[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:33

Flaca, volgens mij valt dit toch echt onder spam, dit is nou al je derde keer dat je dit verteld in dit topic Nors opkijken Slapen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:36

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:47

He bah Ellen Ach gut Hopelijk gaat het snel beter met hydrocortiderm!
Heb daar wel goede ervaringen mee, maar je mag het maar 14 dagen gebruiken dacht ik zo uit m'n hoofd. Daarnaast heb ik ook gehoord dat je het niet mag gebruiken als je wedstrijden rijdt (doping), dus nu mag ik het sowieso niet meer Knipoog

Maar gelukkig ziet Puce zijn kootholte er al een tijdje niet meer zo uit, af en toe nog een klein plekje alleen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:52

ja klopt,het zijn hormonen he?
als je het langer dan 2 weken gebruikt kan de huid ook dun worden en dan juist weer vatbaar voor allerlei andere dingen

voordeel van hydrocortiderm is dat het ook voor brandwonden is.
ergens twijfel ik namelijk nog of het wel echt mok is.
ap zijn neus is ook heel erg verbrand en ziet er net zo uit,kwa korstjes dan.
dus als het verbrand is dan werkt het daar ook tegen.

maar maandag zag het er eigenlijk al veel beter uit, daarvoor had ik er zinkzalf op gedaan vermengd met wat betadine oplossing.
er zat toen ook wat ontstekingsvocht bij en dan werkt betadine natuurlijk ook wel goed.

ap loopt wel gewoon in het land hoor,in het gras.
ben benieuwd hoe het er straks uitziet!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:55

Ja idd, dus goed opletten Knipoog

En heb wel vaker gezien dat mok op verbranding van de neus lijkt hoor. Maar zo ziet mok er wel vaker uit. Puce zijn achterbeen ook een tijd terug.
Maar als het tegen beide helpt, is het iig goed Knipoog

Puce staat ook gewoon lekker op het land elke dag hoor, mok behandelen we gewoon en komt wel weer goed Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:05

ik ga wel combineren.
want de korsten willen niet los.
dus eerst wat hydrocortiderm tegen de bacterie en dan uierzalf om de korsten los te weken.
schiet nog niet echt op eigenlijk.
was al teveel aan het peuteren geweest met als gevolg teveel bloed en da's nou net weer niet de bedoeling Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:23

Eerst de korsten eraf en dan pas smeren.... smeren op korsten heeft geen zin. Is alleen maar zonde van je zalf Clown

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:49

Sander staat nu 4 dagen binnen en de mok is al voor de helft verdwenen. Blijf wel smeren met de hydrocortiderm (?) tot het weg is.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:08

Richtje schreef:
Eerst de korsten eraf en dan pas smeren.... smeren op korsten heeft geen zin. Is alleen maar zonde van je zalf Clown

Nou bij mij had smeren met Hydrocortiderm zonder de korsten eraf te halen wel degelijk zin. Het is er toch op een of andere manier in de huid getrokken want nu is ze er bijna (op een korstje na) vanaf.
Velen zeggen dat je de korsten er juist NIET af mag halen.
Ik doe het voorzichtig met een handoek, dan komen alle korsten die al los zitten eraf en zo gaat ook het vuil eraf.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:33

LinZZZZ schreef:
Richtje schreef:

Nou bij mij had smeren met Hydrocortiderm zonder de korsten eraf te halen wel degelijk zin. Het is er toch op een of andere manier in de huid getrokken want nu is ze er bijna (op een korstje na) vanaf.
Velen zeggen dat je de korsten er juist NIET af mag halen.
Ik doe het voorzichtig met een handoek, dan komen alle korsten die al los zitten eraf en zo gaat ook het vuil eraf.

Wat apart! Normaal trekt dat toch niet door de korsten heen.... Wel mooi dat het zo gelukt is!

