[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jambolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:54

Ik zit een beetje verveeld met de volgende situatie. En wou dit even met jullie delen met de hoop dat jullie dit al ervaren hebben.

Ik heb een Shetlander van 14 jaar, 14 jaar ben ik de eigenares van hem. Hij is van op zijn 5 jaar gevoelig aan eczeem en is ondertussen mooi onder controle. Bovenop heeft hij ook stofallergie. Dus aangepast voer is hier ook van toepassing.

Maar sinds 2 weken heeft hij een soort gereutel. We doen al een tijdje geen arbeid meer (van oktober vorig jaar) omdat ik al een tijdje ondervonden heb dat hij niet echt oké is en zich niet goed voelt in zijn vel. Hij is in september vorig jaar zijn maatje verloren en ik merk sinds oktober dat hij met momenten goede en slechte dagen heeft.

Hij reutelt niet constant. Dus bv. vandaag weer wel en gisteren dan weer niet. Hij heeft met momenten onregelmatige ademhaling. En die reutel lijkt op snot dat niet weg kan, ofwel hoor ik het verkeerd maar kan het niet echt verwoorden. Hij heeft geen snot noch lopende neus, maar wel telkens een lopend, vuil oogje dat ik iedere dag proper maak.

Dierenarts al 2x langs geweest zij heeft een soort pasta gegeven die ik 4 dagen moest geven, hij is onder behandeling van Shiatsu massage (al 2x gebeurt).

3 jaar geleden heb ik ventipulmin moeten geven. Had ik geweten wat ik nu weet had ik dit NOOOOIT gegeven aan men shettie. Volgens de dame van Shiatsu zou die jaar na jaar een soort laag op de organen vormen, waardoor ze hun 'grieperig' kunnen gaan voelen. En ik moet het tijd geven op dit moment maar daar bovenop dat gereutel erbij is zo bizar. Geef nooit Ventipulmin zou ik zo zeggen... Vreselijk voor de beestjes gezien het maar een tijdelijke oplossing geeft voor op dat moment het voorval.

Ik hoop dat iemand me hier iets meer kan over zeggen? Uiteraard ben ik van plan er mee verder te gaan want het doet me pijn mijn shet zo te zien, de ene dag energiek en de andere dag zo futloos precies.

jobamara

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:18

Hier ooit een shet gehad met luchtzak ontsteking waarschijnlijk veroorzaakt door een te lang aanwezige verkoudheid.
Deze maakte soms ook bijgeluid en traan ogen. Heel soms zag je wat snot uit 1 neusgat maar dan moet je net geluk hebben als je het zag was het zo weer weg en kon het weer weken duren voor je het weer eens zag.
Misschien kan je het een roepen tegen je da, Om het echt te constateren moet je een bronchoscopie laten uitvoeren bij een kliniek, bij een shet best lastig omdat ze een extra kleine camera nodig hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:36

Zo te lezen zit er vsn binnen een hoop taai slijm. En als dat er niet uit kan dan gaan zich daar bacteriën nestelen met als gevolg ontstekingen van de luchtwegen.
Heeft je shet al sputolysin gehad, dat is een slijmoplossend middel.
Wanneer er ook een of meerdere ontstekingen zitten zal ie ook iets van AB bij moeten krijgen. Maar ik zou er even een goede veearts bij roepen in ieder geval. Heeft je shet ondertussen al wel een nieuw maatje? Of staat hij alleen?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:50

Hallo, ik wil mij ook graag melden.
Ik heb een shet van bijna 5 en onder inspanning wil ze wel eens hoesten dit doet ze niet altijd. Ik ga eens opletten wanneer ze wel hoest en wanneer niet.
Misschien hebben jullie al een ideetje wat het zou kunnen zijn?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:39

Pff, altijd gehoopt topics als deze te mogen vermijden, maar helaas, bijrijdpaard is dampig verklaard :'(.
Hoop hier nog het e.e.a. aan tips mee te kunnen nemen om alles zo draaglijk mogelijk te houden.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:56

badeendje schreef:
Pff, altijd gehoopt topics als deze te mogen vermijden, maar helaas, bijrijdpaard is dampig verklaard :'(.
Hoop hier nog het e.e.a. aan tips mee te kunnen nemen om alles zo draaglijk mogelijk te houden.

