[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:32

Dan wil ik je niet nog meer in de war maken CarolineCF, maar MiniMe had ook een berenvacht en die stond als eerste te kouwkleumen, maar net zo hard als eerste te zweten bij warmer weer. Als ik die door een lange warme zomer, vroeg moest scheren, gingen daar echt 300 grams dekens op bij kou, daar redde ik het dan echt niet mee met een regendeken alleen, ook niet bij flinke vrieskou en toch al weer een flinke vacht hebben.
Haar interne thermostaat was goed van de leg iig...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:56

Ik vind het dus lastig hoeveel grams ik moet nemen. Die van mij is een Shetlander met een normale wintervacht, maar hij staat wel te bibberen met heftige regen of sneeuw.
Verharen lukt nog goed, dus ik scheer hem sowieso niet. 100 grams er op gooien en een 200 grams achter de hand houden voor als het gaat vriezen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:06

Zoiets zoek je?

Afbeelding

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:09

Die wilde ik net plakken idd Ingrid, handige leidraad! Die van mij is ongeschoren nog maar stond met de haren omhoog, heft nu 150 gr op. Als hij straks geschoren is (geheel) krijgt hij 250 op met hals. Als het onder de 0 graden komt leg ik daar nog 200 bij onder.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:18

Die van mij is nu nog ongrschoren maar doe ik binnenkort ook. Staat nu wel al met deken. Wissel af tussen een 0gr regendeken en als t iets kouder is een bucas smartex medium. Die is warm zat. En het boordeel is dat die van -15 tot +15 op kan blijven. Kost wat maar ik hoef eig bijna niet meer te wisselen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:10

Daarom vind ik de Bucas dekens zo heerlijk ook de temperaturen die erbij aangegeven zijn best wel een goede om tot op zekere hoogte aan te houden. Maar moet ook wel zeggen dat die fjord van mij niet zo heel snel koud heeft, maar hij weet het ook heel goed duidelijk te maken als hij het koud heeft.

Die van mij is vanmiddag kaal gegaan alleen vergeten foto te maken, maar pony stond weer te genieten en werd na afloop bedolven onder de kusjes.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:36

Vroeger voor de sport altijd in de winter geschoren. Vorig jaar in de herfst regendagen opgedaan met regen en in de winter zonder deken gestaan. Hij houdt zich nog wel warm met zijn wintervacht en stond toen snachts binnen. Nu gaat hij als het mooi weer blijft pas in december op stal. Hij was nog half geschoren van de zomer staat nu met regendeken op. Denk dat ik hem daar deze winter onder laat staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:24

Hallo medebokkers, waarschijnlijk heb ik ook een cushing patient. Maar ik twijfel nog. Vorige week bloed laten testen met die gratis test en uitslag waarde 26. Vandaag was andere veearts op stal en die vond het een hoge waarde en moest zeker met prascend beginnen. Nu lees ik hier echter allerlei andere waarden en vind ik het helemaal niet zo hoog.
Paard is quarter merrie van 23 maar geen enkel symptoom van cushing. Geen lange vacht, geen spierverval, gewoon goed eten en normaal drinken. Krijgt vitalbix met olie en lucerne en hooi. Is voor haar leeftijd in topconditie en glimt als een spiegel. Als ik les heb krijg ik complimenten vd juf omdat paard gewoon de moeilijkste oefeningen op dr sloffen doet.
Ik heb dus geen reden tot vermoeden van cushing. Wel laten testen omdat ander paard ook getest werd dus mee gedaan. Andere paard staat al op prascend en had waarde 7.
Moet ik me zorgen maken of niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:26

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:44

7 is van het andere paard. Mijne had 26. Ik heb zelf geen mail of brief gekregen dus weet niet welke waarde gemeten is. Zal morgen eens bellen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:49

Ze meten altijd de ACTH waarde alleen uitgedrukt in 2 verschillende meetwaardes.

Die 7 was dus met Prascend begrijp ik ?
Je niet super zorgen maken hoor, lees het artikel uit de link hierboven !

