Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:08

Yellowfish schreef:
Het lijkt bij vlagen, de ene periode gaat het beter als de andere. Het lijkt vooral te maken te hebben met het weer; vreemd genoeg doen warmere temperaturen haar geen goed. Ze lijkt zich het beste te voelen bij dit temperatuurtje!

Koster komt sowieso binnenkort een keer langs om naar haar lopen te kijken. Ze loopt namelijk ook met periodes niet zuiver en dan ineens weer goed, maar naar de kliniek gaan heeft daarvoor geen zin - dat is maar weer eens bewezen. Ben nu twee keer geweest ( vorig jaar januari en vandaag ) om er naar te laten kijken maar mevrouw bouwt in de trailer zoveel adrenaline op dat ze daar níets van pijn laat zien... het weet wat, die paarden!

Edit: Heb je voor mij misschien trouwens een link naar een onderzoek oid. waarin dat is aangetoond? het kan nooit kwaad om dat aan hem te laten lezen lijkt me :)

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12754

dit is hem....weer gevonden!
het is wel engels...ik zou er geen vertaalprogramma op loslaten,dan krijg je iets heel raars..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:09

Yellowfish schreef:
Ik heb het inderdaad aan hem voorgelegd en ik weet niet meer precies hóe hij het stelde maar het kwam er op neer dat testen gewoon mogelijk is (volgens hem in ieder geval) :)

De urinetest wordt na een half jaar ook nog eens herhaald. Bij ons paard was dat twee keer positief.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:11

unicumW schreef:
ik weet niet of je het erg vind als ik je foto quote maar paardje heeft op zijn rug echt lange doffe haren. is dit ook echt een symptoon
van cushing?

Afbeelding
[/quote]

sorry...ik 'walste' even over je foto heen....even ge-qoute...
volgens mij is dit een echt cushing geval,niet alleen de lange haren maar ook de 'hangbuik.'

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:12

Ireen_ schreef:
Grappig, dan hebben wij nu dezelfde VA yellowfish. Ik ken de artsen niet zo goed, omdat ik over heb moeten stappen vanwege de verhuizing. Heb alleen 2 keer twee wat jongere vrouwelijke dierenartsen bij Evita gehad, maar had het idee dat ook zij zeker wel wisten waar ze het over hadden wat betreft cushing. Wat betreft het urineonderzoek, ik weet niet of dat altijd helemaal betrouwbaar is. Bij een paardje bij Evita op stal (inmiddels overleden) is urineonderzoek gedaan en daar kwam geen cushing uit, terwijl ze echt vrijwel alle symptomen had.. al een half jaar hoef bevangen, insulineresistent, leeftijd was 19 geloof ik, hoefzweren, lange krullende vacht, nauwelijks verharen, erg afgevallen, spierafbraak, veel drinken, etc.

Welkom ook de rest..

Onne, wat lijkt me dat moeilijk die lege stal.. Waarom is het bij hem uiteindelijk mis gegaan, als ik dat vragen mag? Mooi dat je hem hebt laten cremeren, heel veel sterkte nog.

Iemand nog een tip over het zweten? Ik weet echt niet waar ik goed aan doe. Heb haar temperatuur ook nog maar even opgemeten maar die was normaal. Zelfs met alleen een regendekentje blijft ze nat/klam bij de singelplek en tussen haar achterbenen. Het zweten is bij cushing toch een hormonale reactie en niet omdat ze het daadwerkelijk te warm heeft? Haar vacht is namelijk echt niet bijzonder lang/dik.

Zweten kan zelfs ook nog een teken zijn dat ze het koud heeft, omdat de thermostaat van een cushing paard door zijn hormonen zo van slag kan zijn. Wij gebruikten heel vaak een zweetdeken toen willy zooo verschrikkelijk zweette onder andere dekens. Dus als hij dan binnenstond ging de zweetdeken op, stond hij buiten had hij een gewone goede regendeken op. Zo bleven zijn spieren in ieder geval warm en werd het vocht goed afgevoerd.
En met betrekking tot het testen en ook daadwerkelijk cushing aantreffen; er zijn paarden die het nooit in hun bloed dan wel urine tonen, maar wel degelijk cushing hebben of in de fase zitten voordat cushing aantoonbaar in het bloed gevonden wordt, zitten. DAN is het toch belangrijk om deze paarden te gaan behandelen voor cushing, het lichaam moet immers toch weer op orde komen. En door ze niet te behandelen, verergeren ze meer en het is altijd beter om ze natuurlijk niet erger te laten worden dan nodig is. Een regel is toch wel een beetje (uiteraard in overleg met goede DA!) If it looks like a duck, walks like a duck and talks like a duck; it probably IS a duck. Dus toch behandelen ook al is het alleen aan te tonen door al de uiterlijke en innerlijke symptomen en bijwerkingen die het paard heeft.