Ja, open deur waarschijnlijk, maar stof zoveel mogelijk vermijden en zorgen voor een goede conditie.

Verder geef ik pulmitranq, luchtwegdruppels van Puur, magnesium en omega olie, geen droog hooi, veel buiten, lichte beweging, werkt bij mijn paardje goed, gaat nu prima, maar kan morgen weer anders zijn, blijft altijd aandacht vragen luchtwegproblemen.
Succes, misschien heb je er iets aan, en niet te snel opgeven hoor!!!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:57

Moonlight17 probeer je paard eens een weekje dag en nacht buiten te houden met geweekt hooi.
Dan pas kom je erachter wat de hooiopslag op stal met haar longen doet.
Om deze reden heb ik mijn paard ook verhuisd.
Nooit meer gehoest.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 03:32

Het schijnt dat kippen(stront) ook slecht kan zijn voor de luchtwegen. Heb er al twee ponys aan verloren, da kan er de vinger niet opleggen. Ik geloof dat het ook genetisch bepaald kan zijn..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:24

assebassie schreef:
badeendje schreef:

Ja, open deur waarschijnlijk, maar stof zoveel mogelijk vermijden en zorgen voor een goede conditie.

Verder geef ik pulmitranq, luchtwegdruppels van Puur, magnesium en omega olie, geen droog hooi, veel buiten, lichte beweging, werkt bij mijn paardje goed, gaat nu prima, maar kan morgen weer anders zijn, blijft altijd aandacht vragen luchtwegproblemen.
Succes, misschien heb je er iets aan, en niet te snel opgeven hoor!!!
Dankje voor de tips, nee opgeven gaat niet gebeuren, de kuur slaat gelukkig goed aan en hij staat nu dag en nacht buiten met geweekt hooi en een paar uurtjes gras :). Dankje, merk je dat de supplementen een groot verschil maken?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:26

bertine37 schreef:
Moonlight17 probeer je paard eens een weekje dag en nacht buiten te houden met geweekt hooi.
Dan pas kom je erachter wat de hooiopslag op stal met haar longen doet.
Om deze reden heb ik mijn paard ook verhuisd.
Nooit meer gehoest.

Ja probeer ze momenteel ook 24/7 buiten te houden, helaas is ze geschoren geweest en als het te slecht is moet ze toch echt naar binnen met het rare wisselvallige weer op het moment. Geen schuil mogelijkheden in de wei. Krijgen momenteel alleen gras en dan hooi alleen op stal. Helaas heeft ze het nog vreselijk zwaar onder het wisselende weer. De ene dag kun je prima met haar aan de slag en springt ze alle kanten op en dan een dag zoals gisteren dan is het gewoon te veel voor haar luchtwegen om ook maar iets te doen.

Verhuizen is denk ik helaas geen optie voor mijn ouders die haar financieel onderhouden. Denk dat we dan op het eindstation zijn gekomen voor de pony.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:11

Ik meld me ook even! (Heb ook niet het hele topic doorgespit) Mijn paard hoestte de laatste 2 keer dat ik ging rijden vrij erg. Maar aan het begin van het werken hoestte hij, en naar mate we verder kwamen hield het op. Het klonk alsof er een enorme vlieg in zijn keel vast zat en hij die eruit wilde hoesten. Hij kucht meestal 3 keer als ik erop ga in de zomer, maar dit keer veel vaker en het was echt hoesten. Zou dit pollenallergie ofzo kunnen zijn? Omdat hij het alleen in de zomer doet?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:15

[/quote]Dankje voor de tips, nee opgeven gaat niet gebeuren, de kuur slaat gelukkig goed aan en hij staat nu dag en nacht buiten met geweekt hooi en een paar uurtjes gras :). Dankje, merk je dat de supplementen een groot verschil maken?[/quote]

Heb het idee dat het wel wat doet, vooral de druppels, maar het belangrijkste is denk ik toch dat je geen droog hooi geeft, (voordroog is nog beter!)en altijd buiten is super!, dus je bent gewoon goed bezig!.

