[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:31

Gelukkig dat het gewone mok is!!!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:24

we hebben een tijdje gesmeerd, maar er kwam geen verbetering in. nu heeft de eigenaar besloten om ongeveer een week niet te smeren en het even aan te kijken. nu, na 2 dagen niet smeren, wordt het heel wit. ik weet niet of dat de huid is, of schilver?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:30

ik denk dat het onder invloed van de zalf die je gebruikt hebt nu wit word.
ik smeer namelijk nog wel en bij mijn pony word het ook wit.

ik smeer om de dag, beetje hydrocortiderm,dat laat ik intrekken en dan wat uierzalf er overheen om de korstjes los te weken
maar de korstjes laten niet echt los zeg!
maar het breidt zich gelukkig niet uit,zit geen ontsteking bij dus ik ga ook niks forceren met wegpeuteren.

denk dat je met een flinke mok toch best wel gauw zo'n 3-4 weken mag rekenen voor het weg is?

iemand nog tips van ondersteuning van binnenuit?
zat al te denken aan probiotica

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:30

@Jaan81, bij zulke mok en als je zelf niet de juiste medicatie in huis hebt, had ik de dierenarts al wel gebeld.....

@Ellepel, eventjes 2-3 keer per dag flink dik in de uierzalf zetten dan moet het bijna wel week worden. Anders kan je het nog insmeren met vaste groene zeep. Half uurtje laten intrekken en dan eraf wassen. Komen vaak ook veel korsten mee dan Ja
Met flinke mok kan het zeker een tijd duren.... Ik ben alweer 8 weken bezig. Maar dat is wel uitzonderlijk hoor Clown

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:20

Hallo,

Wij hebben een jaarling met mok...
Wordt om de 3 a 4 dagen gewassen met betadineshampoo en is in het begin 14 dagen behandeld met Vetaderm. Daarna 3x met aantal dagen ertussen behandeld met imaverol op aanraden vd dierenarts.
Geen effect..
Toen zinkzalf in combinatie met een week antibiotica (Cubarmix) op aanraden van de dierenarts.
Het zag er heel even naar uit dat het over zou gaan maar t werd ineens weer erger. Nu hebben we na het wassen met betadineshampoo (losweken vd korsten) de koten behandeld met een oplossing Neocidol. Maar geen resultaat...
Volgens de dierenarts moet het een bacterie zijn omdat de mok toch even heeft gereageerd op de antibiotica.

Wat is nu raadzaam? Weer antibiotica geven? We zijn 1,5 week geleden gestopt.
Nu heb ik es wat gelezen in dit forum over staphillococcus, en dat de mok dan heel hardnekkig is.

Zou je er dan Fucidin zalf op mogen smeren? is voor mensen tegen allerlei ontstekingen van de huid door staphillococcus en andere.
Ik hoop dat iemand dit weet...of een goede tip heeft..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:28

richtje:
ik kan helaas niet elke dag naar stal toe,dus smeer ik om de dag.
maar het begint nu wel los te laten gelukkig.

summerland:
imaverol bij mok??

wat ik bij je lees is dat jullie nogal wat verschillende dingen hebben gebruikt, vetaderm,neocidol,imaverol,betadine,zinkzalf...
is nogal wat he....

in elk geval:
niet wassen!
mijn veearts heeft het echt sterk afgeraden, hij zegt dat de mokbacterie gek is op vocht en om beter te bestrijden moet je het dus zoveel mogelijk droog houden.

ik zou eerder kiezen voor misschien nog een keer antibiotica
en om de korstjes los te krijgen levertraanzalf of dus de gewone uierzalf.
mok duurt echt wel een week of 4 voor het weg is.

wij hadden afgelopen winter een merrie met onstoken dikke benen en die heeft 4 weken aan de antibiotica gezeten en we smeerden dagelijks dus met uierzalf om de korstjes los te krijgen.
eventueel hydrocortiderm gebruiken maar ik zou ophouden om zoveel middelen na/door elkaar te gebruiken.
daarmee gaat de weerstand van de huid helemaal omlaag en zo heeft een mok bacterie nog meer kans.

ondersteun eventueel van binnen met de mok -krruiden van Huppa geloof ik( dacht dat dat wel goed werkte)
geef een vitaminesupplement(voor een jaarling is podo grow heel goed)
of probeer probiotica?

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:07

Bij ons op stal zijn er een paar die mok hebben ik mag van geluk spreken dat mijn paard geen mok heeft

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:34

ze zeggen dat het niet besmettelijk is he.

appie loopt bij vier merries in en alleen hij heeft mok.
uit een ander groepje ook maar 1 die mok heeft

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:30

Mijn paard heeft ook mok. Gelukkig zijn alle korsten er nu af en wordt zijn been steeds dunner. Ik geef mijn paard die pillen van VSM en smeerde met mokcreme van Excelent. Maar dit hielp niet dus maar hydrocortidern gaan smeren. Tip van de DA was om om de dag een bandage ´s nachts om te doen en dan wat dikker smeren met de hydrocortidern en de volgende dag wassen met betadine shampoo.

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:38

Het is inderdaad niet besmettelijk maar het is wel raar want demijne staat net zo veel buiten als die andere paarden,...

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:15

Lim heeft waarschijnlijk een schimmel ipv mok
Dus toch nog DA bellen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:34

Bij mijn paard heb ik vandaag ook weer mok ontdekt in de kootholtes. Ik heb de korstjes verwijderd en Vetaderm gesmeerd. Baal er van dat het dit jaar zo vroeg is..

