[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:38

@shadowlover; de Pagony Eczema doet het ook prima en is stukken goedkoper dan een Boett. De Itch-off van de Meulenkamp vind ik zelfs beter dan de Boett en ook deze is goedkoper.
De Pagony Eczema kost 70 euro, de Itch-off kost rond de 140 euro (afhankelijk van de maat).

@Dendie; "Freeze you nasty little buggers!!" Duivel

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:19

Madeliefjes schreef:
Als je je paard wilt ontgiften of probiotica wil gebruiken wat kan je dan het beste gebruiken (merken ed, waar koop je het?)?

Ik gebruik altijd Drainage Compositum en Probioforte van de Groene Os. Deze raadde mijn homeopate aan.Wel prijzig maar werkt prima... Begin ik ook weer mee per 1 februari.
Oja ik koop het bij onze ruitersport zaken of bij homeopatisch winkeltje hier in de buurt. Maar op www.paardendrogist.nl is het heel makkelijk te bestellen en je hebt t na 2 dgn in huis Lachen

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:37

Ik geef Aukje 2 x per jaar een reinigingskuur van Schindele's Leem (besteld bij www.natuurlijkinbalans.nl). Ik heb een soort test laten doen wat het beste voor haar zou zijn, en daar kwam deze kuur uit. Het werkt super! Pling

Een kennisje van mij heeft ook de Drainage Compositum gegeven, maar daar kreeg haar paard erg dikke benen van (vocht). Zal waarschijnlijk per paard verschillend zijn, maar ik vond het best akelig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:37

jullie ontgiften dus, betekend dat dan dat de eczeem weg is of erg verminderd is?

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:48

Ik betwijfel of het ooit echt weg zal gaan....... maar bij Aukje is het igg héél sterk verminderd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:19

Angela, hoe gaat die test in z'n werk?

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:28

Ik moest een stukje van Auk haar staart opsturen en kreeg na een week (geloof ik Knipoog ) een hele uitgebreide uitslag. Daar stond in waar ze allergisch voor was (bv eiwit ofzo) en wat voor haar zou kunnen helpen.
Moet zeggen dat ik wel even sceptisch was hoor........ maar er kwamen niet eens de duurdere producten uit voor Aukje. Ik heb in eerste instantie alles (waren 3 producten) besteld, maar achteraf had ik eigenlijk genoeg aan de reinigingskuur. Clown

Ik ben er echt heel tevreden over!

Jij kwam eerder trouwens toch ook op het FriesPaardenForum? Volgens mij heb je toen ook mijn "succes"-story gelezen en er nog op gereageerd? Dacht ik........ Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:27

jij hebt laten testen bij josefien Haha!

is supergoed,daar is ap ook getest,met de biotensor, maar dat was toen vanwege zijn hooikoorts.
ze doet het heel goed en ik was er ook supertevreden over

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:41

klopt Angela, ik heb drainage compositum geprobeerd, maar dat had geen merkbaar effect. Eigenlijk mag ik nog niet klagen, met die lelijke soepjurk kan ik Kinke d'r eczeem heel goed onder controle houden Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:42

fjordido schreef:
Alet schreef:
fjordido, wat voor bloedonderzoek bedoel je? Toch niet van Novelcure?

nee door de DA tbv desensibilisatie

Blond Wat denkt de dierenarts te vinden in het bloed? En wat wil hij er dan tegen doen? Of is het bij jouw paard nog niet duidelijk dat het zomereczeem of een andere allergie is?

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:43

@ Ellepel; ik heb idd laten testen bij Josefien! Ben er erg tevreden over!

@ Kinke; Aukje heeft ook gewoon haar deken nog aan hoor. Maar eerder begon ze al met "kriegelig zijn" als dat ding er een minuut af was. Nu kan ik haar gewoon een paar uur zonder laten staan (in de stal).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:29

ik heb gisteren een exzeemdeken gekocht. weet niet wanneer ik hem in huis heb, maar ik hoop dat hij past en helpt... misschien dat ze dan eindelijk haar staart en manen behoudt...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:02

Bij die van mij hielp het perfect, heb vorige zomer niet alles kunnen redden maar het overgrote deel van de manen is 50 cm of langer en de staart is helemaal heel gebleven. En ik heb hem dus pas omgedaan toen ze al echt jeuk had. Het enige is dat ze met haar achterhoef achter haar oor jeukt en daar de manen alsnog verdwijnen. Zeker als er dikke plukken tussen het ijzer en de hoef vast blijven zitten. GRRRRRRRRRRRR. Dat was wel jammer maar ja niet het allerergste.
Nog meer mensen die ervaring hebben met probiotica, ik ben daar wel heel nieuwsgierig naar namelijk. trouwens in een ander topic op bokt ging het over ontgiften en dat zou gevaarlijk kunnen zijn voor je paard?? Hij zou er ziek van kunnen worden, hoe denken jullie daar over?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:26

Ik heb een minipaardje en zij heeft nú dus jeuk!Het lijkt met de tijd erger te worden en vandaag zag ik haar met d'r lijf tegen het hout van de paddock schuren.Kan het nu ook aan vliegjes liggen,omdat het tot nu toe een hele zachte winter is geweest...?Ik ga haar iig Amerikaanse knoflook geven,een paar keer per week, misschien dat dat (bloed)zuiverend werkt.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:52

