Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Happinessx schreef:@Suzanne F hoe uitte jouw paard dat hij pijn had? Die van mij heeft net wel/niet ks en merk eigenlijk niks aan haar. Heel soms bokt ze met aangalloperen, maar ook heel vaak niet. Maarja, omdat ik weet dat ze dat heeft ga ik me toch afvragen of het door pijn is of puur toeval..
Suzanne F. schreef:Happinessx schreef:@Suzanne F hoe uitte jouw paard dat hij pijn had? Die van mij heeft net wel/niet ks en merk eigenlijk niks aan haar. Heel soms bokt ze met aangalloperen, maar ook heel vaak niet. Maarja, omdat ik weet dat ze dat heeft ga ik me toch afvragen of het door pijn is of puur toeval..
Eigenlijk niet. Ze werd kreupel aan haar hoefbanden. Deze blessure ontstond dus door compensatie. Achteraf spookte ze wel enorm met rijden (schijnt vaker voor te komen bij KS) en in een veel later stadium ging ze staan met een holle weggedrukte rug en de achterbenen achter de massa.
Geen typisch KS beeld dus.
fanta2 schreef:Na veel info ook een hoop wijzer geworden..... Nu is de mijne slechter als in de zomer maar de dierenarts zei me dat het meer door de spieren nu komt dan waarschijnlijk de kissing spines. Ik herken t wel want zelf in de winter ben ik ook gevoeliger op me spieren door de kou en houd ik ze ook vast. Inderdaad is hier heel weinig te vinden over operaties maar Tom is wel de beste
essy87 schreef:Mijn paard heeft 3 beschadigde ruggenwervels ter hoogte van de schoft en achterin de rug nog 2 die een 'afwijking' vertonen.
....
Op de rugfoto's kwam naar voren dat ze dus 3 beschadigde wervels heeft (bovenkant brokkeling) met een oude breuk. De dierenarts vermoedt dat dit komt door een val als jong paard in de wei of de stal. Er is niet keihard KS geconstateerd, maar ze had wel weinig ruimte tussen de wervels, dus aanleg ervoor en verder heeft ze dus wel een vergelijkbaar rugprobleem. Dus eigenlijk zijn we gestart met dezelfde behandelingen die hier ook worden genoemd. Ik heb toen besloten om hiervoor te gaan, omdat de dierenarts niet inzag waarom ze niet als normaal sportpaard zou kunnen functioneren, mits ik de juiste methodes en behandelingen zou toepassen.
N4N4 schreef:Ah , dat is heel fijn
In december 2015 is via röntgenfoto's geconstateerd dat mijn paard behoorlijke kissingspines met sclerose heeft , dit in combinatie met andere problemen die via de foto's aan het licht kwamen is mijn paard helemaal afgekeurd om te berijden ..
Vanaf die tijd heb ik er ook niet meer opgezeten ..
Ze staat op pensioen .
Nu de laatste tijd valt het mij op dat haar rug wat aan het veranderen is ..
Voor de schoft valt ze in ( zit nu ineens een kuiltje ) en vanaf d'r schoft tot aan de T18 zitten 2 warme plekken en zit er een soort vergroeiing op de T18 ..( de ergste KS zit tussen T15 en T18 )
Het paard laat verder geen ongemak zien en heb de veearts al ingelicht en waarschijnlijk laten we de rug eerdaags op de foto zetten om evt te kijken wat er speelt ..
maar ik vraag mij af of dit een " normale " gang van zaken is bij Kissing spines met sclerose ?
Maak me ietwat ongerust namelijk