[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:43

Dat begrijp ik, ze moeten ook niet te dik worden..dat is juist niet goed lijkt me. Daar is deze ook gevoelig voor maar meerdere voermomenten zijn wel te realiseren.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:46

2 kilo krachtvoer verdeel je liever over meerdere voermomenten :P Ik voerde mijn fjord dan 1,5 schep fibra per keer en dat kreeg ze niet weg. Mijn fjord had eigenlijk 4 scheppen nodig. Wat verder werkt is natuurlijk ook per paard verschillend. Dat is met smeersels zo, maar ook met voer. En alles hangt natuurlijk samen met de overige omstandigheden (deken, gebied, ruwvoer, wel of geen gras etc ).

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:27

Jets schreef:
Ja ik merkte bij mijn fjord geen verschil helaas. Je moet ook voldoende geven voor het juiste effect, maar voor mijn veelvraat was het zelfs te veel en die liet het staan. Heb een tijdje Strucomix Sensitive gevoerd, dit ging wel goed, maar ik kan maar 1 keer per dag voeren en wil er dan niet direct 2 kilo in stoppen. Als je meer voermomenten hebt is het ideaal, maar wij hebben daarom nu fiberforce met support vitamine korrel.

Zijn er hier meer mensen die kruiden bijgeven? Ik voer nu voor het tweede of derde seizoen verse brandnetel, kleefkruid als ik het kan vinden, distel, chochorei, kamille, wilgentakjes, weegbree etc. Allemaal ter bevordering van de afvoer van afvalstoffen/ gunstig voor de huid. En heb wel het idee dat ze minder jeuk heeft als ik dit geef want als ik geen tijd heb om het te plukken merk ik dat ze meer gaat schuren. Ben benieuwd of meer mensen dit ervaren hebben? Zit er daarom ook over te denken de kruiden los te bestellen zodat ik deze over het voer heen kan doen als ik geen tijd heb om verse kruiden te plukken. En dan vooral brandnetel en kleefkruid. Zijn er meer mensen die dit doen en weten waar je dit voordelig kan bestellen? Ik heb nu bij D-tails gekeken, die lijkt het goedkoopst.

Ik geef ook brandnetels, kleefkruid en wilgentakken bij. Ze lijken daardoor echt minder te schuren en anders baat het niet, schaadt het niet :) . Ik pluk dit wel vers, dus geen ervaring met het bestellen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:29

Inderdaad! Ik vind het sowieso leuke gezonde snacks voor mijn merrie die zomers het gras niet op mag, maar ook fijn om op de drukke dagen toch de eczeem te kunnen helpen met zulke kruiden door het voer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:54

Heb niet alle reacties gelezen maar wil wel mijn tip met jullie delen, kan natuurlijk dat anderen het allang kennen of gebruiken.
Onze fries heeft last van zomereczeem, fokker waarschuwde me er ook al voor. De afgelopen zomers heeft hij lange tijd ingepakt gestaan. Nu dit jaar loopt hij nog steeds zonder deken. Bij toeval ontdekte ik dat de knutten een hekel hebben aan h.h. spray, https://www.dierapotheker.nl/hertshoorn ... sJEALw_wcB. Elke avond als hij naar stal komt voor de nacht spray ik 1x langs de manenkam en bij de staartinplant. Tot nu toe heeft hij niet geschuurd en dus ook geen deken op gehad. Voor hem veel fijner zo. Gebruiken meer mensen de spray hiervoor?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:05

Jets - die kruiden en de wilg hebben wij aangeplant voor mijn paard. Hij eet er zo nu en dan van. Ik geef hem niet nog meer bij. Als het nodig is pakt hij zelf wel.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:41

Dat is helemaal handig! Op mijn oude stal at mijn ruin ook gewoon verse brandnetel over het hek heen, daar waren alle bovenkantjes door hem opgegeten, haha. Mijn huidige staleigenaar is er helaas niet zo fan van dus aanplanten gaat niet worden. Hij is ook bang dat als ik brandnetel waar zaad aan zit voer, dat het dan via de mest op de wei zou komen en gaan groeien. Geen idee of dat zo werkt?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:01

Kan best wel eens zo werken jets, zaad is lang intact, ze lusten hier trouwens liever brandnetels die nog niet in bloei staan, je kan het zaad er ook uit knippen, ter geruststelling van je stalbaas :(:) .
Ik loop meestal even naar de berm van de weg bij ons aan de overkant, dat staat vol met 'gezond' onkruid, mogen ze dan even van eten, 15 min. ofzo, vinden ze erg lekker en is heel gezond.

Kruiden bestellen doe ik niet meer, vind ik erg duur en zijn vaak mengsels waar teveel in zit, enkele kruiden voeren is beter. (cursusje gevolgd, aanrader).
In onze wei staat ook van alles, beetje een wildernis, dus prima voor paarden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:02

Beem van de weg is niet de allerbeste keus. Uitlaatgassen.. honden plasjes en drollen..