@katchina: Waardoor heeft je pony jeuk? Want zomereczeem of vliegjes is met deze kou erg onwaarschijnlijk... Ze kan ook een mijt of schimmeltje onder de leden hebben. Met knoflook moet je wel opletten, heb is wel goed om te geven idd voor de bloedzuivering en weerstand, maar je moet wel pauzes inlassen (3 weken wel 1 week niet geven etc) omdat je pony er bloedarmoede van kan krijgen, en dat is niet zo fijn Knipoog

@madeliefjes: mijn pony kreeg een ontgiftingskuur omdat hij jaren medicijnen tegen zomereczeem heeft gekregen (histamine-blokkers dacht ik:?) en ik overging op homeopatische middelen. Hij zag helemaal geel door het "gif" in zijn lever. Na de kuur niet meer. Doordat je je paard als het ware schoonmaakt komen er afval- en reststoffen uit zijn lever en nieren enzo die hem idd niet lekker kunnen maken. Ik heb nog nooit gehoord dat ze er ziek van werden, maar wel dat ze niet lekker in hun vel zaten. Maar dit is wel een goed teken want dat betekend dat je reinigingskuur werkt Knipoog Met leem moet je wel een beetje uitkijken welke je neemt, sommige kunnen nml de chip doen verplaatsen. En oja bij probiotica moet je ws wel iets meer poep scheppen Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:04

katchina, het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Als de jeuk nu blijft aanhouden lijkt een bezoekje van de veearts me heel verstandig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:36

tinkerveulen bij ons op stal schuurt ook,maar komt omdat hij de wintervacht verliest,en volgens de veearts kan t komen van wormbesmetting als ze vooral kont en achterbenen schuren Knipoog

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:01

Jennyxx schreef:
Blond Wat denkt de dierenarts te vinden in het bloed? En wat wil hij er dan tegen doen? Of is het bij jouw paard nog niet duidelijk dat het zomereczeem of een andere allergie is?

Dat is idd nog niet geheel duidelijk. Maar er moet ook op getest worden ivm het aan te maken serum.
Het bloed is vandaag afgenomen en ik heb gevraagd dus op lever, nieren, evt tekorten en seme te testen, dat laatste dus voor de evt. desensibilisatietherapie.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:44

Ik wil het dit jaar met een eczeemdeken gaan proberen. Alleen heb ik geen flauw benul wat de pasvorm van zo'n deken is en welke ik moet kiezen. Mijn paard is niet zo heel erg groot (rond 1. 60), maar wel heel breed. Iemand een idee?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:06

lastig Indra, mijn barokke Fries met flinke hals is ook rond de 1.60 en heeft maat 7 van de Boett deken (het model van 2006 past trouwens een stuk beter dan de eerdere modellen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:06

even een tip nog voor de paardjes die nu schuren, ga heel goed kijken of je dier geen last heeft van luis Knipoog

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:09

@Kinke; Ik zal idd de D.A. erbij halen voor een test.

@Dendie; Bedankt voor de tip over bloedarmoede door knofl.Was ik vergeten Koe

Ik laat nog wel weten wat het precies is bij haar.

Edit;Oef Ellepel daar zeg je wat maar is luis nu ook aktief met dit weer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:26

yep Haha!

ik zet het hierneer omdat we net vandaag hebben uitgevonden dat een van de shetten op stal aan het schuren was, en we bij kijken dus luizen vonden. Knipoog
dus kan wel, t is ook helemaal niet koud he en in een wat lange vacht of onder een warme deken vinden ze het wel fijn die luizen Tong uitsteken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:35

how to recognize luizen.... kleine beestjes.. vaak zitten er aan de haren van je paard kleine dingetjes geplakt.. heel heel klein hoor! dat zijn luize neetjes... vooral bij manen... behang aan benen etc...

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:33

hoi hoi

Ik heb de uitslag van het algemene bloedonderzoek van palermo
de uitslag van de test voor zomerexceem komt denk ik apart
ik heb de DA nog niet gesproken dus ik heb nog geen uitleg van deze uitslag gehad
maar ik weet er wel iets vanaf dus ik zal zeggen wat ik denk dat iets zegt
ik vermeld dus alleen de waardes die afwijken van de referentiewaardes

Alfa globuline = 12 referentiewaarde 17-22 is dus te laag
Beta globuline = 32 refw. <22 is dus te hoog (lever? of te oud bloed?)
Hemoglobine = 5,9 refw. 7,5-9,0 is dus te laag (slechte conditie? bloedarmoede?)
hematocriet 0,29 refw. 0,36 -0,42 dus te laag (idem?)
kalium 8,2 refw 3,0 -5,8 dus te hoog (Nieren?)
magnesium 0,59 refw. 0,8 - 1,2 (nieren? te weinig in voer?)
LDH = 816 refw. 180-500 dus te hoog (lever)
Glucose = 4,9 refw. = 5,9 -7,4 (nieren? in combi met magnesium suikerziekte? voer? )
celdegeneratie van alle soorten witte bloedcellen (misschien was het geteste bloed al te oud ofzo? Dat zou evt ook het hoge beta globuline kunnen verklaren)

okee dit is mijn uitleg als leek dus!!! ik zal de DA nog wel spreken over wat het echt is!
misschien interpreteer ik het namelijk helemaal verkeerd. maar ik denk te kunnen concluderen dat het met de lever niet echt goed zit. en misschien de nieren ook. sommige waarden kunnen volgens mij ook op stress duiden.
en die hemoglobine en hematocriet weet ik niet.. het lijkt mij dat hij in ieder geval snel moe of buiten adem moet zijn met die lage waarden maar dat is helemaal niet zo.

ik laat nog wel weten wat de DA ervan zegt.

Heeft er missch iemand anders ook een test gedaan zodat we kunnen vergelijken?

groetjes