[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:03

Er komt echt een moment bij IR paarden dat ze moeilijk vol/dik te houden zijn. Dan is het schipperen tussen alles door, wat kan, wat mag en wat moet en dat lukt ons tot zover erg goed.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:38

Ash_ schreef:
_Saida_ schreef:
In Zandweg zitten smaakmakers verwerkt, die suikers bevatten. ;)
Er is ook puur psyllium te koop, dat zou je dan beter kunnen geven om zand kwijt te raken.

Vwb gras; met een graaskorf om kunnen ook IR paarden de wei in.
Voor hoe lang is even aankijken hoe het lichaam erop reageert, maar het kan wel.

Helaas is dit bij die van mij niet mogelijk waar ik nu sta. Kennelijk is het gras zo rijk dat hij na 1 uurtje op het land al bevangen raakt helaas. Voorheen op een andere stal heeft hij wel op het lang gestaan maar toen was hij nog nooit bevangen geweest.

Oei, dat is minder...
Hopelijk is er toch een oplossing zodat hij evengoed lekker naar buiten kan?
Zelf heb ik goede ervaring met de kliniek van Erik Laarakker, misschien is dat een optie om daar eens naartoe te gaan?

Ash_

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:12

Hey,
Ja hij staat in de paddock waar nog een paardje naast hem staat. Deze gaat binnen kort het land op en dan komt hij in een paddock welke grenst aan het land dus dan staat hij wel in de buurt van de rest. En hij krijgt lekker hooi buiten.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:04

hoi allemaal

ik heb niet het volledige topic doorgelezen, maar heb wel enkele artikelen gelezen op de eerste pagina.

Ben een beetje aan het zoeken wat mijn paard juist heeft, en enkele symptomen komen wel overeen met insulineresistentie..
Zo heeft ze sinds vorig jaar (ongeveer ook deze periode), kale plekken door hevige jeuk. Dit altijd op dezelfde plaatsen: singelstreek, onderkant hals, schouder en staartaanzet / wortel, soms ook bovenop de rug aan de schoft en de lendenen.
In augustus had ze ook een keer dat ze plots volledig vol stond met bobbels en een heel dik been had.
Voor deze dingen is er vorig jaar wel bloed afgenomen en is er zelfs een huidbiopsie gedaan. uitkomst "een allergie, wellicht van voeding of een contactallergie". Moest dan eigenlijk minstens 2 maand alles weglaten van producten en extra voeding. Ze mocht enkel oud hooi. Maar voor een paard in training is dat dus niet te doen.
Wanneer ze erge opflakkeringen had, heeft de DA cortisone toegediend. Daarmee werd het beter, maar het kwam terug.

In de winter was ze vrij van kale plekken, tot ik voordroog begon te geven. Daarbij kreeg ze het weer. Opnieuw overgeschakeld op droog hooi en dan ging het weg.
Sinds een aantal weken kunnen ze ook weer in het gras (ze staat verder ook 24/7 buiten, maar op zandpaddocks) en sindsdien is het terug begonnen.

Op de kale plekken smeer ik nu Derfen Cutène en daarmee is het wel iets beter, maar volledig weg is het niet.
Verder zijn er nog wel enkele dingen die overeen komen met IR, zoals luchtwegproblemen (ook al vanalles gegeven, hoestsiropen, AB, tot zelfs Ventipulmin geprobeerd, maar niks helpt). De hoest is voornamelijk aanwezig wanneer ze ook jeuk en kale plekken heeft. Deze winter was de hoest zo goed als weg.

Verder is het mij vroeger opgevallen dat ze steeds strak in de spieren stond en dus ook kortere bewegingen maakte als dat je zou denken dat ze fysisch aan zou kunnen. Ben dan overgeschakeld op ander krachtvoer, en sindsdien is dat wel beter. (mengeling met minder eiwitten).

