Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:16

Deel is grasbuik idd, maar een deel ook vet. Ze is best wel aangekomen door de boxrust en het minimale bewegen, wat ik ook niet gek vindt.

Heb je een foto? Ben wel benieuwd nu hahah :D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:27

Ik weet niet of je deze kan zien?
Afbeelding

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:28

Hmm, nu ik het zo zie, bij de jouwe zijn ze groter en mooier afgewerkt haha ;)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:31

Nou ja, ze lijken in grote lijnen zeker wel, zeker het kolletje :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 11:45

Hoe is het nu met iedereen? Hoe gaat het met het pootje van je merrie Diertec? Loopt ze al weer goed?

En hoe is het met Uni? Lekker een beetje aan het opstarten en verder oppakken?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:49

Gaat goed, ze loopt nu alweer een weekje ongeveer goed, van het weekend wel weer d'r linker ijzer eraf weten te krijgen. Maar die zit er weer onder. We zijn nu weer lekker aan het stappen en moeten nu vooral de achterhand weer gaan activeren. Na het stappen is het been weer dun, alleen na een minuut of 10 is ie weer volgelopen, maar het duid wel op dat het weer goed aan het herstellen is :)
Zodra het been weer helemaal dun is, wil ik weer terug naar de kliniek, sowieso voor een kreupelheidsonderzoek en misschien wil ik dan nog wel een scan laten maken van d'r been.
Ik smeer nu ook een of ander goedje op dat been, moest het zelf ook op m'n arm smeren voor een blauwe plek en bij mij hielp het goed. Dus ik ga er van uit dat het bij El ook werkt. (Is een op alcohol gebaseerd spul van Arnica :) )
Hoe is het met jou?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:06

Hoi en hoe is het met jullie allemaal?

Arnica is sowieso goed spul inderdaad. Zie je meestal wel goede resultaten bij. Hopen dat ze helemaal goed is straks :)

Met uni gaat het de goede kant op, we zijn aan het opbouwen. Zitten nu op redelijk wat rechtlijnig drafwerk en drie rondjes galop per kant. Met het laatste is die het niet echt eens... ik heb een remweg van ongeveer 40 meter :')
Je merkt wel aan zijn lijf dat die weer aan het werk is. Hij komt gelukkig beetje bij beetje aan. Ik denk dat hij door die 4 maanden stilstaan iets van 100kg kwijt was. Door die kapotte darmen van hem gaat dat altijd zo hard. Het aankomen helaas minder snel. Maar ik ben blij met het resultaat tot nu toe. Kan er ook geen kilo's voer in douwen helaas :+ dan krijgt die meteen last. Hooi heeft die altijd onbeperkt, zo veel tot hij laat staan. Ik heb gelukkig hele fijne staleigenaren die heel makkelijk daarin zijn.
Ik ben nu ook al een paar keer met hem buiten gaan stappen en dat gaat met iemand erbij ook nog redelijk braaf :D

Afbeelding
Je ziet wel dat z'n kont sneller aankomt dan de voorkant :') maargoed daar zit de motor dus ook wel weer een goed teken haha

Afbeelding
En gister buiten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:08

Super dat het bij jou ook weer goed gaat. En ach, die remweg nemen we maar voor lief, zolang ze braaf zijn :)
Aankomen is idd een lastig punt, ik heb het bij die van mij nu met afvallen. Gaat wel beter nu ze langer op de wei staan, gelukkig :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:49

Ja dat scheekt wel een hoop inderdaad. Ik denk dat het in de winter nog moeilijker was geweest

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:39

Even een heel andere (offtopic) vraag maar wie weet heeft een van jullie er ervaring mee :')

Mijn paard staat in een box van 6,5 bij 4,5 met een buitenplaats van 5,5 bij 5,5 Die altijd toegankelijk is voor hem. Overdag in de padock buiten en in de zomer op het land. Nu is sinds vorige maand zijn maatje weg van stal waarmee hij altijd buiten stond. In de zomer verder wel in een groep op het land maar het gaat vooral om de andere maanden. Daarmee stond hij samen in de paddock. Verder staan er nu alleen hengsten en dat vindt ik wel wat risicovol om hem daar mee in een padockje te zetten :')