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:57

Elisa2 schreef:
Bedankt! dat heb ik gelezen inderdaad van de Culico, en op tijd beginnen.

Heeft iemand van jullie ervaring met Fibra anti itch? sorry voor alle vragen hoor..maar die van mijn moeder heeft het echt extreem. Laag in suiker en zetmeel is belangrijk qua krachtvoer heb ik al door.

Voor ervaringen met Fibra kun je in dit topic kijken:

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1911585

Daar staan ook ervaringen met Fibra en zomereczeem, ik geef het zelf al 2 jaar, super tevreden! Maar dat staat ook in dat topic!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:52

Muze schreef:
Beem van de weg is niet de allerbeste keus. Uitlaatgassen.. honden plasjes en drollen..

Is een zeer rustige polderweg, dus valt reuze mee :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:58

hier maaien we juist alle brandnetels weg want geen enkel paard eet ze :')
jullie mogen wel komen plukken,>staat genoeg! :P

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:00

Beetje ver ellepel :+ ,
ze eten ze ook pas als ze een beetje gedroogd zijn, dan is de 'prik' eruit,als ik ze er 's avonds bijgooi zijn ze 's morgens weg.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:15

@ellepel hier eten ze ze pas als de bosmaaier ze heeft geveld. Een dagje drogen en daarna is alles op. Wij maaien en laten het liggen dus.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:21

assebassie schreef:
Muze schreef:

Is een zeer rustige polderweg, dus valt reuze mee :D

Haha ja dan kan het zeker.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:39

Eliana schreef:
Het is van ecostyle, de producten hebben ze nu nog niet in het assortiment maar ik hoop wel dat ze het gaan opnemen in hun assortiment.
Het zijn kruiden brokjes en een lotion.

Hoe kan ik de lotion testen? Ik vind het niet terug op hun site

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:45

Hij zit nog niet in het assortiment. Ik en nog een paar bokkers testen de lotion nav een oproep hier op Bokt.

Afbeelding
Augustus 2019

Afbeelding
Afgelopen week

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:49

Dat ziet er goed uit zeg!

Hmm, hopelijk nemen ze hem in het assortiment dan, ik zou hem graag testen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:53

Ik ook!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:58

Ik hoop ook dat ze hem in het assortiment opnemen, nu met testen ben ik wel om, het werkt echt prima!

Afbeelding
Al dat bruin op haar voorhoofd bij de linkerfoto was van de derfen, op d'r voorhoofd had ze behoorlijke plekken en nu met de lotion, zie foto rechts
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:02

Oh bij jou ook zo'n verschil! Ik vind het briljant. Meestal gaat het bij die van mij de eerste maanden goed en lijkt er een oplossing te zijn, maar altijd zo rond eind juni staat hij opeens zonder staart en manen. Dwars door de deken heen. Dat is dan echt binnen een nacht. Nu heeft hij ook nog een staart.

Ik vind het ook fijn dat als hij dan iets geschuurd heeft, dat door de lotion een dag later alles weer rustig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:11

Kayleigh327 schreef:
Elisa2 schreef:
Bedankt! dat heb ik gelezen inderdaad van de Culico, en op tijd beginnen.

Heeft iemand van jullie ervaring met Fibra anti itch? sorry voor alle vragen hoor..maar die van mijn moeder heeft het echt extreem. Laag in suiker en zetmeel is belangrijk qua krachtvoer heb ik al door.

Voor ervaringen met Fibra kun je in dit topic kijken:

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1911585

Daar staan ook ervaringen met Fibra en zomereczeem, ik geef het zelf al 2 jaar, super tevreden! Maar dat staat ook in dat topic!

Dankjewel, dat heb ik gelezen inderdaad!

Meggiemeg: werkt die spray niet hetzelfde als Derven?

Ik ben ook benieuwd naar de lotion van Ecostyle.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:34

Ik heb net wat van die lotion van feral gebruikt van n stalgenote. Wat stinkt dat spul raar...
Die skin calmin.
Wel fijn spul denk ik?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:19

Mowgli4 schreef:
Eliana schreef:
Het is van ecostyle, de producten hebben ze nu nog niet in het assortiment maar ik hoop wel dat ze het gaan opnemen in hun assortiment.
Het zijn kruiden brokjes en een lotion.

Ik ben hier ook tester van. En hoop ook dat ze dit in hun assortiment opnemen! Dit is het enige waarbij ik daadwerkelijk verschil merk bij mijn pony.

Ik ben ook tester
Gaat tot op heden goed maar komt denk ik mede door de harde wind
Hij staat 24/7 buiten en de laatste dagen met die regen ook s nachts zonder deken
Hij eet in iedergeval de brokjes goed
Die van coll4horses was een drama die waren blijkbaar zo vies

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:26

Ja die van mij eet de brokjes ook. Ook gewoon los en niet tussen zijn vitalbix brokjes. :j