[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:59

Niek schudt nog steeds niet! Gisteren is de holistisch therapeute weer geweest. Dit was vooralsnog de laatste keer. Over een week of 8 de laatste checkup via mest, urine en haren en dan zijn we hopelijk klaar met behandelen Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:41

Haha!

gefeliciteerd dan maar!!!

eindelijk weer normaal rijden Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:50

Bedankt! Maar ik juich nog niet te vroeg. Wil eerst volgend voorjaar afwachten Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:32

ik heb les gehad vanmiddag....
En wat scheelde dat met schudden zeg!!!
Hij zoekt erg mn hand op voor de aanleuning, wat ik niet genoeg bood en in combinatie met rug weg drukken uitte dat bij hem in schudden...
tjee wat een verschil was dat met rijden zeg...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:05

Even een stipje, ik wil dit topic graag volgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 05:53

aap schud nog steeds niet.
nu met de herfst af en toe een klein knikje,maar ik kan gewoon normaal rijden Haha!
ik hoop zo dat het zo blijft he.

marloes schud jouw dier ook?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:42

Nee, de mijne (en die rijd Marloes bij... Lachen ) Mijn nog redelijk nieuwe paard schud af en toe heel erg met zijn hoofd. Ik heb hem nu 2 maanden en het begon na een dag of 10 ineens. Hij doet het alleen op stal en heel af en toe een zwaai buiten, maar eigenlijk vooral op stal. Het is normaal een heel rustig dier op stal en heel netjes, maar heeft hij zo'n 'aanval', dan krabt hij de hele stal overhoop, doet niets als zwaaien met zijn hoofd en briesen en zijn neus schuren. Er komt dan ook wat doorzichtig, soms wit vocht uit zijn neus. Niet veel, maar wel iets. Op zo'n moment is er ook niet mee te rijden, je kan dan maar beter uit zijn buurt blijven voor je eigen veiligheid. Het duurt meestal een uurtje of 2, soms 3 en dan is het over, zomaar van de een op de andere minuut. Dan kan hij er weer dagen geen last van hebben en net als je denkt dat het de goede kant op gaat begint het weer. Met rijden doet ie het helemaal niet, maar als hij zo'n aanval heeft ga ik ook niet met hem rijden. Hij word dan ook heel boos en geirriteerd dus dat doe ik hem niet aan. Toen hij een keer los in de bak liep voor grondwerk ging hij zelfs onderuit vanwege zijn onbenullige gedrag op dat moment.
Ik had me alleen nog niet gemeld in dit topic omdat ik een poging doe om alle 93 pagina's eerst door te lezen Clown . Ben gisteravond bij pagina 30 in slaap gevallen, maar het was dan ook al half 12 Haha! .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:00

als hij het alleen op stal doet klinkt het me vrij logisch dat je dier allergisch is voor de bodembedekking?
wat gebruik je nu?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:31

Hij staat nu op vlas, bij degene van wie ik hem gekocht heb op stro (daar heeft ie een jaar gestaan) en bij de fokker daar weer voor (iets meer dan een jaar geleden dus) heeft ie ook ooit op vlas gestaan en daar geen last van gehad.
Hij krijgt het ook altijd op dezelfde tijden, nl. ongeveer een uur na het eten van het krachtvoer (maar soms dus ook dagen, zelfs een week, niet). Ik ben dus nu een voor een dingen aan het weglaten om te kijken of het daar aan ligt. En ook de vlas zal dus aan de beurt komen. En zodra ik aan de beurt ben (hopelijk volgende week, er is nu een wachtlijst) laat ik een homeopaat ook dingen uitzoeken. Volgens mij is er hier ook iemand die zoiets doet, pluk haren onderzoeken en zo.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:02

@ ellepel: Ik ben hier inderdaad vanwege het paard van JollyJumper. Ik ben gewoon heel benieuwd waar zijn gedrag vandaan komt, en misschien ontdekken we hier iets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:09

josefien test op plukjes haar Knipoog
via haar werd mijn vermoeden bevestigd dat appie hooikoorts had.
alleen ap schud dus niet meer terwijl er nog wel zat hooikoortsmomenten zijn.

hij heeft een tijdje probiotica gehad,maar daar ben ik mee gestopt om te kijken of er verschil was.
wat wel in zijn omgeving veranderd is is het gras!

vroeger stond hij altijd op koeiengras en nu staat hij op paardenmengsel,zit minder van het grassoort in waar hij allerisch op reageerde dus hoop ik dat hij daarom nu niet meer schud.
beste is inderdaad dingen weg te laten en kijken of het verschil maakt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:27

Jeeeej weer een schudvrije rit gemaakt zonder wat dan ook!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:57

Hallo allemaal,

Sinds juni hebben wij een nieuwe Tinkermerrie op stal. Het is een schat van een beest maar met rijden soms echt een drama qua hoofdschudden. De eerste week dat ze bij ons was dachten we dat ze gewoon even moest wennen, maar ze doet het nu nog.

