Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:44

Mijn paard wordt binnenkort weer op de foto gezet, en eventueel een echo als het nodig is, al denk ik als ik de DA moet geloven, wel nodig gaat zijn!
Gister er weer gereden!

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:46

Na veel info ook een hoop wijzer geworden..... Nu is de mijne slechter als in de zomer maar de dierenarts zei me dat het meer door de spieren nu komt dan waarschijnlijk de kissing spines. Ik herken t wel want zelf in de winter ben ik ook gevoeliger op me spieren door de kou en houd ik ze ook vast. Inderdaad is hier heel weinig te vinden over operaties maar Tom is wel de beste

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:50

Happinessx schreef:
@Suzanne F hoe uitte jouw paard dat hij pijn had? Die van mij heeft net wel/niet ks en merk eigenlijk niks aan haar. Heel soms bokt ze met aangalloperen, maar ook heel vaak niet. Maarja, omdat ik weet dat ze dat heeft ga ik me toch afvragen of het door pijn is of puur toeval..

Eigenlijk niet. Ze werd kreupel aan haar hoefbanden. Deze blessure ontstond dus door compensatie. Achteraf spookte ze wel enorm met rijden (schijnt vaker voor te komen bij KS) en in een veel later stadium ging ze staan met een holle weggedrukte rug en de achterbenen achter de massa.
Geen typisch KS beeld dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:20

Suzanne F. schreef:
Happinessx schreef:
@Suzanne F hoe uitte jouw paard dat hij pijn had? Die van mij heeft net wel/niet ks en merk eigenlijk niks aan haar. Heel soms bokt ze met aangalloperen, maar ook heel vaak niet. Maarja, omdat ik weet dat ze dat heeft ga ik me toch afvragen of het door pijn is of puur toeval..

Eigenlijk niet. Ze werd kreupel aan haar hoefbanden. Deze blessure ontstond dus door compensatie. Achteraf spookte ze wel enorm met rijden (schijnt vaker voor te komen bij KS) en in een veel later stadium ging ze staan met een holle weggedrukte rug en de achterbenen achter de massa.
Geen typisch KS beeld dus.

Wat bedoel je met spoken met rijden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:44

Voor alles schrikken en opzij springen. Zo erg dat er eigenlijk niet mee te rijden valt. Is achteraf een onttrekken aan het werk. Dus niet door te staken maar om de bak door te vliegen als er dingen eng lijken. En ze vond dus echt alles eng. En vaak ook maar 1 kant op bijv. alleen linksom.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:41

fanta2 schreef:
Na veel info ook een hoop wijzer geworden..... Nu is de mijne slechter als in de zomer maar de dierenarts zei me dat het meer door de spieren nu komt dan waarschijnlijk de kissing spines. Ik herken t wel want zelf in de winter ben ik ook gevoeliger op me spieren door de kou en houd ik ze ook vast. Inderdaad is hier heel weinig te vinden over operaties maar Tom is wel de beste

Fanta, staat de jouwe onder deken? Dat kan ook veel uitmaken voor de rugspieren.

fanta2

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:21

ja klopt een lekkere warme deken heeft ze

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:12

Na lange tijd niet actief te zijn geweest op Bokt/in dit topic heb ik weer even de tijd genomen om bij te lezen. Wat blijven de verhalen en overwegingen toch herkenbaar. Wijze van training, dekens, schrikken/spoken, seizoensgebonden klachten, secundaire? problemen, alles komt me bekend voor.

Ik zal eens een klein stukje quoten van hoe de 'diagnose' van mijn paard er destijds (2012/2013) uit zag.

essy87 schreef:
Mijn paard heeft 3 beschadigde ruggenwervels ter hoogte van de schoft en achterin de rug nog 2 die een 'afwijking' vertonen.

....

Op de rugfoto's kwam naar voren dat ze dus 3 beschadigde wervels heeft (bovenkant brokkeling) met een oude breuk. De dierenarts vermoedt dat dit komt door een val als jong paard in de wei of de stal. Er is niet keihard KS geconstateerd, maar ze had wel weinig ruimte tussen de wervels, dus aanleg ervoor en verder heeft ze dus wel een vergelijkbaar rugprobleem. Dus eigenlijk zijn we gestart met dezelfde behandelingen die hier ook worden genoemd. Ik heb toen besloten om hiervoor te gaan, omdat de dierenarts niet inzag waarom ze niet als normaal sportpaard zou kunnen functioneren, mits ik de juiste methodes en behandelingen zou toepassen.

