[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 03:01

Minifries dankje voor het delen vanjouw verhaal, super dat jouw paard er helemaal van genezen is. Nog even een vraagje jij ent nu jaarlijks tegen rhino dit is maar 1x per jaar?
Mag ik vragen in welke regio jij woont en welke veearts of kliniek, mag ook per pb als je dat liever doet.
Hmm er zijn zeker overeenkomsten, je wordt er moedeloos van nu al een half jaar een haygain hooistomer wat zeker een fijn iets is merk bij de andere zeker dat het de enkele kuch bij rollen weghaald. Maar niet bij deze had die van jouw ook redelik wat last van briesen? Alvast bedankt,

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:47

Goh deze komen bij die van mij ook overeen..Ik heb nooit aan rhino gedacht.Woensdag komt Jeannette Kompier kijken, hoop dat zij de oorzaak kan vinden..Maar ga zeker ook rhino meenemen.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:38

De mijne was ook veel aan het briesen, maar vaak schommeling van temp. veel, echt heeeeel veel hoesten, sprintje trekken was er niet meer bij, want dan stikte ze zowat. Ik had er ook niet aan gedacht hoor, maar ben o zo blij dat het nu achter de rug is. Ze is nu kerngezond en heeft er niets aan overgehouden gelukkig. Het is nu weer een gezond glimmend blij paardje. Dit is mijn eerste paard en ben direct van heel veel medicijnen en aandoeningen op de hoogte. Geen leuke start maar wel een erg leerzame. Een maand na de entingboost hoeste ze nog wat, omdat alles natuurlijk enorm geirriteerd is geweest door al dat gehoest, dus daarvoor de poedertjes en pilletjes nog, maar dat duurde ook maar een maand. Ze heeft tot nu toe geen hoest meer laten horen gelukkig

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:49

Hallo! Ik wil graag een vraag stellen: mijn paard staat nu 27/4 op de wei. Ze krijgen verder niks gevoerd dan alleen gras. Maar die van mij hoest weer. Hij heeft een stofallergie, wat kan ik het beste doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:57

De mijne is weer terig op voordroog.
Hooi ging helaas idd niet, nu dus echt helemaal zeker dat ie stofallergie heeft.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:03

Hallo allemaal..., ik meld me even (en natuurlijk heb ik niet het hele topic doorgelezen...)

Mijn paard hoest.., half februari begon ze.., dierenarts erbij en na onderzoek 10 dagen medicatie (tot 25-2)

Afgelopen dinsdag begon ze weer... en hoe.... dierenarts geweest en afgelopen donderdag weer.
Nu heeft ze weer medicatie, 1 voor 5 dagen en 1 voor 10 dagen (respulmin)

Ook is ze van het stro af..., ze heeft toen ik haar net had (nu 5 jaar) op stro gestaan, later op vlas en nu stond ze vanaf 1 december weer op stro tot aan gister.

Toch maak ik me echt wel zorgen, ze heeft hoestbuien, en dan gaat ze echt te keer..., alsof je een oude doorgerookte man hoort.... daarnaast komt er af en toe behoorlijk wat (taai) slijm uit....

Iemand ervaring?

Ik weet dat ik de medicatie de tijd moet geven maar het is erger als in februari...

ze eet goed en lijkt verder in goede doen, geen koorts
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 28-03-15 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:39

Wij hebben gekozen voor een langere periode prednisolon; incl opbouwen en afbouwen. Geloof zo'n 22 dagen en dat was net wat het lijf nodig had.
(Naast natuurlijk hooi nat maken en stro uit de stal halen; alleen een kale vloer hebben wij nu)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:26

Hier ook eentje met chronische bronchitis. Na ruim een jaar tegen ademhalingsproblemen aan hikken want 't was conditie. Leek ook zo te zijn ben ik na een jaar op mijn strepen gaan staan en wilde ik zo niet verder rijden. Toen is er chritisch gekeken door een veearts en bleek ze chronische bronchitis te hebben. Man wat voelde ik mij rot. Beestje een jaar lang flink aan moeten pakken met sporen en zweep maar mevrouw kon gewoon niet :'( Zo veel moeite mee gehad..

