pergolide bijwerkingen geeft bij het hart bij mensen, dus niet iets van de laatste tijd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:35

Focussed schreef:
Jessix schreef:
>>
[quote="IMJ">>>>
Nado, ohjajoh, JP, dat is ook de reden dat ik het aanhaalde, dat ik alles nogal verwarrend en onoverzichtelijk begon te vinden..
lastig hierin een tussenweg te vinden..
Mogelijk toch 1hk waarin van alles gespeculeerd kan worden naast dit topic waar dan weer puur over bewezen feiten gesproken kan worden en de persoonlijke ervaringen?
[/quote>>>>>

Dan zijn we hier snel klaar. :D Wat is nou werkelijk bewezen? Monnikspeper, magnesium, MSM? Hoeveel is er nu werkelijk bekend over PPID? De werking van Prascend? Wanneer is een onderzoek echt een feit? Misschien komen we wel voor hele grote verrassingen te staan als we 10 jaar verder zijn en blijken alle "bewezen feiten" wel niet zo bewezen te zijn.[/quote>>

Naar pergolide (c.q. Prascend) als behandeling voor PPID wordt al sinds de jaren '90 (zoal niet eerder...) van de vorige eeuw onderzoek naar gedaan. Wanneer iets een feit is, dat is arbitrair. Maar wanneer onderzoek na onderzoek dezelfde uitkomst geeft wordt iets steeds meer een "feit". Tot op heden blijkt pergolide nog steeds behandeling nummer 1 te zijn bij PPID.

W.b.t. de supplementen is de werkzaamheid veel meer omstreden.

De werkzaamheid van monnikspeper kan niet altijd gerepliceerd worden, wat wil zeggen dat het in het ene onderzoek wel lijkt te helpen, bij het andere onderzoek helpt het weer helemaal niet. Wat ik vooral terug kom is dat het vooral lijkt te werken als aanvulling op pergolide en dus niet wanneer het op zichzelf gebruikt wordt. Magnesium blijkt voor IR weinig werkzaam, maar echt heel veel onderzoek is hier niet naar gedaan. Insulinegevoeligheid en glucose waarden blijven in ieder geval onveranderd na magnesium suppletie bij paarden met IR. Dit geldt ook voor het product Glucobalance overigens.
Echinacea is ook een supplement wat vaak wordt genoemd voor de weerstand. Wat ik weet uit onderzoek bij mensen (en dat zijn echt veel onderzoeken met véél participanten) is dat het niet helpt: Niet om meer weerstand op te bouwen tegen ziekten e.d. en niet om sneller van kwalen af te raken (zoals verkoudheid en griep).

MSM heb ik mijzelf nog nooit in verdiept.

Tja zo kun je uiteindelijk niets meer geloven - ik geloof niet dat ik de trend waar dit topic heen gaat erg prettig vind.. Alles wordt in twijfel getrokken en opnieuw "uitgezocht". Terwijl er zoveel ervaring aanwezig is. Ik ben dan ook even wat minder actief hier (dat is verder no problem hoor ;-))

Pergolide heeft zich al jaren als een werkzaam middel bewezen. Monnikspeper kan een zeer goed hulpmiddel zijn bij beginnende cushing en als ondersteuning naast pergolide kan het ook een zeer goed hulpmiddel zijn. Echinacea zal dan volgens onderzoek misschien niet helpen, ik heb er willy en andere paarden vaak mee door dipjes en problemen geholpen - bij dikke kaken, ontstekingen of gigantische olifantsbenen. En MSM heeft zich door de jaren heen ook al lang bewezen als een goed middel bij huid/hoef/long/peesproblemen en allergieën.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:45

Ik heb eigenlijk ook wel een beetje dubbel gevoel over de recente ontwikkelingen. Enerzijds kan ik me het enthousiasme om allerlei informatie aan te leveren in dit topic heel goed voorstellen - maar ik denk dat je daar niet in moet doorschieten. Ik zie heel graag recente wetenschappelijke ontwikkelingen, en ik volg die - voor zover mogelijk - op de voet. Maar een mens moet wel met beide benen op de grond blijven en niet als een losgeslagen kind door de snoepwinkel gaan rennen - er is zoveel informatie dat je in ieder geval in staat moet zijn om de informatie te filteren en vooral: heel erg kritisch te zijn op allerlei commerciële sites die gouden bergen beloven. Ik heb bij ECIR o.a. wel geleerd dat je als eerste dan moet vragen: "waar is het bewijs en wat zegt de wetenschap er over"- en bronnenonderzoek plegen!

Zoals ik al eerder schreef: dit topic is niet bestemd op een discussie te voeren over het al dan niet werkzaam zijn van homeopathie. Fytotherapie daarentegen heeft wel degelijk een plek hier, en zeker ook de ervaring die sommigen met bepaalde middelen hebben opgedaan. Ik heb persoonlijk geen ervaring met Echinacea, maar monnikspeper en MSM zijn zeker wel bewezen middelen die in de veterinaire geneeskunde getest zijn, en waarvan bewezen is ( al is het soms alleen maar 'anecdotisch' en niet volgens de standaard onderzoeksprotocollen) dat ze werkzaam zijn, of in ieder geval tijdelijk verlichting kunnen geven.
Ik ben alleszins vóór een holistische aanpak.

