[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:41

hier laat ik de deken ook zeker op.
hij staat 2 a 3 uur per dag op de wei, de rest in de padoc die wel redelijk natte grond heeft heerlijk koel aan zijn voeten.
helaas geen echte schuilmogenlijkheden maar tot nu toe nog nooit last gehad van de warmte.
hij staat dit jaar wel stil wegens mijn zwangerschap dus hoef niet aan het werk.
en anders had hij mee dit weer niet mogen werken van mij.
ik heb zelf zo iets van liever mee deken op, dan straks een paard dat zich een slag aderlijke bloeding schuurt.
op stal zetten lijkt me niet de oplossing.
wand dan moet alles pot dicht.
dus blijft de warmte binnen.
en staan ze onder de golfplaaten en daar staat de hele dag de zon op.
dus lijkt me ook erg warm.
en buiten is 99 van de 100 keer redelijk veel wint.
er word wel gezorgd dat er extra water gegeven word aan de paarden.

maralynJarig

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:00

Hier een zwarte dame die droog is onder haar dek.
Meerdere schaduw mogelijkheden.

Duuus prima zo

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:06

Onze paardjes kunnen in en uit lopen, dus die mogen fijn zelf kiezen. Eczeem- en dazendeken blijven wel zeker op. En natuurlijk beschikken ze over water en zout :)

De rest die niet zelf binnen kunnen gaan wellicht 's ochtends en 's avonds buiten, of de nacht.
Stallen zijn hier in een grote loods met redelijk hoog plafond en zelfs met deuren open scheelt het aanzienlijk.

Over afspuiten heb ik wel eens gehoord dat het water een soort laagje zou vormen waardoor ze nog moeilijker afkoelen? Lijkt me raar, maar ik ben dan ook niet zo goed in natuurkunde :P
Maar onder de tuinslang en dan rollen in los zand vinden die van ons fantastisch.

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:49

Voor woensdag voorspellen ze waar ik woon temperaturen van boven de 35 graden! Laten jullie het eczeemdeken op bij zo'n temperaturen of doen jullie het overdag af?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:30

Ook bij 35+ graden: deken op!

Maar ik zet met die temperaturen geen enkel paard buiten zonder dat ze kunnen schuilen. Met of zonder deken maakt niet zo'n verschil vind ik. Schaduw, zo mogelijk een koelere stal, water, zout... redden ze wel :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:17

Yvank_ schreef:
Hoe kom je erbij dat er dan.geen knutten zijn? Die zijn er zeer zeker wel samen met ander vliegend ongespuis. Heb 1 x de fout van afdoen gemaakt daar moest de da met een zware prednison kur bijkomen zo veel jeuk als ze toen had. Nee hoor nooit weer.

Hoe ik daarbij kom? Google maar even, dan zal je lezen dat de cullicoides actief zijn rond zonsopgang en vooral zonsondergang. Advies is ook vaak om voor die momenten je eczemer op te stallen.
Daarbij is het ook wat ik (en de rest van mijn gezin) hier zelf aan den lijve ondervind. Overdag gaat het prima, maar op enig moment gaat bij iedereen de capuchon van de hoody of vest op, omdat we dan zelf ook lekgestoken worden. Ik ben zelf ook allergisch voor die kleredingen, ik weet waar ik het over heb.

Hier gaat al jaren zonder problemen de deken overdag af bij warmte. Vanmorgen waren ze mij al dankbaar, één van de twee was om 8 uur al bezweet onder de deken (ondanks dat hij in de schuilstal in de schaduw stond). Ik moet er niet aan denken hoe hij eraan toe zou zijn als ik hem van de week met temperaturen van 35 graden met deken zou laten staan. Een deken ontneemt paarden de mogelijkheid om zelf hun temperatuur te reguleren. Dus bij extreem natte of hete dagen neem ik voor mijn paarden maatregelen.