Hier toen ook een prednisolon kuur gehad en stal word nat gesproeid. Dit was is in juli ontdekt. Veulen afgespeend. Ze stond ook op de wei te pompen en zwaar te ademen.
na deze kuur en natte stal is het vele malen beter gegaan. ze was zelfs niet te houden. Ze had ineens energie en kón reageren op dingen waar een normaal paard ook op reageerde.
Nu is na ruim een half jaar ook dat extreem frisse eraf maar is ze wel alert.

Ik merk zeker verschil met rijden in de binnenbak en buitenbak. En als het mistig is ademt ze ook zwaarder. Nu ben ik zelf ook maar eens gaan testen en ik blijk ook een vorm van astma te hebben. Samen zaten we te hijgen na 10 minuten..

Echter wat ik vreemd vind is dat sinds ze die kuur gehad heeft ze op haar buik bultjes/korstjes heeft zitten. Is dit overeenkomend of komt het ergens anders van?
Ik ga hier eens bij lezen wat mensen voeren aan supplementen.

Hier krijgt ze 1kg brok per dag, en veel kuil. Ze is nu perfect op gewicht. Het betreft een tinker merrie van 7 jaar.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:58

Bij mij komt vanmiddag de dierenarts weer, ze heeft verhoging en ze gaan haar nu scopen. Medicijnen die ze heeft gekregen donderdag slaan nauwelijks tot niet aan....

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:05

Hoe is het afgelopen Lotus83??

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:10

Ik heb ook een vraagje.

Ik heb door vervelende omstandigheden twee ponys mogen erven. Een pony, zelfgefokt, hoestte veel. Zijn moeder en oom zijn overleden aan het hoesten/problemen met de luchtwegen.

Hij hoest dus ook veel, er is/was geen concrete oorzaak. Ik zet hem smorgens op het land en snachts krijgt hij nu kuil. Geen hooi meer, ik hoor hem amper nog hoesten. Zou fantastisch zijn als dit bij hem de oorzaak zou zijn natuurlijk. Maar ik heb het idee dat hij zodra hij in de bak komt, hij wel weer gaat kuchen. Kan hij hoesten van zand?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:14

Nee van zand niet, wel van stof. Wat voor bodem ligt er in de stal? Deze nat sproeien. Dit helpt bij ons.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:01

Geen. Beton en matten. Soms een klein beetje vlas. Op stal hoest hij niet, enkel als hij toch even in de paddock/bak staat..

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:26

Ik wil graag even mijn verhaal kwijt en sta altijd nog open voor tips e.d. :)

Ik heb een tinker en deze is nu een jaar aan het sukkelen met hoesten en snot.
Achteraf is het al langer daarvoor aan de gang;
bij het aandraven eens 1 kuchje.. later eens 2 kuchjes.. maar goed hij had geen koorts en blaakte van gezondheid.
In het najaar eens wat meer kuchen en toen eens een Ventipulmin kuurtje en wat sputolisyn was daarna weer wel een stuk beter.

Zo bleven we eigenlijk aan de gang, na een paar maanden weer Ventipulmin en Sputolisyn en weer een paar maanden daarna weer...
Vorig jaar had hij echt hoestbuien en weer de d.a. erbij nou weer Venti en nu had hij ook een ontsteking erbij dus ook aan de antibiotica.
Het hielp wel wat maar het was eigenlijk weer binnen no-time terug.

Rijden deed ik niet meer (ik was in de tussentijd zwanger dus was op zich wel goede timing, kon hij goed beter worden)

Weer later op het jaar -2014- weer de d.a. erbij en toen weer Venti en aan de Prednisolon.
Hier leek het toch wel iets beter mee te gaan. Ondertussen stond hij op vlas en deden we zijn hooi weken.

Pas vertelde mijn d.a. dat er niet meer echt iets aan te doen is het was C.o.p.d ofwel dampig.

