[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dimma

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:43

Het beste voor eczeempaarden, is ze in de eczeem tijd of strookbegrazing doen of een paar uur per dag op het land.En de rest van de dag op een paddock met hooi of kuil.Het gras is toch wel de boosdoener.En bij de eerste tekenen de deken op doen.Dit scheelt echt voor de rest van het seizoen.
Ik wens iedereen weer veel succes aankomend seizoen!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:54

Ze staan hier 24 uur per dag buiten, maar we hbben ze wel het hele jaar op strookbegrazing staan. Met dit slechte weer gaan ze 's nachts de paddock in (met aangrenzend open loopstal) en alleen overdag ook de weide erbij.

Paard wat nu sinds 2 weken schuurt heeft niet ineens anders voor dan de weken ervoor. Hij staat nu 2 maanden hier denk ik en sindsdien heeft hij dit hooi (wat overigens van eigen land komt).

Kan het dan toch zijn dat het schuren aan het voer / hooi ligt?
Warme weer is idd ook aanleiding om te schuren, hopelijk is snel duidelijk wat het precies is, want dit is ook niet prettig voor hem. Hij laat zich wel prima verzorgen hoor, maar je ziet dat hij het niet fijn vindt. Gaat ook helemaal tegen je aan staan als het jeukt, vindt het dan ook heerlijk als je hem even op (voor)hoofd of hals kriebelt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 08:33

Ik heb hier laatst een stukje geschreven over een andere brok die ik zou proberen.
Mijn merrie stond op 2x 1/4 Pavo sport/basis. Wij krijgen op stal altijd een mengeling van beide in bulk. Ze kan hier niet meer van krijgen, want dan wordt ze te heet. Daarnaast krijgt ze 4x p.d. hooi. Ik was bang dat ze voedingsstoffen te kort zou komen, omdat ze wel volop aan het werk is.
Daarom ben ik gestart met Besterly Vitalic. Hier zit een grote hoeveelheid mineralen en vitaminen in en hoef je dus minder van te voeren. Dus je paard krijgt minder verkeerde bijstoffen binnen. Ze krijgt nu ook 2x 1/4 en na het werk 1/2 muesli zonder haver van Hippostar.
Ongeveer 2 weken na het starten van het voer begon ik verschil te zien. Ze begon ontzettend te glanzen. Haar vacht werd lekker glad. Haar manen en staart gingen zelfs glanzen. Ze ziet er nu prachtig uit. Ik ga hier voorlopig mee door om te kijken of het qua schuren ook verschil maakt. Mijn paard schuurt gelukkig niet in de winter, dus moet nog even geduld hebben.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:22

Ik heb 2 friezen met exceem, een heel extreem en een heel licht. Maar die ene schuurt nog steeds de manen eraf. We zetten haar inmiddels weer met dr vliegendek onder haar winterdeken buiten en dan gaat het goed.
Komt denk ik toch door de hoge temperaturen dat die vliegjes niet doodgaan want ik zie ze ook nog steeds vliegen.
Ander voer heeft bij geen van mijn paarden effect gehad op de exceem, alleen een exceemdeken helpt.

Zijn er nog meer mensen met exceempaardjes die nu nog schuren?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:30

dimma schreef:
Het beste voor eczeempaarden, is ze in de eczeem tijd of strookbegrazing doen of een paar uur per dag op het land.En de rest van de dag op een paddock met hooi of kuil.Het gras is toch wel de boosdoener.En bij de eerste tekenen de deken op doen.Dit scheelt echt voor de rest van het seizoen.