Ik las overigens zojuist een interessant artikel over ouder wordende paarden en de bijbehorende problematiek ( haha, daar gaan we: oxidatieve stress en ontstekingen!!) : daar zijn reguliere middelen zoals NSAIDS naast andere stoffen geplaatst en getest en daar komen stoffen als Curcumin (Tumeric) r bepaald niet slecht vanaf. Integendeel.

Het wordt een superlange post, maar hier is het artikel van The Horse.com - het onderzoek is van het Kentucky Research Center:

Over the past century, improvements in health care and advancements in biology, chemistry, and medicine have extended the average lifespan of humans and companion animals, including horses. However, we are now facing new challenges with the paradox of an older population with increased longevity, while confronted with the potential for many years of poor health. A better understanding of the mechanisms leading to a decline in physiologic function with age would provide new predictive biomarkers and potential therapeutic targets.
It has been well-documented that the aged, including horses, have increased susceptibility to and prolonged recovery from infectious diseases, poor responses to vaccination, and increased incidence of various cancers. Furthermore, it is now accepted that chronic inflammation (inflamm-aging) is a major underlying condition of many age related diseases, such as arthrosclerosis, arthritis, cancer, diabetes, osteoporosis, dementia, vascular diseases, obesity, and metabolic syndrome.

ONarutal Dietary Compounds with Anti-Inflammatory Mechanisms

Group/Compound

Carotenoids: Beta-carotene, lycopene, lutein
Flavonoids: Quercetin, catechin, epigallocatechin-3-O-gallate, theaflavin
Isothiocyanates: Sulforaphane, phenethyl, isothiocyanate
Terpenoids: Limonene, retinoic acid
Proanthocyanidins
Omega-3 fatty acids Eicosapentaenoic acid, docosahexaenoic acid
Polyphenolic compounds: Curcumin, gingerol, resveratrol, pterostilbene

In anti-aging research, much attention is focused on nutritional interventions as practical, cost-effective approaches to mitigating this age-related breakdown in immune function. These natural dietary compounds found in a variety of fruits, vegetables, nuts, and seeds are promising candidates in helping to combat the effects of aging. They possess broad biological activities: anti-oxidative, anti-inflammatory, detoxification, regulating signaling pathway, and modulation of enzyme activities (see sidebar at left).

Since aged horses (those 20 years and older) have increased levels of inflammation, and treatment with long-term use of non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) such as flunixin meglumine and phenylbutazone can pose health problems, we are interested in nutritional interventions to counteract this inflamm-aging process.

Flavonoid (quercetin) and polyphenolic compounds (curcuminoids, resveratrol, pterostilbene, and hydroxypterostilbene) were compared to phenylbutazone and flunixin meglumine to determine differences in equine cytokine production in cell culture. White blood cells from aged horses were isolated and incubated overnight with each compound of NSAID at multiple concentrations. Inflammation production was measured when white cells were stimulated.

At varying doses (measured in micromolar units [µM]), each of the compounds and NSAIDs significantly reduced cellular inflammation: curcuminoids (20 µM), hydroxypterostilbene (40 µM), pterostilbene (80 µM), quercetin (160 µM), resveratrol (160 µM), flunixin meglumine (40 µM), and phenylbutazone (>320 µM). Interestingly, curcuminoids at a concentration of 20 µM reduced inclmmation to the same level as higher doses of flunixin meglumine (40 µM) and phenylbutazone (>320 µM). All natural compounds outperformed phenylbutazone by being effective at lower doses.

This preliminary research has led into two studies using aged horses to determine, 1) if a relationship exists between circulating vitamin and fatty acid levels to systemic inflammation and muscle mass, and 2) if anti-inflammatory supplementation affects immune responses to vaccination. These are preliminary steps to identify effective nutritional intervention regimens to improve function of the immune system in the aged horse.

CONTACT: Amanda Adams, PhD—859/218-1097—amanda.adams@uky.edu—University of Kentucky Maxwell H. Gluck Equine Research Center, Lexington, Ky.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:08

Even een vraagje: hoe moet je curcumin geven? Ik kom op internet dit in poedervorm en pil vorm tegen.