In de tussentijd was hij afgevallen en stond in de wei te pompen als een gek.
Ik ben vorige week zelf naar een kliniek met hem gegaan en daar hebben ze een bronchoscopie gedaan.
Het bleek dat zijn hele luchtwegen VOL zat met slijm.
Hij krijgt momenteel weer Venti en prednison maar nu een veel hogere dosering voor 4 weken en daarna moet ik weer even contact opnemen met de kliniek.
We hebben nu stalmatten in zijn stal en staat uiteraard zoveel mogelijk buiten.

Ik was gisteren bij hem en zijn nu 4 dagen bezig en ik vond dat er al wat verbetering in zat dus ik heb weer een beetje hoop!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:38

Goed dat je je verhaal doet hoor, het is zo'n rot iets dat hoesten en zo lastig ook ik blijf na jaren nog steeds zoeken naar de beste oplossingen, hebben paar mannden geleden een hooistomer gekocht stond allang op mijn verlanglijstje en dit doet hem goed helemaal over is het niet natuurlijk.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:42

Ja dat raadde de dierenarts ook aan een stomer, maar dat is nogal een prijzig verhaal!
Dus we mochten ook hooi weken en kijken of het beter ging.
Hij staat er gelukkig na een weekje nu al een stuk beter bij, maar goed we zijn er nog niet natuurlijk

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 02:36

Hier is een aantaljaar geleden een luchtwegallergie voor mijten vastgesteld dmv bloedonderzoek.
Het weken hielp hier niet voldoende. Ben heel lang ah zoeken geweest en heb het geluk gehad 2e hands een Haygain te kunnen kopen. Had zelfal een keer geknutseld met een grote ton en een behangstomer.
Ook dat werkt wel alleen ging deze vrij snel stuk. Maarer zijn er hier die dat wel echt zelf maken. Zeker in de winter wel een fijne optie hoor.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:53

Nou in de hoop dat jullie nog wat tips hebben gooi ik mijn pony's verhaal ook maar hier neer.
Mijn pony heeft al een aantal jaren last van wat meer ademhalingsproblemen. Nu is dit de laatste 2 jaar sterk verergert. Vorige zomer heeft ze op prednison gestaan en dat hield haar zeker. Nou is prednison grote rommel voor een dier/mens lijf en hoop ik het dus op andere manieren op te lossen, want de laatste tijd met de warmere dagen staat ze weer te pompen als een gek.

Ff wat gegevens.
Merrie
25 jaar
PPID en IR patient nooit hoefbevangen geweest
Longproblemen echt de laatste 2 jaar zwaar eerder alleen met zeer benauwd weer. Hoest hierbij nog wel regelmatig.
Op het moment spierloos gewoon, zijn aan het kijken hoe we haar met al haar problemen toch wat dikker krijgen en dat is een aardige klus.
Compleet geschoren, want haar vacht hielp niet mee bij haar ademhaling moeilijkheden.

Voer: Metazoa en heeft de laatste periode maisresten zonder kolf gekregen om wat bij te komen, maar dit slaat gewoon niet genoeg aan.
Hooi bijna onbeperkt van eigen land.
Momenteel op paddock met mini beetjes gras dat ze kunnen vinden. Weide word eerst gehooid voor 1 snede en dan als het gras lang genoeg is gaan ze er met strookbegrazing op.
Brood voor de ventipulmin en haar PPID middeltje

Huisvesting:
Zoveel mogelijk buiten als het weer het toelaat, zonder schuilplek helaas. Heel hard aan het klagen dat er hopelijk een krijg.
S'nacht op stal op het moment op vlas. Wel helaas dicht bij de hooiopslag.
Blijft het weer mooier dan gaan ze 24/7 naar buiten.

Dierenarts zegt niet meer opties te hebben als dadelijk prednison nog, maar het liefst wil ik hier mijn pony toch echt niet op laten leven.

Hebben jullie nog opties? Ben ook bereid om naar alternatieve medicijnen te kijken, aangezien ze voor de PPID ook op homopatie staat.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:38

Kun je de prednison niet via een puffer geven, dit moet mijn paard nu ook, heb je wel de medicatie dat helpt maar niet alle bijwerkingen van de prednison. Ik ben er tevreden over.

