[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:45

IMJ schreef:
Nado, ohjajoh, JP, dat is ook de reden dat ik het aanhaalde, dat ik alles nogal verwarrend en onoverzichtelijk begon te vinden..
lastig hierin een tussenweg te vinden..
Mogelijk toch 1hk waarin van alles gespeculeerd kan worden naast dit topic waar dan weer puur over bewezen feiten gesproken kan worden en de persoonlijke ervaringen?

Dan zijn we hier snel klaar. :D Wat is nou werkelijk bewezen? Monnikspeper, magnesium, MSM? Hoeveel is er nu werkelijk bekend over PPID? De werking van Prascend? Wanneer is een onderzoek echt een feit? Misschien komen we wel voor hele grote verrassingen te staan als we 10 jaar verder zijn en blijken alle "bewezen feiten" wel niet zo bewezen te zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:50

Lees nog is wat ik schrijf? :)
Feiten en persoonlijke ervaringen...
Dat is wat anders dan wat er de afgelopen tijd allemaal geschreven werd!
Als je zo gaat denken kun je alle ziektes en medicijnen in twijfel trekken.
er is natuurlijk veel onderzoek gedaan naar prascend.., dat is nu juist een van de redenen waarom dit zo duur is..
Daarbij wordt het al zo lang voorgeschreven aan paarden dat het zijn effectiviteit inmiddels wel bewezen heeft, naast al het onderzoek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:58

IMJ schreef:
Lees nog is wat ik schrijf? :)
Feiten en persoonlijke ervaringen...
Dat is wat anders dan wat er de afgelopen weken allemaal geschreven werd!
Als je zo gaat denken kun je alle ziektes en medicijnen in twijfel trekken.
er is natuurlijk veel onderzoek gedaan naar prascend.., dat is nu juist een van de redenen waarom dit zo duur is..
Daarbij wordt het al zo lang voorgeschreven aan paarden dat het zijn effectiviteit inmiddels wel bewezen heeft, naast al het onderzoek.

Heb ik gelezen en ja ik haal het stukje over feiten aan en laat het stuk over persoonlijke ervaringen weg. :) Ik trek "bewezen feiten" inderdaad in twijfel ja. Het zou niet de eerste keer zijn dat iets 180 graden bijgesteld word. Helemaal op gebied van medicatie. Kijk maar eens hoeveel medicijnen er weer uit de handel worden genomen.

Ik snap best dat niet alles voor iedereen even interessant is. Dat vind ik ook en dan lees ik er gewoon overheen of ik lees het helemaal niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:02

Is er idd zoveel onderzoek gedaan naar prascend en de werking ? Ik weet niet hoor, zo lang de fabrikant nog in de gebruiksaanwijzing schrijft dat je met 1 mg moet beginnen....

Wat ik trouwens al wel een aantal keren heb gelezen ( en dus weet ik niet zeker of het zo is ;) ), is dat sommige paarden osteoperose kunnen oplopen door langer gebruik van pergolide. Weet iemand daar meer over misschien ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 29-12-13 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:03

Ik weet het, maar pergolide is er al zolang.. Daar twijfel ik niet aan. Er zou alleen bijv iets beters kunnen komen. Maar dat het werkt is bekend.

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:06

Eroverheen lezen was al bijna niet meer mogelijk..:D
Nieuwe bruikbare tips vallen zo niet meer op.
Door de bomen zag ik het bos niet meer zeg maar..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:09

IMJ schreef:
Ik weet het, maar pergolide is er al zolang.. Daar twijfel ik niet aan. Er zou alleen bijv iets beters kunnen komen. Maar dat het werkt is bekend.

Klopt, maar (en ja dat is speculeren!) wat de bijwerkingen zijn op langere termijn bijvoorbeeld niet. Pergolide is voor mensen al weer een gesloten hoofdstuk bijvoorbeeld.

Maar goed, alles heeft zo zijn voor- en tegenargumenten. Juist daarom vind ik het interessant om onderzoekjes tegen het licht te houden en er met andere geïnteresseerde over te praten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:13

IMJ schreef:
Eroverheen lezen was al bijna niet meer mogelijk..:D
Nieuwe bruikbare tips vallen zo niet meer op.
Door de bomen zag ik het bos niet meer zeg maar..

Dat vind jij en een groepje andere mensen in dit topic. :) Maar er is ook een groep die het wel interessant vind.. Maar misschien moet je er een mod bij halen die ons kan verbannen naar een HKT. ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:15

Verbannen? Een mod erbij halen?
Wauw, lange tenen?
Het is maar een gevoel van mijn kant, doe ermee wat je wil. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:16

IMJ schreef:
Wauw, lange tenen?

Waarom begrijp je mij steeds verkeerd? Ik zet er nota bene een :) en ;) bij.
Is dat niet meer universeel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:20

Maris schreef:
Is er idd zoveel onderzoek gedaan naar prascend en de werking ? Ik weet niet hoor, zo lang de fabrikant nog in de gebruiksaanwijzing schrijft dat je met 1 mg moet beginnen....

