Ireen_ schreef:Grappig, dan hebben wij nu dezelfde VA yellowfish. Ik ken de artsen niet zo goed, omdat ik over heb moeten stappen vanwege de verhuizing. Heb alleen 2 keer twee wat jongere vrouwelijke dierenartsen bij Evita gehad, maar had het idee dat ook zij zeker wel wisten waar ze het over hadden wat betreft cushing. Wat betreft het urineonderzoek, ik weet niet of dat altijd helemaal betrouwbaar is. Bij een paardje bij Evita op stal (inmiddels overleden) is urineonderzoek gedaan en daar kwam geen cushing uit, terwijl ze echt vrijwel alle symptomen had.. al een half jaar hoef bevangen, insulineresistent, leeftijd was 19 geloof ik, hoefzweren, lange krullende vacht, nauwelijks verharen, erg afgevallen, spierafbraak, veel drinken, etc.
Welkom ook de rest..
Onne, wat lijkt me dat moeilijk die lege stal.. Waarom is het bij hem uiteindelijk mis gegaan, als ik dat vragen mag? Mooi dat je hem hebt laten cremeren, heel veel sterkte nog.
Iemand nog een tip over het zweten? Ik weet echt niet waar ik goed aan doe. Heb haar temperatuur ook nog maar even opgemeten maar die was normaal. Zelfs met alleen een regendekentje blijft ze nat/klam bij de singelplek en tussen haar achterbenen. Het zweten is bij cushing toch een hormonale reactie en niet omdat ze het daadwerkelijk te warm heeft? Haar vacht is namelijk echt niet bijzonder lang/dik.
Zweten kan zelfs ook nog een teken zijn dat ze het koud heeft, omdat de thermostaat van een cushing paard door zijn hormonen zo van slag kan zijn. Wij gebruikten heel vaak een zweetdeken toen willy zooo verschrikkelijk zweette onder andere dekens. Dus als hij dan binnenstond ging de zweetdeken op, stond hij buiten had hij een gewone goede regendeken op. Zo bleven zijn spieren in ieder geval warm en werd het vocht goed afgevoerd.
En met betrekking tot het testen en ook daadwerkelijk cushing aantreffen; er zijn paarden die het nooit in hun bloed dan wel urine tonen, maar wel degelijk cushing hebben of in de fase zitten voordat cushing aantoonbaar in het bloed gevonden wordt, zitten. DAN is het toch belangrijk om deze paarden te gaan behandelen voor cushing, het lichaam moet immers toch weer op orde komen. En door ze niet te behandelen, verergeren ze meer en het is altijd beter om ze natuurlijk niet erger te laten worden dan nodig is. Een regel is toch wel een beetje (uiteraard in overleg met goede DA!) If it looks like a duck, walks like a duck and talks like a duck; it probably IS a duck. Dus toch behandelen ook al is het alleen aan te tonen door al de uiterlijke en innerlijke symptomen en bijwerkingen die het paard heeft.