[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:38

Schandelijk eigenlijk, dat een dierenarts, die dan ook nog eens lerares is er zulke ouderwetse opvattingen op na houdt. Zo iemand zou toch beter moeten weten. Houden die mensen hun vakliteratuur niet bij dan?

Mijn 'oplossing' voor het luchtzuigen is helaas weer verdwenen. Macho had de afgelopen tijd de volle aandacht van een drachtige merrie op het land. De enige plaats waar gezogen kan worden in het land is achteraan maar die merrie wilde vooraan blijven en liet Macho niet naar achteren gaan. Was wel erg handig eigenlijk Clown Helaas is de merrie in kwestie nu bevallen en staat ze apart. Meneer maakt nu aardig misbruik van zijn 'vrijgezellenbestaan' Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:47

Niijs: ze mag wel contact met mij opnemen! Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:32

DubbelDun schreef:
@Niisj : tja het is niet makkelijk om tegen iemand in te gaan die 'doorgeleerd' heeft, maar aan de andere kant worden er nu nog steeds meer mensen op het verkeerde been gezet door foutieve informatie. En die gaan het ook allemaal weer doorgeven aan anderen.
Dus door niets te doen draag je bij aan het instandhouden van deze onzinnige dingen.

Ja je hebt gelijk maar ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n durver ...
Mijn beste vriend daarin tegen is een flapuit. Moest ik zeggen tegen hem hoe het wel zit, dan zou die meteen zeggen tegen die leerkracht 'nee, das niet waar!'
Zou ik wel kunnen doen ...

JoT schreef:
Schandelijk eigenlijk, dat een dierenarts, die dan ook nog eens lerares is er zulke ouderwetse opvattingen op na houdt. Zo iemand zou toch beter moeten weten. Houden die mensen hun vakliteratuur niet bij dan?

Mijn 'oplossing' voor het luchtzuigen is helaas weer verdwenen. Macho had de afgelopen tijd de volle aandacht van een drachtige merrie op het land. De enige plaats waar gezogen kan worden in het land is achteraan maar die merrie wilde vooraan blijven en liet Macho niet naar achteren gaan. Was wel erg handig eigenlijk Clown Helaas is de merrie in kwestie nu bevallen en staat ze apart. Meneer maakt nu aardig misbruik van zijn 'vrijgezellenbestaan' Nors opkijken

Nee, eerlijk gezegd denk ik niet dat ze haar vakliteratuur bijhoud ...Ik ken nog dierenartsen op onze school die zo'n ouderwetse dingen uitkramen ...Dat ik denk 'ik weet beter' ...

skippy1 schreef:
Niijs: ze mag wel contact met mij opnemen! Knipoog

Muawhaha ...ja maar hoe dan ...Moet ik haar vriendelijk doorverwijzen ? Tong uitsteken

Nu ja ik vind het dus eigenlijk ook schandalig. Want bovendien is het een dierenarts & ik vind ook dat ze regelmatig mag gaan bijscholen ...En ook openstaan voor nieuwe dingen !
Gelukkig is mij DA niet zo.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:59

melissa_b schreef:
Nadeel zuigt
 Ze zuigt lucht. Niet heel erg maar wel zo af en toe, de eigenaresse heeft een nekband(weet niet hoe het heet) geprobeerd, maar dat vond ze er erg zielig uitzien. Dus nu loopt ze zonder en ze doet het gelukkig niet in het weiland.

Nou heb ik dus echt dé klik met deze merrie en wil ik haar graag kopen het enigste wat me er nog een keer over laat denken is dat ze lucht zuigt. Nu zou ik graag van mensen willen weten die zelf ook een paard hebben gehad of er veel vanaf weten of dat er bij hun paard iets hebben gedaan waardoor het minder is geworden of zelfs is gestopt! (Operatie, medicijnen, kruiden, therapieën enz.) Ook zou ik de gevolgen op de lange termijn willen weten.

Ik hoop dat ik veel reacties krijg waar ik wat aan heb.

Wij hebben 2 paarden die luchtzuigen: 1 Epony ruin van nu 13, wisten we niet, bleek pas bij ons op stal. Hij doet het alleen even na het eten en als wij met het andere paard aan het poetsen etc zijn. Tof paardje die mijn dochter van niets in 2 jaar tijd de M1 in heeft gereden. Hij heeft er totaal geen last van, dus wij ook niet. Van het andere paard wisten we het toen we haar kregen. Nog geen minuut spijt van gehad, top karakter, top paard. Mijn dochter heeft haar nu ook een paar maal uitgebracht en inmiddels 4 wp in de B. Bij haar hebben we echter wel een miracle collar om als ze op stal staat, ze zuigt nu dus geen lucht meer. Dit omdat ze graatmager was toen we haar kochten en zij na het luchtzuigen wel een opblaaspop lijkt, als we dan gaan rijden doet ze niets anders dan winden laten, zij krijgt de lucht dus wel degelijk binnen en dat lijkt ons gewoon niet goed. Ze vindt de band prima, maakt als ze op stal staat ook een tevreden indruk. Inmiddels hebben we haar goed op gewicht (mede dankzij een speciaal voer). Kortom, wij hebben veel plezier van onze paarden en voor ons zijn ze er niet minder om, in tegendeel Knipoog.
Daarentegen zuigt het paard van een kennis ook veel lucht en telkens wanneer hij de kans hiertoe heeft gehad, prompt een koliekaanval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:31