Nu kan ik een lief wat ouder minishetje van iemand overnemen waar de kinderen op uitgekeken zijn en die alleen in een stalletje staat. Natuurlijk zou het beestje bij mij wel de aandacht en zorg krijgen die het nodig heeft. Maar is een box en uitloop genoeg voor een kwpn en shet. Die verder ook veel buiten komen? mijn paard is erg lief voor anderen (hij voert zelfs andere paarden :+) en de shet ook... voordat ik ze bij elkaar donder ga ik ze natuurlijk eerst een periode laten wennen ;)
Maar zou het qua afmeting kunnen?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:43

Bij mij op stal staan er in 1 box een shetlander en a-pony samen en een shetlander en een e-pony. Wij hebben boxen van binnen 3 x 3 en buiten van 9 x 3. Ik denk dat het wel moet kunnen, zeker als je ruin en de shet lief zijn voor elkaar :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:46

Ja zat er zelfs aan de denken in de buitenplaats een hoekje te maken met een iets lager hek. Als er dan toch een keer een meningsverschil is kan de pony daar wel en uni niet.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:47

Hoi Fargo
Met Gently gaat echt alles super. Hij groeit goed en doet mee aan wedstrijden, Hij staat nu overdag op het land en dat vonden we in het begin best wel spannend of wel alles goed zou gaan. Geen koliek alles gaat super. Mijn dochter heeft nu een paar wedstrijden gedaan en 5 wp behaald. dus heerlijk. Verder speelt hij veel werkt 3 dagen per week en de rest vrij. Wat een leven he

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:27

Hallo iedereen,ik ben ook weer eens op bokt :')

c_alsemgeest,qua ruimte zou ik zeggen mogen ze in hun hoefjes knijpen zeker als ze ook nog op land mogen en alleen is maar alleen dus als het klikt en dat moet dan gewoon want anders is geen ruimte groot genoeg voor 2 ;) zou ik zeggen go for it!!!!!!!

Hier zo trots op Wynn....na koliekoperatie nooit meer voor de kar gelopen,nu 3 jaar later hem ervoor geknoopt(Manlief en dochter) en hij stapt zo braaf weg en dat voor een hengst _/-\o_ _/-\o_ <3 <3
Afbeelding

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Paar foto;s van gently e, Voor 1 keer onder zware bewaking heeft mijn dochter 2 minuten zonder cap gereden dit doen we dus anders NOOIT

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:31

Wat een prachtige foto's van Gentle, wat super fijn dat het zo goed gaat!

En die Wynn, wat een ventje dat hij na al die tijd zo braaf en stoer weer aan de slag gaat! Echt knap hoor!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:18

Mooie foto's! (zie ze nu pas :') )

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:55

Gently ziet er goed uit! Super dat het zo goed met hem gaat!
En stoere Wynn, zo weer voor de kar. Super hoor!

El heeft woensdag een bloedneus gehad, domme doos had op d'r touw gestaan waardoor de knoopjes van het touwhalster flink in d'r neus heeft gehad. Bloedvaatje gesprongen. Maar ik had weer de schrik van m'n leven _O-

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:04

voor dat soort dingen hebben wij altijd natte wattenstokjes in een zakje in de vriezer liggen. Als het flink bloed wattenstokje ertegenaan en het stopt meteen

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:18

Dat is een goede ja! Ik loop alleen nog tegen het probleem aan dat ik niet aan mevrouw d'r neus mag komen, zeker niet als het vies, nat of verbrand is hahah

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:57

fargo schreef:
Ja dat hoop ik ook, normaliter heeft Arie daar eigenlijk geen last van, maar het is 'snachts ook nog erg koud dus gras zal ook nog wel fructaan extra bevatten..
Met Whizz ging ik wel voorgrazen, misschien volgend jaar toch ook met de A-tjes wel een beetje gaan doen??

