Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:33

Chesss

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:30

ik zag ook dit stukje op facebook. zoals hierboven gedeeld. vreselijk moeilijk is het.
bij mij is het nu wel even rustig, maar zodra er teveel van iets is direct water bij de mest en gapen. moet zeggen hij krijgt nu maagcomp. en ben voor nu van alle medicatie af...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:04

Wat interessant Ninx! Heeft iemand hier het al eens geprobeerd?

Er staat niet precies is het stuk wat er zo slecht is aan langdurig toedienen van Omeprozole

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:51

Heb het onderzoek gelezen.

Er is enkel gekeken naar zeer lichte maagzweren.
Daarnaast hebben de omeprazol paarden niet continue omeprazol gekregen ivm races. Soms wel soms niet zeg maar. Ik zou hier ook benieuwd zijn geweest naar een 0groep, die niets kregen. Ik gok maar zo dat er in het totaal weinig verschil te zien zou zijn.

Wat mij betreft dus -helaas- een zeer weinig valide onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:25

Bij mensen tast het op den duur de maagwand en de zuurgraad van het maagsap aan.. Mijn moeder ondervindt dit zelf (slikt het al haar hele leven wegens niet werkend maagklepje) dat is dus kiezen tussen 2 kwaden. Mijn vader mocht voor maagzweren om deze reden niet voor altijd omeprazol slikken.

Misschien dat het bij paarden net zo'n werking heeft?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:08

Denk het ook Yvank.
Ik zou ook wel willen weten wie dit gebruikt heeft en waar dit te verkrijgen is..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:42

Hier nog op de volle dosis, wil dit iig een maand doen.
De ontworming is toch niet zo goed gevallen voor mijn gevoel. Het blijft natuurlijk ook behoorlijk gemeen giftig spul zo'n ontworming.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:43

Ik lees en leef nog steeds stilletjes mee, maar zit momenteel weinig op de laptop dus reageren is dan iets lastiger.

Mijn jaarling (richting twenter inmiddels) is sinds een week of 3-4 helemaal van de Abler af. De eerste keer afbouwen ging niet goed, dus dit keer heb ik het voor mijn gevoel overdreven aangepakt. Van 1 zakje naar een half, toen naar 1/3, toen naar 1/4 en elke stap 2 weken volgehouden. Met als resultaat dat hij nu zonder staat, er elke week beter uitziet en zich overduidelijk goed voelt.

Sinds 1,5 week haal ik hem ook regelmatig 5 minuutjes uit de wei om hem wat basisdingetjes bij te brengen, zoals meelopen en vaststaan. Eerder was ik daar huiverig voor in verband met de stress, maar nu ik zie dat het goed gaat, durf ik het wel aan. Hij komt meteen aanlopen zodra ik bij de wei verschijn, echt een opluchting zo!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:24

Ik meld mij ook, paard heeft vermoedelijk een maagzweer. Er is bloed afgenomen, en het advies om een afspraak te maken in Utrecht om te kijken met de sonde. Ik las over dat laatste echter wisselende dingen, hebben jullie dat wel gedaan?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:52

Ik ben bij de Raaphorst begonnen, (maagscopie gedaan) Toen Cas niet snel genoeg opknapte, doorverwezen naar de Lingehoeven, daar hebben ze een expert interne ziektes. Ook daar is er ook onderzoek gedaan dmv een maagscopie. Er is nooit bloed afgenomen. En wat wordt er dan precies gedaan met de sonde?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:43

Nou ja dat bedoel ik dus, een maagscopie :j

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:58

Ik ook bij beide paarden dmv een maagscopie. Zou persoonlijk niet weer zonder zo'n scopie omeprazol gaan geven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:14

Waarom niet Peet_Paneel? Als de klachten gelijk minderen met het geven van omeprazol is ruiter en paard toch happy?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:03

Hier werd eerst de maagscopie aangeraden, en daarna de gastrogard.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:40

Pantykous schreef:
Hier werd eerst de maagscopie aangeraden, en daarna de gastrogard.

Dat is op zich begrijpelijk. Artsen willen eerst een diagnose stellen voordat er medicijnen worden voorgeschreven. En Abler wordt niet voorgeschreven dus kom je uit bij het wel toegestane, veel duurdere, gastrogard. Er komen zweren voor in de overgang van maag naar darm die niet bij een scopie zichtbaar zijn. Dan wordt er dus geen medicatie voorgeschreven maar blijven de klachten wel aanwezig.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:42

Sonja89 schreef:
Ik lees en leef nog steeds stilletjes mee, maar zit momenteel weinig op de laptop dus reageren is dan iets lastiger.

Mijn jaarling (richting twenter inmiddels) is sinds een week of 3-4 helemaal van de Abler af. De eerste keer afbouwen ging niet goed, dus dit keer heb ik het voor mijn gevoel overdreven aangepakt. Van 1 zakje naar een half, toen naar 1/3, toen naar 1/4 en elke stap 2 weken volgehouden. Met als resultaat dat hij nu zonder staat, er elke week beter uitziet en zich overduidelijk goed voelt.

Sinds 1,5 week haal ik hem ook regelmatig 5 minuutjes uit de wei om hem wat basisdingetjes bij te brengen, zoals meelopen en vaststaan. Eerder was ik daar huiverig voor in verband met de stress, maar nu ik zie dat het goed gaat, durf ik het wel aan. Hij komt meteen aanlopen zodra ik bij de wei verschijn, echt een opluchting zo!

