Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:01

Dat vind ik persoonlijk wel heftig hoor :o
Zeker nu ik weet watvoor nadelige gevolgen het gebruik van maagzuurremmers bij mensen heeft. Dat kan bij paarden bijna niet anders zijn.
Begrijp me niet verkeerd. Voor mijn paard met maagzweren was Abler echt een super oplossing. Maar de onderhoudsdosering was 1 zakje (voor een paard van 1.80 m) en als hij nog had geleefd, was ik zeker helemaal gestopt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:13

Aimee schreef:
Dat vind ik persoonlijk wel heftig hoor :o
Zeker nu ik weet watvoor nadelige gevolgen het gebruik van maagzuurremmers bij mensen heeft. Dat kan bij paarden bijna niet anders zijn.
Begrijp me niet verkeerd. Voor mijn paard met maagzweren was Abler echt een super oplossing. Maar de onderhoudsdosering was 1 zakje (voor een paard van 1.80 m) en als hij nog had geleefd, was ik zeker helemaal gestopt.

De onderhoudsdosering is voor de meeste gewone kwpn-ers 2 zakjes. En niet 1. En ja het is een chronisch patiënt. Stoppen betekent maagzweren en dankzij de problemen die dat geeft, staat hij met pijn in zijn lijf of op de wei of op de paddock (afhankelijk van het seizoen). Dat is ook geen leven. Ik maak deze keuze na 10 jaar dokteren en mijn paard zit eindelijk, als er geen problemen zijn met Abler, goed in zijn vel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:32

De onderhoudsdosering voor mijn paard was eigenlijk ook 2 zakjes, maar ik kreeg dat terug gebracht naar 1 zakje.
Het is geen aanval. Maar ik zou zelf echt op zoek gaan naar een andere oplossing. Zo langdurig zoveel maagzuurremmers is ronduit ongezond. Het hele verteringsstelsel komt gewoon overhoop te liggen. Maagzuur is essentieel voor het goed op kunnen nemen van voedingsstoffen. En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen van een B12 tekort.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik van alle paarden die ik ken met maagproblemen, geen één problemen bleef houden. Voor elk paard moesten er aanpassingen gedaan worden die heel erg individueel verschilden. De ene moest echt naar een andere stal, zónder weidegang en met alleen droog hooi. De ander moest juist naar een andere stal om het hele jaar rond de wei in te kunnen. Weer een ander had een verwarmd drinkwater systeem nodig om echt van de klachten af te komen. Kortom: totaal verschillende oplossingen. Maar medicijnen blijven geven die een groot effect hebben op de spijsvertering, dat bij geen van allen.

Iedereen moet lekker zelf weten wat ie met zijn paard doet. Maar in zo'n informatief topic over maagzweren vind ik het wel belangrijk om ook een beetje tegenwicht te geven tegen het grote gebruik van maagzuurremmers.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:58

Helemaal goed Aimee! Men moet inderdaad niet zomaar blijven geven van baat het niet dan schaad het niet!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:09

Wanneer je mijn reactie goed leest, staat er na 10 jaar! dokteren (en dan bedoel ik van de faculteit Utrecht tot tientalle alternatieve methoden en supplementen) en er staat ook dat het helaas niet anders is. Zodra er weer iets nieuws op de markt is, wordt het hier uitgeprobeerd. Ik ben echt niet voor mijn lol Abler aan het subsidiëren. Ik gun iedereen dat zijn paard zonder medicatie het goed doet, maar zoals ik al schreef soms is het niet anders.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:13

Dat heb ik heus wel gelezen. Heb jij wel gelezen dat het niet aanvallend bedoeld is? ;)

Natuurlijk is 10 jaar dokteren verschrikkelijk. Ik zou het zelf dan ook niet in dokteren zoeken en ook niet in een ander middel :o Dat is symptoombestrijding. Een dergelijk chronisch probleem los je pas op als je de oorzaak opspoort en weg neemt.

