Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

natas113

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:05

Dank je wel! Vind het echt zo erg! Het is me eerste pony..Ik heb dr al 13 jaar..Nooit heeft ze iets gemankeerd en dan nu dit!! |(

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:19

Wat een nare uitslag... Sterkte!
Ik zal donderdag voor jullie duimen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:26

Natas: jemig dat klinkt best heftig, hebben ze er al wat over verteld wat het precies inhoudt? :(:) Heel veel sterkte in ieder geval, we duimen voor je.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:18

Ik krijg van TheHorse.com regelmatig een nieuwsletter (daar kan je je gratis op abboneren), en daarin stond dat het zinvol is om paarden met Cushing vitamine C bij te voeren omdat paarden met cushing dit zelf niet meer genoeg aanmaken (in de lever dacht ik). Vitamine C is van belang voor de weerstand.

Citaat:
vitamin C, it's ordinarily manufactured in the liver (humans are actually one of the only species that needs to extract vitamin C from the diet). As Ralston notes, "We found that old horses frequently have low levels of vitamin C in the bloodstream. It's often associated with pituitary dysfunction (Cushing's disease), a fairly common condition in geriatrics. Horses over 20 that have had pituitary dysfunction and reduced indices of immunity seemed to produce a better immune response to vaccinations when they were given 10 grams of ascorbic acid powder (vitamin C) twice a day; that's for an average 1,000 pound horse. It also seems useful for horses with chronic infections, and those undergoing periods of stress. It's one of those things that won't hurt, and might help."

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:53

Cynthiar: interessante informatie! Is ook allemaal weer een kwestie van het ondersteunen van de slechte weerstand van een cushing paard. En als ze zelf geen vitamine C meer aanmaken, is dat weer een extra verklaring waarom ze zo weinig weerstand hebben.

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:13

ik kom net terug van René Wielens uit Haaksbergen. ik ben er bijna 1,5 uur geweest.... hij heeft me alles uitgelegt over voer en verschillende merken.... erg intressand!!! ik heb voor jens nu ook safe en sound gehaald en een zak pre alpin. die blokken waar ik het laatst over had zijn ook van pre alpin compact (Agrobs) dus als je een keer iets over voer wil weten! en erg vriendelijke en vakkundige man!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:54

Wie heeft er ervaring met odeem onder de buik en tussen de voorbenen.
Onne heeft er last van,meestal is odeem zacht, maar onder zijn buik is het een harde schijf ( flink groot ) tussen zijn voor been links, boeg voorbeen ( oksel ) is het zacht.
Onne heeft ook last van een flinke hartruis.
Onne heeft van odeem wel eens meer last gehad,maar ik voel me hier niet zo lekker bij.
Onder zijn buik lijk het zo dat de linker kant het meeste mee doet

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:27

@Onne: Is de veearts er al bij geweest, zo niet zou ik dat maar zo spoedig mogelijk doen, kan namelijk te maken hebben met zijn hart. Ik wil je niet bang maken hoor, maar het zou kunnen, veel sterkte ermee, ik hoop dat het iets onschuldigs is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:26

onne schreef:
Onne heeft er last van,meestal is odeem zacht, maar onder zijn buik is het een harde schijf ( flink groot ) tussen zijn voor been links, boeg voorbeen ( oksel ) is het zacht.
Onne heeft van odeem wel eens meer last gehad,maar ik voel me hier niet zo lekker bij.

Laat er een punctie van maken. Echt een harde schijf kan wijzen op verkalking van vetweefsel.
Een punctie doen ze door paard even onder een roesje te brengen, dan met een holle naald wordt er wat weefsel weggehaald. Ik heb een paard gehad die dit had, toevallig heb ik ook een DA die dit herkende. Bij mijn paard waren de harde platen met name bij de achterbenen. Die platen waren echt ( hand) groot en keihard. Wat er bij dit paard aan de hand was had niets met Cushing te maken maar had te maken met onverzadigde vetzuren en een opnameprobleem van E en sel.

Edit een aanvulling
Alle onverzadigde vetzuren, zit ook in gras werd 'ranzig' zeg maar. daardoor ging het vetweefsel ontsteken. Mijn paard mocht niets anders eten dan hooi, en kreeg hoge doses E en sel om te proberen het proces te stoppen. Marco de Bruin van dierenkliniek Wolvega weet heel veel van deze aandoening en kan je misschien verder helpen met de stappen die je zou kunnen ondernemen.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 07-11-09 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:32

fargo schreef:
Cynthiar: interessante informatie! Is ook allemaal weer een kwestie van het ondersteunen van de slechte weerstand van een cushing paard. En als ze zelf geen vitamine C meer aanmaken, is dat weer een extra verklaring waarom ze zo weinig weerstand hebben.

