[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:52

Nivada schreef:
Zucht dat het hier goed ging met de ZE. Paard had beetje jeuk aan haar achterkantje/staart.
Dit met derfen bewerkt en ging weer goed.
Maar nu heeft ze echt met haar billen staan schuren. Nu zitten er echt pijnlijke plekken.

Ik heb de RSIH maar ik denk dat ze toch tussen/onder komen of iets? Meer mensen hier last van?

Zijn er andere dekens die beter aansluiten aan de achterkant? Ik wil de RSIH al aanpassen en tussen stukken bij de staartflap maken zodat de zijkant ook beter beschermt zijn.

*edit* bij mij is de binnenvoering aant peelen (schrijf je dat zo?). Waardoor er een schuurplek ontstaat. Ga daar een nieuw stukbinnenvoering overheen zetten. Zodat het weer beter glijd.

Helpt het niet om de riem aan de achterkant strak te zetten of heb je dat al, ik heb de staart ook door het elastiek.

Net als Peachy zegt, heb je al gecontroleerd op wormen? Zelfs met goede ontworming kan dat nog wel eens voorkomen. Van aarsmaden willen ze dat ook nog wel eens doen namelijk. Dan krijg je op de billen naast de staart en onder de staart kale plekken. Is de staartwortel (de kant die tegen de anus rust) wel heel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:54

Peachy schreef:
Misschien Anti-Bijt erin? Hoewel volgens mij ruikt dat hetzelfde als Derfen :7

Vroeger kocht je spul met hertshoornolie er in, maar dat heeft europa hier sinds kort verboden. Anti bijt, iets anders kan ik ook niet verzinnen, al zou ik dat niet op gehavende ZE plekken willen hebben. Het mag ook niet op de huis geloof ik.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:14

Mindim schreef:
Nivada schreef:
Zucht dat het hier goed ging met de ZE. Paard had beetje jeuk aan haar achterkantje/staart.
Dit met derfen bewerkt en ging weer goed.
Maar nu heeft ze echt met haar billen staan schuren. Nu zitten er echt pijnlijke plekken.

Ik heb de RSIH maar ik denk dat ze toch tussen/onder komen of iets? Meer mensen hier last van?

Zijn er andere dekens die beter aansluiten aan de achterkant? Ik wil de RSIH al aanpassen en tussen stukken bij de staartflap maken zodat de zijkant ook beter beschermt zijn.

*edit* bij mij is de binnenvoering aant peelen (schrijf je dat zo?). Waardoor er een schuurplek ontstaat. Ga daar een nieuw stukbinnenvoering overheen zetten. Zodat het weer beter glijd.

Helpt het niet om de riem aan de achterkant strak te zetten of heb je dat al, ik heb de staart ook door het elastiek.

Net als Peachy zegt, heb je al gecontroleerd op wormen? Zelfs met goede ontworming kan dat nog wel eens voorkomen. Van aarsmaden willen ze dat ook nog wel eens doen namelijk. Dan krijg je op de billen naast de staart en onder de staart kale plekken. Is de staartwortel (de kant die tegen de anus rust) wel heel?

ja riem zit correct en de staart altijd netjes door elastiek maar werkt niet voldoende. Zal er inderdaad een stuk tussen zetten. (heb nog zon borstbeschermer liggen die juist meer schuurplekker veroorzaakte dus die komt nu wel van pas hihi )

nee de staartwortel ja.. heel is hij wel maar wel schilfers. Niet kapot verder.
Ze is vorig jaar ontwormt door dierenarts. Zij wordt altijd in het najaar ontwormt en rest van het jaar mestonderzoek.

Zal dan ook even mestonderzoek laten doen of het aarswormen zijn. Kun je die ook zien?
Ze is erg moeilijk wbt het aan haar kont zitten. Het bekijken en insmeren is al een hele taak op zich.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:16

Heb zelf 2 weken terug PBH antibijtspray bij de Divoza gekocht.
Werkt tot op heden heel netjes en stinkt als een gek.
Is op basis van hertshornolie.
Spuit met name de delen van de deken waar de anderen nog wel is willen knabbelen in en hij is nog steeds heel.
(bruine plekken neem ik wel voor lief..)

