[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:52

Ik dacht ook dat die van mij geen symptomen toonde. Tot ik begon met de prascend. Het is een totaal andere pony. Kan nu eindelijk rustig buitenrijden. Stress zie je niet altijd hè... en remt het de symptomen ook niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:07

Nadeel van cushing is dat het langzaam sluipt en dan vallen de kleine dingetjes niet meer op.

Vind het dan ook gevaarlijk dat mensen zeggen bij geen verschijnselen niet beginnen met de prascend, want hoe zeker weet je dat er geen verschijnselen zijn. Het medicijn remt wel de groei van de tumor.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 00:23

Ik zou ook met de medicatie starten ook al zijn de symptomen niet zichtbaar.mijn paard is op een,half jaar tijd enorm achteruit gegaan. Van een uitzicht gezonde oude merrie naar een,hoopje ellende. Ging zo snel. Ik dacht dat het ouderdom was. Maar had het verkeerd. Voor de Gene die willen weten hoe snel een,paard kan veranderen met cushing. Tussen de foto's zit een,half jaar tussen.
Nog geen symptomen
[/[img]
Afbeelding

Duidelijke symtomen eind juni met nog wintervacht.
[/[img]
Afbeelding

Enkele weken op medicatie
Afbeelding
[/img]

Een klein half jaar op medicatie
Afbeelding
[/img]
img].

Het kan heel snel,gaan. Wilde dat ik veel vroeger had getest. Dan had ik met de medicatie vroeger kunnen beginnen. Dan had mijn paard niet zo afgezien in die periode. Want vlak voor de cushing gekend was lag ze constant zo. Meer liggen dan rechtstaan. Had constant infecties, elke dag slokdarmverstoppingen wat echt niet leuk was terwijl ze dat nooit heeft gehad. Afvallen vooral op de bovenlijn. Zich afzonderen en depressief lijken.

[/[img]
Afbeelding
Terwijl ze een half eerder. Actief en vrolijk en goed was. En een half jaar later een hoopje ellende was. En haar waarde was niet extreem hoog. Ze had maar 69 pg/ml. En mocht toen maar 29pg/ml hebben.

Dus ik zou de raad geven proberen,met een lage dosis te beginnen en zien hoe het paard erop reageert. Ik had moest ik het een,half jaar eerder geweten hebben direct met de medicatie begonnen zijn.maar dat ben,ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 07:48

Dat ziet er inderdaad goed uit. Die van mij heeft niet zulke spectaculaire veranderingen. Ook weinig symptomen. Toch maar wel begonnen en alleen wat minder depressief/wakkerder. Ik ga maar wel weer verhogen, en blijf het ook geven. Maar hier geen infecties of andere narigheid.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 07:54

Hoeft bij elk paard natuurlijk niet zo snel gaan. Maar wilde eigenlijk zeggen dat voor je de symptomen ziet heeft je paardje al een tijdje cushing. En eens ze een achteruit hang hebben gehad is het moeilijk om om ze terug de oude te krijgen. Heb zelfs het idee dat je ze nooit meer terug hetzelfde krijgt. En het is niet alleen uitweding dat he dat ziet. Binnenin speelt er enorm veel. En paarden zijn echte bikkels eer die iets laten zien is het al veel erger dan je denkt. Bij weinig symptomen hoef je desnoods niet de volledige dosis te geven.ik geef ook niet de volledige dosis omdat dat te zwaar was voor mijn paard.maar op drie vierde doet ze het super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:04

Precies. En ook ik, die in het verleden van munchhausen by proxy is beschuldigd en al, omdat ik te veel zag bij mijn paarden, ook ik heb mij goed vergist in het zien van symptomen; Ik dacht tenslotte ook jarenlang dat de pergolide veel te weinig deed bij MiniMe. Tot ik dus die 2 mnd. stopte om opnieuw te kunnen testen; Het was best heel sneu om te zien hoe dat het vele drinken en plassen, bruine gloed in zwarte vacht, het vreselijk opzwellen over het hele lijfje en binnen no time weer hb staan, op kwam zetten...
En dan nog er niet aan willen, omdat ze haar oude pit en karakter weer terugkreeg zonder de pergolide, voor mij was het toen wel de acth van 240 die mij deed beseffen dat ik er niet meer omheen kon...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:09

Dat is zo, ja. Ik vergelijk het stiekem toch altijd even met mezelf. Ik heb ook een tumor op de hypofyse gehad. En inderdaad, symptomen en gedoe is er uiteraard ver voor de medicijnen. Maar toch is dat niet zo vreselijk als we ze voorstellen bij het paard. Alhoewel bij sommige paarden het herstel wel spectaculair is, inderdaad. Dat zie ik bij mijn paard niet.

Alhoewel.... Mijn man was in mijn weekendje weg de pillen vergeten. Hij zag er meteen ingevallen uit.... Mss vergis ik me dan toch in de uitwerking.