Ik ga nu alle supl. afbouwen en dan kijken hoe het blijft gaan, om zo te kijken wat nodig is, want hoe minder hoe beter!.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:25

Helaas is er bij mijn kanjer vorige week 'astma' vastgesteld. Hij heeft momenteel een hoest periode en krijgt daar ventipulum ( of zoiets) voor maar ik heb niet het idee dat het helpt.
Hij staat gemiddeld 12 uur per dag op het gras en 12 uur binnen in een zeer openstal met veel frisse lucht. Hooi gaan we nu vervangen voor 'voordroog' maar het menneke heeft ook zomerexceem. Daarom stond hij dus op hooi en dat ( samen met nog een paar veranderingen) ging zo geweldig dat hij deze zomer nog bijna geen jeuk heeft gehad. De zomerexceem is ook de reden dat ik hem snachts op stal wil hebben ( kan de deken lekker af).
Een hooistomer staat hoog op het lijstje, maar daar moet nog even voor gespaard worden.

Nu moet ik zeggen dat ik nog niet heel het topic doorgelezen heb - maar ik heb twee vragen.

Zijn er mensen die verband zien tussen zomerexceem en astma?? Bij mensen komen in fam's vaak kinderen met astma of exceem voor wat blijkbaar met elkaar in verbinding zou staan. Dus ik vraag me af...nu is de zomerexceem 80% minder als vorig jaar - maar zou dat weer door de astme kunnen komen??

Tweede vraag...zijn er mensen die werken met etherische olieen of kruiden?

Sorry voor het hele verhaal & thanxs voor een reactie!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:42

sem722 schreef:
Zijn er mensen die verband zien tussen zomerexceem en astma?? Bij mensen komen in fam's vaak kinderen met astma of exceem voor wat blijkbaar met elkaar in verbinding zou staan. Dus ik vraag me af...nu is de zomerexceem 80% minder als vorig jaar - maar zou dat weer door de astme kunnen komen??

Tweede vraag...zijn er mensen die werken met etherische olieen of kruiden?

Sorry voor het hele verhaal & thanxs voor een reactie!

Zou best eens kunnen, zijn allebei toch een soort allergische reactie, ik heb er één met luchtwegproblemen en één met jeuk! dus met beiden ervaring helaas ;(
Ik gebruik druppels van Puur en Pulmitranq, kruiden dus, ik weet niet of het helpt, maar 't gaat met alle twee best goed, dus ik ga er bijna in geloven haha.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:52

Heeft zeker met elkaar te maken, net als bij mensen vaak astma en eczeem hand in hand gaan.
Onze pony heeft ok zowel stofallergie als eczeem.

Beide prima onder controle te houden maar ze kan AB-so-luut niet tegen droog hooi of stro. Een half uur na blootstelling daaraan hoest ze haar longen uit haar lijf.

Dus ik voer geweekt hooi of voordroog (ook geweekt) en ze staat zoveel mogelijk buiten. Op stal heb ik stofvrije houtkrul.
Dat maakt echt het verschil! Ze loopt met mijn dochter actief in de sport, wordt intensief gereden. Sinds jaren al geen last meer. Maar ik ben wel heel consequent in mijn stalbeleid, anders is het mis.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:35

Sem, hier een link wat voor jou en misschien ook voor de andere hier interessant is
[VS] Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Zelf een officiele hooistomer, als ze echt heel gevoelig zijn zou je het eerst even kunnen onderdompelen en dan in de stomer.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:44