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:54

SInds vorige week weet ik dat mijn paardje van 25 cushing heeft. Hij heeft een ACTH waarde van 94. Volgens de dierenarts niet verschrikkelijk hoog maar wel hoog genoeg om te gaan starten met medicijnen. Het aparte is alleen dat hij geen enkel kenmerk heeft van cushing. Raden jullie aan om hem wel op de medicijnen te zetten of juist niet? Is het zo met cushing dat je het beste zsm kunt beginnen met medicijnen of maakt dit voor het verloop van de ziekte niet uit?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:20

Bij geen klachten niet zo maar beginnen zou ik zeggen. Lees link hierboven voor uitleg hierover.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 05:50

cissy schreef:
Hallo medebokkers, waarschijnlijk heb ik ook een cushing patient. Maar ik twijfel nog. Vorige week bloed laten testen met die gratis test en uitslag waarde 26. Vandaag was andere veearts op stal en die vond het een hoge waarde en moest zeker met prascend beginnen. Nu lees ik hier echter allerlei andere waarden en vind ik het helemaal niet zo hoog.
Paard is quarter merrie van 23 maar geen enkel symptoom van cushing. Geen lange vacht, geen spierverval, gewoon goed eten en normaal drinken. Krijgt vitalbix met olie en lucerne en hooi. Is voor haar leeftijd in topconditie en glimt als een spiegel. Als ik les heb krijg ik complimenten vd juf omdat paard gewoon de moeilijkste oefeningen op dr sloffen doet.
Ik heb dus geen reden tot vermoeden van cushing. Wel laten testen omdat ander paard ook getest werd dus mee gedaan. Andere paard staat al op prascend en had waarde 7.
Moet ik me zorgen maken of niet?

Ik ben de eigenaar van het andere paard Er is gemeten in pmol. Dit betekent dat de waarde in sr maximaal 10 mag zijn. Mijn merrie had vorig jaar waarde 13 en we zijn gaan testen omdat ze heel veel klachten had. Ik ben blij dat de waarde is gezakt naar 7. Ik weet wel dat het proces op de achtergrond door gaat. Maar ben blij dat de prascend heeft aangeslagen.

Ik zou hem gewoon bellen om ff te overleggen. Maar gezien de conditie van je paard zou ik over een tijdje ff hertesten. Ik ben er al achter dat de hoogte van de waarde niets zegt. Alleen of ze het wel of niet hebben. Het is belangrijker om te kijken naar symptomen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:54

Dat laatste ben ik het niet mee eens. Als je paard serieuze symptomen krijgt ben je namelijk te laat. Je hoeft je niet blind te staren op bloedwaardes maar de grens is er niet voor niets.
Bij serieuze verhoging niet starten met de medicatie is uiteraard ieders eigen keus. Maar denk er wel even over na wat je paard aan (gaat) doen. Cortisol is een stress hormoon. Ook als hij/ zij het niet toont loopt je paard dus wel voortdurend met stress rond. En wanneer begin je dan wel met de medicatie? Als het dier al hoefbevangen staat? Dan vecht je dus op 2 fronten en geloof me zolang de prascend nog niet voldoende is opgebouwd ga je de hoefbevangenheid niet onder controle krijgen. En loopt je paard dus minimaal 8 weken bevangen rond.
En dan heb ik er nu een van de symptomen uitgehaald die iedereen snel herkend. Ik kan er ook nog wel een paar bedenken die ppid gerelateerd zijn maar waarmee je waarschijnlijk eerst een paar weken loopt te zoeken.
Nogmaals, ieders eigen keuze maar uit persoonlijke ervaring beloof ik jullie; prascend is troep maar niet eng en het middel is zeker niet erger dan de kwaal.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:12

Het middel is niet erger dan de kwaal ben ik het niet mee eens. Ik verlies mijn paard liever aan een ondergedoseerde prascend maar met een vrolijk koppie, dan op de goede dosering maar een zwaar depressief paard. Voor veel paarden werkt het super, alleen maar mooi, maar er zijn ook paarden die er wel slechter van worden. Dat is ook wat dierenartsen zelf erkennen. Dus zwart wit is het zeker niet.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:21

Kwaliteit van het leven moet voor kwantiteit gaan. Of dat nou met of zonder prascend is.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:28