mariekie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:15

Lopen jullie cushing paarden nu ook nog op de wei?
Mijn pony loopt er nog uren per dag op, maar van mij hoeft het niet meer.(geen schuilmogelijkheid)

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:17

Die van mij mag beperkt grazen, een uurtje of 3 a 4 per dag. De rest is paddock en hooi.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:18

@geerke, maakt niet uit hoor. thanks voor je antwoord.. heb je ergens een site waar je foto,s kan vinden van paarden met deze ziekte?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:23

Lappie_Lap schreef:
Onne, sterkte :(:)
Bij ons op stal zijn het Peter en het paard van een pensiongast die Cushing hebben, Peter krijgt pergolide het andere paard niet.
Je kunt nu heel goed het verschil zien in wat de pergolide doet, vooral ook omdat Peter vorig jaar precies hetzelfde beeld als dat andere paard nu heeft had.
Andere paard is nl. dik in de vacht, staat er ook wat raar op (is deze zomer al 2x geschoren) en zweet als een otter. Peter daarentegen is heel lang in een mooie korte vacht gebleven nadat ik hem in juni heb geschoren en heeft nu gewoon netjes winterhaar en hij zweet geen druppel.

Peter lijkt trouwens een beetje een opleving te hebben qua lopen, tis niet zo dat ie gaat lopen draven en bokken oid. Maar hij legt sneller en grotere afstanden in de wei af ... en ontsnapt uit z'n weitje :o In de box is ie qua vuiligheid ook iets anders dan de voorgaande maanden, hoewel die gister en eergister weer een dip had.
Vanochtend was ie wel heel blij dat ik hem in een nieuw huge stuk land heb gezet :P Ging er bijna op een drafje in en zie vanuit het raam dat ie mooi ergens achterin aan het eten is :)

Fijn dat Peter met het koelere weer inderdaad weer wat op knapt! DAT hoopte je al een beetje hè? Gelukkig maar dat ie zich wat beter voelt.

Het verschil met behandelde en onbehandelde cushing paardjes gaat mij altijd aan het hart. Als je ze dan gaat behandelen en de vacht komt weer door en ze drinken en plassen niet zo veel meer, het zweten wordt beter en ze gaan weer helder uit hun schone!! ogen kijken dan ben je toch superblij?
Meestal heb je gewoon spijt dat je niet eerder begonnen bent en sommigen doen gewoon standaard niets, onbegrijpelijk...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:25

unicumW schreef:
ik weet niet of je het erg vind als ik je foto quote maar paardje heeft op zijn rug echt lange doffe haren. is dit ook echt een symptoon
van cushing?

Afbeelding
[/quote]

In dit topic waren er inderdaad meer paarden met extra lange haren in de vacht, volgens mij met name fjorden dan wel haflingers vertoonden dit met name als ik me het zo herinner.
Maar de lange haren, de hangbuik en de relatief smalle achterhand, meestal traanogen of vieze ogen, minder fit zijn, van achteren minder sterk zijn, zijn heel herkenbaar als cushing paard.

Een link met allemaal voorbeelden van cushing paarden, even snel gegoogeld:
http://images.google.nl/images?hl=nl&so ... CCEQsAQwAw

Overigens hebben paarden met cushing over het algemeen pas na DRIE jaar zulke erge krullen, dus het sluipt er langzaam maar zeker in, steeds langer haar, beetje wollige vacht, andere structuur van het haar. Als je paard echt krullen heeft, dan loopt het paard er meestal al (stiekem) een paar jaar mee rond. Je paard wordt al meer een teddybeertje. Nu na behandeling van Willy is zijn haar wel langer dan het vroeger was, maar de structuur is weer zoals het hoort en niet meer zo super wollig.
Laatst bijgewerkt door fargo op 12-11-09 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:27

unicumW schreef:
van cushing?

Afbeelding
[/quote]

Yep,! Dat is nog een restje winterhaar in juli!. Ik heb geen scheerapparaat en knip in het voorjaar met een schaar de grote bulk eraf. De pony is nu 33 jaar en heeft waarschijnlijk al ruim 10 jaar cushing. Helaas bestond dit topic nog niet. Ze krijgt sinds juli nu pergolide.