Thanxs voor de reacties. Mijn stalhouder heeft ander hooi voor mijn Bolle gekocht en dat geeft al een wereld van verschil. Verder 'stoom' ik hem elke avond en heb ik n smeerseltje gebrouwen voor op zn borst. Ik merk al wel verschil...maar we zijn er nog lang niet. Dus ben ik toch ook bezig met een haysteamer - alles voor t menneke!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:10

Misschien hebben jullie een idee.
Morgen moet het bloedheet worden. Momenteel staan ze de 24/7 buiten, maar we hebben helaas op het heetst van de dag geen schaduwplek. De enige koelte plek is dan de waterton.

Hebben jullie een idee wat ik voor een middag op kan zetten voor mijn pony voor wat schaduw, zonder dat de andere sloper bij het eerste beste snuffel/onderzoek actie de boel sloopt?

Op stal kan ook nog, maar een golfplaten dak zijn ook niet bevorderend voor de warmte afvoer.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:26

Een parasol ?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:52

Ik heb vorig jaar de tuinsproeier op het dak gezet, staat er nog even slang eraan.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:53

Vraagje....hebben jullie "luchtweg-probleem" paarden ook meer last van de warmte dan de andere op stal?
Gister trof ik hem koortsig en overhit aan. Na goed afspoelen ging de koorts na een half uurtje wel omlaag.
Nu heeft hij normaal gesproken elk jaar zomer exceem. Nu is dit nog niet tot uiting gekomen dit jaar, maar ivm de dazen & toch lichte "smek" beentjes heb ik hem sinds vrijdag zijn exceemdeken weer opgelegd. Nu stond hij zich daar gister dus echt n ongeluk onder te zweten.
Maar leg ik die deken niet op rent hij alleen maar door de wei ivm de dazen.

PPpfff....wat is wijsheid...wanneer doe je het goed? Met exceem deken en dus warm, zonder exceem deken en dus last van jeuk en dazen...ik weet het echt niet meer :(

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:10

Die van mij staat ook onder een eczeemdeken. Maar die schuurt zichzelf echt helemaal open. Heeft al een kale staart en smetterige huid op de staart. Ook zelfs al kale open geschuurde plekken op d'r billen dus ze moet wel. Was 1 dag te laat met de deken...

Maar haar deken heeft een lichte kleur dus dat scheelt iets.. Ook sowieso genoeg schaduw bieden en veel waterpret. :j

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:45

Van rennen krijgt hij het ook warm en benauwd, dus overdag in de wei zou ik de deken opdoen en binnen af, als hij dan niet gaat staan schuren natuurlijk. succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:50

Kun je hem niet in een briesje onder bomen zetten? Ik zorg er voor dat ze allemaal in de wei onder bomen kunnen staan.. Naar dan he voor ze!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:57

Hallo iedereen.

Ik wil me hier ook melden. Mijn paard heeft last van pollen. Hij briest daardoor veel, vooral bij inspanning.
Omdat hij al een tijd vervolgens ook ging hoesten bij inspanning (bij heuvel op galopperen) of bij het aandraven (alleen in het begin, daarna niet meer), in overleg met de dierenarts sputolysin gaan geven. Hij adviseerde een kuurtje van 1 week.
De eerste 3 dagen leek het erg goed te gaan. Niet meer hoesten en veel minder briesen. Daarna door de warmte niet meer kunnen rijden. Ik ben wel de sputolysin blijven doorgeven.
Vanmorgen voor het eerst sinds maandag weer gaan rijden. Na het aandraven moest hij briesen en toch weer even flink hoesten :( :( . Daarna gewoon kunnen rijden zonder dat hij nog hoestte.

wat is jullie ervaring met sputolysin? Werkt dit het meest effectief als je erbij blijft rijden (om het slijm mee los te maken??)

Ik ga in ieder geval as maandag ook even met de da overleggen, maar was benieuwd naar jullie ervaringen?