[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 06:40

Ik lees al een tijdje mee op dit forum. Een tijdje terug waren er goede reacties op drainage composticum. Hoe is dat nu, nu het seizoen al een tijdje aan de gang is?

Ik heb zelf een pony met tekenen van zomereczeem en fructaan/eiwit allergie. Ik heb ze op een kale wei staan met hooi en op warme dagen staat ze onder een eczeemdeken van ej. Ik had ook drainage willen gaan proberen, maar zij was waarschijnlijk drachtig van onze shetlander hengst en dan wordt drainage afgeraden. Nu is ze weer hengstig geworden en wil evt met drainage beginnen.

Wat is jullie ervaring nu met drainaige?

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 07:09

Mijn ervaringen zijn positief. Ik heb wel gemerkt dat je er consequent in moet zijn, toen ik een week weinig tijd had en hij minder vaak druppels kreeg, werd de jeuk erger.
Ik ben met mijn tweede flesje bezig en ga nu wat afbouwen om te kijken hoe het dan gaat, ga na dit flesje ook een stopweek inlassen namelijk en als het afbouwen goed gaat probeer ik het denk ik eerst weer zonder.

Zou de kale plek onder zijn buik van de drainage komen trouwens; ik heb verder nergens iets aan hem gemerkt maar daar zit een grote kale plek waar hij erg jeuk aan heeft. De deken zit er meestal wel goed overheen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 07:52

Ja, ik was al op zoek naar een tweede, maar nog niet tegen gekomen. Maat 198 moet ik hebben, dus mocht er iemand nog 1 hebben liggen die hij/zij graag kwijt wil.... ;)

Ik wil vanavond naar Divoza, zal even bellen of ze dan iemand in de werkplaats hebben staan.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:27

Gebruikt er iemand dag en nacht een vliegenmasker, en zo ja, welk? Mijn paard draagt een deken, maar schuurt haar maantop, en als er veel muggen zitten ook de voorkant van haar hoofd

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:31

yvonnedv schreef:
Flosje446 schreef:
Als dat Derfen zo goed werkt dan haal ik morgen ook even een proefflesje bij Atorka. Moet daar morgen toch langs.

Volgens mij waren de proefflesjes op

Ik moet er toch heen om mijn nieuwe cap op te halen, dan zal ik het even vragen. Ik heb nog te veel middeltjes in mijn kast staan om nu weer een hele fles van 40 euro te kopen.

Ik gebruik nu ipv drainage compositum Detox Comp van Phytonics. Sens manenkam is dit hele jaar nog niet zo dun geweest. Het is wel alleen te verkrijgen via een therapeut.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:48

ik gebruik gewoon een normaal masker of bij de Pagony een hoofdkap, werkt beide prima :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:04

opisop_shop schreef:
Zou de kale plek onder zijn buik van de drainage komen trouwens; ik heb verder nergens iets aan hem gemerkt maar daar zit een grote kale plek waar hij erg jeuk aan heeft. De deken zit er meestal wel goed overheen.

Het kan toch ook gewoon van schuren komen?
Ze kunnen half gaan liggen/zitten en dan met hun buik over hun hoeven schuren, dan zit het dek er misschien tussen maar volgens mij kunnen ze dan toch wel kaal worden.
Misschien betrap je hem een keer als ie dat doet! :P
Onze poowny heeft op het moment nogal jeuk aan zijn staart en die zit af en toe ook op zijn gat, het is echt :D geen gezicht als ze dat doen!

@Binoche: Wij hebben dag en nacht een hoofdkap op, zo'n pagonygeval anders krijgt ze ook last van haar gezicht.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:08

klopt en dat doet hij ook, maar hoe komt die jeuk daar; dat is de hamvraag :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:23

Nou, de onze heeft evengoed altijd wel jeuk, ze gaat toch altijd schuren (als ze de kans krijgt) ook al zit ze helemaal ingepakt, er kan volgens mij geen vliegje bij, ik weet niet of het psychisch is maar geschuurd moet er worden!
Waarschijnlijk gaat het dan nog extra irriteren/jeuken van het schuren en het kringetje is rond.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:46

Sanet schreef:
Ja, absoluut. Maar ik wil de deken daar niet achterlaten, dus of ze fixen meteen iets, of ik krijg een nieuwe deken of ik neem mijn deken gewoon weer mee en zet er zelf weer iets zachts tussen en/of ik kijk het nog even aan.
Maar ik wil haar liever niet weer met een andere deken op hebben staan, want ze is zo enthousiast aan het rollen steeds, dat mijn Ivanhoe's dat niet houden. Die zitten schots en scheef. Dan zou ik erbij moeten zijn als ze het land op gaan, dan kan ik hem dan iig weer recht trekken... mja... Dat kan niet 2-3weken lang. En ik woon ook niet echt naast de Divoza helaas.