Verder hier tot op heden geen jeuk, wel wat kriebels maar valt op dat alle paarden dat wel hebben.
Eventuele bultjes bij de oksels of koker kriebelen wel als je er aan zit (doe ik dus zo min mogelijk, denk dan maar gewoon aan muggenbulten bij mezelf...) maar geeft verder niet al te veel reactie!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:17

ik kreeg net mail van epplejeck dat de rsih een maand vertraging heeft ,dat is nou jammer,maar volgende maand is wel de heftigste jeukmaand voor mijn pony...
voor knabbelende vriendjes: ik spuit altijd hertshoornolie erop

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:48

Ik heb een pony en die wil echt geen kap op -O- de ene gooide hij er zo af, nou heb ik een bijbehorende bij de bruine deken van pagony, en zelfs die kreeg hij af... en nam meteen de helft van z'n hals mee, zodat hij niks meer zag := paniekerende pony in de wei.

Zucht, maar anders heeft hij van die lelijke grijze vlekken, en als die opengeschuurd worden is hij nog verder van huis :=

cursebreaker

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:08

happytime, is het geen optie de deken dan ergens anders vandaan te halen? of je hebt hem al gekocht?
want ik heb een paar maanden terug ook de rsih via ej willen bestellen en toen hadden ze m ook niet meer op voorraad.. als je zeker wilt zijn dat je hem op tijd hebt, zou ik even verder kijken. ik heb hem voor 129 via een andere site kunnen kopen

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:42

Heb net m'n deken binnen gekregen, ga hem zo even passen maar twijfel of ik hem meteen oplaat.. Pony staat 24/7 buiten en hier blijft het nog tot volgende week vrijdag plenzen..
Ze heeft dit jaar verder dekenloos gestaan, dus zal ik hem nu nog even aflaten en veel insmeren met anti jeuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:29

Ik heb geen idee of je aarsmaden in het mestonderzoek ziet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:43

Welke vliegenkappen hebben jullie?
Ik zoek er eentje voor Senna. De stof die bij de oren zit mag geen gaas zijn, want daar komen de vliegjes nog steeds doorheen. Ook ben ik wat beperkt qua modellen, Senna heeft vorig jaar haar neus gebroken en de rand mag niet te hard zijn en precies bij de breuk eindigen. De kap van Boett lijkt me wel wat, alleen daar wordt bijgezegd dat je die alleen op moet doen als je een Boett deken hebt. Die heb ik niet, ik heb een RSIH, eczeemdeken van EJ en een zelfgemaakte eczeemhals. Deze leek me ook wel wat:
http://www.paardendrogist.nl/product/156/157/ultra_shield_fly_mask/115011/?strResource=&iResourceid=0

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:51

Jaan81, heb je dan wel een deken erop? Zo nee, halsdekentje of iets?

En anders.. tja blijven paarden, iets van Anti-bijt zou moeten helpen maar schijnt niet altijd zo te zijn. Sambal schijnt ook te werken op deurenbijters maar dat zal wel prikken als het gevoelig is :P En anders die andere muilkorfen :Y)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:15

Mindim schreef:
Breghje schreef:
Ik heb toen een hele lijst te pakken gekregen via één van de eerdere topics, maar of dat nou hier was of in het IR topic durf ik niet te zeggen. Als je wil kan ik het zo pakken voor je en doormailen? Of hier weer eens neerzetten, is ook een optie.

Misschien in het topic? Misschien dat meerdere mensen wat aan deze informatie hebben!

Albumine
Alk. fosfatase
bilirubina tot
Ck (CFK)
ASAT (GOT)
Gamma GT (of CT, is niet helemaal duidelijk)
Kreatinine
LD (LDH)
Magnesium
Totaal eiwit
Triglyceriden
Urcum.

