Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:38

Zwerte, inmiddels wel gevonden maar alsnog via een directe link via bokt toen ik me aan het inlezen was over het voer het levende gist wat erin zit ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:23

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:20

Hier gaat het nog steeds de goed kant op! Nog steeds droog!
Vind haar ook iedere dag blijer en ze heeft zeker een hele gezonde trek!

Nu ga ik mijn paarden weer een ontworming geven. Ik ga er vanuit dat dit gewoon kan naast de abler omeprazol?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:47

Mooi Caballos!! Wel een goeie vraag. Want ik wil binnenkort ook weer ontwormen..

Interessant stukje Maris!

De ruin gaat goed tot nu toe met 1 zakje minder in het afbouwen, van 4 naar 3.

De merrie is weer thuis.. Zit duidelijk nog niet lekker in haar vel. Ik wil een supplement voor haar hengstigheid en haar darmen geven (Yea sacc)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:41

Ja, zeker mooi. Ik wist dus niet dat de zweetplekken in haar oksels en borst te maken hadden met "last van je buik". Zo hebben ze blijkbaar ieder hun eigen "klachten" naast het gapen e.d.

Fijn dat het goed gaat met de ruin.

Lastig verhaal met je merrie, hoe oud is ze?

Ja, ik weet dat de omeprazol prima met pijnstillers gebruikt kan worden. Neem aan dat ontworming geen probleem is, maar dacht wellicht dat hier iemand een ervaring daarmee heeft?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:51

Ontworming gaat hier in ieder geval gewoon goed. Hoewel ik dat de eerste keer wel nagevraagd heb bij een veearts. En ik geef de ontworming niet als hij weer wat heftigere klachten heeft, ik wacht op een paar goede dagen.

Er zijn veel mensen positief over Yea-sacc. Ik wat minder. Tweet vindt het gruwelijk smerig (weken en ingeven met ingeefspuit rechtstreeks achter in zijn mond was enige optie)
En het leek weini/geen positieve verandering te geven. En juist omdat het gist is, vind ik het griezelig in combi met gaskolieken.

Ik heb het tweet een week of 3 gegeven, in overleg met/ op advies van veearts, toen hij heel slecht was. Maar na die tijd -ook weer in overleg met veearts- gestopt. (toen van stal gewisseld en totale houdbeleid omgegooid, wederom in overleg met veearts. We hebben heel wat overlegd en gepuzzeld zeg maar....)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:39

Balen van je merrie Peet_paneel, zo lastig als je niet precies weet wat ze mankeert

Hoe is het nu met Tweety Femke?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:08

Hallo, ik kom even jullie topic binnenvallen. Ik heb ook een paard met veel last van maagzweren. In de winter kan hij eigenlijk niet zonder medicijnen (als ik hem wil blijven rijden)

Gelukkig heb ik Abler ontdekt... Anders was ik NOG armer dan ik al ben! haha.

Nu vind ik het sowieso interessant om jullie te blijven volgen.. Maar ik zou ook willen weten of er hier iemand is die nog korrels of spuiten van Abler heeft die ik over zou kunnen nemen. Hoor het heel graag!

Groet van Louise en Casanova

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:38

Femke, bedankt voor je reactie, logisch dat je wacht op een paar goede dagen voordat je een ontworming geeft.

Zelf geen ervaring met yea-sacc wel met probiotica en groene leem.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:47

Ik heb ook Yea Sac van Audevard gevoerd, mijn paard at het wel gewoon.. Maar er was geen effect. Heb het ook wel eens uit laten meten bij laarakkers.. hier kwam uit dat het niks voor mijn paard zou doen. Nu hebben ze daar niet altijd gelijk :) Maar vermoed in dit geval wel..

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:21

Wie zakjes of spuiten kwijt wil kan mij ook pb sturen.
Hier ook paard met maagzweer.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:06

Ik vind het prima dat iedereen zijn oproepjes hier plaatst wie abler kan missen, maar ik vind het jammer dat dit topic nu een soort oproepjes topic word.

Ik bedoel als mensen vast meepraten vind ik geen probleem, maar zoals bijvoorbeeld de post hierboven(wiske) vind ik niet gepast.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:13

Over het algemeen vind ik dit een van de meest inhoudelijke topics van bokt.
En elkaar helpen met Abler of iets dergelijks indien nodig vind ik zeker een toevoeging.
Zeker gezien het bericht 4 posts daarvoor een redelijk logische reactie.