We hebben haar gebit geheel na laten kijken, ze had hier en daar wel wat haken en deze zijn verwijderd. Resultaat; Nog steeds hoofdschudden. Zowel in de wei, in de bak, tijdens het eten (hierdoor hebben we er als eerste een tandarts bij laten komen) als tijdens het rijden en poetsen.
Vooral tijdens het rijden is het het ergst, maar als ze niet rijd geeft ze ook hier en daar ineens een tik en een zwaai met haar hoofd.

Ook hebben we er een osteopaat bij gehaald. Deze vrouw behandeld mijn paard geweldig voor haar rugklachten, we hebben dus al ervaring met haar. Maar helaas, veel verbetering zien we niet.

Ondertussen hebben de eigenaresse en mijn moeder (leaser) les met de merrie. Het gaat in de bak iets beter qua stelling (dit gaf ze totaal niet), maar ze schud nog steeds.
Vandaag hebben we een buitenrit met haar gemaakt. De vorige keren ging het goed, op hier en daar een tik na, maar vandaag liep ze zó vreselijk te schudden en te slaan met haar hoofd dat mijn moeder nu met een stijf bovenlijf zit.
Of de teugels nu strak of los hangen, ze trek gewoon net zo hard door tot ze de teugels uit je handen trekt. Zowel in stap als in draf.
Aan galop zijn we nog niet toegekomen maar dit komt omdat zij altijd voor de kar heeft gelopen en zo'n 3 jaar niet meer onder het zadel was geweest. De eerste keren in de bak merkte we dat ze vreselijk stijf was, geen stelling kon geven en van in galop aanspringen was geen spraken. Keihard draven is wat je ervoor terug krijgt. Hier wachten we dus nog even mee. Ook door het hoodschudden.

Wie weet wat wij het beste nu kunnen doen?
Ze heeft vandaag echt vreselijk lopen gooien en schudden en we zijn nu een beetje radeloos.
Ik hoorde al iets over een hulpteugel oid, maar ik wil eigenlijk eerst eens kijken of ik erachter kan komen waardoor ze zo vreselijk gooit en schud.

Kunnen jullie ons helpen? Ik lees hier en daar wel dingen maar heb geen idee waar we moeten beginnen.
Voor de duidelijkheid: Het tuig is gecontroleerd, de tandarts is geweest en een osteopaat is ook langs gekomen. Ook wordt er les genomen.
Wat ze precies doet: Ze knikt als het waren 'ja'. Ze slaat haar hoofd van boven naar beneden en trek net zo hard door tot ze het bit in haar mond voelt. Mijn moeder werdt een aantal keren flik uit haar zadet getrokken. Dit geeft wel aan hoe hard ze het zo'n beetje doet.

Alvast hartstikke bedankt!

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:05

http://www.guardianmask.com/
hier hebben wij erg veel baat bij hij heeft (himyar maggie star onze quarter/engels volbloed ruin)het masker nu 1,5 jaar om en schud bijna niet meer en als hij het doet maar een klein knikje en hij staat in een weide gebied met bijna geen bomen dus geen pollen misschien heb je er wat aan.
succes gr. annita

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:01

Of probeer een neusnetje, kun je bij de paardendrogist bestellen.

Maar één ding; NOOIT EEN HULPTEUGEL OF ANDER "AFSTRAFMIDDEL" GEBRUIKEN!!!
Je paard kan er niets aan doen en het vastzetten van het hoofd is zo'n beetje de ergste straf die je kunt doen.....

De illusie dat je het ooit weg gaat krijgen bij je paard kun je nagenoeg laten varen. De kans is zo klein dat je één van de 58 (ongeveer) oorzaken, of combinatie van, kunt achterhalen.
Hopelijk werk een Guardian mask of een neusnetje.
Er zijn ook paarden die baat hebben bij homeopathie of holistische therapie, als je terugleest vind je daar info over.
Ik geloof singasong heeft goede ervaringen.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:00

Vuurtoren: Bedankt, ik ga eens op de site kijken!

Vera schreef:
Maar één ding; NOOIT EEN HULPTEUGEL OF ANDER "AFSTRAFMIDDEL" GEBRUIKEN!!!

Dat is ook de reden waarom ik nu een oorzaak probeer te vinden. Nu dit ter sprake is gekomen, vraag ik me inderdaad af of dit wel de oplossing is, aangezien we de oorzaak niet eens weten.