Het verhaal van korsten er niet af mogen halen is omdat dat vaak niet voorzichtig genoeg gedaan wordt en je de huid dan alleen maar meer beschadigd. Je moet ze eigenlijk zo week zien te krijgen dat ze er 'vanzelf' af vallen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:37

Richtje schreef:

hmm,maar de korsten zitten muurvast, en aangezien de mok niet nat mag worden vraag ik me af hoe je die korsten anders losweekt?

met uierzalf krijg je ze perfect los, of met levertraanzalf.
lekker vet,houd het vocht weg en maakt de korstjes dus zo zacht dat je die er dan af kunt wrijven.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:40

is vaseline ook goed? Lachen
en moet een paard perse binnenstaan bij de behandeling?
wij hebben namelijk een jong paard met mok en die word helemaal gek als ie op stal moet. die staat overdag altijd in de wei of bak.
we hebben al wel zalf.
daar staat op dat het binnen 5 dagen over moet zijn, maar dat lijkt me sterk?
ze vind het trouwens vreselijk als je er aan komt..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:44

5 dagen vind ik ook wat optimistisch!

Inderdaad dik met vaseline of uierzalf insmeren om het los te weken Lachen Liefst meerdere keren per dag!

En binnen staan, ik houd ze er niet voor binnen Als je maar zorgt dat ze met een droog been op stal gaan. Uierzalf smeren zorgt ook gelijk dat er buiten weinig vocht bij kan komen Lachen

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:08

bedankt! ze staan op dit moment dag en nacht buiten.
ik zal op de korsten vaseline gaan smeren, en de stukjes tussen de korsten mokzalf.
bedankt voor je reactie!

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:49

@ aliesjeh,
Mijn jonge paard had ook mok en ik had de mogelijkheid niet om hem op stal te zetten. Sudocreme 2/ 3x per dag goed smeren doet wonderen, bij mijn paard was de mok binnen 4 dagen verdwenen;). Hoop dat het bij jouw paard ook snel over is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:24

aliesjeh:
die van mij loopt gewoon in de wei hoor,ik denk dat beweging juist goed is voor de afvoer van teveel vocht,afvalstoffen etc..
5 dagen over?
kan,maar dan zou je dus binnen 5 dagen alle korstjes enzo weg moeten hebben en da's wel snel

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:48

Mijn paard heeft ook mok, reactie van een wondje op een wit achterbeen. Begon als weinig maar al snel zat nu zijn achterbeentje (onder de kogel) vol met mok...

Heb eerst mokzalf geprobeerd, maar zijn huid ging daar erg van irriteren. Ben nu overgestapt op sudocreme en heb het idee dat het wel íets beter wordt maar niet naar mijn zin.

Daarbij krijgt mijn paard een gigantisch stalbeen op dit moment.. hij staat zoveel mogelijk buiten maar als ik m bijv. na de nacht uit stal haal heeft hij echt een flink opgezet been. Dit is na het rijden wel over maar prettig vind ik het niet...

Ik las net over uierzalf dat dit helpt de korsten week te maken.. maar als er uierzalf opzit kan je er niet nog andere zalf overheen smeren toch???

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet.. korsten laten zitten of ze toch eraf halen en natuurlijk doorsmeren..
Ik hoop echt dat ie niet een blijvend stalbeentje overhoud aan dit Verdrietig

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:14

Je kan met uierzalf of betadineshampoo/scrub eerst de korsten eraf halen en vervolgens met sudocreme of iets anders de mok zelf bestrijden. Zaak is om eerst op zn minst een deel van de korsten eraf te halen, anders kan het ook naar binnen slaan.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:57

Patriciavt schreef:
Mijn paard heeft ook mok, reactie van een wondje op een wit achterbeen. Begon als weinig maar al snel zat nu zijn achterbeentje (onder de kogel) vol met mok...

Heb eerst mokzalf geprobeerd, maar zijn huid ging daar erg van irriteren. Ben nu overgestapt op sudocreme en heb het idee dat het wel íets beter wordt maar niet naar mijn zin.

