PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:24

Elin, mijn shet heeft nooit een harde manenkam gehad, maar vorig jaar op Utrecht op IR getest en de waardes waren niet te meten zo IR was hij.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:01

Mac schreef:
Ben benieuwd wat er uit het bloz komt Elin.

Krijgt je paard nog luzerne/alfalfa, soja, esparcetten?
Daar kunnen paarden ook jeuk van krijgen.

Ja care4life.. daar maar mee stoppen dan?

Bloedje komt Morgen de uitslag van.

Mac

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 16:09

Care4Life hoor je sowieso wel vaker allergische reacties op. Zou daar idd even mee stoppen en kijken of het beter wordt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:36

Mac schreef:
Care4Life hoor je sowieso wel vaker allergische reacties op. Zou daar idd even mee stoppen en kijken of het beter wordt.

Ik geef het alleen wel al vanaf maart 2020.

Bloeduitslag tot nu toe:
CK en ast goed. Gamma gt eindelijk na maanden te hoog nu goed.
Glucose en ureum te hoog. Calcium aan de hoge kant

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 21:35

Wat zegt de da over glucose en ureum te hoog?

Even ter info: CAG/Generatio biedt nu ook een paneltest speciaal voor IJslanders aan met P3, P8 en K1.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:08

Hoi allemaal.
Mag ik even meelezen?
Afgelopen week is de fysio ostheo bij mijn paardje geweest.
En deze consateerde een veel te hoge spierspanning.
Nu wist ik al van het bestaan van pssm.
Maar mezelf er nooit helemaal in verdiept.
Misschien dat ik met al jullie info mac wat comfortabeler in zijn spieren kan krijgen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:18

Ik zou eerst eens kijken waar die spanning vandaan komt. Dat kan immers ook stress, verkeerd lichaamsgebruik of een tekort zijn.
Waarom dacht de fysio aan pssm?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:32

Ze gaf het advies om hem op een pssm dieet te zetten voor de spieren.en dan extra vit e magnesium en hennepolie of kruidnagel olie te geven.
Hij loopt 24 7 buiten en lijkt altijd qua lichaamshouding aan te staan van spierspanning het is een thorougbred ( iers volbloed) en veel te jong onder het zadel. Heeft door een week kliniek een maagzweer op gelopen. Hij is ook jong 4 jaar en heeft weinig balans en lijkt zich weinig bewust van zijn benen. Vind aanraken borstelen niet fijn en verstrakt dan.

Ik wil me dus verdiepen in kan het zo zijn dat hij het heeft.
Er staat een afspraak qua enten en dan wil ik dat er bloed geprikt word om te kijken of er te korten zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:33

Ik zou inderdaad eerst maar eens kijken naar tekorten en een goed kreupelheidsonderzoek.
Bij volbloeden zeker ook de rug en voeten op de foto.
Heeft hij op de baan gelopen?

Ik heb een tijd terug iemand naar de DA gestuurd nadat ze bij mij aanklopte voor een zadelcheck. Stond ook volledig stijf in de spieren maar die had gewoon vreselijk veel pijn in zijn beide voorvoeten (kapot gereden op de baan).

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:39

Hij is niet uitgebracht wel getraind.
Zadel is gepast dus theoretisch ga ik ervan uit dat het klopt en dat verwacht ik ook wel.

Daarom dat ik mezelf eerst wil verdiepen voordat ik grote veranderingen ga toe passen in het rantsoen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:44

norton84 schreef:
Hij is niet uitgebracht wel getraind.
Zadel is gepast dus theoretisch ga ik ervan uit dat het klopt en dat verwacht ik ook wel.

Daarom dat ik mezelf eerst wil verdiepen voordat ik grote veranderingen ga toe passen in het rantsoen.

Ook zeker kissing spines laten uitsluiten bij een volbloed. Helaas is dat ras het vaakst betroffen en dat uit zich regelmatig in gewoon niet kunnen ontspannen, ook niet op de wei.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:02

Volgens equiseq, het lab in Amerika wat onderzoek doet naar pssm2 (en ook de test verzorgd) is 50% van de thoroughbreds positief op 1 of meerdere vormen van pssm2 (p2,p3,p4). Wanneer je paard dus klachten heeft zou ik absoluut hieraan denken en eventueel testen. Pssm1 komt niet voor, dus die kan je overslaan.

Hopelijk knapt je paardje snel op met het dieet!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:17

Nou kan het over het algemeen geen kwaad om vit E en tri amino’s toe te voegen
Maar zou idd sowieso wat verder onderzoek doen en idd wat bloedonderzoek om te zien of er opvallende zaken zijn

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:26

Nou, terwijl ik nog wacht op de PSSM2 uitslag van mijn Appaloosa, ben ik vandaag naar de kliniek geweest met mijn ''gezonde'' Quarter. Al tijden erg gevoelig op zijn rug, dus wilde graag zijn rug op de foto. Het eerst wat mijn DA vraagt na het voelen en lopen: is hij getest op PSSM1 en PSSM2?
Heel eerlijk gezegd had ik daar nog niet echt aan gedacht met dit paard, mijn Appaloosa heeft echt duidelijke symptomen, de Quarter totaal niet, hij is super fit, energiek en soepel.