Paarden met Cushing maken wel vit C aan, maar verbruiken meer, daarom kan het zinvol zijn om wat bij te geven. Ik doe dat al heel lang. Het kan geen kwaad om wat bij te geven staat in het artikel, er staat niet dat het helpt.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:44

hoe voer je vitamine c dan? in een poeder vorm of? staan jullie paarden met Cushing nog gewoon in de wei? (op gras)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:48

onne schreef:

werkt zijn schildklier niet te traag?
Die is o.a verantwoordelijk voor de waterhuishouding en zelfs het hartritme

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:59

@pponiepaard: De mijne staat sinds 1 september weer op stal, hij staat altijd alleen zomers 24/7 op de wei.
Als ie op stal staat gaat hij wel los in de paddock en ga ik met hem aan de hand grazen.

Vitamine C zit toch ook in wortels, appels enzo. Dan krijgen ze toch ook daarmee extra vitamine C binnnen?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:23

Schildklier zal ik weer eens naar vragen, was goed.
Een roesje is geen optie ivm zijn hart , net zo als bepaalde ander medicijnen.
Laatst had hij weer ineens last van netelroos, kreeg daarvoor altijd een prik en dan ging het weer goed, dit kan dus niet meer.
Wortels en zo ben ik voorzichtig mee, dit weer voor het suiker.
Verder eet hij goed en lijk verder oke, maar Onne zal nooit het achterts van zijn tong laten zien .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:25

Vervelend Onne, bij Evita haar vriendinnetje was het oedeem ook gevolg van een hartprobleem (lekkende hartklep meen ik me te herinneren?)

Evita zweet de laatste 2 weken meer dan anders, weet niet zo goed wat ik er mee moet.. Ze staat onder een regendeken met dun fleecedekentje er onder. Vanochtend was het echt flink koud, ik denk rond de 2-3 graden, in de stal misschien wat warmer, maar ze was gewoon klam bij haar singelplek en haar flanken/tussen haar achterbenen. Wat voor deken hebben jullie nu op? Ik ben bang dat alleen een regendeken te koud is als het 's nachts bijna vriest, ze kan dan haar vacht niet opzetten om warm te blijven. Ze moet wel een deken op, want als ze de hele dag in de regen staat heeft ze zonder deken geheid een verkoudheid te pakken en zere spieren.
Scheren zie ik eigenlijk echt niet zitten, het gekke is ook dat haar vacht niet eens erg lang is!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:59

@ Ireen, je berichtje lees ik even later.

Vanmorgen heb ik Onne moeten laten gaan, hij word morgen gecremeerd, tot later

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:25

oh onne!
Wat een vreselijk bericht!
Zo plotseling(voor mij...)
Sterkte meid!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:07

Jeetje, wat plotseling dan toch.. heeel veel sterkte..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:36

Heel veel sterkte Onne!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:06

Ach Onne, wat een schrik en wat is het verschrikkelijk snel en plotseling gegaan. Ik wil je heel erg veel sterkte wensen. Hoe oud is Onne geworden? Het is waarschijnlijk bijna niet te beseffen dat hij er niet meer is. Tenminste dat had ik toen ik mijn paard binnen een dag verloor. Heel veel sterkte, bedenk je herinneringen aan Onne blijven altijd bij je. :(:) :(:)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:18

Onne zou in april 24 jaar zijn geworden, ben nu bezig met dingen te regelen voor morgen, muziek en zo.
lees wel snel mee, ik laat jullie het allemaal nog wel weten, alvast bedankt, ben even de weg kwijt gelukkig hulp hier

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:19

Onne: ook van deze (stille) meelezer heel veel sterkte gewenst met dit enorme verlies.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:22

Ik wens je heel veel sterkte met het afscheid van Onne. Afscheid nemen is zo vreselijk verdrietig, waardig laten gaan is moeilijk.
Jij hebt dat kunnen doen voor Onne. Het was een bijzonder paard met een hele zorgzame lieve baas.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:49

Onne heel veel sterkte..

De DA is vanmorgen de medicijnen (pergolide) komen brengen voor mijn pony.
Ik was blij om te zien dat het van die kleine pilletjes zijn, heb ze nu in stukjes gebroken en door het voer gedaan, maar hij had het met Utrecht overlegt en ze moet nu 1,25 mg per dag, pony is 1.26m en weegt denk ik tussen de 300 en 350 kilo.
Ik heb met hem afgesproken eerst deze hoeveelheid te proberen en kijken of het aanslaat en dan eventueel kijken of het met een iets lagere dosering goed gaat, maar ben benieuwd hoeveel andere pony's of paarden krijgen, het leek mij zo veel, maar hij was heel zeker dat ze deze dosering voor mijn pony hadden doorgegeven.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:21

Bedankt voor jullie steun, het is inderdaat heel snel gegaan.
Het is erg moeilijk, net zijn stal leeg gehaald.
Ik weet dat het beter is zo, hij kan nu weer alles.
Onne komt als het goed is vrijdag weer thuis, we hebben een mooi plekje in de kamer waar zijn urn komt te staan.
Ik wens jullie het allerbeste en natuurlijk een heel lang samen zijn met jullie paarden.
( blijf wel meelezen )