EDIT Zijn er nog dingen naast colosan o.i.d. die jullie geven om eventuele buikpijntjes te voorkomen?

Ik heb begrepen dat haarlemmerolie ook moet helpen.. Zelf nooit geprobeerd.

Eigenlijk vind ik dat Charlie nu pas echt hersteld is van zijn koliek, terwijl dat in het najaar alweer 3 jaar geleden is. Hij krijgt weer zijn ondeugende streken streken terug. Moet je nagaan wat een impact er heeft gehad op zijn lijf!! Heel eerlijk, ik denk dat ik het hem niet nog een keer aan zou doen.. Hij heeft er zó onder geleden! Het is echt een ander paard geworden dan dat hij was. Maar nu heb ik makkelijk praten, als hij weer zo ziek wordt zeg ik misschien toch dat we het proberen, maar ik wil niet egoïstisch zijn.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:23

Kesley: ik vind het juist heel mooi dat je dat zegt! helemaal niet egoistisch.
Zelf heb ik dat ook gezegd, geen tweede keer operatie. Al is dat toch afwachten als het ooit echt nodig moet zijn.

Genieten van alle paarden die het weer zo goed doen :) Leuk ook om de foto's te zien.

Hier gaat het super met Kee. Heel de zomer geen last of gezeur. *\o/* Ze staat gelijk sinds het weideseizoen 24/7 met grasmasker. even een strakke buik, maar dat was met 2x per dag hooi mooi te overbruggen. Hooi is nu niet meer nodig.
Voor het najaar (maand oktober en november, kee dr moeilijke maanden) heb ik al een 'oplossing / uitprobeersel' bedacht
Zelfs een eerste crosstraining gedaan :)
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 18:51

Mooi dat het zo goed gaat met de paarden en ook dat ze meer en meer zichzelf worden.
Over een tweede keer opereren, nu zou ik het denk ik ook niet weer doen, maar met Whizz was ik er gewoon nog niet klaar mee en eigenlijk kwam hij beter en sneller uit tweede operatie en ben ik daarom toch nog steeds blij dat ik het toch gedaan heb. Gewoon verschrikkelijk dikke pech dat het niet mocht baten al met al

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:36

United zijn darmen en maag zijn zo kapot dat een tweede operatie minder dan 2% kans van slagen heeft. Die keuze zou ik niet maken, maar de artsen zullen het ook niet doen vanuit medisch oogpunt.
Normaal had hij er niet meer geweest in 2009 met de darmperforaties, retentiemaag etc die hij toen had, dus ik ben blij met elk moment dat we samen hebben. Daarna zou hij grasmaaier worden, maar boven ieders verwachting knapte hij 99% op. Nooit 100% want hij heeft de nodige schade aan zijn maag, darmen en andere organen/haarvaten opgelopen. Maar hij heeft ook te veel geleden in zijn leven om voor zo'n klein percentage hem weer alle pijn te laten ondergaan. Het is een harde en zal altijd alles geven, maar ik zou hem geen oneerlijke strijd aan laten gaan.
Bij elk ander paard die een 'normale' koliek operatie zou hebben gehad zou ik het wel doen.

Een andere behandeling zou ik wel aangaan met hem. Zo heeft hij laatst vier maanden stil gestaan na een (peperdure, niet vergoedde :') ) MRI met een kleine slagingskans. Maar mijn mannetje heeft het toch weer voor elkaar en we zijn weer flink aan de bak en weer op weg naar een rentree in het Z1 :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:01

-O-

Afbeelding

United staat in utrecht... na drie jaar daar niet meer gelogeerd te hebben had ik gister geen keus. :(
Hij had een beknelde darm en een verstopping. Pijnstillers en paraffine olie hielpen niet. Dus toen naar Utrecht. Operatie kan niet meer maar ze kunnen hem wel beter monitoren daar. Maar gelukkig schoot zijn darm er af in de veewagen toen hij zich onderweg liet vallen.
Er was geen nieuwe schade te zien op de echo en het leek te gaan werken en als alles goed gaat mag die maandag weer naar huis.