Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:25

Sparkling: tenzij je pony een alleseter is, is het over het algemeen slimmer om de pergolide apart te geven zodat je zeker weet dat het binnenkomt. Bijvoorbeeld in een appel of in een krentebol of boterham zodat je echt ziet dat het weg is.
De pilletjes hebben vlgs mij best een duidelijke smaak dus heb je kans dat ze het laten liggen als je het gewoon door het eten doet.

De startdosis is een relatief hoge dosis, zeker voor een klein paardje, maar ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard er aan toe is. Soms wordt er gekozen voor een hogere dosis om het probleem grondig en snel aan te pakken als je paard het nodig heeft.

Een paard kan misselijk, duizelig worden van pergolide in het begin (eerste paar weken). Dat gebeurt meestal een half uur tot een uur nadat je het geeft. Daarom geven wij de pergolide vlak voor het eten zodat ons paard het eten al op heeft voordat hij eventueel misselijk zou worden en eventueel minder trek zou hebben. Wij zelf hebben het geven van de pergolide langzamerhand opgebouwd, maar daar moet je je DA maar in volgen en welke adviezen hij heeft gegeven of gekregen. Van wie heeft hij advies gekregen? Als je vragen hebt, kun je die altijd daar stellen lijkt me, dan weet je waar je aan toe bent en waarom hiervoor gekozen is. Want je zei dat hij die dosis van iemand heeft doorgekregen??

Onne: ik zie net snel je reactie. Veel sterkte nog, juist een stal leeghalen is erg confronterend, vond ik. Ik hoop dat je steun hebt aan je herinneringen aan hem.

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:17

ik wil eens even kijken hoeveel pergolide Jens krijgt, 1 tabletje... ik weet niet hoeveel dat is.....

ik had voor jens ook safe en sound gehaald... de eerste 2 dagen vond hij het lekker.... nu eet hij het niet meer :( ik merk echt dat zijn eetlust veel en veeeel minder is geworden... en hij vald nu ook behoorlijk af..... hij eet wel al zijn hooi op... toch raar om zo te zien.... van een paard dat zich klem vrat en alles binnen 2 min altijd op had heeft nu geen eetlust meer.

wat is trouwens de werking van pergolide? gaat het de bij werkingen tegen of remt het de tomor ook af?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:21

Pergolide probeert de hormoonhuishouding in goede banen te leiden, het remt niet de groei van de tumor af.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:12

p_ponypaard schreef:
ik wil eens even kijken hoeveel pergolide Jens krijgt, 1 tabletje... ik weet niet hoeveel dat is.....

ik had voor jens ook safe en sound gehaald... de eerste 2 dagen vond hij het lekker.... nu eet hij het niet meer :( ik merk echt dat zijn eetlust veel en veeeel minder is geworden... en hij vald nu ook behoorlijk af..... hij eet wel al zijn hooi op... toch raar om zo te zien.... van een paard dat zich klem vrat en alles binnen 2 min altijd op had heeft nu geen eetlust meer.

wat is trouwens de werking van pergolide? gaat het de bij werkingen tegen of remt het de tomor ook af?

Wanneer geef je de pergolide; omdat veel paarden zeker in het begin misselijk kunnen worden krijgen ze minder trek in eten ongeveer een half uur of een uur na het krijgen van de pergolide. Dus is het slim om de pergolide ofwel na het eten te geven of vlak voor het eten zodat ze nog niet misselijk zijn en hun eten daarna braaf op eten. Evt kun je het ook verdelen over de dag bijvoorbeelbeeld in de ochtend en in de avond een half pilletje, dan zijn de bijwerkingen ook minder heftig. Dat hebben wij behoorlijk lang zo volgehouden. Nu krijgt willy het 'savonds vlak voor zijn laatste eten van de dag.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:51

Mijn DA (die trouwens alleen maar paarden doet) zei dat mijn pony de eerste in zijn praktijk is die pergolide krijgt, hij heeft er dus nog geen ervaringen mee, daarom had hij contact opgenomen met de faculteit Utrecht over de dosering, die kwamen dus op 1,25 mg pergolide per dag..
Op of af bouwen heeft niemand over gesproken..