Maar hoe is de kwaliteit van leven als de stress hormonen door je lijf gieren?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:34

Hallo, ik kom ook even binnen vallen. Ik weet sinds ruim een maand ook dat mijn paard ppid heeft. Hij is vorig jaar getest en had toen een ACTH van 43.3 Nu weer laten testen dus een een waarde van 151... meteen op de medicijnen gezet en dat leek in eerste instantie wel goed te gaan. Hij is nog nooit ziek geweest, vertoonde ook niet heel duidelijke symptomen, maar aangezien ik al 2 paarden met ppid heb meegemaakt wilde ik dat beeld voorkomen.
Echter, nu heeft hij een aantal weken geleden een virus gehad. Komt waarschijnlijk van het nieuwe paard op stal. Hij knapte snel op, maar kreeg vorige week een terugval. Weer antibiotica maar hij is nu gewoon echt niet fit. Geen idee of het aan het virus ligt of dat het door de ppid/medicatie komt. Zijn er hier meer waarbij het paard sloom, duf en mager werd door de medicatie of moet ik het toch bij het virus zoeken?
Dierenarts komt de 31e weer testen dus zal het ook aan haar voorleggen uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:47

Ik denk dat dit het grote dillema is van iedere eigenaar met een paard met ppid.

Ik ben wel met medicatie begonnen destijds, ondanks een acth van maar 1 punt boven de max. , door haar vele symptomen.
Als MiniMe toen een hoge acth had gehad en weinig tot geen symptomen, was ik ook met medicatie gestart, omdat je er dan toch echt wel van uit kunt gaan dat het ppid is en dan denk ik aan acth van minimaal 200 en hoger.

Maar niemand kan het voor je bepalen:
Het is goed kijken naar je paard en ik denk ook uitgaan van je eigen onderbuik gevoel...

Ook bij mij is er tot een paar maanden voor haar dood twijfel geweest of het wel ppid was en heb uiteindelijk zekerheid gekregen van wel door haar 2 mnd zonder te zetten en weer te testen: de tekenen waren achteraf overduidelijk aanwezig en de acth van 240 bewees het ook, maar toch was ik geschokt omdat ik in de 2 mnd zonder pergolide mijn oude paasei <3 weer terug had. Mien was doods geworden van de pergolide en kwam zonder duidelijk weer tot leven...
Ik ben die paar maanden dat ze nog heeft mogen leven wel weer pergolide gaan geven maar de helft minder dan daarvoor, omdat ik haar toch ook nog een beetje lol in haar leven wilde geven.
Ik weet niet of ik het daar goed mee heb gedaan en uiteindelijk weet ik ook niet hoelang zij het nog had overleefd allemaal, omdat ik zelf de beslissing heb genomen om ze samen te laten gaan.
Maar ik kan mij dus in beide stellingen vinden en het zou geweldig zijn als men er voor eigen paard een gulden middenweg in kan vinden: dus pergolide maar niet zo veel dat het leven eruit gaat en je paard wel lol in het leven blijft houden...

Mar70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:56

Ook mijn Paard heeft de diagnose PPID gekregen en haar acth was 1200.( mocht 47 zijn) Dat was wel even schrikken, want de dierenarts kwam gewoon voor een check up vanwege haar leeftijd.( 26) Ik kreeg een prachtig rapport mee waarin staat dat ze er prima uitziet. omdat de test gratis was besloten we hem mee te laten testen. Tja en nu dan. De uitslag is echt heel erg hoog, maar ze vertoont eigenlijk helemaal geen verschijnselen. Het is wel zo dat ik haar altijd bij huis gehad heb en ze vorig jaar naar een kudde is gegaan. Daar zag ik een totaal onzeker paard, wat ik totaal niet herkende. dus een half jaar geleden verplaatst naar haar huidige stal. en daar bloeit ze weer helemaal op. Loopt lekker met een andere pensionaris en van de zomer hebben we nog een aantal rustige ritjes gemaakt. Ik heb een behoorlijk stuk van het forum doorgespit, maar behalve dat ze onzekerder is geworden in bepaalde situaties, herken ik bijna niks. Als ze denkt dat het gras bij de buren groener is springt ze rustig over de sloot en een hek moet wel van formaat zijn. Ze heeft waarschijnlijk haar roeping als springpaard misgelopen.
Als ze mijn auto hoort rent ze naar het hek.
Waarom dan toch mijn inbreken op het forum.
Ik vind het super lastig om wel of niet met medicatie te starten. Juist wel vanwege de bijwerkingen en de verhalen die ik daarover lees. Als ze straks wel verslechterd is het misschien te laat, maar ik kan niet zeggen dat ze er dan hopelijk minder depressief van wordt of fitter of door haar vacht komt, want deze dingen heeft ze allemaal niet. ze liep in de zomer met een prachtig dun vachtje met appeltjes.
Het is makkelijker medicatie te starten als het voor je gevoel echt noodzakelijk is. Volgende week ga ik weer overleggen met de dierenarts, maar ik vind het super moeilijk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:21

