[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:01

Boomerang schreef:
Mandyke schreef:
Bij de jaarlijkse check-up is de IR in het bloed gemeten en dit kwam eruit

Glucosemetabolisme
Glucose nuchter 74 ----- 62 - 134 mg/dl

Hormonologie - bloed
Insuline 35,7 ----- 10,0 - 30,0 mU/l

Volgens de DA is dit eigenlijk zeer goed voor een IR paard *\o/*
Even bovenstaande gequote, mijn fjord had een insuline van 20.4 en dat was een dood vogeltje aan een touwtje waar ik geen meter mee rijden kon laat staan dat hij zelf ergens zin in had. Gek dat ieder paard op een ander insuline/glucosepeil iets laat zien.

Maar welke referentiewaarde stond er achter die 20.4 bij het bloedonderzoek van jouw fjord? Labo's gebruiken niet allemaal dezelfde referentiewaarden. Als daar eveneens 10,0 - 30,0 mU/l staat dan zou hij netjes tussen de normaalwaarden vallen.

Verder wel heel goed nieuws met je fjord. Ik wou dat mijn paard eens terug wat fitter werd. Ze blijft maar flauwtjes.

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:19

.. en dat niet alleen: je moet ook kijken naar de glucose-uitslag: die twee samen bepalen in verhouding de mate van IR

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:08

Ik heb hier de uitslagen voor me. Het is inderdaad 20,4 maar dan met als normaal meter kleiner dan 10 ugl. Glucosegehalte van mijn fjord is wel goed binnen de norm.

Mijn voornemen is om in sept opnieuw te testen. Verder heb ik ook dankzij de zorgboerderij op onze stal de mogelijkheid om de weide uren te verkorten en halve dagen weide/ halve dagen paddock te doen. Ik ben dan alleen wel bang dat hij dan zijn stro gaat snaaien.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:12

Zojuist de dierenarts gebeld. Ze testen op IR en dat word dan naar Deventer gestuurd. Dit kosten rond de 30 euro, de algemene check up kost 70 euro en dan komt er nog kosten bij van de DA voorrijkosten, consult enzo.

Ga thuis even overleggen en dan ga ik een afspraak maken. moet ik trouwens zelf die pakketjes aanvragen of doet de DA dat? Ben ik vergeten te vragen.

Kwam trouwens in het topic voor symtomen tegen zoals niet actief zijn, lusteloos. Daar heeft die van mij echt geen last van. Hij bruist altijd van de energie. Kan het dat hij het toch heeft zonder deze symtomen?

Verder heeft hij jaaaren last gehad van "zomereczeem" wat nu eigelijk helemaal weg is nadat ik s&s ben gaan geven en puur druppels. Kan dit liggen aan de voerverandering?
Ook is hij na een tijd stil te hebben gestaan en daarna weer de training oppakken toch best afgevallen.

Dit is die van mij trouwens
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BHKXJT7P.jpg

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:55

De dierenarts heeft voor mij het GD pakket aangevraagd, de DA kwam ook voor mijn verzoek om deze test af te nemen. Dat was duidelijk vooraf besproken.

Symptomen zijn bij een ieder wisselend denk ik, mijn fjord had echt alleen de hals die hard was en het lusteloze maar hij is nog nooit bevangen geweest bvb en heeft geen bulten of verhardingen op de buik en billen.

Scheelt misschien ook dat ik de fjord bijna 10 jaar heb, dan weet en ken je alles wel onder diverse omstandigheden van je dier.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:57

Ik heb die van mij nu 8 jaar in mijn bezit en hij word 13.

Die van mij is wel bevangen geweest helaas.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:16

Ah, dat is ook al een lange tijd :j. Bedoelde niet dat jij je paard niet kent, meer een beetje het 'onbekende' van IR en symptomen.

Toen ik het besluit nam om IR te testen werd ik door veel mensen een beetje voor gek versleten. Ja, de hals was wat hard maar verder vond mijn staleigenaar waar ik sinds 1,5 jaar sta het overdreven en op de rijvereniging zei iedereen maar; goh wat is hij dik.

Rijden deed ik nog steeds maar ik merkte dat hij weinig plezier had, dat het niet was wat het ooit geweest is. Mijn bijrijdster destijds reed er gewoon mee en kende hem niet anders.

Ik zag het in kleine dingen als doffe/lelijke vachtkleur, de hals en gewoon de lichtjes in zijn ogen. Sinds hij maatregelen heeft gekregen voor zijn IR ziet mijn stalhouder ook ineens wat voor pony het écht is zoals ik hem van de lange tijd ken.

