[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:07

BravoT schreef:
Iemand eens gehoord van een mengsel meet teer en iets van berken erin tegen zomereczeem ?? Het ruikt en ziet eruit als gewone zwarte hoefteer.
Moet volgens desbetreffende persoon tegen alle vliegen knutten etc helpen en niet branden in de zon als je het erop smeert waar ik bang voor ben, en zegt dat ie als je dit smeert zonder deken naar buiten kan , en door de zalf geen vlieg meer op gaan zitten.
Ben erg sceptisch, iemand !!??!! En bang voor verbranding !?!?!

Klinkt als zo'n ouderwets mengseltje, net als vroeger toen ze verlopen olie op de dieren smeerden.
Als er iets is wat ik niet op me zou willen hebben in de zon is het teer :D

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:18

__YSB__ schreef:
Ik heb ook wat gevonden. PHB-spray van de Boerenbond. Niet duur en stinkt als de pest.
Ik heb een denken op mijn paard, smeer Derfen, hij staat redelijk schraal en nu dus deze stinkende meuk. Geen enkel beest wil nog in de buurt komen, de dazen blijven ook op afstand, dus ik hoop de knutjes ook.
In mijn andere topic was er wel iemand waarvan het paard niet zo tof erop reageerde, maar bij de mijne is er niet veel aan de hand.
Het is niet zo duur, nog geen 10 euro, en het helpt voor de beestjes. Dus misschien preventief er bij spuiten, al dan niet op de deken.

Ik heb deze ook nog staan.... de mijne is een bruine spray, het zag er niet uit als ik dit op het paard spoot. Paard is doodsbang van de geur, het is een hele strijd om het nog in de buurt van haar hoofd te gebruiken. Mn RISH zat vol met vlekken er door en na het rijden stonk ik zelf ook. Ondertussen werd paard gewoon gestoken door muggen en dazen. Alleen de vliegen leken weg te blijven. Wat mij betreft geen succes...
Maar stinken doet het :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:38

auraenguus: ik heb het koord niet nodig hoor,die is niet stuk,alleen waaraan je hem vastklikt aan de deken zelf....deken lag er vanmorgen nog netjes op....

Paico

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:13

Prima happytime, nou aura en haar maatje die geen exceem heeft stonden vandaag veel in de stal.
Ze kunnen kiezen blijkbaar is de stal een fijne plek met deze warmte.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:36

Kinke schreef:
BravoT schreef:
Iemand eens gehoord van een mengsel meet teer en iets van berken erin tegen zomereczeem ?? Het ruikt en ziet eruit als gewone zwarte hoefteer.
Moet volgens desbetreffende persoon tegen alle vliegen knutten etc helpen en niet branden in de zon als je het erop smeert waar ik bang voor ben, en zegt dat ie als je dit smeert zonder deken naar buiten kan , en door de zalf geen vlieg meer op gaan zitten.
Ben erg sceptisch, iemand !!??!! En bang voor verbranding !?!?!

Klinkt als zo'n ouderwets mengseltje, net als vroeger toen ze verlopen olie op de dieren smeerden.
Als er iets is wat ik niet op me zou willen hebben in de zon is het teer :D

BravoT: had diegene het niet over Derfen? De eerste keer dat ik dat zag en rook moest ik ook heel sterk aan hoefteer denken :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:21

We zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van een luizenmiddel,en zoeken nog enige testpaarden.
Als je mee wilt doen,dan graag reageren per pb.
Je paard moet bewezen luis hebben,en liefst al zonder afdoende resultaat met chemische middelen behandeld zijn.
Het gaat om ,zoals jullie van Equiprotecta gewend zijn , 100% natuurlijk middel.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:55

Ik heb een vraag over vliegen/eczeemdekens en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb het topic al aardig doorgespit maar kom er toch niet helemaal uit.

Mijn merrie heeft lichte zomereczeem waardoor een goede deken met hals echt wel nodig is. Daarnaast staat ze op een plek waar veel dazen etc. voorkomen dus zonder deken is geen optie. Vorig jaar heb ik van iemand een oude RSIH gekregen en deze beviel goed. Echter eind van de zomer kreeg ze er enorme schuurplekken van, met name op haar schouders. Dit jaar daarom een deken van Fedimax gekocht, de Robustomax (n.a.v. dit topic waar ik zag dat Kinke hem had). Na ongeveer 1/2 weken begint ze hier ook schuurplekken van op haar schouders (en heupen) te krijgen. Bij deze deken zitten zelfs van die speciale gladde stukken bij de borst, schouders en manen maar dat is blijkbaar niet afdoende. Insmeren met antiklit werkt ook maar even. Met haar winterdekens begon ze op termijn ook schuurplekken bij de schouders te krijgen naarmate haar vacht dunner wordt.