Ze heeft helaas te kampen met een chronische bijholteontsteking die niet over gaat met AB. Mijn gevoel zegt dat dit haar laaste jaar is. Als ze nu koorts krijgt is het afgelopen ;(

Vatbaar voor ontstekingen ( bijholten, kieswortels, huid) is ook een symtoom voor cushing

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:35

fargo schreef:
Meestal heb je gewoon spijt dat je niet eerder begonnen bent en sommigen doen gewoon standaard niets, onbegrijpelijk...

Hoe kun je dat nou zeggen, of bedoel je het anders? Er is 10 % paarden waar medicatie niet gaat. Ik heb er zo een. Dat betekent echt niet dat ik niets doe hoor. Het allerbelangrijkste is goed dieet en zo veel mogelijk bewegen om het dier zo goed mogelijk in conditie te houden, zeker als er geen medicatie verdragen wordt.
Daar bij komt ook nog dat EMS en Cushing best moeilijk zijn te onderscheiden van elkaar, de diagnose die moet ook gesteld worden en dat kan eigenlijk niet alleen aan de hand van klinische verschijnselen. Je kunt natuurlijk wel proberen om bijv Pergolide te geven aan een paard met EMS, maar het is niet het aangewezen middel en het zal ook niet werken omdat de oorzaak anders is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:46

och goss...33 al!
Knappe verschijning even goed hoor!

Een kennis van mij heeft ook een cushing-paard.
Nu zag ik dat paard laatst,het is een groninger(?) merrie van 20 jaar en heeft(volgens mij,niet volgens de da....) al vier jaar cushing.

Maar heeft er weinig last van,wel lange vacht,ze word regelmatig geschoren.
Nu viel mij op dat haar koten/kogels achter bijna de gond raakten....dat had ze vroeger dus niet.
(paard heeft z dressuur gelopen 10 jaar geleden)

Hoort dat bij cushing dat week gekote?
Ik heb zelf geen cushing paard(wel IR) dus heb geen vergelijkingsmateriaal,maar misschien weten jullie dat?
bedankt alvast!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:49

geerke schreef:
)

Hoort dat bij cushing dat week gekote?
Ik heb zelf geen cushing paard(wel IR) dus heb geen vergelijkingsmateriaal,maar misschien weten jullie dat?
bedankt alvast!

Ik denk dat het misschien met de leeftijd te maken kan hebben dat week gekote. Mijn paard met Cushing heeft dat in ieder geval niet.
Ik heb ooit een oud paard gehad ( geen Cushing) die had dat weer wel, dat kwam bij haar door artrose.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:57

EstherHegt schreef:
fargo schreef:

Hoe kun je dat nou zeggen, of bedoel je het anders? Er is 10 % paarden waar medicatie niet gaat. Ik heb er zo een. Dat betekent echt niet dat ik niets doe hoor. Het allerbelangrijkste is goed dieet en zo veel mogelijk bewegen om het dier zo goed mogelijk in conditie te houden, zeker als er geen medicatie verdragen wordt.
Daar bij komt ook nog dat EMS en Cushing best moeilijk zijn te onderscheiden van elkaar, de diagnose die moet ook gesteld worden en dat kan eigenlijk niet alleen aan de hand van klinische verschijnselen. Je kunt natuurlijk wel proberen om bijv Pergolide te geven aan een paard met EMS, maar het is niet het aangewezen middel en het zal ook niet werken omdat de oorzaak anders is.

Ik bedoel jou daar echt absoluut niet mee :o ; ik bedoel de mensen die gewoon zeggen, nee hoor mijn paard heeft nergens last van, hij wordt gewoon oud. Of ach, er is toch niets aan te doen.

Dat is heel wat anders dan het proberen en merken dat het niet gaat en dus noodgedwongen moeten stoppen met medicijnen, zoals in o.a. jouw geval.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:08

fargo schreef:
Zweten kan zelfs ook nog een teken zijn dat ze het koud heeft, omdat de thermostaat van een cushing paard door zijn hormonen zo van slag kan zijn. Wij gebruikten heel vaak een zweetdeken toen willy zooo verschrikkelijk zweette onder andere dekens. Dus als hij dan binnenstond ging de zweetdeken op, stond hij buiten had hij een gewone goede regendeken op. Zo bleven zijn spieren in ieder geval warm en werd het vocht goed afgevoerd.