Natalie36 schreef:
Maar hoe is de kwaliteit van leven als de stress hormonen door je lijf gieren?

Cortisol is niet alleen stress hoor! Gelukkig maar. Het wordt in van alles en nog wat gebruikt, zoals bij wakker worden, insuline teveel reguleren, etc. Het is dus niet zo, dat je paard constant in de stress ligt. Maar een aantal processen worden wel verstoord. Toch is Prascent niet altijd een wondermiddel. Net als bij elk medicijn, trouwens. Soms is het medicijn erger dan de kwaal. Ik denk dus inderdaad dat je goed naar je paard moet kijken. Maar uiteraard is er maar 1 manier om erachter te komen. Proberen. Meestal zal je paard er (uiteindelijk) van opknappen. Maar soms niet. Dat kan. En dat is dan wel jammer. Maar er zijn meer wegen naar Rome, denk ik altijd. Als Prascent niet hrt middel is, zijn er vast andere dingen die jepaard comfortabel kunnen houden. Voorlopig dan. Genezen doet het toch niet. Ook niet met Prascent.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:51

Prascend geneest idd niet. En mocht je paard er niet goed op reageren is het uiteraard heel verstandig met je da te overleggen om een van de andere medicijnen te proberen.
Maar ik heb hele zieke paarden gekend in de tijd dat er niet of nauwelijks op ppid (toen nog cushing) getest werd. Ik heb mensen en paarden op twee fronten tegelijk zien vechten. En dat redt zo'n paard niet. En dat is hardverscheurend verdrietig voor alle partijen.
Dus nogmaals, wel of geen medicatie blijft ieders eigen keus. Alleen zal ik nooit stoppen met zeuren dat jullie het wel moeten geven 8-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:58

Maartje-M, ivm dat virus kan je zeker eens overwegen je paard een tijdje echinacea of bijvoorbeeld een Phytonics supplement voor de weerstand te geven !

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:38

Maar wat maak jij dan van zo n paard met waarde 1200 en geen enkel symptoom? Ik
Zou even wachten met medicatie en over 2 maanden nog eens testen. Eens kijken of dat dan wel klopt. En eerlijk gezegd zou ik (als het wel klopt) ook twijfelen of ik daar aan zou beginnen. Als er geen symptomen zijn en je paard zit goed in zijn vel, waarom dan medicatie? Voor symptomen die hij misschien nog krijgt? (Of misschien ook niet).

Ik ven ook eenpaarf verloren, uiteindelijk aaneen Tia, maar de vorige eigenaar (verhuisde naar Canada) en ik hebben daar heel wat op afgezien. Oa ook hoefbevangen. We kwamen er pas laat achter dat het ppid was en toen was t (vanwege die Tia) al te laat. Maar dus toen door Laarakker laten checken (die daar dus achter kwam) en behandelen en dat beest ging weer als een tierelier. Zonde dat die Tia erachteraan kwam, want her ging net goed. Dus ook zonder Prascent kan je paard comfortabel zijn.

Die vanmij krijgt nu wel Prascent. Dat belpt inderdad en bij goed opbouwen, vallen de bijwerkingen behoorlijk mee. Maar goed, bet ene paard is het andere paard niet.