[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:20

Beweging is het beste, sputolysin helpt het slijm los te maken maar het moet er wel uit gewerkt kunnen worden natuurlijk. Mits je paard koorts heeft maar dan is er wat meer nodig dan sputolysin.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:58

Beste maikeltje,

Bedankt voor je antwoord. Hij heeft gelukkig geen koorts; maakt ook verder geen zieke indruk. Dus eigenlijk is het beste 1 week geven en dan ook even goed laten bewegen.
Enige nadeel is dat je de oorzaak niet wegneemt natuurlijk. Hij blijft last van de pollen houden...

Je zou ook denken dat, als hij na 3 dagen sputolysin niet meer hoest, het slijm voldoende los gewerkt was??
Vreemd dat hij dan toch weer opnieuw is gaan hoesten...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:04

Door de beweging krijgt hij de kans het losse slijm op te hoesten. Wanneer hij stil staat blijft er slijm achter. Dat is dan weer een bron voor bacteriën en dat wil je nu net niet.
Pollenallergie is lastig, die van ons heeft stofallergie. Hoewel het veel werk is met hooi weken en stalbeleid is dat makkelijker onder controle te houden dan pollenallergie. Zijn daar geen druppeltjes oid voor, net als bij mensen?

Zandro

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:15

Hoi,

Nee, helaas niet. Ik voer hem nu spirulina bij, omdat dat ook een anti histaminica effect zou moeten hebben. Ik merk er helaas nog niet zoveel van. Ik moet zeggen dat hij dit jaar opeens erg veel last heeft van de pollen. Vorig jaar viel het echt heel erg mee. Ik woon wel helemaal in Zuid-Limburg en helaas is hier juist de pollendruk meestal het hoogst van heel Nederland

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:11

Ben ik ook weer met een vraagje.
Sinds Maandag heb ik de mijne weer een beetje aan het werk gezet. roundpen, 5 rondjes stap, 5 draf, 5 stap. Lijkt niet veel, maar de neusgaten zijn al snel groter dan groot. Maandag was ie nog niet vooruit te branden en moest hij op het laatst hoesten. Gister ging stukken beter - ik moest hem zelfs iets temperen. Geen hoesten alleen kwamen er op stal mega witte snottebellen naar buiten gekropen. NU mijn vraag - is dit goed af slecht? Is dat een teken dat het slijm los komt? Of moet ik accuut weer stoppen met beweging geven?

Wie oh wie kan me advies geven - alvast bedankt!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:11

Beste sem, wellicht even met je dierenarts overleggen?

Vandaag de dierenarts bij Bailey gehad. Er is naar zijn longen geluisterd en een longendoscopie gemaakt. Hij was gelukkig volledig schoon op de longen. Geen irritaties of extra slijmvorming..

Wellicht komt het hoesten toch puur door zijn pollenallergie. Heeft iemand daar ook ervaring mee? Het is dus ook alleen de eerste keer bij inspanning

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:57

Zandro mijn pony heeft ook een pollenallergie sinds een paar jaar. In het voorjaar is die altijd heel erg met haar hoofd aan het schudden en heb sindsdien een netje voor haar neus, ook met rijden. Ook geef ik een homeopatisch middeltje van de paardendrogist.

Die van mij hoest dan ook sneller in het voorjaar en in de zomer dan in de winter, dan hoest ze juist nooit terwijl ze dan veel meer hooi krijgt en ze staat ook gewoon op stro.

Ze briest ook altijd een beetje tijdens het rijden. Daardoor lijkt het alsof ze het zwaar heeft met rijden, maar ze heeft dat altijd gedaan.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:01

Heel vervelend al die paarden die hoesten. En als je viervoeter wat heeft raakt je dat altijd zo vind ik. Hier ons verhaal misschien herkent iemand het.
Mijn merrie heeft vorige jaar een longontsteking gehad. Is fors benauwd geweest maar glukkig goed hersteld. Liep weer cross etc.

Nu 3 wekwn geleden begon ze heftig te hoesten. Niet lang hooguit 4 dagen. Allergie dacht ik. Daarna weer rustig opgepakt alleen kreeg ze na inspanning steeds een bloedneus. Heb haar toen laten scopen. Op zich toen geen beschadigingen alleen geïrriteerde longen en veel slijm. Slijm is toen gekweekt en ze heeft antibiotica gehad.
Eigenlijk heeft die antibiotica geen effect gehad en werd ze daarnaast ook erg benauwd. Spuitjes met dexamethason hielpen daar wel heel goed voor.
Nu krijgt ze inmiddels vanaf dinsdag niks meer en word het weer steeds erger met de benauwdheid. Daarbij hoest ze heel af en toe en komt er wat wit slijm uit haar neus.
Maandag gaan we weer naar de dierenarts maar ik ben zo bang dat ze dampig blijft. Herkent iemand dit verhaal?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:01

Ik meld mij hier ook even. Mijn ruin van 5 begon een paar maanden geleden met hoesten. Of ja, hoesten, af en toe een kuch. Niet elke dag, niet op bepaalde momenten, af en toe een kuch. Daarna dan gelijk briesen. Het lijkt er vaag op alsof hij het steeds meer gaat doen. Zijn hooi wordt nu geweekt van tevoren, en het is hetzelfde verhaal. Beweging of niet maakt niet uit, er is geen pijl op te trekken wanneer hij het doet. Soms kan ik een dik uur gaan mennen en doet hij het niet, het andere momentsluiter hij hooi te eten en kucht dan een paar keer. Altijd gevolgd door briesen.
Het lijkt wel vaak of er toch iets van slijm of lange sprieten hooi mee komen, maar dat is niet altijd zo.

