[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:32

Een graasmasker kan dan ook helpen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:58

De dierenarts was vandaag bij ons op stal, ik was er op dat moment zelf niet maar er is wel overlegd over een middel dat het luchtzuigen zou kunnen onderdrukken. Hij komt woensdag weer en neemt het dan mee. Ik ben benieuwd of het nu om Settelex gaat of iets anders.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:51

Ik heb inmiddels een bus met poeder gekregen van de dierenarts maar domdomdom de naam vergeten...het is in ieder geval iets met een hoog gehalte magnesium. Het heet geen Settelex in ieder geval.

Heb het inmiddels gevonden, het heet Equiliser. Info is te vinden op http://www.kaval.nl/default.php?Page=Se ... arch=ZENUW

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:02

Tja je paard zal er best rustiger van worden, maar of het ook de pijn in zijn buik aanpakt die het luchtzuigen veroorzaakt betwijfel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:10

Jamika wat is de reden dat je DA dit heeft voorgeschreven? Wat is zijn doel ermee? Het zal stressgevoelige paarden kunnen helpen, maar of t luchtzuigers helpt, betwijffel ik. Ben iig wel heel benieuwd naar je ervaring! Ja

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:52

De DA heeft ervaringen met luchtzuigers waarbij door dit middel de behoefte/gewoonte tot luchtzuigen onderdrukt werd. Het werkt niet bij alle luchtzuigers maar kan de neiging tot het zuigen in sommige gevallen onderdrukken (het heeft invloed op de serotonine huishouding) Niet alle luchtzuigers hebben natuurlijk per definitie (nog steeds) last van hun maag. Met dit middel kun je proberen de gewoonte te doorbreken. Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte of het daadwerkelijk helpt. In Engeland zijn goede ervaringen met Settelex en daar zit ook een hoge dosering magnesium in zag ik.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:00

ook mijn paard is een grote luchtzuiger met veel koliek aanvallen.
nu vertelde een boer dat je hem een spuit berenburg moet geven en je gelooft het niet. binnen een half uur is het weer over. ook geen DA kosten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:34

berenburg? das toch alcohol? nee.. luchtzuigen doen paarden niet voor niets, dus denk niet dat dat middel blijft helpen.

Dat Equiliser klinkt wel erg veelbelovend, maar wat zijn de kosten ervan en hoe lang doe je ermee?

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:37

haha wat is berenburg??
persoonlijk zou ik het niet doen.
als mijn paard gaskoliek heeft helpt het om hem rustig te laten draven.
maar dan moet hij het niet heel erg hebben natuurlijk.
tot nu toe heb ik er altijd een da bij gehad ookal was de koliek eigelijk over door het draven.

Jamika, zou je je ervaring kunnen opschrijven hier??
ik heb laats ook gezocht naar Equiliser en ben er best in geintereseert.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:41

Citaat:
Beerenburg is een op kruiden getrokken Nederlandse gedestilleerde drank met een alcoholpercentage van rond de 30%.
Bron: wikipedia

Clown ik snap best dat het paard binnen een half uur stopt met luchtzuigen, die is stomdronken!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:43

drank...dat geef je je paard toch niet als hij (gas)koliek heeft om de da kosten te onderdrukken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:50

dat lijkt mij dus ook niet.enige reden dat ik kan bedenken waarom het helpt is dat de boel van achteren gaat ontspannen doordat je paard dronken is, waardoor het gas via de natuurlijke weg kan ontsnappen.

ehm.... nee ik haal er toch liever een echte dierenarts bij dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:30

Hmmm...vind dit nou niet de bese oplossing... Ik geef mijn paard bij koliek een finadine-spuit, verkrijgbaar bij de DA voor 12,50. Als t niet werkt met een half uurtje, bel ik de DA alsnog. Overigens heb ik die spuiten in overleg met mijn DA, zo er om vragen heeft geen zin.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:59

Ja natuurlijk laat ik hier weten hoe het gaat met de Equiliser.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:27

skippy1 schreef:
Hmmm...vind dit nou niet de bese oplossing... Ik geef mijn paard bij koliek een finadine-spuit, verkrijgbaar bij de DA voor 12,50. Als t niet werkt met een half uurtje, bel ik de DA alsnog. Overigens heb ik die spuiten in overleg met mijn DA, zo er om vragen heeft geen zin.

hoe geef je deze spuiten? intramusculair,intraveneus, subcutaan of intra-arterieel?

volgens mijn zus kun je het namelijk beter NIET oraal toedienen bij koliek ivm dat een paard dan niets extra's in de maag moet hebben op zo'n moment.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:36