Begin december (van dit jaar) heb ik haar opnieuw klinisch laten nakijken en zijn er nieuwe foto's van rug en hals gemaakt bij de kliniek in Wolvega. De foto's zagen er goed uit! De brokkeling is inmiddels glad en eigenlijk was er geen botvorming of verdere beschadiging te zien en ook geen noemenswaardige vernauwing tussen de wervels. De hals is op de foto gezet om artrose uit te sluiten. Dat was ook allemaal in orde.

Het was inmiddels al weer 8 maanden geleden dat ze was behandeld door een osteopaat/chiropractor. Dus klinisch was ze wel gevoelig en strak in de spieren. En ze is nou eenmaal ook een beetje een bloederig type. Maar door haar regelmatig te laten behandelen door osteopaat en chiropractor en op de juiste manier te trainen, zou ze nergens last van moeten hebben. Super goed nieuws dus!

Goede training houdt in goed rond en laag rijden en longeren en dagelijks stretchen. Dus daar zijn we weer wat scherper op. Het ging door de jaren heen ook al veel beter in de training, met af en toe een dipje. Die dipjes zijn te voorkomen door net iets eerder aan de bel te trekken bij de chiropractor. Al met l had ik 5 jaar geleden nooit gedacht dat het zo zou verlopen. Wie weet rijden we zelfs nog wel weer eens de wedstrijd-ring in ;)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:15

Kleine casus:

Februari mijn pony gekocht. (Lichamelijk net een banaan, te kort rugspier en wat vaste en scheve halswervels) behandeld door osteopaat (ze werd voorheen wel jaarlijks behandeld) na 3 maanden onregelmatig en sprong overkruist de wissels, osteopaat erbij en probleem weer verholpen. Vervolgens weer 3 'maanden later dag na de masseur weer volledig onregelmatig.. osteo erbij en deze heeft het weer opgelost. Pony liep weer top.
6 dec na een half uur rijden onregelmatig, (reden met een proefzadel maar deze trok scheef en schoof), paar dagen later dierenarts erbij en zowel op de lange zijde als volte onbelast geen bijzonderheden, hij heeft nog wat gevoeld en gedrukt en gebonkt op haar rug en si en 0.0 reactie, prima gespierd en in goede conditie. Bloed laten prikken (vooral spierenenzymen) waardes allemaal prima. Osteopaat heeft haar behandeld, li schouder zat vast, heiligbeen en een wervel recht gezet.

Normaal liep ze daarna goed, maar ze loopt nu net zo slecht. Rug is ohz erg gevoelig, ad hand kan je er gewoon op drukken/afvoelen ect zonder reactie. Poetsen en zadelen is ook nooit moeilijk geweest. Stretchen kan ze goed, buigen ook en rug bollen en bekken kantelen.

Morgen bel ik uiteraard de dierenarts voor een rontgen van haar rug. Dit was al de afspraak na bloedafname als ze niet goed zou lopen.

Herkennen mensen dit probleem/symptomen? Ik ben enorm bang dat er slijtage is waardoor ze niet meer de springsport in kan.
Pony in kwestie, heb evt ook een filmpje:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:27

Het zou goed de rug kunnen zijn. Maar ee voorbenen lijken ook ongelijk te zijn vanuit de hoef, of ligt dat net aan deze foto? En ze is achrer best stijl in het been. Ik zou eens een kreupelheidsonderzoek doen en foto's van de rug maken. Hoe oud is de pony?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:40

Ze is wel neerwaarts gebouwd. Stand van de hoeven/benen hoor ik nooit iets over van de smid of dierenarts bij klinische keuring. Staat voor op ijzers
Ze is juni 8 geworden.
Ze is vanaf haar 5e in nederland en ruim 1,5 jaar fysiotherapie pony geweest voor gehandicapten

Afbeelding

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:44

Ik weet dat dit topic al een tijd niet meer gebruikt is , heb de zoekfunctie gebruikt maar kom alleen dit topic tegen over mensen die een paard hebben met Kissing spines ..
Kan ik hier nog terecht met wat vraagjes of zie ik een recenter topic compleet over het hoofd :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:32

Kom maar op met je vragen hoor, ik sta voor je klaar en ik denk de rest van dit topic ook hoor!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:49

Ah , dat is heel fijn

In december 2015 is via röntgenfoto's geconstateerd dat mijn paard behoorlijke kissingspines met sclerose heeft , dit in combinatie met andere problemen die via de foto's aan het licht kwamen is mijn paard helemaal afgekeurd om te berijden ..
Vanaf die tijd heb ik er ook niet meer opgezeten ..
Ze staat op pensioen .