Nogmaals: het ging mij om de boodschap. Die is helemaal niet persoonlijk, maar in het algemeen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:44

Over de oorzaak en een evt oplossing is natuurlijk in al die jaren niet gedacht.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:22

Mijn Abler bestelling is als het goed is onderweg, in ieder geval besteld en betaald haha.
Ik ga eerst voor behandeling, dat afbouwen, en dan zien of onderhoud nodig is. Heb ook al gedacht als onderhoud wellicht rennies te blijven gebruiken gezien ze deze erg lekker vind en het ook werkt!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:55

Dit word voor mijn ruin ook een spannende periode. Ik ben van 4 naar 3 gegaan en vanaf dinsdag (elke 10 dagen zakje naar beneden) 2 zakjes. Hopelijk blijft hij zoals hij nu is!
Ik ben trouwens de handmatige lauw water voorziening voor hem want naast zijn gewone (koude) water loop ik 6 x op een dag met lauw water. Ik merk ook dat hij dit ook nodig heeft nog.
Henshem; wat is dat vreselijk zeg! Stomastine ook al geprobeerd en goudsbloem bijvoeren? Tryptofaan?

Ik vind het trouwens niet erg dat mensen hier oproepjes plaatsen voor Abler. We zijn hier vooral om elkaar te helpen; kennis en ervaringen uit te wisselen en een ondersteuning in de vorm van sneller de 'producten' te verschaffen wanneer die mogelijkheid zich voordoet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:15

Hier een eigenaar die dolgraag zonder medicijnen zou willen.

Werkelijk alle stalmanagement aanpassingen zijn gegaan. In de zomer redt hij zich aardig zonder medicijnen.
In de winter echt niet helaas. De keus is -keihard maar waar- inslapen of medicijnen.

Ik kies voor medicijnen, in ieder geval voorlopig.

Zonder gaat gewoon echt niet. En er is echt van alles aan gedaan.
Ook met veeartsen (medicijnen nu gaat nog altijd in overleg) opname kliniek etc.

Er zullen ongetwijfeld grote nadelen zijn aan langdurig omeprazol gebruik. Het zij zo, voor mij. Ofwel op de lange termijn nadelen, ofwel op korte termijn besluiten tot inslapen.
Tsja. Dan maar die risico's op lange termijn...

@Aimee, je bedoelt het ongetwijfeld goed. Maar voor eigenaren die er werkelijk alles aan doen, die ondertussen meer over het onderwerp wetendan veeartsen, die dagelijks, per dag kijken hoe het paard is en per dag kijken wat welen niet kan,
Voor die mensen kan het wat hard overkomen zoals jij het stelt.

Tuurlijk is zonder medicijnen beter
Tuurlijk is er van alles aan de hand wanneer het niet zonder gaat, meer dan alleen een simpel zweertje.
Daar heb je gelijk in.

Maar soms is het niet anders.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:29

@Peetpaneel: sterkte en succes. Ik hoop dat het lukt met een lagere dosis!

Tweet lijkt de laatste dagen (eigenlijk weken) erg helder en alert in zijn hoofd. Ik heb al een paar keer gedacht om er weer even op te stappen. Beide keren dat ik dat van plan was, had hij -pech- een slechtere dag.
Vandaag leek hij oké, en heb ik de stoute schoenen aangetrokken.
Na ruim 4 maanden stil staan, heb ik er vandaag weer heel even opgegezeten. Ongeveer 15 minuten. Stap en draf, en het voelde zo'n beetje als dynamiet onder mijn kont.
Bleef redelijk braaf, voordat hij echt zou gaan ontploffen ben ik afgestapt nadat hij een stukje ontspannen had gelopen.

Stalbeheerder was er ook, en die liet haar paard even werken in de bak (aan de hand) toen ik er net uit was. Heb even staan kijken en vertelt dat Tweet op ontploffen stond.
Officieel mogen paarden nooit los in de bak, maar er was verder niemand, en ze kent Tweets verhaal natuurlijk.
Ze zei: als jij denkt dat hij het kan hebben met zijn maag, laat hem dan maar heel even....