Volgende week gaan we aan de doenerige, kijken of dat helpt. Heeft dat geen resultaat binnen een week, bel ik de dierenarts. Just to be sure. Maar ik dacht, misschien herkent iemand het :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:16

pluttersput, wat is doenerige :o?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:22

Oh, dat is bizar :') autocorrect, en blijkbaar heeft mijn pjoeter besloten dat ik hier een stipje op mag.

Ik bedoel dus foenegriek..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:18

Pluttersput schreef:
Oh, dat is bizar :') autocorrect, en blijkbaar heeft mijn pjoeter besloten dat ik hier een stipje op mag.

Ik bedoel dus foenegriek..

Dacht al zoiets haha,

ik hoop voor je dat het wat doet, en ik vind elk kuchje verdacht, dus da is misschien een beter idee!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:48

Nou, ik vind ook veel kuchjes verdacht. Maar de afgelopen 3 dagen heeft hij niet een keer gekucht, ook niet tijdens het werk. Dus er is werkelijk geen pijl op te trekken. En om nou de da te bellen en te laten komen want hij kucht af en toe.. Ik weet het niet..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:59

Misschien even afwachten en toch foenegriek proberen? kan nooit geen kwaad en wie weet helpt het wel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:01

Dat is ook het plan :j

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:20

Ik durf heel zachtjes te zeggen - we gaan de goede kant op.
Het piepen van de longen is weg, meneer krijgt al wat meer spatjes en hoest amper meer. Hij krijgt nog wel foenegriek & thijm en verder doet hij nog heerlijk rustig aan, maaaaaar we hebben al wat gewonnen denk ik!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:30

Dat is positief! :) Hopen dat je hem hiermee kan onderhouden!

Hoe doen jullie het met nat hooi weken? hebben jullie daar een systeem voor bedacht?
Hoe geef je het? doorweekt of al uitgelekt?

En dan qua systeem.. Hoe maak je zoiets.. Ik had eerder 2 specikuipen, 1 vol met water, en de andere met wat stenen onderin. Het hooi zat in een ijzeren mand. In de ene bak weekte we het hooi, en in de andere bak lieten we het uitlekken..

Nu is de pony er alleen achter dat zij ook achter die deur kan komen. Dus moeten we weer wat anders verzinnen..

Het is lastig.. Omdat je met de meeste handelingen zelf ook nog nat wordt als je met het hooi moet lopen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:46

Wij mikken hier inderdaad alles in een speciekuip tot het doorweekt is. En dan in de slowfeeder, dan lekt het vanzelf uit :) hier heb ik Lars ook al een paar dagen niet horen hoesten. Ik vraag me ergens af of het bij hem geen allergie zou kunnen zijn ofzo, maar dan zou je toch ook andere klachten verwachten?

Fijn dat het beter gaat Sem :)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:08

Wat voor slowfeeder hebben jullie als ik vragen mag? :)

Allergie zou je idd andere klachten erbij verwachten.. Snotneus / vieze ogen misschien? evt reactie van de huid?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:13

Ik heb de slowfeeder van de paardendrogist. Zijn wel wat duurder, maar echt super fijn! Heel degelijk en mooi groot formaat. Ik heb de medium, maar als je die goed volstopt kunnen ze minstens een halve dag vooruit.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:19

Ik heb 2 slowfeeders van MHS, en die heb ik over elkaar heen getrokken. Dat gaat prima.
Hij heeft heel soms een snotneus, maar dat heeft mijn andere monster ook soms. Is ook gewoon helder snot. Soms komt er wel eens wit uit, maar dat is ook maar heel zelden. Huid doet verder ook niks raars. Andere optie zou zijn dat hij misschien last heeft van de droogte, als in last van het stof. Want dat zou wel verklaren waarom het minder wordt als het hooi geweekt is. Alhoewel het kwalitatief super hooi is wat weinig stoft..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:58

Ik doe hooi in een net met fijne mazen, half uurtje in een speciekuip, ophangen en goed laten uitdruipen, werkt heel goed, wordt je zelf niet nat.
Paardje hoest al een half jaar niet meer, maar ik blijf dit toch maar doen, is altijd beter dan droog hooi, 's winters krijgt ze voordroog.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:52

Niet verwacht maar helaas, op vakantie nu met mijn pony en hij heeft last van stof en/of pollen.
Hoe droger het hier is hoe erger, na regen heeft hij het niet ik houd het zelf op stofallergie.
Een neusnetje werkte wel maar niet genoeg, dus ik heb vanmiddag een vliegenkap met heeel fijn gaas gekocht en dat spul in zijn neusnetje genaaid.
Gelukkig werkt het! *\o/*
Ik heb ook Pulmar gekocht op advies van de winkel, een kruidenmix voor de luchtwegen..

Op stal hoest of proest hij niet maar in de paddock en buiten blijft hij maar blazen en proesten, zelfs met standaard neusnetje.
Iemand ervaring met Pulmar?

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:51

Kleine update. Powny is verhuisd naar een andere stal met beter verzorging en voeding en dat is een verandering van nacht naar dag. Geen piepen, hijgen of hoesten meer. Meneer zit super in zn lijf, heeft mega spatjes en we zijn weer aan het trainen. Ik geef hem nog wel 2x daags Foeneknof met Thijm en dat blijft komende tijd...maar heerlijk om mijn oude menneke weer terug te zien en dat t dode vogeltje gevlogen is!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:11

Wat fijn zeg!!