Sinds mijn pony niet meer 24/7 buiten staat (dus vanaf dat ze kreupel werd) gaat het al veel beter, ze is al weer wat vrolijker en ze loopt bijna niet meer kreupel.
Ze is helemaal van de pijnstillers af en staat weer lekker op stro.
Gister is de smid geweest en dat ging ook heel goed, hij vond de voeten er ook goed uitzien.

Over een week ofzo mag ze ook wel weer wat in de wei, dus het lijkt allemaal nog aardig goed te gaan, ik hoop dat ze het zo nog even vol blijft houden.
Het afvallen ga ik me maar niet al te druk om maken, zie dat niet zitten vanwege de slijtage in haar benen, als het zo niet goed gaat houdt het op.. en ze is ook niet overdreven vet ofzo, er zou wel iets af kunnen, maar ja.

Nu geef ik de medicijnen voor ik afsluit en naar bed ga, maar misschien is dat dan niet zo handig als ik niet in de gaten kan houden of ze er naar van wordt.

ponypaard, volgens mijn DA zijn de pilletjes te krijgen met 1 mg 0,5 mg of 0,25 mg werkzame stof, dan zou die van jou dus maximaal 1 mg kunnen krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:08

Sparkling: Overigens is het wel zo dat ponies over het algemeen gevoeliger zijn voor pergolide dan paarden. Wellicht kun je zelf nog contact opnemen met Utrecht. Het gewicht van een paard, het feit dat het een pony is, en de ernst van de situatie bepalen samen eigenlijk de hoeveelheid pergolide die je moet gaan geven. Je kan altijd zelf mondig zijn en navragen hoe ze op huidige dosis zijn gekomen. Vragen kost niets en dan heb je duidelijkheid.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:48

Ik heb een (grote) shetlander waar het gewicht op 200-250 kg geschat werd. De dosis voor pergolide werd gesteld op 0,5 mg. Ik heb de dosis in 2 weken opgebouwd. Na ongeveer 6? weken heb ik de dosis terug gebracht op 0,25 mg. 0,5 mg was duidelijk te hoog. Ze stopte met eten. Binnen een week dat ik de dosis had terug gebracht merkte ik resultaat. ze ging weer eten en was minder suf.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:04

ik wil toch één deze dagen de dierenarts even bellen voor overleg..... omdat Jens dus ook weinig eetlust heeft

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:05

Ja, dat is wel een goed idee, om eventueel even zelf contact op te nemen met Utrecht.
Maar dingen die ik hier lees, waar ik iig even op moet letten zijn; misselijk worden na toedienen medicijn, niet goed meer willen eten en suf worden...
Dan weet ik waar ik op kan letten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:12

Sinds deze week begin ik het vermoeden te krijgen dat mijn 25-jarige ook cushing heeft.
Dit najaar begint zijn vacht te krullen na het rijden (als hij bezweet is). En ik heb zonet het filmpje bekeken van die tinker die zich zo graag op z'n rug laat krabben door z'n 'baasje'.
Dat doet de mijne dus ook. Zelfs al een paar jaar, maar ik had het nevernooit geassocieerd met cushing.
Pfft, hij is/lijkt verder nog wel fit.
Weet iemand een DA met ervaring/goede kennis van cushing in West-Stellingwerf (zuid-oost Friesland) of omgeving?
Dan zal ik eens gaan vragen.... Hopelijk valt het mee.

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:45

Hoi
Ik heb een oude shet van ongeveer 27 jaar die een week of 4 geledn ineens begon met afvallen en veel water drinkt en veel plast,Va had bloed afgenomen en mest onderzocht nou bleek die dus larven in de darmwand te hebben dus de va heeft hem ontwormd met de juiste wormenkuur.Nu 3 weken verder nog geen vooruitgang nu word do weer de mest gecontroleerd en mocht het dan zijn dat de mest schoon is willen ze medicijnen geven tegen cushing omdat ze denken dat dat het dan is.
Dus lees hier vast mee want er staat hier veel info op.
Groetjes Angelique

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:57

senna21 schreef:
Weet iemand een DA met ervaring/goede kennis van cushing in West-Stellingwerf (zuid-oost Friesland) of omgeving?
Dan zal ik eens gaan vragen.... Hopelijk valt het mee.