Ik doe het mijn paard niet aan omdat dat beter is, denk dat ze dr niet beterder op word.
Mensen met een ziekte waardoor ze beperkingen hebben blijven ook niet speciaal thuis altijd omdat dat beter is. Die doen ook evengoed nog zo veel mogelijk wat ze leuk vinden. En mijn paard houd er altijd graag van om lekker met haar weide maatjes lekker op het land lopen dan zit ze altijd het lekkerste in dr vel.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:31

ja maar hoe kan ze van dr vriendjes genieten als ze constant met haar jeuk bezig is? Verward Ik ga iig wel weidebeperking proberen, mijn pony en een ander eczeempaard vreten elkaar als t ware op in het jeuk-seizoen. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn... Mij lijkt constante jeuk erger dan een paar uur per dag zonder je vrienden. Die van mij kan dan ook op een stukje naast het land van zijn kudde staan, dus dat scheelt weer en miss dat het baasje van het andere eczeem-paard het ook wel wil proberen, dan heeft mijn beestje zijn vriendin bij hem op het stukje staan Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:38

Dendie schreef:
ja maar hoe kan ze van dr vriendjes genieten als ze constant met haar jeuk bezig is? Verward Ik ga iig wel weidebeperking proberen, mijn pony en een ander eczeempaard vreten elkaar als t ware op in het jeuk-seizoen. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn... Mij lijkt constante jeuk erger dan een paar uur per dag zonder je vrienden. Die van mij kan dan ook op een stukje naast het land van zijn kudde staan, dus dat scheelt weer en miss dat het baasje van het andere eczeem-paard het ook wel wil proberen, dan heeft mijn beestje zijn vriendin bij hem op het stukje staan Lachen

Mijn pony heeft het nu al bijna dr hele leven lang en we doen er echt alles aan eczeemdeken en alles en dat helpt al perfect en mijn pony is de enige van de 5 die eczeem heeft . Zoals ik mijn pony kan denk ik dat ze liever met een eczeemdeken lekker op het weiland staat dan dat ze maar 3 uurtjes per dag op het weiland kan. Bovendien bemesten wij het gras ook niet meer en voeren we ze altijd bij met hooi 1x per dag in de zomer.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:45

__KELLY schreef:
dimma schreef:

Ik doe het mijn paard niet aan omdat dat beter is, denk dat ze dr niet beterder op word................

Strookbegrazing doe je je paard ook niet aan, dat doe je juist voor je paard. Kunnen ze wel lekker buiten lopen (met soortgenootjes), maar krijgen ze bijvoorbeeld niet teveel eiwitten binnen. De eigenaar van mijn bijrijdpaardne werkt al erg lang zo en werkt prima.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:28

__KELLY schreef:
dimma schreef:

Ik doe het mijn paard niet aan omdat dat beter is, denk dat ze dr niet beterder op word................

Strookbegrazing doe je je paard ook niet aan, dat doe je juist voor je paard. Kunnen ze wel lekker buiten lopen (met soortgenootjes), maar krijgen ze bijvoorbeeld niet teveel eiwitten binnen. De eigenaar van mijn bijrijdpaardne werkt al erg lang zo en werkt prima.

Ja maar kijk elk paard is anders dus elk paard heeft ook een andere behandeling nodig vind ik. Bij de 1 helpt dat weer en de ander helpt dat weer. Mijn pony zou zich er echt niet beter op voelen als ik dr in de bak gaat zetten want dan gaat ze stresserig heen en weer lopen langs de kant. En ons gras is zoals ik net al zij niet zo eiwit rijk dus dat scheelt al wel wat. En bovendien krijgt ze er al minder last van en gaat het elk jaar beterder.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:52

Ik heb ook een tijd geprobeerd om mijn paardjes maar een stuk land te laten begrazen. Maar daar waren ze het niet mee eens. Op de één of andere manier stonden iedere dag de prikpaaltjes weer plat tegen de grond (ernstig verbogen) en de paardjes van het sappige overvloedige gras te genieten, met alle gevolgen van dien. Gelukkig is het seizoen weer voorbij en beginnen staart en manen weer aan te groeien, maar ik vrees voor volgende zomer, nu het niet koud genoeg is om de vliegjes kapot te vriezen. Ik zie wel hoe het houd. Ik laat ze hun gang maar gaan, dan zijn ze in ieder geval happy. Ik houd de wonden in de gaten, zodat ze niet gaan ontsteken en verder kan ik weinig doen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:55

@_kelly / shadowlover:
Wie heeft het over in de bak zetten?
Daar zouden die van ons ook niet vrolijk van worden. Strookbegrazing is i.m.o. juist begrazing waarbij je je perceel indeeld zodanig dat je paard niet op teveel gras staat, maar wel gras krijgt EN ruimte om te lopen, bewegen en spelen met soortgenootjes.