@aslo: het is bewezen dat paarden géén lucht binnenkrijgen van luchtzuigen. Als je paard dus veel winden laat heeft ze erg last van gasvorming in de darmen en dus last van haar maag/darmen. Reden om het voer eens goed onder de loep te nemen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:39

DubbelDun schreef:
@aslo: het is bewezen dat paarden géén lucht binnenkrijgen van luchtzuigen. Als je paard dus veel winden laat heeft ze erg last van gasvorming in de darmen en dus last van haar maag/darmen. Reden om het voer eens goed onder de loep te nemen.

Sorry, bewezen of niet (waar ik dus mijn bedenkingen bij heb), tis toch echt zo. Doen we de band af en ze zuigt lucht is ze binnen een kwartier helemaal vol met lucht (flank/lendenen gebied), ze ziet er dan niet uit. Geven we haar daarna beweging, doet ze niets anders dan winden laten. Ook hoor je haar darmen dan enorm rommelen. Kan ze geen lucht zuigen, ziet ze er normaal uit en laat ze zelden winden, geen gerommel. Was voor ons ook een prima graadmeter om de band op het juiste gaatje in te stellen zeg maar. Als je het niet gelooft, kom maar eens kijken hier zou ik zeggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:43

Aslo lees dit topic nog eens door, en dan in het bijzonder de berichten van Anya, DD en mijzelf... uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, maar waarschijnlijk is er bij jouw paard veel meer aan de hand...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:28

En wat zou er dan aan de hand moeten zijn? Dit paard maakt op mij de meeste gezonde indruk van alle paarden/pony's die ik in de afgelopen kleine 40 jaar heb meegemaakt: blij, alert, vol werklust, ziet er super uit, glanst, mest is prima etc. Alleen, na het luchtzuigen 'blaast ze op' en winden laten. Verder heeft ze er geen last van (geen koliek of wat dan ook).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:31

Ik zou zeggen: lees het topic eens door en dan in t bijzonder de berichten van Anya, DD en mij...daar vind je een heleboel info! Hopelijk heeft je paardje er profijt van en kan ze ook zonder band door het leven... Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:51

Toen ik net lid was, heb ik nagenoeg alles doorgelezen en zonet vele stukjes nogmaals. In het kort (corrigeer me als iets niet klopt), 1. luchtzuigen schijnt veelal veroorzaakt te worden vanwege een probleem met de maag (spijsvertering). 2. Als het luchtzuigen al lang bestaat, komt het paard er niet meer van af.
3. Volgens onderzoek komt de lucht amper in de maag en al helemaal niet in de darmen.

Mijn hersenspinsels hieromtrent:
Heb vwb onze merrie niet de indruk dat ze een probleem heeft met de maag cq spijsvertering. Ze maakt met Miracle Collar om een betere indruk dan zonder MC. Het kan zijn dat ze in het verleden wel maagprobelem heeft gehad heeft en derhalve is gaan luchtzuigen. Voor zover mij bekend heeft dit paard nl. meer op stal als daarbuiten doorgebracht. Kan me zo indenken dat te weinig ruwvoer een oorzaak is. Mbt onze ruin (de Epony), heb ik wel een vermoeden dat hij mogelijk last heeft van zijn maag, cq maagzuur. Daar ben ik momenteel zelf meer info over aan het verzamelen (mbt voer/kruiden) en aan het observeren. Ik wil in de loop van de week eens wat dingen uit proberen als toevoeging aan het rantsoen. Maagcompositum wordt aangeraden. Dit middel bestaat uit behalve calciumcarbonaat (mogelijke nadelen: verstopping, nierstenen, hypercalcemie, wisselwerking antibiotica) uit een verscheidenheid aan kruiden die mn de maag kalmeren. Een paar van die kruiden wil ik dus proberen. Er schijnen veel paarden goed op Maagcompositum te reageren, maar wat is nu de oorzaak van die mogelijke maagproblemen? Punt waar ik mee zit is dat je zowel met iets als maagcompositum als met een MC het probleem indamt, maar niet de feitelijke oorzaak wegneemt.