Kijk, het is niet mijn paard. Mijn moeder least haar dan wel 2 dagen in de week, maar verder hebben we er niet veel over te zeggen. Al weet ik wel dat wij altijd met informatie kunnen komen.
Dus wie weet dat ze eerst wat anders willen proberen dan meteen naar hulpteugels te grijpen.
(Al is het waarschijnlijk vreemd om iets aan te nemen van een meisje van 17, als volwassene zijnde).
Ik ga mijn best doen Knipoog

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:58

wijs ze dan eens op dit forum, en inderdaad het is nie eerlijk haar vast te zetten om iets waar ze niets aan kan doen, het is vervelend om een schudder te hebben, maar zoek naar een oplossing, ook bij mij is dat gelukt ik rij ook weer op een schudvrij paard.

Moeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:28

Hallo,

Ook ik heb sinds kort een headshaker.
Heb al regelmatig wat in dit forum zitten lezen. Of ik alle 93 pagina's gehad heb weet ik niet Haha!
Net als de meeste eigenaren ben ik ook op zoek naar die naald in de hooiberg. Maar naast het uitproberen van van alles en nog wat, probeer ik het ook van een andere zijde. Het heeft te maken met een hoofdzenuw die "aangezet" wordt door iets.
Ik heb een vraagje aan alle headshakers eigenaren.
Welke van deze paarden hebben ook Sweet Itch (zomer eczeem)? Dus last van die vervelende kleine mugjes.
Misschien (maar vandaar mijn vraag) dat dat er iets mee te maken heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 05:50

de mijne heeft ook zomereczeem. Knipoog

alleen die schud dus niet meer,enige wat je ziet is hele kleine knikjes in de weide.
maar onder het rijden helemaal niks meer

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:04

@Moeke; Niek heeft geen last van zomereczeem! We hebben hier wel heel veel van die rotmugjes, wordt er zelf ook steeds door gestoken.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:31

nee geen eczeem en heeft ook niet echt last van vliegjes of mugjes, alleen als ze tegen zijn neus aan vliegen geeft hij een kort knikje. even achter de teugel en weer gewoon, zijn er veel dan gaat hij achter de teugel lopen en krijg je hem met geen mogelijkheid meer omhoog.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:37

Hallo. Mijn paard Ino is 8 jaar geleden begonnen met headshaken en ik kon hem alleen in een binnenbak rijden want het was anders gewoon gevaarlijk om hem te rijden. Hij viel gewoon om of liep tegen de omheining van de bak. 3 Jaar geleden heb ik pollenkuur extra en teunisbloemolie van Eric Laarakker gekregen en sindsdien kan ik met neusnetje en kap over zijn ogen wel buiten rijden Haha!. Het is alleen nog niet helemaal over. Ik heb het hele topic doorgelezen en nu leek pro biotica me wel wat om dat te proberen, waar kan je dat kopen? Dit jaar heeft hij ook voor het eerst last van zomereczeem. Ik heb trouwens pas sinds 2 weken internet en ben ook nieuw op bokt dus er zal nog wel eens wat fout gaan

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:01

Inoterry schreef:
<<knip>> 3 Jaar geleden heb ik pollenkuur extra en teunisbloemolie van Eric Laarakker gekregen en sindsdien kan ik met neusnetje en kap over zijn ogen wel buiten rijden Haha!. Het is alleen nog niet helemaal over. Ik heb het hele topic doorgelezen en nu leek pro biotica me wel wat om dat te proberen, waar kan je dat kopen? <<knip>>

Teunisbloemolie was zeker van de Groene Os? Daar hebben ze ook goede pro-biotica van (Probio Forte), te koop bij de Paardendrogist; http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25575

edit; typefoutje

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:48

singasong bedankt. En het is idd theunisbloemolie van de Groene Os

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:13

Inoterry schreef:
Hallo. Mijn paard Ino is 8 jaar geleden begonnen met headshaken en ik kon hem alleen in een binnenbak rijden want het was anders gewoon gevaarlijk om hem te rijden. Hij viel gewoon om of liep tegen de omheining van de bak. 3 Jaar geleden heb ik pollenkuur extra en teunisbloemolie van Eric Laarakker gekregen en sindsdien kan ik met neusnetje en kap over zijn ogen wel buiten rijden Haha!. Het is alleen nog niet helemaal over. Ik heb het hele topic doorgelezen en nu leek pro biotica me wel wat om dat te proberen, waar kan je dat kopen? Dit jaar heeft hij ook voor het eerst last van zomereczeem. Ik heb trouwens pas sinds 2 weken internet en ben ook nieuw op bokt dus er zal nog wel eens wat fout gaan

Hoi,

Mag ik vragen of die van jou het het hele jaar door deedt? En wat voor kap heb jij voor zijn ogen?