Hoe bevalt de Ivanhoe deken verder? Wel aan te raden of heb je meer gehoord dat ze scheef gaan?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:53

Ik hoorde trouwens via de Holistische Praktijk Den Hoek dat het suikergehalte in het gras dit jaar 75% hoger is dan vorig jaar! ..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:05

Ik heb ook al aantal jaren Ivanhoe dekens.
Voor mij geen andere meer hóór.
Heb een behoorlijke draaikont, en blijft super liggen hóór.
Moet je wel alles goed afgesteld hebben.
Zo heb ik laatst wat dingen veranderd, en toen begon alles verkeerd te liggen.
Dus maar weer terug op de oude plaatsen en wederom niets aan de hand.

Ik heb vorig jaar hele zomer door drainage gebruikt!
Echt super zomer gehad.
Dit jaar probeer ik zonder :D
En gaat nog steeds super.

* Gister had madam haar staartje heel iets geschuurd, maar volgens mij kwam dat van broeierig heid. Ga zometeen maar weer even checken hoe het vandaag ervoor staat *

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:24

Vandaag niet geschuurd, maar merk dat ze het wat moeilijker heeft met dat broeierige weer.
Dus doe even een weekje drainage erin voor de zekerheid.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:53

Die van mij staat sinds de Eldena nog steeds zonder deken en heeft nog niet geschuurd.. Net de Rambo SIH aangeschaft.. Denk dat we hem van de zomer wel nodig gaan hebben.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:01

Binoche schreef:
Gebruikt er iemand dag en nacht een vliegenmasker, en zo ja, welk? Mijn paard draagt een deken, maar schuurt haar maantop, en als er veel muggen zitten ook de voorkant van haar hoofd

Ik gebruik het vliegenmasker die je krijgt bij de rambo SIH.
Paard heeft hem dag en nacht om en nog nooit problemen mee gehad.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:16

zweetvos schreef:
Hoe bevalt de Ivanhoe deken verder? Wel aan te raden of heb je meer gehoord dat ze scheef gaan?

Ik heb Sybrich dik 2 zomers naar volle tevredenheid onder die dekens gehad. Maar op de vorige stallingen deden ze altijd aan stripbegrazing en dus in het land aangekomen, ging ze als een sperwer naar het draadje om te kijken of er nieuw gras bijgekomen was. bij onze huidige stalling is dat niet en rolt ze dus ineens heel veel... Heel raar.

Divoza heeft een mooie oplossing geboden. Ik mag de deken na het zomerseizoen komen brengen en dan zetten ze er netjes een nieuw stuk eroverheen. Top dus..! Ik heb wel bij Epplejeck een nieuwe RSIH besteld, nu met 20% korting. Dus dat was te mooi om te laten liggen.. :)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:12

Ik zie dat de Ivanhoe nu in de aanbieding is bij de Paardendrogist. Voor 126,50 ipv 170,-!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:16

Bedankt voor de reacties over de Ivanhoe!
Super oplossing van Divoza, Sanet!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:52

Nou de fles derfen is binnen. Het is inderdaad erg donker van kleur. Ik vind dat de lucht eigenlijk nog mee valt. Het heeft een heel bekend luchtje. Het ruikt naar berkenteerolie. Heb ik ooit gebruikt voor mijn hondje met vlooienallergie. Werkte erg goed en is net zo donker van kleur. (ook leuk op een wit hondje en nu op mijn lichte poown). Dus ik heb de poown vandaag ingesmeerd. Uier en liezen want de rest daar zit een deken op. Ik merkte wel gelijk dat ze rustig stond terwijl ze vlak voordat ik het erop deed erg onrustig was. Morgen het land op en dan kijken hoe ze er morgenavond bij staat. Ik hou jullie op de hoogte.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:59

Ben benieuwd wat hoe jij Derfen ervaart!

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:19

Kan iemand een foto maken van hoe de derfen eruit ziet op een lichte kleur pony (liefst een haflinger)?
Ik begin steeds meer de neiging te krijgen om het spul te bestellen

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:29

Nou die van mij is een haflinger, en erg licht van kleur en ik kan je vertellen ik heb het ook op haar hoofd gesmeerd, dat je het wel echt kan zien. Het ziet er gewoon een beetje viezig uit. Ik zal van het weekend een foto zien te maken.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:42

Ik begin zo langzamerhand ook wel benieuwd te worden naar dat Derfen.
Is er heel toevallig iemand die een klein monstertje zou willen maken (tegen vergoeding) zodat ik het kan laten doormeten voor mijn paard?

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:46

Je kunt een proefflesje bestellen, is volgensmij niet zo gek duur..

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:52

Kan antibiotica ook een "trigger" zijn? Vanochtend zag ik dat m'n ene hafje is beginnen schuren (staart en manen), terwijl ze vorig jaar niks had. Een paar weken geleden heeft ze een antiobioticakuurtje gehad (nageltred, met een flinke hoefzweer als gevolg). Dus ik vermoed dat ze hierdoor binnenin wel wat "stoornissen" gekregen heeft. Voelt niet echt leuk om dit topic te vervoegen, we hebben ooit al een ZE gehad, en ik had gehoopt om er geen meer op stal te hebben |( . Heb al wat middeltjes opgezocht, het smeren kan beginnen... ;(. Hopelijk wordt het niet "in de ergste graad".