Misschien aardig om dit nieuwsbericht te lezen [VN] Paarden hebben sneller last van warm weer Het belang van het verdampen van zweet staat hierin beschreven, iets wat met een deken op moeilijk gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:33

Nou lijkt me logisch dat je met zulk warm weer niet een paard in het zweet werkt.
ik ga ook echt niet rijden met hitte hoor...dan oververhit je je dier toch juist, ze hebben lekker vrij dan

verder ben ik bekend met zonnesteek.
appie heeft hem gehad en ik zelf ook.
drinken is belangrijk desnoods bied jd je paard water aan met opgeloste biks er in of iets wat het water lekker maakt zodat ze meer drinken.
ik heb al bedacht dat ik smiddags naar stal ga en ap in de schaduw op een ander stuk zet.
Maar het is bij ons open,het waait er altijd wel,dus denk eigenlijk dat het wel mee valt.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:39

Jammer maar ik zet mijn paarden niet op stal. En de deken blijft op. Ze schuurt zich helemaal kapot anders.

Bied ze extra water aan in Een bak.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:24

Als nodig smeer ik extra! Straks ga ik ook nog even rijden terwijl ik weet dat dan de muggen actief zijn. Een mug-werend middel biedt daarbij uitkomst! En wij hebben tegenwoordig equine scratchers hangen, daarmee kunnen ze schuren zonder dat de huid kapot gaat, ideaal!

Van mij mag iedereen zijn paard met deken laten staan, maar als iemand een vraag stelt over deken op of af, vertel ik wat ik doe en waarom. En natuurlijk wat mijn ervaringen ermee zijn :D

eaglewood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:08

Ben sinds een week mijn pony met nivea soft (witte pot) aan het insmeren, ze schuurt niet meer !!!!
Nadat ik van alles heb geprobeerd, aanrader !

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:10

Ik ga morgen om een uur of 12 kijken. Als ze dan zweet haal ik de deken eraf, zo niet dan zet ik haar inclusief deken even lekker onder de tuinslang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:17

Sammyoo schreef:
Yvank_ schreef:
Hoe kom je erbij dat er dan.geen knutten zijn? Die zijn er zeer zeker wel samen met ander vliegend ongespuis. Heb 1 x de fout van afdoen gemaakt daar moest de da met een zware prednison kur bijkomen zo veel jeuk als ze toen had. Nee hoor nooit weer.

Hoe ik daarbij kom? Google maar even, dan zal je lezen dat de cullicoides actief zijn rond zonsopgang en vooral zonsondergang. Advies is ook vaak om voor die momenten je eczemer op te stallen.
Daarbij is het ook wat ik (en de rest van mijn gezin) hier zelf aan den lijve ondervind. Overdag gaat het prima, maar op enig moment gaat bij iedereen de capuchon van de hoody of vest op, omdat we dan zelf ook lekgestoken worden. Ik ben zelf ook allergisch voor die kleredingen, ik weet waar ik het over heb.

Hier gaat al jaren zonder problemen de deken overdag af bij warmte. Vanmorgen waren ze mij al dankbaar, één van de twee was om 8 uur al bezweet onder de deken (ondanks dat hij in de schuilstal in de schaduw stond). Ik moet er niet aan denken hoe hij eraan toe zou zijn als ik hem van de week met temperaturen van 35 graden met deken zou laten staan. Een deken ontneemt paarden de mogelijkheid om zelf hun temperatuur te reguleren. Dus bij extreem natte of hete dagen neem ik voor mijn paarden maatregelen.

Misschien aardig om dit nieuwsbericht te lezen [VN] Paarden hebben sneller last van warm weer Het belang van het verdampen van zweet staat hierin beschreven, iets wat met een deken op moeilijk gaat.

Hier zitten de beestjes anders echt de hele dag ;) ik woon in Drenthe in een natuurgebied dus hier is het altijd heel erg.

Deken af gaat gewoon niet DA raadt het ook heel erg af omdat het hier geen doen is zonder. Dan blijft mijn paard ook heen en weer rennen tot hij uiteindelijk dwars door het draad gaat (daar hebben we helaas ervaring mee). Bovendien is hij onder de deken die hij draagt (bucas)koeler dan onze fjord zonder deken.