Nu de laatste tijd valt het mij op dat haar rug wat aan het veranderen is ..
Voor de schoft valt ze in ( zit nu ineens een kuiltje ) en vanaf d'r schoft tot aan de T18 zitten 2 warme plekken en zit er een soort vergroeiing op de T18 ..( de ergste KS zit tussen T15 en T18 )

Het paard laat verder geen ongemak zien en heb de veearts al ingelicht en waarschijnlijk laten we de rug eerdaags op de foto zetten om evt te kijken wat er speelt ..
maar ik vraag mij af of dit een " normale " gang van zaken is bij Kissing spines met sclerose ?
Maak me ietwat ongerust namelijk

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:13

N4N4 schreef:
Ah , dat is heel fijn

In december 2015 is via röntgenfoto's geconstateerd dat mijn paard behoorlijke kissingspines met sclerose heeft , dit in combinatie met andere problemen die via de foto's aan het licht kwamen is mijn paard helemaal afgekeurd om te berijden ..
Vanaf die tijd heb ik er ook niet meer opgezeten ..
Ze staat op pensioen .

Nu de laatste tijd valt het mij op dat haar rug wat aan het veranderen is ..
Voor de schoft valt ze in ( zit nu ineens een kuiltje ) en vanaf d'r schoft tot aan de T18 zitten 2 warme plekken en zit er een soort vergroeiing op de T18 ..( de ergste KS zit tussen T15 en T18 )

Het paard laat verder geen ongemak zien en heb de veearts al ingelicht en waarschijnlijk laten we de rug eerdaags op de foto zetten om evt te kijken wat er speelt ..
maar ik vraag mij af of dit een " normale " gang van zaken is bij Kissing spines met sclerose ?
Maak me ietwat ongerust namelijk

Een KS paard moet in training blijven wil je de rug onderhouden. Als je zo'n paard helemaal stil zet valt de rugbespiering weg en wordt het probleem alleen maar groter... Ik heb geen ervaring met KS icm sclerose, maar voor alleen KS is werk aan de longe (lang laag) fijn om de rug te onderhouden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:49

Sorry N4N4, dat ik niet eerder heb geantwoord op jouw bericht. Beetje druk de laatste tijd en dan komt Bokt meer op lezen te staan bij me dan reageren...

http://www.equicare-plus.com/de-8-signa ... -blokkade/ , dit artikel gaat dan niet over KS en over sclerose, maar het is misschien wel het lezen en testen waard voor jouw paard. Wat Nicky al aangeeft, een paard met KS moet eigenlijk niet stilstaan ( of alleen weidegang bv. hebben, maar je moet de bovenlijn als het even kan blijven trainen. Naar mijn idee hoeft dat niet dagelijks, een keer of drie in de week doet al heel wat. Dat kan ook in stap met werken aan de hand, of anders aan de longeerlijn, maar dat zou ik alleen doen als het paard daar goed genoeg voor loopt, al dat bochtenwerk ( ook al is het maar 10 minuutjes) is ook weer belastend voor andere delen van het lichaam van je paard.

Op de foto zetten zou echt goed zijn, dan kan je goed zien of er verslechtering is of dat er misschien slechte plekken bij zijn gekomen. Ik zou dan ook dat CTO-gebied meenemen met de foto's.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:44

Mijn KS paard gaat trouwens echt als een trein! Klasse 3 startgerechtigd, volgende maand 88 km wedstrijd op de planning en het mooiste; pijnvrij en rad!

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:52

Ja, echt super jouw verhaal! Ik weet nog dat je vroeg om een 2nd opinion mogelijkheid.
En nu loopt jouw paardje zo fijn.