En idd je hebt helemaal gelijk elk paard is anders:-)

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:34

precies risje dat bedoelde ik ook... en ieder paard is anders. Bij die van mij heb ik nog niet alles geprobeerd. Hij heeft nu pas 4 jaar eczeem. Ik weet alleen dat ik dit jaar alles in de strijd ga gooien Knipoog

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:53

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 05-12-22 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:22

risje schreef:
@_kelly / shadowlover:
Daar zouden die van ons ook niet vrolijk van worden. Strookbegrazing is i.m.o. juist begrazing waarbij je je perceel indeeld zodanig dat je paard niet op teveel gras staat, maar wel gras krijgt EN ruimte om te lopen, bewegen en spelen met soortgenootjes.

Dan staan onze paarden in pricipe ook op strookbegrazing want wij hebben thuis ook vakken en geen heel stuk land

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:29

strookbegrazing betekend niet alleen vakken in je land, maar dat ze van het "vak" waar ze die dag / week staan ook elke dag met bijvoorbeeld prikpalen een afgemeten hoeveelheid gras krijgen. Tenminste, zo doen we het hier.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:32

Dat is tog hetzelfd ? wij hebben ook prikpalen en doen het soms een klein stukje verzetten (doen we voorral in het beggin omdat ze anders veel en veelsteveel gras binnen krijgen) dus het is eigenlijk dezelfde principe Knipoog

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:47

nee hoor is niet hetzelfde. We hebben hier groot stuk land. Dat hebben we onderverdeeld in percelen met vaste houten palen. Die kleine perceltjes die daardoor ontstaan verdelen we ook weer mm.b.v. prikpalen.
Maar goed, strookbegrazing kan op verschillende manieren, daarom zeg ik ook steeds dat dit is wat wij doen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:52

fjordido, wat voor bloedonderzoek bedoel je? Toch niet van Novelcure?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:54

zo stond ap afgelopen zomer:
Afbeelding
een stuk van een drie meter breed,daar stond hij dan totdat het op was en dan kreeg hij er een nieuw stuk bij.
werkte totaal niet hahaha.want hij liep alsnog de hele dag het gras te eten wat ie eigenlijk niet moet hebben.
deze zomer een paar uur in het gras en de rest op een echt kaal stuk of in de bak met hooi.
gaat er om dat ie buiten is,dat gras eten is maar bijzaak denk ik

ik heb ook bloedonderzoek laten doen,alles helemaal tip top in orde,op een lichte wormbesmetting na..maar die is nu ook verholpen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:07

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 05-12-22 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:18

Eindelijk vriest het!!!!!!! Haha!
Hoop dat al die kl*tevliegjes doodvriezen deze week! *LOL*

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:20

dat hoop ik ook dat ze doodvriezen Duivel
mellow heeft zijn deken alweer op, begon alweer te schuren.....

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:55

Dendie schreef:
Eindelijk vriest het!!!!!!! Haha!
Hoop dat al die kl*tevliegjes doodvriezen deze week! *LOL*

Hahahhaa Whoosh!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:54

Als je je paard wilt ontgiften of probiotica wil gebruiken wat kan je dan het beste gebruiken (merken ed, waar koop je het?)?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:40

risje schreef:
@_kelly / shadowlover:

Heb ik het gehad over in een bak zetten? Die van heb ik ook niet in de bak gezet, want die heb ik niet. Ik heb ongeveer 1ha weiland en die heb ik door de midden gedeeld. Dan hebben ze met 2 paarden(1paard, 1welshje) toch een flink stuk land over zou je zeggen. Maar ja, hun kant werd steeds korter terwijl het "bij de buren" weelderig groeide. En daar waren ze ook niet mee eens. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en dat doe ik komende zomer waarschijnlijk weer. Ik ben aan het sparen voor een goede boett-deken, maar ja, een nieuw zadel is ook nodig en ik heb die kleine hengst er nog bij staan die heeft mijn vorige vliegendeken ook in reepjes getrokken.
Ik kijk het gewoon per periode aan en probeer er het beste van te maken.