Maar inderdaad: 1 manier om erachter te komen wat bet doet met je paard: proberen. En bij lage startdosering valt het meestal mee met de bijwerkingen. Als hij er echt niet tegen kan, kunje altijd nog omzien naar alternatieven.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:48

Mijn pony krijgt nu sinds 2 weken prascend en stopt nu met eten van zijn vitalbiks. Hij eet nog wel zijn hooi. Gaat dit nog veranderen of kan ik iets anders eraan doen?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:27

Hoi,

ik ben ondertussen meer dan 2 weken prascend aan het geven. Eerste week 1/4 en nu 1/2 en ik ga het hierop houden. Ik heb het gevoel dat mijn paardje niet meer afvalt en zelfs begint bij te komen. Hij heeft voorlopig geen bijwerkingen en voelt zich kiplekker. Als ik het zo aangenaam voor hem kan maken, vind ik het super! Benieuwd hoe het evolueert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:29

Geef je het medicijn samen met zn vitalbiks? Anders zou het kunnen dat hij de vieze smaak met de biks assosieert. Die van mij is ook een kei in om zn pil heen eten, of zn pil naar buiten werken, en overal waar ik de pil in verstopte kreeg hij afkeer voor. Dus nu druk ik de pil zo in zn mond meteen handje brok of muesli erbij..

Helaas hebben wij vorige week de leider van de kudde moeten laten gaan, en ik merk dat de paarden het daar toch wel moeilijk mee hebben.. Haar dochter staat met opgetrokken buik en vermijd de plek, waar Sedje de plek juist opzoekt maar ook aanzienlijk minder eet.. Sed zn stal is naast die van mn overleden paard, de anderen staan er tegenover, dus ik ben benieuwd hoe hij zich op stal gaat houden zonder buur-paard..

[IM] Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:57

Hoi Shanna, nee hij krijgt het niet samen. Ik stop eerst een 1/2 tablet in een stukje brood (soort soepballetje ) dat geef ik aan hem daarna een stukje broodkorst en dan pas zijn emmer met de vitalbiks.
Het stukje brood dus wel maar de biks niet.

Gras eet hij trouwens ook niet. Heeft ook al bijna een jaar niet meer op gras gestaan ivm zware hb.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:00

Peachy schreef:
Mijn pony krijgt nu sinds 2 weken prascend en stopt nu met eten van zijn vitalbiks. Hij eet nog wel zijn hooi. Gaat dit nog veranderen of kan ik iets anders eraan doen?

Heb je rustig opgebouwd ook of in een keer begonnen met de aanbevolen hoeveelheid.

Als je paard weinig symptomen heeft hoef je natuurlijk niet gelijk met startdosis te beginnen. Gewoon aankijken wat 1/8 of 1/4 doe en dit gewoon ook een wat langere periode aanhouden. Misschien doet je paard het wel perfect op 1/8 of 1/4 en hoef je dus voorlopig niet te verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:01

En als je dat eens omdraait? Het zou ook heel goed kunnen dat hij de biks echt stopt met eten hoor, de smaak schijnt wel gevoeliger te worden/ te veranderen met de medicatie.. Soms stoppen paarden zelfs met hooi eten, dan ben je verder van huis :oo

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:08

Ja ik heb opgebouwd met eerst 8 dagen 1/4 tablet (lastig snijden trouwens zonder dat hij in 100 stukjes breekt)en nu dus 6 dagen die 1/2 tablet.

Bedankt voor de tip ik zal idd het eens andersom proberen.

Ik ga het idd gehoord over dat gebrek aan eetlust dus ik hoop dat hij zijn hooi blijft eten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:15

Smaakverandering kan door medicatie komen. Bij die van mij ook en die van een vriendin had het heel erg.

Supplementen voor zijn weerstand verhogen zou een optie kunnen zijn. Hij Is alleen nooit ziek geweest, nog niet eens een keer verkouden terwijl heel de stal staat te snotteren dus ik vraag me af of het niet me de ppid/medicijnen te maken heeft

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:25

Die van mij at op een gegeven moment alleen nog zijn hooi. Nu op nieuwe stal waar stalhouder de prascend geeft en dit is 9 van 10 op een ander moment dan dat hij nu zijn voer krijg. Hij eet nu dus gewoon weer zijn eten op wat ik voorzet. Maar of het echt ook zo met elkaar te maken heeft weet ik dus niet zeker.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:22

Heb het net andersom geprobeerd dus eerst de vitalbiks en dan de prascend, maar helaas hij weigert echt zijn biks te eten. Daarna wel gelukkig de prascend er nog in gekregen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:37

En als je iets anders geeft met vergelijkbare voedingswaarde ? Ik heb er ook 1 die om de paar jaar iets anders wil. Is helemaal niet lastig :?

Fabster, er zijn al veel meer mensen geweest die antwoord hebben gegeven. Maar ja, ik zou dus echt ieder paard zelfs met minimale verhoging starten met medicatie. Moet ik er wel bij zeggen dat beide paarden er duidelijk baat bij hebben (gehad) en ik nooit problemen met bijwerkingen heb gehad.
En als ik een keer geld over hou zal ik eens aandelen bi kopen :P

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:25

Peachy schreef:
Heb het net andersom geprobeerd dus eerst de vitalbiks en dan de prascend, maar helaas hij weigert echt zijn biks te eten. Daarna wel gelukkig de prascend er nog in gekregen.