Daarbij krijgt mijn paard een gigantisch stalbeen op dit moment.. hij staat zoveel mogelijk buiten maar als ik m bijv. na de nacht uit stal haal heeft hij echt een flink opgezet been. Dit is na het rijden wel over maar prettig vind ik het niet...

Ik las net over uierzalf dat dit helpt de korsten week te maken.. maar als er uierzalf opzit kan je er niet nog andere zalf overheen smeren toch???

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet.. korsten laten zitten of ze toch eraf halen en natuurlijk doorsmeren..
Ik hoop echt dat ie niet een blijvend stalbeentje overhoud aan dit Verdrietig

Dit klinkt heel bekend..... Geef hem maar eens een half flesje bier per dag door het voer! Dat is vochtafdrijvend.... mijn merrie heeft op deze manier ook met hele heftige mok gestaan. Dat been blijft bij de minste irritatie vreselijk opspelen helaas.

En verder even de dierenarts bellen!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:59

En inderdaad geen zalf over de uierzalf heen smeren. Wat ik doe is 2 a 3 keer per dag smeren en dan de uierzalf en andere zalf afwisselen afhankelijk van hoe het er uitziet. Uiteraard verwijder ik alle uierzalf (zacht wrijven met een handdoek waarbij de losse korstjes vanzelf mee komen) voor ik de andere zalf er weer op smeer.

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:02

Mijn paardje heeft dus chronisch mok (al eerder gezegd).
Geerfd van haar vader (die is uiteindelijk door de mok overleden).
Zo ernstig is het niet bij mijn paard, we kunnen gewoon rijden en alles, maar wel in de gaten houden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dat spul voor mok van HUPPA?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:40

@OmelissaO: Ik denk dat jouw paardje eerder met de CPL zit dan met echt mok. Dat vereist wat zwaarder spul dat sudocreme, mokzalf oid. Mijn trekpaard heeft hetzelfde.
Ik heb eens ene kuur van de Huppa MokCare gegeven end at hielp wel goed! Was in de stalperiode (dan is het altijd het meest erg) en d'r benen waren toen veel rustiger! Het is alleen zo prijzig en voor datzelfde geld kan je ook sebacil of Cydectin kopen en dat helpt langer, is mijn mening.

Het andere paardje op stal heeft ook flinke mok, net zoiets als op de foto's van Ellepel hier bovenaan de pagina.
Wanneer vinden jullie dat je de DA erbij moeten roepen? (hoe lang moet het dan al zijn? Of hoe erg?)

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:42

Jaan81 schreef:
@OmelissaO: Ik denk dat jouw paardje eerder met de CPL zit dan met echt mok. Dat vereist wat zwaarder spul dat sudocreme, mokzalf oid. Mijn trekpaard heeft hetzelfde.
Ik heb eens ene kuur van de Huppa MokCare gegeven end at hielp wel goed! Was in de stalperiode (dan is het altijd het meest erg) en d'r benen waren toen veel rustiger! Het is alleen zo prijzig en voor datzelfde geld kan je ook sebacil of Cydectin kopen en dat helpt langer, is mijn mening.

Het andere paardje op stal heeft ook flinke mok, net zoiets als op de foto's van Ellepel hier bovenaan de pagina.
Wanneer vinden jullie dat je de DA erbij moeten roepen? (hoe lang moet het dan al zijn? Of hoe erg?)

O dankje! Maar wat is CPL precies, daar heb ik nog niet eerder van gehoord.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:48

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:11

Na de foto's gezien te hebben weet ik zeker dat mijn paard dat niet heeft, maar het echt mok is Knipoog

Ze heeft wel een rustige huid, waar af en toe mok schilfers op zitten, en zelden heeft ze er een wondje van dat ik dan meteen behandel en de volgende dag hersteld is.

maar toch bedankt Knipoog