Het kan mij alleen niet snel genoeg gaan, betrap me erop dat ik elke dag wel aan de hals voel en daar dan een oordeel over heb met de dag ervoor. Ik mag het best een beetje loslaten eigenlijk...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:46

Behoorlijke prijsverschillen als de test bij jou maar 30 euro kost en dan consult dierenarts natuurlijk. Terwijl ik al een prijs van 120 daarvoor te horen krijg.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:05

Wellicht kun je bellen met de GD wat zo'n test nu eigenlijk kost?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:25

Het bedrag wat ook een ongeveer prijs. De preciese prijs hoor ik als ik een afspraak maak. Moest ze nakijken.

@boomrang: ik snapte wat je bedoelde hoor. Ben natuurlijk nog niet thuis in IR maar ik zie mede door hb heeft erg veranderingen alleen weet ik nog niet zo goed of ik het wel of niet kan linken aan IR zeg maar.
Beetje onduidelijk miss hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Zie namelijk na de overgang of safe and sound dat hij fitter is geworden, geen last meer heeft van zomerexceem. Dus ik denk dat dat komt omdat ik van voer af ben gestapt waar onwijs veel suiker en melasse enzo in zat.
Waardoor ik dat link aan IR. Zie ik dat goed?
Hij staat nu 2 jaar op safe and sounds en zag na een half jaar, jaar echt verandering.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:41

Er zijn volgensmij best wel wat paarden die zowel eczeem (klachten) hebben als IR :j. Mijn fjord is dan weer helemaal niet jeukrig of wat dan ook.

Sommige dingen houden verband, sommige dingen zijn een toevalligheid of versterking van het ander. De verhardingen/bulten op nek / buik / billen zijn de meest duidelijke IR aanwijzingen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:53

En daar heeft die van mij volgens mij geen last van. Maar vind ik ook moeilijk te zeggen. Hoe kan je die ontdekken (domme vraag misschien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:58

Mag ik me hier ook melden?
Na overleg met mijn dierenarts wordt er volgende week bloed afgenomen om te testen op insuline resistentie. De klachten waar we al geruime tijd tegen aanlopen zijn:

Vetophopingen op ribben, schouders en billen.
Harde manenkam en jeukerig
Vet blijven ondanks intensief werk 5-6 keer per week en weinig krachtvoer (handje marstall exzem)
Stijfheid

Ook ruwvoer en weidegang is beperkt.
Er is al een eindeloze reeks aan dierenartsen geweest die naar haar hebben gekeken (letterlijk enkel gekeken.. :\ ) en ik heb de meest vreemde diagnoses gehad (oa vetopslag op haar ribben zou een spier zijn)

Een stalgenoot heeft een IR paard en zij herkende de klachten. Ik ben gaan zoeken op internet en ben verbaasd hoeveel overeenkomsten ze heeft qua klachten. Is dit zo slecht bekend dat er niet aan gedacht wordt door dierenartsen? Ik ben er benieuwd of mijn paard dit ook heeft. Ik zou het bijna hopen omdat er dan tenminste wat duidelijkheid is :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:34

Verdandi

helaas kan ik je zeggen dat DA het eigenlijk nooit herkennen
ik heb 2 DA gehad die beide nooit iets in die richting gezien hebben
tot het te laat was -O-
mijn appaloosa is helaas na 5jr tobben overleden aan acute EMS, en achteraf bleken alle symptomen en klachten op IR
ik had er nooit mee te maken gehad en wist er ook niks vanaf, nu wel....maar helaas telaat.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:45

Verdandi, jouw 4 punten waren ook exact de mijne op het jeukerige na :j

Ash, hoe ontdek je dat... Zie je geen verschill qua vetopslag/vetophoping met voorheen? Heeft je haf ook geen harde manenkam?

Ik ben door het betere google-werk op IR gekomen en heb toen de kliniek gebeld hier in de buurt. Die wilden meteen een algehele check-up inclusief rontgenfoto's maken. Toen heb ik eigenwijs als ik ben een DA gebeld met de vraag of hij deze test al dan niet wilde uitvoeren en toen had ik vrij snel een ja. Ik had niet eens een VA voor mijn kerngezonde fjord.

Overigens was het mijn hoefsmid die maar bleef hameren op de nek en dat hij zo bang was voor bevangenheid. Met die termen ben ik aan de google geslagen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:54

Mirgino, wat heftig :S wat waren de klachten van jouw paard?