Mijn DA is tegen krachtvoer na koliek, maar na een paar uur een beetje hooi is juist goed om de darmen aan het werk te houden.
Natuurlijk moet je dan wel zéker weten dat het gaskoliek is en géén verstoppings/verdraaiingekoliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:08

Lowara: het is een orale spuit. Het zal wellicht van de kolieksoort afhangen, maar bij mn merrie werkt t super. De koliek zit in de blinde darm, daar vindt de fructaanfermentatie en dus de gasproductie waar mn merrie last van heeft plaats.
Overigens ziet koliek vaak juist in de darmen en niet in de maag. Wanneer mijn merrie net koliek heeft gehad, geef ik haar geen krachtvoer, maar wel hooi.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 22:51

Mijn DA is één keer geweest voor een koliekig paard (niet eentje van ons). Het eerste wat hij deed was naar het hooi lopen. Ruiken, controleren of er schimmel in zat (koliekoorzaak nr 1), dan vragen naar ontworming (oorzaak 2), dan vragen naar hoeveelheid krachtvoer en weidegang.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:17

mijn paard had het 3 a 4 in de week. dronken is hij ook niet. hij krijgt niet een hele fles ofzo.
maar het helpt echt. en ben niet van plan om rond de 150 euro per week uit te geven. mijn paard is erg gevoelig met band om zuigt hij gewoon door. als dierenarts komt krijgt hij maagspoeling en nog wel meer. en dan is hij er ook echt slecht aan toe de eerste week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:19

Hannii: vraag eens naar dit soort spuiten, die zijn ook niet zo duur en t lijkt me wel beter voor je paard...

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:00

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat, hoop het wel.

Sinds een paar weken mag ik van mijn ouders eindelijk na jaren zeuren een paard kopen! Natuurlijk zoals iedereen die met dit virus besmet is geraakt ben ik ontzettend blij dat het eindelijk mag en financieel ook kan!

Dus ik dagen, uren lang op internet gezocht naar een leuk paardje. Ik zat erg te twijfelen of ik voor western of toch de dressuur kant opga, want het spreekt me allebei heel erg aan ook al is het zo verschillend. Dus ik gezocht op internet. Kom ik een paar dagen geleden een advertentie tegen van een mevrouw die haar arabier te koop heeft gezet. De advertentie sprak mij aan en na enig overleg thuis heb ik vandaag een afspraak gemaakt met de mevrouw om haar te bewonderen en een stukje te rijden.

Pluspunten:
 Het is een merrie, wat ik het liefste wil heb toch altijd wel in mijn achterhoofd van áls ik een veulen eruit wil halen dan kán dat… Niet dat het zeker is dat dit gaat gebeuren maar toch…
 Een mooie leeftijd, afgelopen maand 6 jaar geworden.
 Is door die eigenaresse zelf gefokt en kent dus de hele geschiedenis van haar. En we zitten ook voor het grootste gedeelte op dezelfde denklijn hoe we met paarden omgaan.
 Ze is gevoelig en ze let erg op mij.
 Goedkoop paard.
 In verhoudingen past het plaatje helemaal
 Ze is western ingereden, hier ga ik dan ook mee door.
 En als laatste maar zeker niet het onbelangrijkste! Dé klik is er het voelde gelijk goed! Alsof het altijd mijn maatje al was.

Nadeel zuigt
 Ze zuigt lucht. Niet heel erg maar wel zo af en toe, de eigenaresse heeft een nekband(weet niet hoe het heet) geprobeerd, maar dat vond ze er erg zielig uitzien. Dus nu loopt ze zonder en ze doet het gelukkig niet in het weiland.

Nou heb ik dus echt dé klik met deze merrie en wil ik haar graag kopen het enigste wat me er nog een keer over laat denken is dat ze lucht zuigt. Nu zou ik graag van mensen willen weten die zelf ook een paard hebben gehad of er veel vanaf weten of dat er bij hun paard iets hebben gedaan waardoor het minder is geworden of zelfs is gestopt! (Operatie, medicijnen, kruiden, therapieën enz.) Ook zou ik de gevolgen op de lange termijn willen weten.

Ik hoop dat ik veel reacties krijg waar ik wat aan heb.