Qua voer: krijgt ze genoeg eiwit binnen? Omdat je over spierafbraak spreekt. En waarschijnlijk niet te rijk voert. Is luzerne een optie? Daar zitten veel goed opneembare eiwitten is. Ik voer zelf vam pavo de topsport bij omdat er veel vet en eiwit in zit en naar verhouding weinig koolhydraten maar of dit voor jouw paard geschikt is durf ik niet te zeggen. Bietenpulp zet ook aan als ze het eteb ten minste ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:17

Toch alleen geweekt hooi aanbieden en weg bij die hooiopslag. Dat is de enige manier aangezien daar 'm de oorzaak in zit.

Wanneer je de oorzaak weghaalt, zijn medicijnen niet meer nodig.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:27

maikeltje schreef:
Toch alleen geweekt hooi aanbieden en weg bij die hooiopslag. Dat is de enige manier aangezien daar 'm de oorzaak in zit.

Dat kunnen dan niet alleen de oorzaken zijn, want dan zou ze er buiten in de wei geen last van mogen hebben of in ieder geval moeten minderen. Daar is geen hooiopslag. De wind zou dan altijd het stof uit het hooi buiten uit de bakken richting de stal blazen. Staat aan de rand van de wei/paddock/bak dicht bij de stallen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:09

Moonlight17 schreef:
maikeltje schreef:

Dat kunnen dan niet alleen de oorzaken zijn, want dan zou ze er buiten in de wei geen last van mogen hebben of in ieder geval moeten minderen. Daar is geen hooiopslag. De wind zou dan altijd het stof uit het hooi buiten uit de bakken richting de stal blazen. Staat aan de rand van de wei/paddock/bak dicht bij de stallen.

Maar ze wordt er wel iedere keer aan blootgesteld want ze krijgt ook onbeperkt hooi begreep ik uit je post. Of dat nou buiten gevoerd wordt of binnen, de schimmelsporen prikkelen hoe dan ook de longen.
Je kunt een paard met stofallergie ook niet af en toe blootstellen hieraan want het irriteert de luchtwegen, slijm hoopt op, weer hoesten, weer meer longblaasjes beschadigd. Tot er te weinig goede longblaasjes over zijn en je paard chronisch dampig is.

Er wordt echt te licht over gedacht, ook door sommige da's.

Wanneer ik mijn pony 1 dag in de maand droog hooi geef, heb ik 3 maanden ellende.
Dus ik heb alles op haar aangepast en ze heeft nergens meer last van en loopt heel goed mee in de sport.

Een keer blootstellen aan de schimmelsporen die in zelfs het mooiste minst stoffige hooi nog voorkomen, geeft een kettingreactie in de longen van je paard.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:11

Mijn vriend is zwaar allergisch voor paarden. Als hij mee naar stal is dan heeft ie daar 3 dagen last van. Ook buiten de stal. Dus voor hem helaas niet bij paarden in de buurt komen.

Als Jouw paard naast een hooiberg staat en daarvan hoest is dat niet weg op de wei..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:58

Mijn ervaring met droog hooi is ook negatief, vorig jaar heeft paardje het hele jaar last van de luchtwegen gehad, hooi werd altijd goed geweekt, maar pas in december toen we voordroog gingen voeren is ze beter geworden en nu nog steeds geen last terwijl er aan allergie van pollen werd gedacht.

Dus ik ga geen gewoon hooi meer voeren, ook niet geweekt.
Heb nu kleine pakjes voordroog voor haar besteld, ze staat overdag op de wei, hele vorig jaar ook.
Dus voor de nacht enkel nog voordroog, kan zeker de trigger zijn voor luchtwegproblemen hoor, dus het proberen waard!!!

Al die medicatie helpt soms echt niks!!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:42

Ja voordroog kan ik helaas niet naar overstappen. Gaat met de PPID weer niet goed samen, suiker gehalte is hoger in voordroog. Hooi weken zou wel een optie zijn. De enige stal die ik daarnaast mee zou kunnen wisselen is die waar mijn rijpaard in staat. Maarja dat is ook maar 2 meter van de hooi stapel verder. Ons hooi moet toch ook echt ergens kwijt helaas, alle andere schuren staan al vol met hooipakken of andere dingen.