Fijn Sonja dat het zo goed gaat, zeker bij zo'n jong paard hoop je toch dat hij zonder medicatie verder kan.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:44

Chesss schreef:
ik zag ook dit stukje op facebook. zoals hierboven gedeeld. vreselijk moeilijk is het.
bij mij is het nu wel even rustig, maar zodra er teveel van iets is direct water bij de mest en gapen. moet zeggen hij krijgt nu maagcomp. en ben voor nu van alle medicatie af...

Maagcompositum is een aantal jaar geleden ook in Utrecht getest en was het enige supplement dat resultaat gaf. Weet niet hoe dat nu is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:23

Zo, even bijgelezen. Het lijkt erop dat veel paarden hier blijvend medicatie gebruiken of is dat maar een indruk die ik heb?

Ik ga morgen een afspraak maken bij de kliniek voor de maagscopie, eens kijken wat daar uit komt. Evel eet niet zo goed maar z'n mest ziet er prima uit. Ik denk dat ik al een hoop op kan vangen door hem te gaan slowfeeden overdag maar ik weet niet hoe ik dat op stal ga regelen. Wellicht toch iets anders zoeken dan, heel jammer want waar ik nu sta is de rest echt perfect. Een verhuizing lijkt me ook niet ideaal voor een paard met maagzweren?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:47

@pantykous:
Verhuizen is niet ideaal, zeker niet wanneer de rest prima is.
Misschien valt er in overleg met je stalbeheerder wat te regelen?

Ik heb voor Tweet speciale afspraken op stal:

Tweet krijgt op stal hooi uit een zelfgemaakt slowfeedernet.

Dat ding is zo groot, dat als ik hem goed vol prop, Tweet er minimaal 2 dagen mee doet. De stalbeheerder hoeft er verder niets aan te doen, ik vul hem zelf steeds. (Behalve in mijn vakantie of als ik ziek ben, dan wordt het voor me gedaan)
Het vullen is een klusje van 5 minuten.
Afbeelding

Voor in de paddock (of wei) krijgt hij deze winterperiode ook een slowfeeder. Dit is een hooitas van harrys horse. Hoort eigenlijk opgehangen te worden, maar we willen hem niet steeds op dezelfde plek hebben (Betuwse klei wordt heel snel heel erg prut...)
De riem waar je hem normaal aan ophangt heb ik om de bovenste openingen van het net gedraaid. (zodat er geen lang hengsel ontstaat waar hij met zijn voeten in kan komen)
Hij krijgt zo'n net op de grond. Als er helemaal niets aan gras is, dan doet hij er ongeveer 4 uur mee. Staan er wel wat sprietjes, dan 1a2 dagen. Tweet staat minimaal 7a8 uur buiten per dag.
Ik heb 3 van deze netten, die ik gevuld klaarzet. Stalbeheerder mikt steeds zo'n net in de wei of paddock.

Afbeelding
Voordeel van dit type net is dat paarden er niet (of nauwelijks, in ieder geval véél minder dan gewone netten) met hun voeten in kunnen komen vast te zitten. Verder blijft het hooi ook in de bagger redelijk goed, omdat er 1 dichte kant aan zit.
(de zak zelf wordt wel smerig, dat wel)

Op deze manier weet ik zéker dat Tweet altijd hooi heeft, zonder dat de stalbeheerder er heel veel aan moet doen.
Dit uiteraard in -zeer goed- overleg op stal.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:48

Dat zijn precies de plannen waar ik zelf ook al mee bezig was, zo'n groot net in de stal lijkt me ideaal!

Jullie voeren van Abler de blauwe parels?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 01:55

Blauwe parels :') doet mij ineens denken aan Persil mega parels je weer wel dat wasmiddel van lang geleden (ik word oud :+ ) wat zo hip was _O- ja de meesten geven die idd en sommige de pasta volgens mij

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:42

Ik zou ook zo graag ene hooi-net of iets dergelijks in mijn stal willen... maar Cas is een keer blijven hangen in een net.. En een slow-feeder-tas, snapt hij niet... pff.. suffie!!

Mijn paard staat trouwens niet altijd op de medicatie... Eigenlijk ongeveer van december t/m half april... Dat zijn de moeilijke maanden voor hem...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:05

Ik gebruik hooinetten met een maaswijdte van 3x3. Kunnen alleen kleine ponys in blijven hangen. Die standaard netten slaan nergens op, dat is geen slowfeeden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:12

Ik vind zo'n Hay Bar wel wat eigenlijk. Ik hoef Evel niet te slowfeeden, hij moet gewoon te vreten hebben. :D

Mocht straks echt blijken dat het maagzweren zijn ga ik gelijk die Abler bestellen denk ik, die Plus variant lijkt me wel wat. Ik hoorde alleen wel in de wandelgangen dat sommige paarden beter lijken te reageren op de Gastrogard, hoe is jullie ervaring daarmee? Ik begreep van de DA dat je die Gastrogard een week moet geven, maar bij Abler op de site gaan ze uit van een kuur van 28 dagen, daar zit nogal een verschil in. Zit daar zo'n verschil in dosering in of..?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:45

Een week is -ronduit- onzin. Of het moet puur zijn om een diagnose te kunnen stellen. (als hij in een week verbetering laat zien, dan zijn het zweren, dat idee)

Behandeling minimaal (en écht mini-minimaal) 3 a 4 weken.
6 tot 8 weken waarschijnlijker.
Vooral góed correct afbouwen ook!