Wat ik trouwens al wel een aantal keren heb gelezen ( en dus weet ik niet zeker of het zo is ;) ), is dat sommige paarden osteoperose kunnen oplopen door langer gebruik van pergolide. Weet iemand daar meer over misschien ?

nooit iets over gehoord...maar zou het niet zo zijn dat paarden die cushing krijgen,toch al redelijk op leeftijd zijn?Op enkele uitzonderingen na...
En een te hoog cortisol kan voor osteoporose zorgen,ik weet niet of dat dan de schuld is van de pergolide of het gevolg van een te hoog cortisol.Wat als jaren aan de gang is?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:23

Jessix schreef:
IMJ schreef:

Klopt, maar (en ja dat is speculeren!) wat de bijwerkingen zijn op langere termijn bijvoorbeeld niet. Pergolide is voor mensen al weer een gesloten hoofdstuk bijvoorbeeld.

Maar goed, alles heeft zo zijn voor- en tegenargumenten. Juist daarom vind ik het interessant om onderzoekjes tegen het licht te houden en er met andere geïnteresseerde over te praten.

Ja , wat was er ook alweer met pergolide waarom het voor mensen uit de handel werd genomen...gokverslaving en seksverslaving dacht ik...

Zolang mensen die geen dierenarts zijn , maar ,een paard hebben met cushing , nog steeds uit dit topic moeten halen dat ze inderdaad niet met 1 mg moeten beginnen , twijfel ik lichtjes aan de dierenartsen en aan Boeringer Ingelheim.

Ik lees bijna net zo vaak positieve uitslagen , wetenschappelijk bewezen onderzoeken over bv vit c , als negatieve , die aangeven dat het alleen maar dure pis is.
Welk wetenschappelijk onderzoek moet ik nu geloven?
Of houdt dit in dat ik kritisch mag staan tegenover wetenschappelijk onderzoek?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:25

IMJ schreef:
Wauw, lange tenen?

Ik denk dat Jessix bedoelt dat dat misschien juist serieus een goede oplossing zou kunnen zijn...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:25

Geerke, dat zou kunnen hoor, dat het meer de ongecontroleerde PPID of hogere leeftijd is die die osteoperose veroorzaakt :j

Nammie, ook iets met aangetastte hartkleppen ofzo bij mensen, waarom die geen pergolide meer mogen. Best heftig dus !

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:27

Soms verhullen smileys niet wat je bedoelt ;-)
Daarnaast ik was niet de enige, keer je ook tot hun. Ik sprak mijn gevoel uit, jij weerlegt dat..waarom?
Ik maar ook ts houdt het topic graag overzichtelijk.
Ook deze discussie voegt weer niets toe..

Onderzoeken over prascend, juist prima! Fytotherapie en persoonlijke ervaringen graag..
Homeopathie en andere stoffen die misschien mogelijk iets zouden kunnen doen als, of, met etc...zijn wat mij betreft niet zo nodig.
Maar ga gerust verder.
Voor de ervaring heb ik het niet meer nodig.

Ik werk dagelijks met pillen, heel veel, volg veel nascholingen en heb voor farmaceuten gewerkt..ik kan slechts wat toevoegen van de kennis die ik bezit. Daarom weet ik dat overzicht juist zo belangrijk is..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:28

Nammie schreef:
IMJ schreef:
Wauw, lange tenen?

Ik denk dat Jessix bedoelt dat dat misschien juist serieus een goede oplossing zou kunnen zijn...

Het was juist mijn idee, kijk maar in eerdere posts, maar verbannen en haal een mod erbij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:38

IMJ schreef:
Soms verhullen smileys niet wat je bedoelt ;-)
Daarnaast ik was niet de enige, keer je ook tot hun. Ik sprak mijn gevoel uit, jij weerlegt dat..waarom?
Ik maar ook ts houdt het topic graag overzichtelijk.
Ook deze discussie voegt weer niets toe..

Onderzoeken over prascend, juist prima! Fytotherapie en persoonlijke ervaringen graag..
Homeopathie en andere stoffen die misschien mogelijk iets zouden kunnen doen als, of, met etc...zijn wat mij betreft niet zo nodig.
Maar ga gerust verder.
Voor de ervaring heb ik het niet meer nodig.

Ik werk dagelijks met pillen, heel veel, volg veel nascholingen en heb voor farmaceuten gewerkt..ik kan slechts wat toevoegen van de kennis die ik bezit. Daarom weet ik dat overzicht juist zo belangrijk is..

Verhullen? Ik heb niets te verhullen hoor. Wat ik bedoel schrijf ik op en volgens mij geeft een ;) smiley aan dat je iets als grapje of in elk geval luchtig moet opvatten. Laatst maakte je ook al zo'n opmerking over dat je de vijand niet bent... Jammer dat je je zo aangevallen voelt. Nergens voor nodig! :)

Jij spreekt je gevoel uit en dat is prima, maar dat mogen andere mensen toch ook? Wat jij onoverzichtelijk vind, vindt een ander interessant.