Boomerang, bij jouw paard bleek het dus ook IR? Toevallig dat jouw paard dezelfde klachten had. Wat doe je daar nu aan, geef je bijvoorbeeld supplementen bij?
Aanvankelijk wilden ze bij de kliniek mijn paard bij de internist hebben, dat leek me wat overhaast. Dus nu wordt er volgende week in de ochtend (nuchter) bloed af genomen. Hoe snel hadden jullie hier de uitslag van? En is het handig om om de uitslagen te vragen zodat ik ze zelf kan inzien?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:03

De symptomen van EMS en IR zijn praktisch identiek, met dit verschil dat IR makkelijk via een bloedtest vast te stellen is, en EMS lang zo makkelijk niet is om een oorzaak( meestal meer oorzaken) te achterhalen.
Ook met IR-testen kunnen false-positives of false-negatives voorkomen. Zo wordt er nog steeds door artsen compleet 'nuchter' getest - dat geeft géén goede indicatie voor IR: het paard mag geen krachtvoer hebben voor de test, maar wel hooi.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:19

Boomerang: Nee geen gekke vetbulten en ook geen harde manenkam.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:32

Ash, tsja, dan weet ik het ook niet zo eigenlijk...

@ Verdandi. Ik had mijn uitstlagen binnen een 10 dagen binnen. Daarbij hoorde ook nog een telefonische uitleg van mijn VA + de GD had er een heel verklaringsartikel bijgestopt waarmee ik mijn waardes kon nalezen en inwegen. In dat artikel ging het over 4 fases. Mijn paard zat nog nét in de 2e fase. Nogmaals, dat ging over dat specifieke artikel want ik kreeg naast insuline en glucose nog 3 andere gehaltes terug. En mijn fjord is nog nooit bevangen geweest itt vele andere IR paarden.

Mijn aanpassingen sinds die tijd zijn: geen brok maar Daily Plus voeren ( voor het supplement), 6 uurtjes weidegang per dag op een voorgegraasde weide, een strobed waarvan hij mag scharrelen/eten en als supplement magnesium voeren en een dopje appelazijn. Ik heb Puur magnesium trouwens. Oh en ik heb de eerste 3 weken naar de diagnose elke dag een uur gestapt als opstart van weer bewegen. Na 2 weken erbij gaan longeren en sindsdien minstens 5x per week bewegen.

Resultaat na 2 maanden is 70 kilo lichtere, energieke pony die zelfs alweer in de wedstrijdring loopt. Nek is beduidend zachter, maar nog niet weg.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:35

Ga gewoon laten testen en dan weten we hoe of wat :P

Hadden jullie de foto gezien van haf die ik posten? Zijn daar gekke dingen op te zien?

Zat net te kijken op voervergelijk.nl maar weet niet zo goed waar ik op moet lette.
Namelijk opzoek naar een tussendoortje die ik kan geven met vd. Ook heb ik nog slobber staan en weet nou niet of hij dat nog wel mag eten. Dus wilde kijken ernaar.

zo min mogelijk suikers, melasse en eiwitten? Wat is de max?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:39

Zou dit ook vetopslag zijn? De ene dag zie je het wel, andere dag vrijwel niet.
Afbeelding

Ash, ik vind hem te zwaar. Foto is te ver af om echt dingen te zien.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:46

Ash, je haflinger oogt op de foto flink een stukje te zwaar. Ook is de invalshoek niet optimaal met het gedraaide hoofd.

Die bobbels/bulten op die plek lijken er wel een beetje naar Dyonne, het kan ook dat het de ene dag duidelijker aanwezig is als de andere dag. De mijne heeft het met name op de manenkam. Daar stond zelfs gewoon relief in! Dat is weg maar het voelt de ene of de andere dag wel eens gespannener aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:50

dyonne@Dat heeft mijn paard ook.
Die is zwaar IR en cushing.(en heeft een te trage schildklier....waarvan ik mij afvraag of dat niet vaker voorkomt bij IR paarden)
Met zwaar IR bedoel ik dat hij op goed gewicht is en zelfs nooit te dik is geweest...maar wel die vetopslag op de manekam en hij ziet er soms 'pofferig' uit.Houd dan vocht vast op de romp.
En dat kan zomaar weer weg zijn.
Hij staat op streng dieet,weinig hooi,op het moment op een klein stukje met twee sprieten gras.
Het groeit hier ook in ene,dus de 'wei' naar beneden afgeschermd.....daar mag hij een uurtje op.Dat 'gras' is twee centimeter lang.
Het is moeilijk om hem op goed gewicht te houden,in de zin van niet te mager,echt voeren kan ik niet.
Wat hij verdraagt is geweekte pulp,coprameal...iets zemelen en gekookt lijnzaad.Wel iedere dag vitamines en mineralen.
Van teveel hooi wordt hij al bevangen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:55

Ja het te zware weet ik indd. We zijn er hard mee bezig. Maar ja schiet niet echt op helaas.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:42