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Melissa

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:06

Als je dit topic een beetje doorspit zul je al heel veel informatie en antwoorden op je vragen kunnen vinden. Mijn vorige pony was een luchtzuiger, zij hapte lucht zonder iets vast te pakken. Ik heb bij haar vooral het voerbeleid veranderd, geen brok meer maar muesli en heel veel ruwvoer. Toen ik mijn pony had verkocht kreeg ik een super fijn paardje op proef...heel fijn karakter, mooi paardje en een goede klik. Enige nadeel...weer een luchtzuiger. Ik heb er wel even goed over nagedacht maar besloten haar er zeker niet om te laten staan. De dierenarts heeft bij de keuring haar gebit goed bekeken en zag aan haar gebit geen tekenen van slijtage. Bij de vorige eigenaar stond ze met een band om maar dat wilde ik absoluut niet. Ik ben bij haar ook begonnen met ander voer, alleen nog muesli en veel kuil. De box ingesmeerd met cribbox en daarna zoog ze nog maar nauwelijks. De laatste tijd begon ze weer wat meer te zuigen en nu krijgt ze van de dierenarts Equiliser. Ik heb het gevoel dat het werkt, kan het niet helemaal met zekerheid zeggen omdat ze de laatste weken ook meer in het land staat en daardoor afleiding heeft. Maar als ze nu zuigt dan is het meer een enkel flauw, klein zuigje en dan houdt ze er weer mee op.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:07

Hoi Melissa, in dit topic vind je heel veel antwoorden op je vragen hoor. Alles lezen is misschien wat veel dus ik zou je wat van mijn persoonlijke ervaring kunnen geven Haha! .
Ik heb zelf ook een luchtzuiger en dit paard is nog nooit ziek geweest (koliek o.i.d.). Ik zie geen reden om een luchtzuiger niet te kopen als het beest verder niks mankeert.
Zorg voor zoveel mogelijk afleiding, dus veel naar buiten, veel (onbeperkt) ruwvoer (liefst hooi, lucerne). Mijn paard krijgt naast dit ook muesli en maagcompositum en het beest voelt zich prima, zuigt alleen op stal een beetje op de voerbak.
Probeer je er anders toch in te verdiepen om erachter te komen wat jij met je paard kan doen. Het zal niet overgaan maar met het juiste voer en veel naar buiten is er niks aan het handje hoor.

Succes met je paard!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:39

Heey bokkers !
Weet je wat ik een beetje lastig vind ...?
Ik heb zelf een luchtzuiger hé ...Ok, niets aan de hand. Ik heb me een tijdje geleden erin verdiept. De band eraf gehaald & weg ermee ! Ze staat altijd 12u per dag op de weide waar ze voldoende kan grazen & 's avonds krijgt ze op stal onbeperkt hooi. Ze zuigt overigens alleen na haar eten.
Maar dat is het probleem niet ...
Ik doe het 4de jaar TSO dierenzorg op school.
Laatst kregen we les over stalontdeugden & luchtzuigen kwam dus ook ter sprake.
Nu heb ik heel de les op mijn lip zitten bijten omdat ik wist hoe het wél was & die leerkracht was allemaal de onzin aan het vertellen, wat andere mensen ook zouden zeggen voor ze hun gingen verdiepen in het luchtzuigen.
Ze zei volgende dingen:
-Als er één paard staat lucht te zuigen in zijn stal, in een lange gang met nog paarden op stal, dan gaan de andere paarden dat na doen.
-Paarden doen het uit verveling
-Van het luchtzuigen krijgen ze koliek
-enzo heeft ze nog van die dingen opgenoemd ...

Nu heb ik helemaal niets tegen die leerkracht hoor. Ze is een leuke leerkracht & kan goed lesgeven. Alleen lijkt ze zich blijkbaar ook niet verdiept te hebben in het luchtzuigen.
Dus ik zat heel de les op mijn lip of tong te bijten & op mijn map te kribbelen om me in te houden.
Want ik durf dus helemaal niet zeggen hoe het wel zit. De leerkracht is trouwens dierenarts.
Dan denk ik wat ga ik als leerling de les gaan spellen tegen een dierenarts met jaren ervaring ?
Ik denk dat die leerkracht er niet gaat mee kunnen lachen als ik zeg dat het fout is wat ze zegt ... Tong uitsteken

Wat zouden jullie doen ? Zouden jullie het gewoon zeggen ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:51

@Niisj : tja het is niet makkelijk om tegen iemand in te gaan die 'doorgeleerd' heeft, maar aan de andere kant worden er nu nog steeds meer mensen op het verkeerde been gezet door foutieve informatie. En die gaan het ook allemaal weer doorgeven aan anderen.
Dus door niets te doen draag je bij aan het instandhouden van deze onzinnige dingen.