De ruin werd niet echt happy van een miracle collar (hadden hem er ook 1 omgedaan, eigenlijk vanuit de -wrs te menselijke- redenatie dat dit voor de merrie wel zo prettig zou zijn). Dit niet happy zijn, uitte zich in sjaggie maar ook in lichamelijk minder goed in zijn vel zitten (vandaar dat ik hem verdenk van idd een probleem met de maag). Aangezien de merrie dus een zeer fervent luchtzuigster is en ze (hoe het kan heb ik dus geen verklaring voor) opblaast en enorm winderig wordt, haar toch de MC om. Ze is happy, ziet er top uit etc, dus voorlopig laten we dit zo.

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:52

waarom zuigen ze eingelyk lucht?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:16

Ik heb een update.

We zijn een tijdje terug met Wanted begonnen met maagcompositium. En wonderbaarlijk genoeg helpt het super! Haha! Hij was een tijdje terug ook erg afgevallen en hij begint er weer helemaal bovenop te komen. Hij glanst, is vrolijk en wordt weer voller.
Luchtzuigen is zo goed als verleden tijd. Helemaal er vanaf komen lukt waarschijnlijk nooit, vooral niet als die zich verveelt.

Toch ben ik blij Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:31

Súper !!! Dat een oplossing zo simpel kan zijn Haha!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:00

Hmmm de mijne is de laatste tijd juist weer aan het verergeren. Ze staat de hele dag op de wei en krijgt veel ruwvoer en muesli en maagcompositum.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:29

Macho zuigt er ook weer op los momenteel. Ik heb gisteren de enige zuigplek in de wei ondergesmeerd met Cribox (hekje is wel voorzien van zo'n wandelaars-oversteektrappetje, hopelijk komen er weinig wandelaars de komende tijd... die zooi blijft echt overal aan plakken Nagelbijten / Gniffelen). Eens kijken waar ik 'm vanavond aantref. Binnenkort komt de tandarts weer, ben erg benieuwd hoe het staat met Macho's tanden. Verder gaat het wel aardig. Hij is redelijk op gewicht, geen dikkertjedap maar gelukkig ook geen gratenpakhuis meer. Op Marstall-voer deed ie het redelijk, ik heb nu twee zakken St. Hypolite over kunnen nemen van iemand die ook een luchtzuiger heeft en daar goede resulaten mee boekt. Ben nu langzaam aan het overschakelen. Hij vindt het in ieder geval erg lekker, de emmer wordt echt schoongelikt.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:46

St. Hypolite? Wie levert dat JoT?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:10

Degene waar ik het nu van heb, die koopt het weer in via Diervoerders Zoetermeer. Het wordt dan voor haar geïmporteerd. Mocht je interesse hebben, dan kan ik je haar gegevens wel even doorgeven.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:14

Als je me wat meer info wil pm'en, graag!

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:25

wat is St. Hypolite?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:43

Een voermerk.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:34

Hallo,

De mensen die een paard hebben/gehad die zuigt en die ze expres geen band om hebben gedaan, krijgen jullie daar vaak vervelende opmerkingen van andere pensionklanten? Ben hier wel benieuwd naar hoe de omgeving reageert op een zuiger zonder band om.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:40

Nee, geen vervelend gedoe met andere mensen. Toen ik daar kwam was één stalgenoot bezorgd dat haar paard het over zou nemen, maar inmiddels is wel gebleken dat andere paarden het luchtzuigen echt niet overnemen. Verder was het de staleigenaar zelf die het laatste duwtje heeft gegeven om die band af te doen. Hij merkte heel nuchter op dat Macho toch wel zoog, met of zonder band. Zat wat in, dus af met dat ding Lachen

Ik denk ook wel dat je daar bij kleine eenvoudige stalletjes minder last van hebt, van nare opmerkingen. Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar ik heb het idee dat je daar op (grote) luxe stallen en op maneges sneller last van hebt.
Laatst bijgewerkt door JoT op 25-05-08 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:45

De eerste stal (manege) waar ik met mn paard stond, daar deden ze wel moeilijk; toen ik een box ging bespreken kreeg ik te horen "liever geen luchtzuigers, straks doet de hele stal het." Er zijn helaas nog teveel mensen van overtuigd dat het overdraagbaar is. Op de stal waar ik nu sta geldt eigenlijk hetzelfde als bij JoT. Niemand zanikt erover, vinden het alleen maar sneu als ze een band om zou hebben. Paard is hier dus 10000x happier.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:30

Ik sta op een middelgrote pensionstal. Er staan hier 4 luchtzuigers (die allemaal van elders kwamen) en die staan gewoon tussen de andere paarden. De pensionhouder vindt het onzin dat ze het overnemen gelukkig. Dus mensen die vinden dat de luchtzuigers een band om moeten vertelt hij dat dat in zijn stal niet gaat gebeuren Haha!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:36