Yep dierenkliniek Wolvega.
Daar is bij mijn paard ook de diagnose gesteld.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:37

Onne gecondoleerd met je allerliefste paard ik lees even niet en zie dat je hem hebt moeten laten inslapen.
Dat is wel heel snel gegaan ik wens je heel veel sterkte.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:53

Dank je wel rumay

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:53

Onne, gecondoleerd nog.... :(:) ook ik ben hier even niet geweest en vind het treurig om te lezen ;(

De reden dat ik hier ben.. heb overleg gehad met dhr. Koster van de kliniek Paardendokters in Zwaanshoek en hij stelde voor om Perdy haar urine te checken om te te zien of er sprake is van Cushing.

Dus, ik ga eens pogingen doen om dat op te vangen en dan hoop ik meer te weten. Hij vond het overiges vreemd dat de vorige dierenartsen die ik erover heb gesproken ondánks dat ik aangaf dat ze bevangen is geweest toch met dexa wilden testen..

Er blijkt toch weer duidelijk verschil te zijn tussen een paardenarts en een veearts :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:42

Yellowfish schreef:
Onne, gecondoleerd nog.... :(:) ook ik ben hier even niet geweest en vind het treurig om te lezen ;(

De reden dat ik hier ben.. heb overleg gehad met dhr. Koster van de kliniek Paardendokters in Zwaanshoek en hij stelde voor om Perdy haar urine te checken om te te zien of er sprake is van Cushing.

Dus, ik ga eens pogingen doen om dat op te vangen en dan hoop ik meer te weten. Hij vond het overiges vreemd dat de vorige dierenartsen die ik erover heb gesproken ondánks dat ik aangaf dat ze bevangen is geweest toch met dexa wilden testen..

Er blijkt toch weer duidelijk verschil te zijn tussen een paardenarts en een veearts :)

je weet dat het cortisolgehalte in deze periode van het jaar hoog is?
Zelfs bij paarden zonder cushing,(hormonale reactie op de kortere dagen...)

In amerika raden ze af om testen voor cushing te doen,in de periode sept.t/m jan.omdat het resultaat meestal niet 'eerlijk' is..
Maar dat zal je da toch wel weten?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:48

Ik heb het inderdaad aan hem voorgelegd en ik weet niet meer precies hóe hij het stelde maar het kwam er op neer dat testen gewoon mogelijk is (volgens hem in ieder geval) :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:50

tja....mocht de test negatief uitpakken dan heeft perdy het dus echt niet....
is ze nog steeds niet de oude?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:54

Het lijkt bij vlagen, de ene periode gaat het beter als de andere. Het lijkt vooral te maken te hebben met het weer; vreemd genoeg doen warmere temperaturen haar geen goed. Ze lijkt zich het beste te voelen bij dit temperatuurtje!

Koster komt sowieso binnenkort een keer langs om naar haar lopen te kijken. Ze loopt namelijk ook met periodes niet zuiver en dan ineens weer goed, maar naar de kliniek gaan heeft daarvoor geen zin - dat is maar weer eens bewezen. Ben nu twee keer geweest ( vorig jaar januari en vandaag ) om er naar te laten kijken maar mevrouw bouwt in de trailer zoveel adrenaline op dat ze daar níets van pijn laat zien... het weet wat, die paarden!

Edit: Heb je voor mij misschien trouwens een link naar een onderzoek oid. waarin dat is aangetoond? het kan nooit kwaad om dat aan hem te laten lezen lijkt me :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:13

Grappig, dan hebben wij nu dezelfde VA yellowfish. Ik ken de artsen niet zo goed, omdat ik over heb moeten stappen vanwege de verhuizing. Heb alleen 2 keer twee wat jongere vrouwelijke dierenartsen bij Evita gehad, maar had het idee dat ook zij zeker wel wisten waar ze het over hadden wat betreft cushing. Wat betreft het urineonderzoek, ik weet niet of dat altijd helemaal betrouwbaar is. Bij een paardje bij Evita op stal (inmiddels overleden) is urineonderzoek gedaan en daar kwam geen cushing uit, terwijl ze echt vrijwel alle symptomen had.. al een half jaar hoef bevangen, insulineresistent, leeftijd was 19 geloof ik, hoefzweren, lange krullende vacht, nauwelijks verharen, erg afgevallen, spierafbraak, veel drinken, etc.

Welkom ook de rest..