Sorry voor het lange verhaal, ik vergeet vast nog wel symptomen te noemen, maar hoop dat er misschien mensen dit herkennen of het IR zou kunnen zijn of helemaal niet. De DA moet sowieso nog langskomen voor inentingen, dus ga ik maar opnieuw navragen wat we kunnen gaan doen van testen. Vorig jaar ook al honderden euro's uitgegeven aan bloedtesten voor allergieën, biopten nemen, enz. Maar toen kwam er niks concreet uit. Was erg blij deze winter dat het weg was, maar nu sinds een dikke week weer helemaal terug :\

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:38

nou heb ik misschien niet goed gelezen,maar heb je al geprobeerd om je paard consequent onder een eczeemdeken te zetten
daar klinkt het namelijk wel naar alsof je dier zomereczeem heeft
heb je met bloedtesten ook gekeken naar tekorten in mineralenvitamines
verkeerd voeren kan ook soortgelijke klachten geven :j

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:45

ja daar is naar gekeken. En het enige dat iets lager was dan standaard (maar niet alarmerend ofzo) was toen Selenium. In oktober is ze plots erg beginnen vermageren. Ben toen gestopt met rijden, omdat het zo erg was. Ze werd wel dikker met voordroog, maar toen weer kale plekken.
Ben toen veel meer beginnen voeren, dus meer krachtvoer 2x per dag , 4x per dag hooi en dan 's avonds laat nog es slobber. Sinds begin januari is ze weer bijgekomen. Toen vonden ze ook helemaal niks...

Ze staat nu met een eczeemdeken, zal die oplaten en bekijken of het nog erger wordt of net niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:07

die moet je echt wel consequent oplaten,anders komt de allergie weer terug.
heb je ook iets gedaan met die lage selenium?
die kan ook voor flinke huidproblemen zorgen en IR-achtige verschijnselen.
mijn pony was in het verleden ook veel te zwaar en bleek ook te laag selenium te hebben.
hij knapt enorm op nadat dat weer goed was,liep ook stijf,had dikke manenkam.
dit tekort komt de laatste tijd veel voor,zit toch vrij weinig in het ruwvoer en als je dan niet genoeg aanvult met krachtvoervitamines dan kan een tekrot optreden.

samen met de hoest en de andere symptomen zou je wel denken aan een storing in het afweersysteem,dat ze dus erg heftig reageerd.
jeuk en hoesten kan ook nog komen van allerie voor bepaalde mijten die in strooisel,ruwvoer en zelfs ook voer kunnen zitten..

voor IR zou je nog kunnen laten testen ,dan weet je wel zeker of het dit is en kun je gericht gaan behandelen.

wat een speurtocht zeg om er achter te komen wat er dan mis is

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:42

bedankt voor je reactie!

Het is wellicht een allergie, dat hadden ze me vorig jaar ook gezegd, na verschillende onderzoeken. En dan gaven ze aan dat het van voeding kon zijn, of van contactallergie, dus van het strooisel, gras, producten, ... (eigenlijk alles dus).
Heb haar wel toen een supplement bijgegeven ja.

't is echt zoeken naar een naald in een hooiberg momenteel. Alleszins hoop ik wel dat ze het binnenkort vinden, want dit is echt lastig!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:43

Waarschijnlijk word er dinsdag bloed afgenomen voor de test. Laat ook gelijk een algemene bloedtest doen welke ook naar deventer word gestuurd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:47

Ash_ schreef:
Waarschijnlijk word er dinsdag bloed afgenomen voor de test. Laat ook gelijk een algemene bloedtest doen welke ook naar deventer word gestuurd.

spannend!
Daarna is het uitvogelen wat het beste dieet is voor je paard.Want ook dat kan per paard soms verschillen.IR is ingewikkelder dan we denken....wat voeren betreft. ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:04

Ik denk persoonlijk dat hij het erg goed al doet op safe and sound. Sinds ik dit voer heeft hij geen last van jeuk en is hij zelfs afgevallen :D

Qua hooi word het lastig ook om hierover uit te komen met de boer en anders opzoek naar een andere stalling. :(

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:33

Net de DA aan de tel gehad.
Indd wat ik al had gelezen adviseerde ze het volgende:
maandag avond: laatste keer krachtvoer
Nacht: laatste hooi (moet nu al beginnen met voeren van hooi ipv kuil om het zo neutraal mogelijk te krijgen)
09.15 uur komt ze bloedprikken en daarna mag hij weer eten. Laatse hooibeurt is dus 11 uur in de avond.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:14

Ik meld me hier ook. Heb zojuist te horen gekregen dat mijn paard IR heeft. Ik zit nu rond te kijken voor ander voer, wat raden jullie aan? Of wat voeren jullie..