Veel belangrijker is water en schaduw dan maakt die deken echt niet uit ik heb in al die jaren nog nooit een paard gehad die onder die deken warmer was dan zonder :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:14

voor degene die vroeg wanneer ze derfen moest smeren als het niet in de zon kan? gewoon s'avonds als de zon onder is. :j
vraagje: mijn bilriem is kapot van mijn RSIH,heb hem al 2x gemaakt maar weer los en stuk, wat gebeurt er zonder ? iemand ervaring? ik heb nu de singels maar iets strakker gezet en hopelijk morgen nog een hele deken _/-\o_

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:20

happytime schreef:
voor degene die vroeg wanneer ze derfen moest smeren als het niet in de zon kan? gewoon s'avonds als de zon onder is. :j
vraagje: mijn bilriem is kapot van mijn RSIH,heb hem al 2x gemaakt maar weer los en stuk, wat gebeurt er zonder ? iemand ervaring? ik heb nu de singels maar iets strakker gezet en hopelijk morgen nog een hele deken _/-\o_

Dan kan de deken over rug wapperen. Al eens gehad.
Stro touwtje wil ook soms helpen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:22

Die onder de staart door bedoel je?
volgens mij maakt dat niet zoveel uit

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:53

Dat kan wel wezen Sammyoo maar feit blijft dat hier genoeg rond vliegt om van te jeuken. Ik weet niet of jouw paard enkel allergisch is voor knutten maar mijn paard voor alle muggen en vliegen.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:53

Iemand eens gehoord van een mengsel meet teer en iets van berken erin tegen zomereczeem ?? Het ruikt en ziet eruit als gewone zwarte hoefteer.
Moet volgens desbetreffende persoon tegen alle vliegen knutten etc helpen en niet branden in de zon als je het erop smeert waar ik bang voor ben, en zegt dat ie als je dit smeert zonder deken naar buiten kan , en door de zalf geen vlieg meer op gaan zitten.
Ben erg sceptisch, iemand !!??!! En bang voor verbranding !?!?!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:02

Yvank_ schreef:
Dat kan wel wezen Sammyoo maar feit blijft dat hier genoeg rond vliegt om van te jeuken. Ik weet niet of jouw paard enkel allergisch is voor knutten maar mijn paard voor alle muggen en vliegen.

Yvank, jij vroeg mij hoe ik erbij kwam dat de knut tijdens de schemering actief was, daarom heb ik dit wetenschappelijke artikel opgezocht.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:08

BravoT, ik ben ook erg sceptisch! en bang voor verbranding ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:11

Gewoon de de deken er op doen.
sjee, het valt allemaal wel wat mee hoor, met die hitte.
ik ren ook niet in mijn blootje over straat terwijl dat misschien wel koeler is.

Als dat teer spul had geholpen was diegene miljonair.
er is geen middel tegen zomereczeem, alleen een deken op helpt.
en ook al het 30 plus is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:12

Sammyoo schreef:
Yvank_ schreef:

Yvank, jij vroeg mij hoe ik erbij kwam dat de knut tijdens de schemering actief was, daarom heb ik dit wetenschappelijke artikel opgezocht.

Tijdens de schemering zal ik ook niet ontkennen maar dat die per definitie niet actief is buiten die tijden is wat anders :) hier zitten ze wel. Toen ik op vakantie was naar meer midden van het land zag ik ze overdag inderdaad niet.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:23

ellepel: nee die dikke groene waar ze zo leuk overheen poepen :j sluiting is afgebroken en had hem vast genaaid maar nu weer een loshangende bilriem.....morgen maar weer ergens anders aan vast naaien.....want lusje is nu echt stuk.....
marjo89: hoop dat het dan even windstil blijft, dank je wel voor je reactie

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:28

Hier blijft ook de dekens sowieso op bij Cherise, de hele groep is van slag zodra ik iets verander en gaat dan jagen en rennen.
Dat willen we niet met deze warmte en ook voor Cherises herstel van haar blessures is dat niet wenselijk. Ook wordt ze anders lek geprikt door de dazen met ontstekingen tot gevolg.

Vanmiddag stonden de zwarte ne bruine paarden zonder deken allemaal in de schaduw, Cherise was de enige die met haar rsih de zon trotseerde om lekker te grazen.

Water hebben ze hier altijd, een ligbad met vlotter zodat hij altijd vol is. Na een warme dag scheppen wij hem leeg en laten hem opnieuw met vers water vollopen.

Blacky kijken we aan of hij het warm heeft en zweet of dat hij juist profiteert van zijn rsih en het minder warm heeft dan met zijn git zwarte vel in de zo'n.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 06:56

Happytime, ik heb ook die deken voor aura ( twee jaar) en heb nooit dat koord gebruikt. Wel wat aan die flap zit die is voor de staart bedoelt. Deken blijft gewoon zitten ook als aura rolt. Je mag dat touw wel hebben hoor. Als je de verzendkosten betaald. Of ophalen :)