Of het in het topic thuis hoort, daar zijn de meningen dus over verdeelt dus wellicht wel een goed idee om het een mod te vragen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:42

ik krijg het gevoel steeds dat als ik wat zeg jij daarop reageren moet..
Als dat niet zo is mijn oprechte excuses, en mogelijk doe je het niet eens bewust.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:20

IMJ schreef:
ik krijg het gevoel steeds dat als ik wat zeg jij daarop reageren moet..
Als dat niet zo is mijn oprechte excuses, en mogelijk doe je het niet eens bewust.

Jawel hoor, ik reageer wel steeds op jou, maar zeker niet om je een rot gevoel te geven. Voor mij is het gewoon een gesprek of een discussie. Ik had hetzelfde tegen JP of Ohjajoh gezegd als zij op dat moment online waren. Mijn eerste post van vanmiddag was ook na een post van JP, maar die heeft niet meer gereageerd en jij toen wel, vandaar..

Sorry als ik te fel op je over kom. Ik zal er op letten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:25

Jessix schreef:
IMJ schreef:
Nado, ohjajoh, JP, dat is ook de reden dat ik het aanhaalde, dat ik alles nogal verwarrend en onoverzichtelijk begon te vinden..
lastig hierin een tussenweg te vinden..
Mogelijk toch 1hk waarin van alles gespeculeerd kan worden naast dit topic waar dan weer puur over bewezen feiten gesproken kan worden en de persoonlijke ervaringen?

Dan zijn we hier snel klaar. :D Wat is nou werkelijk bewezen? Monnikspeper, magnesium, MSM? Hoeveel is er nu werkelijk bekend over PPID? De werking van Prascend? Wanneer is een onderzoek echt een feit? Misschien komen we wel voor hele grote verrassingen te staan als we 10 jaar verder zijn en blijken alle "bewezen feiten" wel niet zo bewezen te zijn.

Naar pergolide (c.q. Prascend) als behandeling voor PPID wordt al sinds de jaren '90 (zoal niet eerder...) van de vorige eeuw onderzoek naar gedaan. Wanneer iets een feit is, dat is arbitrair. Maar wanneer onderzoek na onderzoek dezelfde uitkomst geeft wordt iets steeds meer een "feit". Tot op heden blijkt pergolide nog steeds behandeling nummer 1 te zijn bij PPID.

W.b.t. de supplementen is de werkzaamheid veel meer omstreden.

De werkzaamheid van monnikspeper kan niet altijd gerepliceerd worden, wat wil zeggen dat het in het ene onderzoek wel lijkt te helpen, bij het andere onderzoek helpt het weer helemaal niet. Wat ik vooral terug kom is dat het vooral lijkt te werken als aanvulling op pergolide en dus niet wanneer het op zichzelf gebruikt wordt. Magnesium blijkt voor IR weinig werkzaam, maar echt heel veel onderzoek is hier niet naar gedaan. Insulinegevoeligheid en glucose waarden blijven in ieder geval onveranderd na magnesium suppletie bij paarden met IR. Dit geldt ook voor het product Glucobalance overigens.
Echinacea is ook een supplement wat vaak wordt genoemd voor de weerstand. Wat ik weet uit onderzoek bij mensen (en dat zijn echt veel onderzoeken met véél participanten) is dat het niet helpt: Niet om meer weerstand op te bouwen tegen ziekten e.d. en niet om sneller van kwalen af te raken (zoals verkoudheid en griep).

MSM heb ik mijzelf nog nooit in verdiept.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:28

Focussed wordt aan paarden dan al zo lang pergolide voorgeschreven ? Ik dacht eigenlijk dat dat nog maar een jaar of 10 ofzo voor behandeling van paarden werd gebruikt ????

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:38

Nee volgens mij al sinds eind jaren '80/begin jaren '90...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:53

Oh dat is al best lang. Ik dacht ook pas een jaar of tien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:42

Even een vraagje aan degenen hier die ervaring/know how hebben in de pharmaceutische richting...pergolide voor mensen is toch jaren op de markt geweest en voor het op de markt kwam uitvoerig getest geweest neem ik aan...waarom wordt het dan nu '' plots '' uit de handel genomen omdat mensen er problemen door krijgen met de hartkleppen? Zouden die '' proefpersonen '' vroeger hier dan geen last van gehad hebben?
Net zoals ik laatst ergens las dat Touristil ( tegen reisziekte bij mensen ) nu ook plots voorschriftplichtig is, omdat je er acuut hartfalen van kan krijgen...25 jaar geleden slikte ik een paar keer per jaar die pilletjes om het vliegtuig of de bus te nemen... :7 Hoe goed is dat spul dan getest voor het op de markt kwam vraag ik mij dan af...en hoe komt dat het zolang duurt eer er maatregelen getroffen worden?
Dit even off-topic hoor, maar misschien weet iemand hier hoe het ongeveer in elkaar zit met die medicijnenhandel... :)*

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:51

Omdat sommige bijwerkingen zich pas na jaren gebruik openbaren...

De middelen zijn aan zeer strenge regels en controles gebonden, maar eerst 30 jaar een middel "volgen" om te kijken wat het op lange termijn doet is te kostbaar, zowel in tijd als in geld. En dat zou het traject nog verder verlangen voor iets daadwerkelijk op de markt is.