En met mijn paard gaat het nu even wat minder. In de winter ligt mijn paard altijd wat meer dan normaal. Hij ligt dan zichtbaar, terwijl in de zomer hij de gehele dag staat en niet zichtbaar gaat liggen. Sinds hij op tweede kerstdag heeft vastgelegen in zijn stal, is hij stijver. Dat resulteerde vrijdag, zaterdag en zondag in moeizaam opstaan vanuit een liggende positie. Op vrijdag en zaterdag verliep het wandelen met meer tegenzin. Zondag ging het wandelen ineens beter, hij ging weer draven cq bokken. Ik heb hem toen weer in de paddock gezet om te kijken hoe hij zou opstaan. Meneer rolde 2 keer om en stond in een beweging op. Ik weet al langer dat zijn gewrichten in de winter pijnlijker zijn, maar nu met het vastliggen heeft hij een extra tik gehad. Merkte echt op het momente dat hij opgewarmd was, dat het beter gaat. Nu even de rest van de week aankijken met het opstaan en wandelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:09

Voor stijve gewrichten is met name MSM goed werkzaam!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:12

Ik geef nu primeval gelatinaat, al jaren. Maar daar zit geen MSM in, misschien goed om naar te kijken

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:17

Ik heb een tijd geleden een lezing bijgewoond in Utrecht waar de kraakbeenherstellers, smeermiddeltjes etc. ( zoals Primeval) als 'flauwekul' met de grond gelijk gemaakt werden. En zo er al herstel zou zijn dat dit minimaal zou zijn en héél erg lang duurt voordat effect überhaupt merkbaar zou zijn.. tja..

Linkje voor goede MSM: https://www.pharmahorse.nl/msm-paard.html

Edit: Overigens adviseert Pharmahorse wel ook de combinatie Glucosamine + MSM aan.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 30-12-13 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:17

Douraque schreef:
Ik geef nu primeval gelatinaat, al jaren. Maar daar zit geen MSM in, misschien goed om naar te kijken

MSM eventueel met glucosamine en chondroitine - dat helpt de boel smeren en soepel houden. Bij mijn paarden hielp de primeval juist niet zo bie.
Ik heb zelf de laatste tijd last van mijn vingers, kootjes die ineens (heel) zeer doen. Ben zelf ook msm met glucosamine/chondroitine gaan gebruiken en ik merk het echt, de boel is duidelijk rustiger en soepeler.

Ik kocht het altijd via Van Gorp - diervoeders, was ik ook heel tevreden over.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:19

Ja Fargo, zie mijn edit! :))

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:22

Jannepauli schreef:
Ja Fargo, zie mijn edit! :))

:j 8-)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:26

Misschien wordt het tijd om over te stappen op wat anders. Bij hielp Primeval juist wel, heb het jaren gegeven, toen tijdelijk ermee gestopt en merkte duidelijk verschil bij mijn paard. Een combi met MSM is vooral nu in de winter een goede om te proberen

Edit: er zijn zoveel glucosamine op de markt, is die pharmahorse een goede?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:31

Douraque schreef:
Misschien wordt het tijd om over te stappen op wat anders. Bij hielp Primeval juist wel, heb het jaren gegeven, toen tijdelijk ermee gestopt en merkte duidelijk verschil bij mijn paard. Een combi met MSM is vooral nu in de winter een goede om te proberen

Edit: er zijn zoveel glucosamine op de markt, is die pharmahorse een goede?

Ik gebruikte die van Van Gorp, die hadden namelijk een versie MSM met en zonder glucosamine/chondroitine en volgens manlief (chemicus van oorsprong) van hele nette kwaliteit. 3 kg voor mooie prijs en ze stuurden het nog naar me op ook ;-)

Heb geen ervaring met Pharmahorse...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:04

Heb even rondgekeken, was eigenlijk van plan als mijn primeval op was over te gaan op cur-ost. Dus voor nu ga ik als aanvulling op de primeval MSM kopen en op het moment dat de primeval op is bestel ik de cur-ost.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:08

Om, na lang aarzelen, maar eens de knuppel in het hoenderhok te gooien. Mijn paard is sinds kort ook Cushing patiënt. Ik heb dit, en het andere topic nooit gevolgd, omdat ik er geen affiniteit mee had. Maar nu dus wel.
Voor mij geen medicijnen, ik ben nu eenmaal alternatief ingesteld. Ik geloof ook niet zo erg in de waarde van supplementen, behalve om de portemonnee van de fabrikant te vullen.
Wel geloof ik in bioresonantie. Ik ben dus nu mijn eigen paard aan het behandelen, en een paard van een stalgenoot. Bij beide is bloedonderzoek geweest om de ACTH vast te stellen (mijne 70,3, de ander 305).
Beide krijgen geen verdere behandeling behalve bioresonantie. Over een paar maanden wordt opnieuw bloedonderzoek gedaan en dan kan ik definitief vaststellen of de behandelingen effect hebben gehad.
Ik ga geen uitspraken doen of het werkt, wel zijn eerdere ervaringen met de behandeling van Cushing zeker hoopgevend te noemen.

Voor mensen die oprecht geïnteresseerd zijn, stuur me een pb. Ik ben niet zo vaak meer actief op bokt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:31

Sterkte Marietje, ik hoop voor jou dat het werkt en dat je paard in de tussentijd niet op de een of andere manier bevangen raakt. Het zou mooi zijn als er aanwijsbare positieve resultaten volgen.

Supplementen zijn heel goed te testen hoor, je kunt namelijk niet tegen een paard zeggen, je haar moet nu uit gaan vallen en je moet weer slanker en fitter worden met schone heldere ogen e.a. omdat je dit poedertje nu krijgt. Dat gebeurt of dat gebeurt niet..