Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Nouvel schreef:Elin, heb je SI en rug/achterhand ook op de foto/scan gehad of alleen de benen?
Anders zou ik toch nog een onderzoek richting SI laten doen, echt goed laten kijken dmv scan/echo.
Heel eerlijk zou ik echt dat geld in mijn zak houden bij een P1 paard. Bij het bekken moet je ook al snel aan scintigrafie gaan denken.
Stel dat er naast P1 ook nog atrose zit, wat dan? Wat is daar het kip en het ei? Als je hele rug en achterhand vast zit van de stapelschade dan zul je uiteindelijk ook wel een uitwerking hebben op het skelet.
Voor mij was het wellicht ook makkelijker omdat ik altijd een ruim bewegend paard had gehad en dat was gewoon 1+1= pssm.
Uiteraard staat iedereen daar anders in maar voor mij persoonlijk moet diagnostiek wel zinvol zijn anders begin ik er niet aan.
Nouvel schreef:Misschien dat dat bij een p1 paard dan toch net weer anders zit, dat kan. Daarvoor weet ik er te weinig van, ik probeerde alleen te helpen door die suggestie te doen...
Mizora schreef:@BigBen: Glucobalance is een kruidenmengsel dat als volledig mengsel niet wetenschappelijk getest is, dat is iets anders dan kwakzalverij.
Elin_ schreef:Nouvel schreef:Ik deed die suggestie omdat mijn paard enorm is opgeknapt na het inspuiten van het SI gewricht.
Ik had dat dus ook echt nooit verwacht...
Ik ga er iig even naar informeren!
BigBen schreef:Bedankt om het filmpje te plaatsen.
Het is fijn om het paard waarover we praten ook eens echt te zien.
Dit zal niet prettig klinken, maar hij is te vet, en heeft nul komma nul bespiering. Hij beweegt zich stijf, en wijd achter. Dat stijf bewegen kan met PSSM te maken hebben, maar het kan net zo goed het gevolg zijn van een totaal gebrek aan bespiering. Ik denk niet dat hij pijn heeft, maar hij voelt zich zeker niet super de luxe. Hij heeft een grasbuik, of in dit geval een hooibuik. Dat betekent dat hij teveel ruwvoer krijgt, hij krijgt het eenvoudigweg niet verteerd. En mss/waarschijnlijk in verhouding te weinig eiwit.
Persoonlijk heb ik het idee dat het mogelijk moet zijn om dit paard opnieuw in goede conditie te krijgen, maar dan moet je hem wel aan het werk zetten. Voorzichtig opbouwen, maar wel werken.
BigBen schreef:Bedankt om het filmpje te plaatsen.
Het is fijn om het paard waarover we praten ook eens echt te zien.
Dit zal niet prettig klinken, maar hij is te vet, en heeft nul komma nul bespiering. Hij beweegt zich stijf, en wijd achter. Dat stijf bewegen kan met PSSM te maken hebben, maar het kan net zo goed het gevolg zijn van een totaal gebrek aan bespiering. Ik denk niet dat hij pijn heeft, maar hij voelt zich zeker niet super de luxe. Hij heeft een grasbuik, of in dit geval een hooibuik. Dat betekent dat hij teveel ruwvoer krijgt, hij krijgt het eenvoudigweg niet verteerd. En mss/waarschijnlijk in verhouding te weinig eiwit.
Persoonlijk heb ik het idee dat het mogelijk moet zijn om dit paard opnieuw in goede conditie te krijgen, maar dan moet je hem wel aan het werk zetten. Voorzichtig opbouwen, maar wel werken.
Spenk schreef:Is die getest op insuline resistentie? Daar passen deze klachten heel goed bij. En dan zouden de klachten die je zelf toewijst aan de PSSM ook wel eens daarvan kunnen komen.
Sizzle schreef:Schuurt hij?
Mijn paard was idioot gevoelig voor dingen die kietelde, als er bijv een strootje aan de singel hing dan draaide ze echt helemaal door totdat het weg was.
Overigens is P1 (ook) een stofwisselingsziekte (verkeerd suiker metabolisme).
Paarden met P1 die veel olie door het voer krijgen schijnen sneller insuline resistent te kunnen worden.
Met een beetje pech zit je met beide
Nouvel schreef:Hmm lastig zeg...
Voer je al zo suikerarm mogelijk?
Glucobalance geven?
En toch veel bewegen denk? Wat zei de dierenarts daarover?