Kan ook heel goed iets tijdelijks zijn hoor. Die van mij weigerde echt 1 soort voer te eten (juist die ene voor het gewicht natuurlijk) Maar na 2,5 mnd dacht ze ineens, nou vooruit. Ik probeerde het af en toe gewoon eens en ineens at ze alsof ze nooit anders gedaan had. Ik denk zelf dus dat de prascend wel degelijk invloed op het eten heeft. En dat het ook niet uitmaakt of je het samen of apart geeft. De smaak is gewoon, tijdelijk?, anders. Maar lastig is het wel. Succes met wat anders te verzinnen ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:31

Peachy schreef:

Pilletje oplossen in een spuit met wat water en in zijn mond spuiten ? Net zoals ontworming.

Hun smaak verandert wel degelijk door die pillen heb ik hier al ondervonden, ttz ze maken veel minder onderscheid tussen giftige en eetbare planten. Heel opmerkelijk. En een lekkere bezigheid voor mij om de weides goed te controleren :Y)

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:02

Mijn merrie is ook gestopt met vitalbix eten na een ruime maand prascend. Nu heeft ze al een tijd fiberforce en vooralsnog gaat dat er in. Smaak veranderde inderdaad

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:16

Mijn shet staat nu 7 dagen op 1/8e en eet sinds gisteren ook met lange tanden. Zijn hooi gelukkig niet maar wel zijn vitalbix met luzerne en lijnzaadolie. Ik hoop dat dat van voorbijgaande aard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:19

Er zijn hier verhalen bekend van paarden die zo ongeveer om de andere maand ineens hun brok of muesli lieten staan; Die eigenaren hadden op gegeven moment wel 4 verschillende zakken met brok open staan om het zo steeds weer af te wisselen.

Mar70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:06

Ok Ilora dat ziet er inderdaad heel goed uit ! En Reneee als ik rustig zou kunnen buitenrijden zou ik me echt heel erg zorgen maken. Mijn paard heeft op zeer jonge leeftijd met haar vorige eigenaar een verkeersongeval gehad. Buiten rijden is altijd een uitdaging geweest. Maar natuurlijk maak ik me nu ook zorgen. Maar ze is haar hele leven een sensibel paard geweest. Laat zich zeer beslist niet pakken door een vreemde. Is best lastig hoor. Als ik zeg dat ze wel onrustig is zegt de hoefsmid doodleuk dat het altijd al zo geweest is. Maar misschien is inderdaad de enige manier om de proef op de som te nemen. Maar nog een keer testen vind ik ook geen gek idee.. Ik heb mijn paard altijd bij mijn ouders gehad, wei, inloopstal en een vast vriendinnetje. Vorig jaar is ze naar een stal gegaan met een kudde, maar de kuddeleider bepaalde dat ze persoonlijk bezit was en het koste me moeite om haar uit de wei te krijgen, want hij joeg haar steeds bij me weg. En als ik haar wel had en terugzette in de wei was meneer beledigd en moest ze het ontgelden. Komt dit omdat ze eigenlijk ziek is . Wie het weet mag het zeggen. Ik heb haar toen verhuisd naar een stal bij mij om de hoek. Hier staat ze met een vast vriendje en ik zie dat ze zich weer safe voelt. Soms lopen ze wel een paar 100 meter bij elkaar vandaan en dat is voor mij herkenbaar zoals ze dat thuis deed. De stal is nog wel een dingetje . Ze was helemaal niet gewend om op een box te staan en van de zomer is ze 24/7 in de wei geweest. Twee weken geleden zijn ze voor het eerst naar binnen gegaan 's nachts. Nou dat was flippen ! En ze staat ook nog niet bij haar maatje. Nou zijn ze in mijn huidige stal echt super ! Ze brengen eerst samen haar vriendje naar zijn box en dan gaat zij weer naar haar eigen box en dat is ze tevreden. komt dit door de cushing of hoort dit bij haar. Ik weet het werkelijk niet, omdat ze nooit in deze situatie geweest is, ik hoop voor jullie allemaal dat jullie paardjes snel opknappen, ga ik mijn hoofd er nog maar eens over buigen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:17

ohjajoh6 schreef:
Er zijn hier verhalen bekend van paarden die zo ongeveer om de andere maand ineens hun brok of muesli lieten staan; Die eigenaren hadden op gegeven moment wel 4 verschillende zakken met brok open staan om het zo steeds weer af te wisselen.

Heel herken. Nieuw eten dat er goed ingaat en na een halve zak was het je mag het zelf opeten. Zo frustrerend. Wel een,voordeel je had altijd verschillende zakken eten zodat je Kon wisselen in de hoop dag ze iets willen eten.
Of in sommige gevallen vliegt de emmer met eten en al,uit de stal omdat het niet goed is voor madam.
En ik heb dan het geluk dat ik nog een,ander paard heb dan echt een vuilbak is die alles wel opeet eender wat je in zijn bak gooit.