Eiwit electroforese
Albumine
Alfa 1
Alfa 2
Beta
Gamma

Diffrentiatie
Haemoglobine
Haematocriet
Erythrocyen
Leucocyten

Metamyclocyl
Staaf/segment
Lymfocyten
Monocyten
Easonifiele gr.
Hasofiele gr.
Overige cellen
Erythroblasten

Selenium
Vitamine E

Waarvan ik vermoed dat het bovenste gedeelte algemeen bloedbeeld is, het middelste toen voor haar IR test, en dan uiteraard de Sel-VitE apart erbij laten prikken. :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:30

Mindim schreef:
Peachy schreef:
Misschien Anti-Bijt erin? Hoewel volgens mij ruikt dat hetzelfde als Derfen :7

Vroeger kocht je spul met hertshoornolie er in, maar dat heeft europa hier sinds kort verboden. Anti bijt, iets anders kan ik ook niet verzinnen, al zou ik dat niet op gehavende ZE plekken willen hebben. Het mag ook niet op de huis geloof ik.

volgens mij mag hertshoornolie nog tot 1-7 verkocht worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:51

Dank je wel Breghje!

yvonnedv, het is hier al de winkel uit, ook alle vliegenmiddelen waarin dit verwerkt was zijn al uit de handel. Kijk maar eens bij de paardendrogist, amper nog een vliegenmiddel te verkrijgen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:59

0omelis0ö: ik heb nog 2 eczeemdekens in gebruik,maar wilde deze gaan proberen,heb hem helaas al betaald,andere helft van de bestelling was al geleverd. :(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:12

Iemand belangstelling voor een wat oudere, maar nog in goede staat, Boett deken voor een pony van ca. 1.30. Kleur donkerbruin, maar wel wat uitgebleekt door de zon.
Voor onze Blacky 1.35 net te krap op de schouders en hals.

Hij is van een vriendin maar ligt bij mij omdat hij op Blacky gepast is.
Bij belangstelling maak ik foto's.

Met Famke gaat het nog steeds super goed, opstallen in een schuur werkt prima in combi met Derfen en TWM Horse mix. Ben wel iets meer Derfen gaan smeren omdat ze iets aan haar staart schuurde.

Blacky gaat onder de deken prima, heeft wel wat kale plekjes op zijn hoofd maar niet kapot of ontstoken. Helaas is het elastiek van zijn staartflap geknapt en heb ik dat pas de volgende dag gezien, gevolg, een kale plek op zijn staart. Hij heeft meteen zijn andere deken op en om de dag Derfen zodat de jeuk weer onder controle komt. Gelukkig zie ik al weer wat nieuwe haartjes.

Ik kan echt niet met één deken toe, als er één in de was zit of in reparatie heb ik toch een reserve nodig.
Hoe doen anderen dat?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:58

Helaas, deken past niet..
Nu maar een ander model proberen..

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:59

Nivada schreef:
Ze is vorig jaar ontwormt door dierenarts. Zij wordt altijd in het najaar ontwormt en rest van het jaar mestonderzoek.

Zal dan ook even mestonderzoek laten doen of het aarswormen zijn. Kun je die ook zien?
Ze is erg moeilijk wbt het aan haar kont zitten. Het bekijken en insmeren is al een hele taak op zich.

je kan die meestal niet in de mest vinden meestal (heel soms wel) de aarswormpjes vrouwtjes kruipt uit de aars naar buiten om de eierenpaketten te leggen aan de anus, de eitjes plakken dus aan de anus te zien als witte eipaketten, als je niet ziet kan het zijn dat het wel is, de dierenarts kan het diagnosticeren door een tapestrip te nemen (eigenlijk gewoon stukje plakband tegen anus en weer los en dat oner microscoop bekijken ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:04

_CS_ schreef:
Ben die discussies over wel of geen ZE hier nu ondertussen een beetje zat.
Kunnen we het nu gewoon weer over tips en advies hebben, goede en slechte momenten delen.

mee eens :+

mijn rsi deken vandaag afgedaan, zitten wat gaatjes in die gemaakt moeten worden dus boett weer op.

gelukkig geen last van trillende pony, staat met regen wel graag in haar uitloopstal dus wellicht ligt het daar aan.

vond haar vandaag wel erg schilferig, eigenlijk over haar hele lichaam wel wat.
opeens ook in haar flank wat kale plekjes en meer plekjes onder haar manen.
toch in dubio die er af te gaan halen want denk toch dat het daardoor erg broeit (shet met flink pak manen).
hoe zien jullie dat?