Het moet inderdaad niet puur een oproep verhaal worden, maar de meeste posts, ook op deze pagina, zijn mijns inziens echt behoorlijk Inhoudelijk?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:21

Ik zag inderdaad meer oproepjes en ik las dit topic voor het eerst.
Mijn paard heeft ook last van maagzweer en eet al weken niet goed. Ik had ook nog nooit van Abler gehoord en ik heb geprobeerd de site te bekijken maar die was tijdelijk niet aktief, vandaar mijn vraag.
Als ik het bestel en het duurt lang dan hoeft het misschien niet meer. Het zou dus mooi zijn als iemand er niets meer mee doet.

Maar sorry hoor SteffiiY voor mijn ongepaste vraag.
Het hele topic doorlezen lukte niet zo snel.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:26

Mag ik vragen wat jullie geven aan een paard met maagzweer?

Liever hooi of kuil en waarom?
muesli ja of nee?
(mijn paard krijgt van bix slokdarmkoliek dus word lastig)

De een zegt maakt niet uit , de ander zegt kuil is zachter, en ook sommige dat kuil meer gist en dus slechter is. Hooi prikt meer heb ik ook al gehoord en mijn dierenarts weet het niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:32

Kuil is meestal drama voor maagzweerpaarden. Het schijnt de maag nog wat zuurder te maken, terwijl hooi dat niet doet.

Tweet reageert ook echt slecht op kuil inderdaad, veearts geeft ook aan dat ik echt alleen goed gedroogd grof hooi moet voeren.
(Korte uitleg: hoe meer kauwen, hoe beter. Kauwen zorgt voor speeksel, speeksel zorgt voor vermindering zuur)

Overigens valt het in dit topic op dat bepaalde basisdingen bij vrijwel iedereen hetzelfde zijn, maar dat er ook altijd wel weer ergens een uitzondering is.

Dat maakt het lastig, erg goed naar je paard kijken blijft echt belangrijk!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:08

Ik zeg ook hooi! Ik voerde altijd mooi voordroog vond ik zelf. Maar hier doet hij het veel beter op!
Ik geef een vitaminekorrel. Mijne heeft ook een kleine slokdarm verstopping gehad maar vermoed dat dat al door maagzweertjes kwam achteraf. Dus misschien gaat dat na het behandelen wel goed? Verder geef ik kwikbeet van d&h en coolstance van Copra. Mix er altijd luzerne door voor het kauwen!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:12

Die van mij moet inderdaad ook echt droog hooi hebben. Kuil is een drama.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:48

Ik vind dit ook een leuk inhoudelijk topic :)

Moet eerlijk bekennen dat ik het toch niet helemaal mee eens ben dat droog hooi persen beter is. Stengelig kan zelfs problematisch zijn.
Mijn ervaring is dat sommige paarden droog stengelig hooi soms niet graag eten. Ze eten het dan met lange tanden, slepen het vooral door de box, hebben moeite om het te kauwen. Ze krijgen dan te weinig ruwvoer binnen en het stengelige kan behoorlijk prikken in de maag, zeker als het ook nog moeilijker gekauwd wordt. Dat ruwvoer heeft voor die paarden dan te veel prik. Op een goede kwaliteit voordroogkuil doen ze het dan beter.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:14

Ik denk dat wij voornamelijk vanuit onze eigen ervaring spreken, Aimee.
Althans, ik wel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:23

Klopt, ik ook.

En ik gaf ook al aan dat er haast overal, bij alles, weer paarden zijn die net anders reageren dan het gros.
Altijd uitzonderingen, heel goed naar je eigen paard blijven kijken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:40

Ja, dat snap ik. Ik reageer ook uit eigen ervaring.
Ik bedoelde er dus ook mee dat je inderdaad vooral naar je eigen paard moet kijken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:02

Ook mijn grote vosruin eet geen hooi. Helaas weer een dip hier. Voor het eerst een probleem gehad met een levering van Abler. Hij staat voor onderhoud op 3 zakjes. Even een paar dagen op 2 zakjes gezet omdat ik bang was dat ik het anders niet zou gaan redden. En na 3 dagen begon hij minder te eten en narrig te worden. Gelukkig is de spoedlevering van Abler (het is voor de 2de x opgestuurd) inmiddels binnen en staat hij nu even op 4 zakjes tot hij weer oké is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:40

Hij staat voor onderhoud op drie zakjes? :wow:
Hoe lang geef je die dosering al dan?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:26

Aimee schreef:
Hij staat voor onderhoud op drie zakjes? :wow:
Hoe lang geef je die dosering al dan?

Ja helaas wel. Zodra ik afbouw naar 2 komen de klachten in volle omvang terug. Dus weinig keus. Heb hem nu anderhalf jaar op de korrels staan en een aantal keer geprobeerd af te bouwen (heel geleidelijk) maar het gaat steeds fout.