Ik vond dat twijfelachtig, echt ontploffen in volle galop, kan voor de maag wat onhandig zijn. Aan de andere kant is het voor het afvloeien van stress wel lekker natuurlijk. (overigens staat hij dagelijks een uur of 7 in de wei, het is niet dat hij nooit los komt)
Ik heb even getwijfeld, maar zon kans krijg je niet zo vaak.
Dus maar even gedaan.
Pfoeee, wat was die mafketel daar aan toe. Hey ging hard, zeg maar. (bak van 25x60) hij ging echt voluit een paar keer, bokken, knetteren, en vooral oren er heel strak op. En mij uitdagen, en snurken etc.
Tweet ontploft nóóit... Is een beetje het sulletje in de wei, altijd braaf. Nieuwe stagiaires krijgen in eerste instantie ook altijd Tweet om in de wei te gaan zetten, veilige keus zeg maar....
(met rijden kan hij dan wel weer heet zijn)

Hij was er blijkbaar echt ff aan toe.

Nu hopen dat hij morgen gewoon goed is. Maar gosh, wat heeft hij even een lol gehad zeg.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:28

henshem schreef:
Over de oorzaak en een evt oplossing is natuurlijk in al die jaren niet gedacht.

Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.

Verder ben ik wat harder. Ik vind het niet gepast om een paard met medicatie in leven te houden.
Laatst kreeg ik van iemand de vraag hoe aan buut te komen. Ik flapte eruit dat dat heel simpel is, gewoon bestellen bij abler. Toen ik vroeg waarvoor het was, bleek het erom te gaan een ouder paard in leven te houden én nog te kunnen rijden die zonder pijnstillers kreupel is. Zo iemand krijgt van mij de wind van voren. Had nooit de website moeten noemen.
Met maagzweren is zo'n beslissing misschien moeilijker. Maar ik blijf erbij, zo'n paard heeft dan ergens stress van. Dat kan ook pijn elders in het lijf zijn die kennelijk dusdanig is dat het hele paard niet meer kan functioneren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:30

Kom eens kennis maken met mijn paard, aimee.

In de basis ben ik het met je eens. Ik had ook nooit verwacht dat ik ooit voor dit soort keuzes zou komen te staan.

Kom kijken, en je ziet een paard dat er topfit uitziet.
Dat wíl.

Dingen zijn soms minder zwart/wit dan dat ze lijken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:41

Ja, mijn eigen paard met maagzweren zag er ook topfit uit.
Dat zegt mij niet zoveel.
De stress oorzaak kan echt in zulke bizarre dingen zitten, dat je er echt niet bij stil staat dat juist dát zulke gevolgen heeft.

Nogmaals: iedereen moet het lekker zelf weten. Maar ik zou het nooit houden bij blijvend medicatie geven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:16

Maar heb jij deze mening alleen met Maagzweren Aimee, of ieder medicijn dat word gegeven aan een paard?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:16

Aimee schreef:
Ja, mijn eigen paard met maagzweren zag er ook topfit uit.
Dat zegt mij niet zoveel.
De stress oorzaak kan echt in zulke bizarre dingen zitten, dat je er echt niet bij stil staat dat juist dát zulke gevolgen heeft.

Nogmaals: iedereen moet het lekker zelf weten. Maar ik zou het nooit houden bij blijvend medicatie geven.

Daarnaast kun je nooit bewijzen of het paard maagzweren heeft gekregen van stress of andere factoren.
Zo is het bij mijn paard voor 80% zeker dat hij maagzweren heeft opgelopen van bloedverdunners die zij moest slikken.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:21

Femke_tweety; wat fijn dat ie even lekker kon gaan! Hij 'bood' het zelf aan dus inderdaad waarom niet. Mooi genietmoment. Denk dat wij hier allemaal ook extra genieten van de goeie momenten met onze patiënten!

Mensen worden toch ook heel vaak in leven gehouden met medicijnen? Misschien ga ik nu offtopic, maar ik vind het persoonlijk wel een vergelijking

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:38

Hallo allemaal, wat een interessant topic.
Mijn vraag was of jullie antwoord kunnen geven op de vraag dat als een paard een maagzweer heeft dit ook darmklachten kan geven, en dan heb ik het over opgeblazen buik en heel veel winden laten...