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:23

bedankt ellepel!
beetje vreemd..
we zijn nu een week gestopt met smeren, en er zijn al een hoop korsten af..
het lijkt er dus alleen maar beter op te worden.. Haha!
kan iemand dit verklaren? Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:11

Limerick schreef:
Lim heeft waarschijnlijk een schimmel ipv mok
Dus toch nog DA bellen

Kun je dat niet zelf behandelen? Daar heb je toch ook speciale middelen voor? DA is duur Knipoog

aliesjeh schreef:
bedankt ellepel!
beetje vreemd..
we zijn nu een week gestopt met smeren, en er zijn al een hoop korsten af..
het lijkt er dus alleen maar beter op te worden.. Haha!
kan iemand dit verklaren? Knipoog

Ik heb eens gehoord dat even stoppen met smeren juist goed kan zijn. Als je blijft smeren hou je de huid week oid.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:57

bedankt hinke! moeten we dan over een tijdje wel weer gaan smeren?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:34

Mn paard had last van mok en dit heb ik met noni ingesmeerd en heeft goed geholpen. Hij is er nu helemaal vanaf

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:31

noni?
dat is toch een vrucht?
beetje vergelijkbaar met aloe vera?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:36

www.nonisap.nl daar bestel ik t altijd. Je vergelijkbaar met Aloe vera maar bij mijn paarden zie ik met Noni snel resultaat.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:24

Citaat:
Kun je dat niet zelf behandelen? Daar heb je toch ook speciale middelen voor? DA is duur Knipoog

Ik wil gewoon duidelijkheid hebben over wat het precies is.. ik ga niet zelf met allemaal middeltjes aan de gang op die open plekken.
DA is inderdaad duur.. Maar dat weet je als je aan een paard begint Knipoog
En als het mis gaat zit je helemaal met de kosten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:50

Limerick schreef:
Citaat:

Ik wil gewoon duidelijkheid hebben over wat het precies is.. ik ga niet zelf met allemaal middeltjes aan de gang op die open plekken.
DA is inderdaad duur.. Maar dat weet je als je aan een paard begint Knipoog
En als het mis gaat zit je helemaal met de kosten

Heel verstandig Lachen

Ik behandel ook alleen in overleg met de VA.... risico is me te groot om zelf te gaan dokteren.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:19

Mijn paard heeft een paar maanden geleden ook mok gehad, heb het toen behandeld met hydrocortiderm. De eerste keer eerst even uitgewassen met betadine shampoo, en daarna 2x per dag (niet altijd) er hydrocortiderm op gesmeerd. Werkte erg goed! Heb haar gewoon op de wei laten staan, dus gewoon met modder enz. En was binnen 2 weken over! Je kan het ook behandelen met zeewater, dat helpt ook erg goed. Bijv. met je paard naar het strand en dan door het water lopen, of met jerrycans zeewater halen en je paard met zijn 'mokbeen' in de emmer laten staan. Heb ik zelf niet gedaan, schijnt wel heel goed te helpen. Het schijnt sowieso heel goed te zijn voor je paard.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:55

Vorige week is voor de pony op stal de DDA geweest. 2 benen met mok en er xzat ook zonnebrand bij.
1 been was echt heel erg; volledig korst en pijnlijk; ze liep er goed kreupel van. Andere been was zwaar geirriteerd, maar nog geen bloederige korsten.

Eigenaar was al 2 weken aan het smeren, maar het gin niet weg.
Ze moest het 2 dagen (1x per dag) wassen met betadinescrub en daarna goed droogwrijven met een handdoek. (dan haal je ook gelijk een groot aantal van de korsten weg) Daarna heeft ze niets mee mogen smeren of wassen!
Paardje heeft wel een kurutje antibiotica en nog iets en het helpt hartstikke goed! Huis is nu weer rustig en mooi lichtroze, achetrbeen is helemaal goed, voorbeen alleen nog wat aan de zijkant. Ze loopt ook weer goed en mag weer rustige stapritjes doen.

Als je blijft smeren, bestaat er een grote kans, dat het juist erger wordt, omdat je het soortje dichtsmeert, zeg maar.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:41

wet niet of dit al in het forum staat
wij deden de paarden altijd hun benen wassen met groene zeep en dan tegelijk de korstjes weg krabbel heel vies en dan betadine er op hielp goed of in een bak biotex zeggen en dan wordt het zacht en gaat het ook weg.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:40

Nou twee van mijn paarden hebben ook mok, heb 3 dagen terug gewassen met betadine shampoo, daarna tea tree olie erop gesmeerd. Nu kreeg ik te horen van iemand die ook bij haar paardje mok heeft gehad dat ze de benen heeft gewassen met imaverol. Dus dat ben ik nu aan het proberen. Zei was er helemaal vanaf.
We zullen zien of het helpt.
Ik heb mijn paardjes nu al meer dan 12 jaar en nog nooit ergens last van gehad, en deze zomer komt het in één keer opspelen, heel erg vervelend. Ze staan ook al jaren lang dag en nacht buiten.
Smeren jullie na het wassen met imaverol er ook nog iets anders op?
Ik ben echt niet bekend met mok, dus zodoende

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:47

moet er bij mok persee eerst sprake zijn van dikker been boven de hoef? die kootholte zegmaar?
en zo ja: wat kan het anders zijn dan mok als t alleen maar zo`n korstje is (wel heel klein?)