Maar hoe kom je er achter of ze het nou koud heeft of juist warm..? Vanochtend was ze voor het eerst niet klam, maar aan de haren te voelen heeft ze vanacht/gisteren wel weer gezweet.

Fargo er zijn ook een heleboel mensen die gewoon echt denken dat het door ouderdom komt, zeker als de dierenarts dat dan ook nog eens bevestigd.. dat hoeft niet altijd onwil te zijn.

Evita staat nog gewoon op het land, nu ca 6 uur per dag. Ze is nog niet bevangen geweest, dus zo lang dat goed gaat laat ik het ook gewoon zo.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:17

Ireen, dat weet ik ook wel dat er een boel mensen zijn die dat denken, maar er zijn ook mensen die gewoon in de ontkenning zitten. Veel mensen in dit topic kennen bij hun op stal of in hun omgeving een dergelijk geval waarbij de eigenaar gewoon niets doet of wil doen. DAAR doel ik op.
De mensen die echt niet beter weten omdat niemand ze het vertelt, die kunnen daar uiteraard niets aan doen.. als ze het niet beter weten. De mensen die wel beter weten inmiddels maar dan toch gewoon niets doen en ook niets proberen, dat vind ik wel erg.

Hoe je erachter komt of ze het juist warm of koud hebben is eigenlijk heel banketstaaf: Door de ene nacht een dikkere deken op te doen en de nacht erop de dunne. Of als ze nu de dunne de hele tijd op heeft, één nacht of dag de dikkere versie op te doen. Ik ken verhalen van eigenaren die merkten dat paard niet meer zweette met een dikkere deken op en dat is natuurlijk heel tegenstrijdig!!
Denk dat paard dan een beetje warmte aan het overproduceren is om toch warm te blijven en daardoor dan zo zweet (maar dit is een beetje hardop denken hoor!!)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:33

geerke schreef:

het is wel engels...ik zou er geen vertaalprogramma op loslaten,dan krijg je iets heel raars..

Klopt het dat ik me moet inschrijven voor ik het artikel kan lezen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:35

yellowfish, als je zou googelen op cushing en najaar (maar dan in het engels = autumn) dan zul je waarschijnlijk zelf ook al wel dingen tegen komen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:38

mariekie schreef:
Lopen jullie cushing paarden nu ook nog op de wei?

Mijn shet loopt 365 dagen buiten overdag van 8-16.30. UItgezonderd hele dagen regen. Van binnenstaan worden ze niet beter is mijn mening. Mijn pony eet heel slecht hooi. Lucerne of compact gras van Hartog wil ze ook niet eten dus ik ben blij dat ze nog lekker kan grazen op de wei. Krijgt ze tenminste nog wat binnen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:48

fargo schreef:
Ik bedoel jou daar echt absoluut niet mee :o ; ik bedoel de mensen die gewoon zeggen, nee hoor mijn paard heeft nergens last van, hij wordt gewoon oud. Of ach, er is toch niets aan te doen.

Ok, ik twijfelde even wat met lezen wat je precies bedoelde, daarom vroeg ik het ook.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:50

Yellowfish schreef:

Ja je kunt je gratis registreren bij die website, dan kun je nog veel meer artikelen inzien, ook de video's zijn soms de moeite waard.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:01

Ter vergelijking:

Zo zag mijn pony er de vorige winter uit.

Afbeelding

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:15

EstherHegt schreef:
fargo schreef:

Hier wil ik even op inhaken...

Wanneer is nu het moment om pergolide toe te dienen??

Mijn pony van 31 heeft ook cushing zegt de dierenarts.
Ze heeft wel een lange vacht maar geen krulllen, verder ook een hangbuik.
Ze is vorig jaar zeer licht bevangen geweest, maar dit jaar geen last gehad.
De dierenarts zegt dat je kan testen maar dat ik bij de mijne niet nodig zij ze omdat ze het zeker wist...

Mijn pony is in mijn ogen gezond, is niet ingevallen en wordt drie keer per week reacreatief gereden.

Afbeelding
Afgelopen herst.
Afbeelding
In de zomer

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:41

Marieke, begrijp ik het goed dat jouw paardje dus eigenlijk geen klachten heeft behalve de lange vacht?

Verhaart ze nog goed?
Zweet niet veel.
Is fit naar jouw idee?
Plast niet veel?
Valt niet af?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:44

Yellowfish schreef:
geerke schreef:

oh...dat kan...ik ben lid dus ik kan hem gewoon zien
lid worden is simpel,en kost niets....en ze sturen ook nog nieuwe artikeltjes met onderzoeken enzo.