Onne, wat lijkt me dat moeilijk die lege stal.. Waarom is het bij hem uiteindelijk mis gegaan, als ik dat vragen mag? Mooi dat je hem hebt laten cremeren, heel veel sterkte nog.

Iemand nog een tip over het zweten? Ik weet echt niet waar ik goed aan doe. Heb haar temperatuur ook nog maar even opgemeten maar die was normaal. Zelfs met alleen een regendekentje blijft ze nat/klam bij de singelplek en tussen haar achterbenen. Het zweten is bij cushing toch een hormonale reactie en niet omdat ze het daadwerkelijk te warm heeft? Haar vacht is namelijk echt niet bijzonder lang/dik.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:04

Tuurlijk mag dat gevraagd worden.
Onne had een flinke hartruis, viel nog wel eens om.
Zondag ochtend was hij weer gevallen en kon zelf niet meer overeind komen.
Zijn hartslag was torenhoog, had vocht in zijn buikholte en achter zijn longen, toen ik hem zo zag wist ik het dat het beter was om hem te laten gaan.
Denk dat het anders later op de dag of misschien wel de dag erna weer fout had gegaan.
De DA vond het ook beter.
Ik ruik hem gewoon nog steeds.
Crematie was ook mooi, had muziek uitgekozen voor hem en een certificaat laten maken met mijn eigen tekst, zoals hij hier op bokt staat.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:16

Onne, sterkte :(:)
Jouw beschrijving van het vallen en niet meer op willen staan en dan ook omdat Onne een Fries is ... dan zie ik weer helemaal de beelden voor me van de Friezen van m'n moeder die vanwege ouderdom of één of andere klo te ziekte gevallen zijn en niet meer konden opstaan ;(

Bij ons op stal zijn het Peter en het paard van een pensiongast die Cushing hebben, Peter krijgt pergolide het andere paard niet.
Je kunt nu heel goed het verschil zien in wat de pergolide doet, vooral ook omdat Peter vorig jaar precies hetzelfde beeld als dat andere paard nu heeft had.
Andere paard is nl. dik in de vacht, staat er ook wat raar op (is deze zomer al 2x geschoren) en zweet als een otter. Peter daarentegen is heel lang in een mooie korte vacht gebleven nadat ik hem in juni heb geschoren en heeft nu gewoon netjes winterhaar en hij zweet geen druppel.

Peter lijkt trouwens een beetje een opleving te hebben qua lopen, tis niet zo dat ie gaat lopen draven en bokken oid. Maar hij legt sneller en grotere afstanden in de wei af ... en ontsnapt uit z'n weitje :o In de box is ie qua vuiligheid ook iets anders dan de voorgaande maanden, hoewel die gister en eergister weer een dip had.
Vanochtend was ie wel heel blij dat ik hem in een nieuw huge stuk land heb gezet :P Ging er bijna op een drafje in en zie vanuit het raam dat ie mooi ergens achterin aan het eten is :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:32

@Onne, sterkte met het verlies van je paard. :(:)

Niet willen eten als je gestart bent met Pergolide is een heel normaal (maar wel heel vervelend) verschijnsel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:02

onne schreef:
Tuurlijk mag dat gevraagd worden.
Onne had een flinke hartruis, viel nog wel eens om.
Zondag ochtend was hij weer gevallen en kon zelf niet meer overeind komen.
Zijn hartslag was torenhoog, had vocht in zijn buikholte en achter zijn longen, toen ik hem zo zag wist ik het dat het beter was om hem te laten gaan.
Denk dat het anders later op de dag of misschien wel de dag erna weer fout had gegaan.
De DA vond het ook beter.
Ik ruik hem gewoon nog steeds.
Crematie was ook mooi, had muziek uitgekozen voor hem en een certificaat laten maken met mijn eigen tekst, zoals hij hier op bokt staat.

je hebt gelijk...het had nooit beter geworden,je bent gewoon op tijd geweest...
vreemd...altijd als er een paard dood gaat of ingeslapen word ben ik er triest van,ook al ken ik het dier niet.
Maar nu wat extra,want het is een fries,en ik heb zelf ook en fries en weet dat de dag ooit komen gaat....bah...

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:07

ik weet niet of je het erg vind als ik je foto quote maar paardje heeft op zijn rug echt lange doffe haren. is dit ook echt een symptoon
van cushing?

Afbeelding[/quote]