Hij is uiteraard nog verder onderzocht, röntgen enzo, maar de dierenarts vond hem vooral afwijkend op zijn spieren, alles stond strak. Volgende week gaan ze bloed afnemen voor onderzoek op spierwaarden, kon nu niet want hij moet daarvoor wel aan het werk geweest zijn.

Hij is overigens voor aankoop wel getest op PSSM1 (zo'n 5 paneltest).

Ik was wel erg verbaasd dat de DA hier zo mee kwam, je leest toch vaak dat dierenartsen er nog weinig van weten, of weinig van willen weten. Blij dat ik er blijkbaar eentje heb die hier wel in meedenkt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:12

Wat goed dat je een dierenarts treft die op de hoogte is van het hele PSSM verhaal, inclusief PSSM2.
Welke arts was dat? Wat waren de bevindingen uit de andere onderzoeken?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:27

Johan van Paardenkliniek de Veluwe. Verder geen afwijkingen, rug zag er perfect uit op de foto's. hij was niet kreupel, had geen blokkades. Ben wel benieuwd naar het bloedonderzoek wat ze nog gaan doen.

Ik wacht de PSSM2 uitslag van de Appaloosa even af, en dan ga ik hoogst waarschijnlijk de Quarter ook maar testen :$

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:39

Oh top dat hij het meeneemt in zijn evaluatie +:)+ . Hij is er iig bekend mee; onze paarden waren/zijn ook patiënt bij de Veluwe. Hij staat behoorlijk kritisch in het hele PSSM verhaal dus ben eigenlijk wel aangenaam verrast dat hij het überhaupt ter sprake heeft gebracht :-) .

Ik ben ook wel benieuwd naar de bloedwaardes. Bij PSSM2 valt daar helaas vaak weinig uit af te lezen, maar misschien komt er iets anders uit naar voren waar je wat mee kunt. Onze regio heeft bijvoorbeeld erg lage seleniumwaardes (tot niet meetbaar in grond- en hooisamples), dat is ook iets om in de gaten te houden als je hooi ook hier vandaan komt.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:23

Ik had al een vermoeden dat zijn “kennis” wellicht te maken had met jouw paarden, aangezien je hier natuurlijk ook in de buurt zit :D Het was vrijwel het eerste wat hij zei en hij leek er best wel wat over te weten, dus ik denk dat hij er inmiddels toch iets minder kritisch in staat +:)+

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 15:28

Haha, nou dat zou top zijn :D
Hij kent onze paarden wel echt heel goed, dus is wel bekend met het beeld dat het kan geven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:44

Even een vraagje: bij de 5-panel test, zit daar dan ook PSSM1 bij? Ik dacht dat een andere test op 5 overerfelijke ziektes was die bij o.a. Quarters voor komt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:18

Jet schreef:
Even een vraagje: bij de 5-panel test, zit daar dan ook PSSM1 bij? Ik dacht dat een andere test op 5 overerfelijke ziektes was die bij o.a. Quarters voor komt?

Dit is inclusief PSSM1.

https://www.aqha.com/-/genetic-test-roundup
HYPP, PSSM1, MH, GBED and HERDA.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:03

Aha, dat is mooi! Dank je voor het antwoorden, ik was er wel benieuwd naar.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:11

Mac schreef:
Oh top dat hij het meeneemt in zijn evaluatie +:)+ . Hij is er iig bekend mee; onze paarden waren/zijn ook patiënt bij de Veluwe. Hij staat behoorlijk kritisch in het hele PSSM verhaal dus ben eigenlijk wel aangenaam verrast dat hij het überhaupt ter sprake heeft gebracht :-) .

Ik ben ook wel benieuwd naar de bloedwaardes. Bij PSSM2 valt daar helaas vaak weinig uit af te lezen, maar misschien komt er iets anders uit naar voren waar je wat mee kunt. Onze regio heeft bijvoorbeeld erg lage seleniumwaardes (tot niet meetbaar in grond- en hooisamples), dat is ook iets om in de gaten te houden als je hooi ook hier vandaan komt.

Dat is interessant wat je zegt over lage seleniumwaardes, Mac. Ik kom ook uit deze regio, omgeving Apeldoorn!
Wat heeft laag selenium als gevolg?
Ook goed te weten dat daar een dierenarts zit die zich er wel in verdiept

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:28

Marloezz schreef:
Dat is interessant wat je zegt over lage seleniumwaardes, Mac. Ik kom ook uit deze regio, omgeving Apeldoorn!
Wat heeft laag selenium als gevolg?

Eigenlijk vergelijkbare symptomen als PSSM2, zoals stijf lopen, niet voorwaarts zijn, harde/stijve spieren, (en daardoor) bv niet aangeraakt willen worden. De paarden die ik ken die seleniumtekort hadden (uit bloz) waren ook lusteloos, hangerig en de shet zat ook niet helemaal lekker in haar vacht.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:49

Ons hooi is opgestuurd voor een uitgebreide analyse, als het goed is zit daar nu ook seleniumwaarde bij in. Het komt idd uit de buurt, dus wel handig om te weten dan ja :j