Ze heeft nu een maat 155/205 in dekens, is een grote merrie van 1.74m met flinke schoft. Haar nek/schouders vind ik in alle dekens vrij smal. Ik houd altijd ruimte over bij de hals, ook bij haar winterdekens (allemaal horseware). Een maat kleiner is echter te klein voor de rest van haar lijf. Nu weet ik dus niet goed meer welke deken ik moet kopen? Is zo'n "echte" stoffen eczeemdeken misschien een idee?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:05

Soof89: je kunt een Pagony (of soortgelijk model) proberen idd. Ik vind de pasvorm daarvan makkelijk, past op redelijk veel paarden. Maar niets is heilig natuurlijk, je hebt er altijd waar het plekken geeft of niet mooi zit.

Zou het niet helpen als je de voorkant van de deken wat laat innemen door een reparatieservice oid? Misschien is het al genoeg om de sluitingen te verzetten?

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:50

Dank voor de tips Safiera!

Een stalgenoot heeft een Pagony (wel in een maat kleiner). Ik zal die eens vragen of ik die mag passen.

Het innemen is misschien ook wel een idee, wist niet dat dat ook kon (had wel van borstverbreders etc. gehoord). Ik ga eens kijken of er in de buurt een reparatieservice zit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:54

Even een vraag over wat anderen doen met paarden die met deze temperaturen onder hun deken staan, wassen of niet wassen? En dan eerst laten rollen voor ze weer onder hun dek komen of zo er weer onder zetten?
Ik heb de mijne afgespoeld en weer onder zijn deken gezet maar denk dat ik hem morgen eerst laat rollen voordat hij er weer onder komt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:25

nooit in deze hitte paard kletsnat onder de deken (ook niet zonder deken). Altijd met zweetmes afnemen en daarna eventueel laten rollen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:25

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:34

Ik heb m natuurlijk wel afgenomen met een zweetmes dus hij was niet echt kletsnat meer maar aangezien hij het liefste meteen gaat rollen denk ik dat ik hem morgen eerst laat rollen en dan er weer onder zet.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:48

Ik spuit wel af maar zet mijn paard niet nat onder de deken. Ik wacht dan tot ze droog is (op stal of stap haar aan de hand droog).

Maar ik las wel dat afspuiten met koud water niet goed is, omdat de bloedvaten zich dan afsluiten ofzoiets. Daarnaast stond er bij tips met dit weer ook ergens dat de vliegendeken nat maken kon helpen om af te koelen. Dat laatste lijkt mij juist niet zo fijn voor het paard? Zo'n stugge natte deken?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:10

Mijn eczeemdeken stoot zelfs water af dus heel goed is die niet nat te krijgen. Ga m morgen gewoon weer ff afspuiten en dan wel laten rollen.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:04

Lekker als ze daarna even kunnen rollen inderdaad, brengt me op ideeën :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:59

Heb ik gister en vandaag ook gedaan, lekker afspoelen, laten rollen en daarna nog even zo grazen.
gelukkig geen last van de hitte,bij ons waaide het echt heel hard,dus dat was prima te doen.
wel vandaag de imperial vliegendeken er op gedsan,die is net even wat luchtiger dan de rsih, dan wissel ik die morgen wel weer om.maar valt me mee met de hitte :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:05

Cherise was nog helemaal droog onder haar RSIH en stond rustig met de andere paarden onder de bomen toen ik haar binnen kwam zetten. Na een heerlijke poetsbeurt haar deken weer op gedaan en haar benen nog even lekker gekoeld.

Blacky had het wel warm en is lekker gewassen vanavond. Na het drogen de deken weer op, eczeem is erger dan zweet.
Vanavond hadden ze weer een strook gras erbij gekregen, meestal doen ze dat overdag maar nu bewust niet omdat ze anders midden in het weiland gaan eten in de brandende zon dus eten ze nu 's avonds en 's nachts het meeste.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:30

Alex heeft zijn buikflap gescheurd. Nu wordt deze wel genaaid maar een nieuwe/ tweedehands zou wel handig zijn. Wie weet waar ze los te krijgen zijn in maat 115?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:45

Fennadev schreef:
Alex heeft zijn buikflap gescheurd. Nu wordt deze wel genaaid maar een nieuwe/ tweedehands zou wel handig zijn. Wie weet waar ze los te krijgen zijn in maat 115?

Merk ? boett verkoopt buikflappen los dacht ik

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:53

Horsemaster dacht ik wil wel perse een witte hebben.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:37

Boett verkoopt helaas geen losse flappen, heb ook geïnformeerd :(

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:42

Die van mij heeft vandaag maar toch binnen gestaan. Ze stond zwetend onder haar RSIH met niet veel schaduw in de wei, dan maar naar binnen. Sorry paardje.. Zaterdag ook maar weer naar binnen met van die extreem hoge temperaturen. Verder mag ze 's nachts wel gewoon naar buiten en morgen overdag even goed koelen. Ik had graag d'r deken eraf gehaald maar jeuk en warmte is al helemaal niet fijn.. Dan maar alleen die warmte.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:46

Claus heeft vanochtend buiten gestaan, vanmiddag op stal en staat nu nog buiten! :)
Qua losse flappen, geen idee.

Ik zag trouwens dat Divoza een nieuwe deken had.
http://www.divoza.com/nl/pagony-uv-ecze ... SD4DGvDnMF
Hij zou ook werken tegen de warmte? Ik zou niet weten hoe, iemand een idee?

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:13