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:35

Ik heb er dus ook eentje staan met exceem. Helft van de manen is eraf en staartwortel is kaal.. Helaas hebben de mensen waar ze 2 maanden gestaan heeft er niks aan gedaan. Toen straks toen ik ze sokken eraf aan het halen was zag ik kale plekken onder de buik ongeveer vanaf de uier tot aan ongeveer het midden van haar buik. Had het nog nooit eerder gezien en vroeg me af wat dit is.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:09

Mindim schreef:
Ik heb geen idee of je aarsmaden in het mestonderzoek ziet.

nee die zie je niet, maar je kunt heel makkelijk een test doen: neem een stukje plakband, plak dat over de anus, haal t er voorzichtig af en ga met dit stukje plakband naar de da. die kan onder de microscoop kijken of er wormeieren inzitten!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:51

@Daannn: die kale plekken onder de buik kunnen ook heel goed met ZE te maken hebben, mijn paard heeft ook jeuk onder de buik, en het komt wel meer voor. Bij die van mij helpt eczeemdeken met buikflap goed, en ik smeer derfen onder de buik.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:47

Ik heb met koninginnedag nog Atex Daas uit de Divoza weggeplukt. Dat is ook met hertshoorn olie toch?
Bremse Bremsen heb ik al nergens meer kunnen vinden...

Hier gaat het nog steeds goed. IJslandse import is nu een half jaar in Nederland, staat preventief onder de RSIH. Voorpluk blijft onbeschermd en mooi, manen merk ik dat ze wel wat afbreken onder de deken. Maar dat nemen we dan maar voor lief. Wel wat schilferig bij de uier, dat smeer ik af en toe in met bio huidolie van leovet.
En soms spuit ik wat vliegenspray, op de dagen dat het heel erg knuttenweer is of als we gaan rijden.
Ben erg tevreden met de RSIH, zeker ook met de regenliner. Echt een uitvinding!

Hoe vaak wassen jullie je eczeemdeken?
Ik ben van plan hem ergens eind juli een keertje tussendoor te wassen. Ze heeft hem op sinds maart.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 06:17

ik spoel hem af als het vies is en wassen doe ik maar 1x per jaar en dat is als die er af gaat en de kast in.

foto's van gister:
Afbeelding
Afbeelding

roane,je bedoeld dit soort plekken:

Afbeelding
Afbeelding

geen kap op doen,gewoon goed insmeren, met uiercreme of wat anders.
die plekken trekken vanzelf weg als je het goed insmeert

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:17

cyclo86 schreef:
Nivada schreef:

je kan die meestal niet in de mest vinden meestal (heel soms wel) de aarswormpjes vrouwtjes kruipt uit de aars naar buiten om de eierenpaketten te leggen aan de anus, de eitjes plakken dus aan de anus te zien als witte eipaketten, als je niet ziet kan het zijn dat het wel is, de dierenarts kan het diagnosticeren door een tapestrip te nemen (eigenlijk gewoon stukje plakband tegen anus en weer los en dat oner microscoop bekijken ;)

Ben met veel geduld een eind gekomen. Ze had ook wat dunne mest. Alles afgespoten en daarna in weten te smeren met derfen.
Liet ze aardig toe.
Op het eerste gezicht geen wormen gezien. Of iets wits. Denk niet zozeer dat het wormen zijn maar zal de dieren arts eens een belletje doen. En dan plakband meenemen haha
Heb bij de rsih nu aan de zijkant ook.stof gemaakt.