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:04

Wat fijn dat Tweety zo'n goede dag had Femke :) hopelijk blijft het nu zo steeds een beetje beter gaan

Och och niet zo'n best nieuw hier heb er waarschijnlijk weer eentje met maagklachten |( beestje heeft steeds hevige diaree, finidiar haalt niets uit, flinke ontworming gehad en er kwamen een boel horzellarven uit :r dus ik hoopte dat dat het probleem was.
Omdat de finidiar niets deed wilde de DA ontwormen, sand clear kuur en yep omeprazole geven...
Omdat er dus zo'n flinke hoeveelheid horzellarven uitkwam dachten we dat dat het probleem was, sand clear kuur netjes afgemaakt en abler kuurtje van 10 dagen (horzellarven kunnen ook de maag beschadigen) omeprazole ook netjes afgemaakt

Nu was hij dus drie dagen zonder omeprazole en zes dagen zonder de sand clear en de str*nt spuit er weer uit :( op advies van de DA vanavond weer omeprazole gegeven en aankijken of het beter gaat, maandag hebben we weer contact hoe of wat

Het gaat overigens over 'mijn' shet. Ik heb hem gehad vanaf 3 mnd tot z'n 9e jaar en toen is hij naar kennissen gebaand voor de kindjes. Nu is hij hier logeren, inmiddels is hij15jaar, om ons paardje gezelschap te houden, die zou anders alleen staan. Maar officieel is ie dus niet meer van mij en 'moet' hij mogelijk over een tijdje terug -O- dat maakt het allemaal nog moeilijker en alles 'moet' min of meer in overleg...

Ben er echt verdrietig van, ben Noah al aan maagklachten (en sleep deprivation en???) kwijtgeraakt en nu m'n kleine binkie ook maagklachten ;( er is verder geen onderzoek gedaan op de kliniek ofzo maar dat hij zo opknapt van de omeprazole zegt mij eigenlijk wel genoeg

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:33

Pff sterkte Vivat. Wat een pech!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:56

Aimee schreef:
henshem schreef:

Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.

Verder ben ik wat harder. Ik vind het niet gepast om een paard met medicatie in leven te houden.
Laatst kreeg ik van iemand de vraag hoe aan buut te komen. Ik flapte eruit dat dat heel simpel is, gewoon bestellen bij abler. Toen ik vroeg waarvoor het was, bleek het erom te gaan een ouder paard in leven te houden én nog te kunnen rijden die zonder pijnstillers kreupel is. Zo iemand krijgt van mij de wind van voren. Had nooit de website moeten noemen.
Met maagzweren is zo'n beslissing misschien moeilijker. Maar ik blijf erbij, zo'n paard heeft dan ergens stress van. Dat kan ook pijn elders in het lijf zijn die kennelijk dusdanig is dat het hele paard niet meer kan functioneren.

Nee maar dat impliceer je wel. Mijn paard is een stresskip. Ondanks alle rust, reinheid en regelmaat die hij hier krijgt. Maar ik kan niet alle prikkels uit de wereld voorkomen, waar hij overigens de ene keer wel op reageert en de andere niet. Ook hier voor de vraag gestaan laten leven en kwaliteit van leven geven of laten inslapen. Want een leven met alleen maar pijn, is voor mij geen optie. Helaas kom ik veel paarden tegen met maagproblemen waar niks aan het management wordt gedaan en ook geen medicijnen worden gegeven. Dat vind ik onaanvaardbaar. O ja, mijn 26 jarige staat sinds kort ook aan de medicijnen voor zijn ppid. Hem gun ik nl. ook nog een paar mooie jaren ipv de aftakeling.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:01

@femke-tweets, heerlijk dat Tweet even uit zijn bol kon gaan, hoop dat het goed blijft gaan.
@peet-paneel, hier ook een lauw warm water drager :)
@vivat, jij krijgt het weer voor je kiezen, duim voor je dat het toch weer vooruit zal gaan met je shet!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:17

scarlet12 schreef:
Hallo allemaal, wat een interessant topic.
Mijn vraag was of jullie antwoord kunnen geven op de vraag dat als een paard een maagzweer heeft dit ook darmklachten kan geven, en dan heb ik het over opgeblazen buik en heel veel winden laten...