N4N4, Met rugproblemen in de botten waar de spieren het moeten opvangen is rust idd funest. Helaas zelf ook aan de hand gehad toen door een peesblessure. Maar dan zie je ze achteruitgaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:25

Klopt, mijn paard ging als een tierelier. Niks aan de hand totdat ze zichzelf verwondde in de wei en ze een week stilstond. Ik wilde haar daarna weer rustig aan oppakken maar toen vond ik haar erg stijf en ze leek pijnlijk op de voorvoeten. Dagen erna werd het steeds erger toen ik ging kijken aan de longe en was ze na enkele dagen zelfs stokkreupel. Naar de kliniek gebracht en na uitbreide onderzoeken kwam er zware KS uit. Maar dit had ik nooit gemerkt omdat ze altijd in training was geweest, ze liep altijd super. Ze was wel heel schrikachtig en de artsen gaven aan dat je dit vaker zag bij KS paarden, het echte spoken zeg maar.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:22

Hoi ik weet dat dit topic een tijd stil ligt...

Wie had ook alweer z'n paard laten opereren in Duitsland? Ik zit toch ernstig te overwegen het toch te doen (eerder heeft een kliniek in Nederland aangegeven dat paard november te goed is) op advies hoefsmid wil ik toch weer overleggen met Duitsland. Wie heeft contact gegevens?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:08

Collie ik heb je een PB gestuurd

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:18

Vroeg me af of dit topic weer wat leven in geblazen kan worden :-) zit met paard waar diagnose nog niet is gesteld maar ...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:49

We moeten nog foto's maken maar ik heb dus sterke vermoedens bij mijn merrie.

Vraag aan jullie, in hoeverre nam het spooky gedrag af bij juiste training? Ik merk dat ik vooral dat spooky gedrag (opeens wegspringen, enorm kijkerig zijn, daardoor in verkeerde houding schieten en dan vervolgens in de staak -O- **zucht**) mij weerhoudt weer met haar te gaan rijden. Ben er net als zovelen van jullie aantal keer fiks vanaf geduikeld door zo'n sprong dus tja :\

Ik merk overigens absoluut niet dat ze door rust / weidegang slechter wordt. Er is zowiezo voor de niet-KS-het probleem - kenner weinig tot niets aan dit paard te zien. Ze is zelfs een jaar terug klinisch en rontgenologisch (helaas geen rugfoto's laten nemen toen...) 100% goedgekeurd voor de sport }:0 Alleen ik weet waar het naar alle waarschijnlijkheid precies zit waar het zit in haar rug.... en dan zie je wel degelijk wat er mis is ... met rijden was het drama (staken / steigeren) we zitten er nu al een maand of 5 niet meer op :7 -O-

Maar goed eigenlijk heb ik zoiets ik wil haar via training weer op de rails krijgen, had dat ook toen ik er voor de laatste keer afviel toen dacht ik nog dat ik dat met training onder het zadel in combi met longeren e.d. kon doen, maar het onder het zadel doen we dus ff niet meer... was er ook erg klaar en verdrietig over... na vakantie/stop weer goede moed verzameld dus we zijn sinds week of twee weer met goede moed begonnen met lang/laag bezig met longeren en met werken in de hand. Helaas is trailer laden een mega probleem en hebben we daardoor nog geen foto's kunnen laten nemen op de kliniek. Ondertussen 3 trailer laad oefen sessies verder, volgende week 3 dagen achter elkaar en dan hoop ik toch ook dat ik haar eindelijk kan vervoeren en uitsluitsel kan krijgen vwb de diagnose KS / of niet... (iets hoopt nog op niet maar goed...).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:17

*\o/* geen kissings spines hier bleek uit de rontgen zelfs een uitstekende rug (rontgen technisch gezien). Advies is verder gaan met opbouwen zoals we nu doen en er voorzichtig aan gewoon weer op.

Ben erg blij en hoop dat de wel gediagnosticeerde kissing spines paardjes het hier naar omstandigheden goed maken.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:13

hi allemaal.

Ik heb nu een maand geleden foto's laten maken van mijn paard,
alleen de rug op de foto, maar hals atrose is vrijwel zeker vanwege de beperkte buiging, Zowel chiropraktor, alswel fysio alswel de Paardenarts zeiden me dat ze dit sterk vermoedde.

Afbeelding

dit is de wervel precies achter haar zadel.

ik kan niet meer rijden, vanzelfsprekend. maar mijn grote vraag, hoe weet ik nu of ze pijn heeft?
ik ben foto's laten maken omdat ik met rijden duidelijk merkte dat ze pijn had!

Met aanrakingen heeft ze helemaal geen last.

zou je nog wel kunnen fokken? volgens de Arts was het niet een hele heftige vorm.