Ik lees nu; basisbrok van VoerGezond.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:18

Ik voer Winergy Equilibrium - die is het laagst in suiker en zetmeel
Verder alleen hooi en vit|min supplement

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:27

Mag ik me hier ook melden?

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus vergeef me als ik iets voor de zoveelste keer vraag... :o

Is het mogelijk om met veel beweging (arbeid) toch die manenkam en andere vetophopingen weg te krijgen of blijft dat toch altijd wel zitten? Ik was benieuwd wat jullie ervaring daarmee is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:41

Ja, dat is zeker het geval.
Beweging is minstens even belangrijk als de juiste voeding geven.
Er is net een onderzoek gepubliceerd waarin vermeld wordt dat paarden tenminste 60 minuten volop moeten werken per dag en dat betekent stevig wandelen of stevige draf. Geen galop.
Wandelen|Draf telkens in periodes van 10 minuten, afwisselend. Liefst dagelijks!

Door deze intensieve beweging gaan de suikers glucose verbruiken waardoor ook het Insulinepeil in het bloed minder wordt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:56

Ok, dank je! Er is dus hoop :P

Het probleem bij ons is dat ik alleen in het weiland kan rijden, dus in de winter / of met veel regen doet hij dus geen bal.
Vanaf afgelopen winter ben ik aan het oefenen met buiten rijden en dat gaat op zich wel goed, dus ik hoop dat aankomende winter wat vaker te kunnen doen!

Ik ga vanavond weer rijden, dus zal ik rekening houden met het stap/draf systeem. Zweten zal ie wel ~~}>

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:09

Even een vraagje van mij. Dinsdag word er bij diie van mij bloedafgenomen en wilde morgen avond gaan zwemmen? Kan dit als de volgende dag bloed word afgeniomen voor de test?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:06

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:03

jolin schreef:
Is er hier iemand die dit onderzoek juist kan weergeven?

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=20015

Ik heb het artikel als PDF. Dat kan ik hier niet neerzetten, maar wel naar je emailen als je wilt.

Jannepauli schreef:
Ja, dat is zeker het geval.
Er is net een onderzoek gepubliceerd waarin vermeld wordt dat paarden tenminste 60 minuten volop moeten werken per dag en dat betekent stevig wandelen of stevige draf. Geen galop.
Wandelen|Draf telkens in periodes van 10 minuten, afwisselend. Liefst dagelijks!

Door deze intensieve beweging gaan de suikers glucose verbruiken waardoor ook het Insulinepeil in het bloed minder wordt.

Wat was de naam van dat onderzoek?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:35

@ Jolin: wat bedoel je met 'het artikel juist kan weergeven'?

@ Flosje: het artikel waarop ik doelde staat hierboven in de link van Jolin.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:39

Ik kan dit wel openen maar ik zou graag een goede vertaling willen. Wat ik begrijp is dat training goed is, mits op een normale manier dus zeker niet "te".

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:53

jolin schreef:
Ik kan dit wel openen maar ik zou graag een goede vertaling willen. Wat ik begrijp is dat training goed is, mits op een normale manier dus zeker niet "te".

Dan quote ik mezelf maar even:

Dat is de kern van het artikel.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:58

Had ik gelezen, toch vind ik je uitleg 10 min stap en 10 min draf afwisselen best pittige arbeid voor een IR-paard en dat een uur lang, dit onderzoek is wel gedaan bij gezonde paarden. Zo kan je IR misschien geheel voorkomen, maar als het er eenmaal is word het wellicht wat anders.
Ze hebben het dan ook over matige arbeid.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:05

jolin schreef:
Had ik gelezen, toch vind ik je uitleg 10 min stap en 10 min draf afwisselen best pittige arbeid voor een IR-paard en dat een uur lang, dit onderzoek is wel gedaan bij gezonde paarden. Zo kan je IR misschien geheel voorkomen, maar als het er eenmaal is word het wellicht wat anders.
Ze hebben het dan ook over matige arbeid.

Vind ik ook.
Helemaal als je alleen maar kunt wandelen met je paard. Uitbouwen naar een uur stappen vind ik dan al heel wat, zeker als het tempo in stap hoog ligt.