Ja dit kan. De mijne heeft dit, maar heeft waarschijnlijk ook wel beschadigde darmen door bloedworm. Maar toen zijn maag nog slecht was, stond hij vreselijk opgeblazen en continu winden aan het laten. Na de kuur was dit veeeeeeel minder en dankzij goed voer is het bijna helemaal weg.
Het is ook niet zo raar. Als die maag niet lekker functioneert, gaat de vertering ook niet zoals het hoort. Dit kan dus wel problemen geven met de darmen, het hele stelsel functioneert als 1 geheel dus beinvloed elkaar ook.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:23

henshem schreef:
Aimee schreef:
Hij staat voor onderhoud op drie zakjes? :wow:
Hoe lang geef je die dosering al dan?

Ja helaas wel. Zodra ik afbouw naar 2 komen de klachten in volle omvang terug. Dus weinig keus. Heb hem nu anderhalf jaar op de korrels staan en een aantal keer geprobeerd af te bouwen (heel geleidelijk) maar het gaat steeds fout.

Ik ben bijna blij om te horen dat er meer paarden zijn die achteruit gaan, wanneer ze 2 zakjes krijgen. Mijn paard heeft dat helaas ook. In de winter doet hij het het best op 3 a 4 zakjes... Ander zakt hij geleidelijk steeds wat meer weg..
In de zomer krijgt hij overigens helemaal geen medicijnen, of supplementen voor zijn maag..

Mijn paard blijft trouwens wel vrij goed dooreten, alleen wordt het wel meer kieskeurig.. en hij krijgt veel natte winden en vocht bij zij mest
Laatst bijgewerkt door CharlyBrown op 09-03-15 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:27

Femke_Tweety schreef:
Hier een eigenaar die dolgraag zonder medicijnen zou willen.

Werkelijk alle stalmanagement aanpassingen zijn gegaan. In de zomer redt hij zich aardig zonder medicijnen.
In de winter echt niet helaas. De keus is -keihard maar waar- inslapen of medicijnen.

Ik kies voor medicijnen, in ieder geval voorlopig.

Zonder gaat gewoon echt niet. En er is echt van alles aan gedaan.
Ook met veeartsen (medicijnen nu gaat nog altijd in overleg) opname kliniek etc.

Er zullen ongetwijfeld grote nadelen zijn aan langdurig omeprazol gebruik. Het zij zo, voor mij. Ofwel op de lange termijn nadelen, ofwel op korte termijn besluiten tot inslapen.
Tsja. Dan maar die risico's op lange termijn...

@Aimee, je bedoelt het ongetwijfeld goed. Maar voor eigenaren die er werkelijk alles aan doen, die ondertussen meer over het onderwerp wetendan veeartsen, die dagelijks, per dag kijken hoe het paard is en per dag kijken wat welen niet kan,
Voor die mensen kan het wat hard overkomen zoals jij het stelt.

Tuurlijk is zonder medicijnen beter
Tuurlijk is er van alles aan de hand wanneer het niet zonder gaat, meer dan alleen een simpel zweertje.
Daar heb je gelijk in.

Maar soms is het niet anders.

Ik zit in exact dezelfde situatie...

Ik ben ook vrij hard, ben absoluut niet van het jaren dokteren met een paard. Het paard moet een paardwaardig bestaan kunnen leven. spelen met vrienden, lekker los in de wei, rennen in de paddock. En daarnaast moet ik er zelf ook plezier aan beleven.
een paard inslapen door maagzweren, vind ik echt veel te ver gaan!

Er wordt aangegeven dat langdurig maagzuurremmers geven nadelige effecten kan hebben, wat zijn dit dan precies? Mijn arts heeft dat eigenlijk nooit zo aan mij verteld