[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:16

Mijn merrie doet t ook buiten...wel een heel stuk minder en niet op een paaltje, maar wel op de rug van haar zoon... Rolleyes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:17

Ik lees hier allemaal goede berichten Ja
Lan deed het op haar veulens buiten, verder niet.
Het goede nieuws is: ze heeft het al haar veulens heel goed voorgedaan. En die zijn allemaal niet gaan luchtzuigen. Hoezo ze nemen het over door kijken????? Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:35

Idd Anya! [naam] heeft t ook nooit geprobeerd! Knipoog

Overigens: dat een paard er nooit meer mee zal stoppen, betekent niet dat niet al t mogelijke gedaan moet worden om de situatie voor t paard in elk geval zo goed mogelijk te maken! Knipoog Maar dat weet iedereen hier al! Ja

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:25

Misschien een domme vraag...maar kregen die veulens dan ook kale plekken van het zuigen of valt dat mee? Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:26

Mijn ruin is inmiddels 3, gelukkig heeft ze t niet op m gedaan als veulentje... Ze druk haar kin op zn rug. Kale plekken krijgt ie er niet van, godzijdank doet ze t ook niet zoveel...

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:01

Hoi Bokkers,
Heeft iemand ook ervaring met de schade die luchtzuigen en kribbebijten aan het gebid van het paard aanbrengt?
Ik zit namelijk te overwegen een paard te kopen die een slecht gebit heeft hierdoor, omdat hij op stal bij de vorige eigenaren gewoon hele dagen heeft lopen bijten overal op, kreeg waarschijnlijk nauwelijks weide gang, want op de wei doet hij het niet.
Bij ons kan hij 24/7 weide gang krijgen, dus hoop ook dat het hierdoor minder word, alleen is zijn gebid dus al flink beschadigd en hij is 8 jaar. Heb ookal een paardentandarts geraadpleegd Knipoog maar wou toch weten of jullie hier ook ervaring mee hebben.
't zijn echt voornamelijk de voorste 2 snijtanden, zal proberen er een foto bij te plaatsen Haha!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:04

Ik zou zeggen: lees dit topic eens door, info genoeg! Ja

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:05

skippy1 schreef:
Ik zou zeggen: lees dit topic eens door, info genoeg! Ja

Echt?! zorry dan ben ik blind haha heb een deel gelezen, en daar vond ik niets in, dus aangezien 't nog zoveel leeswerk was, dacht ik plaats gewoon een bericht, in de hoop op informatieve reactie's :d
Mijn excuus als het al vaak genoemd is Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:07

Het boven - en ondergebit kompenseert elkaar als de ene kant wat korter is afgesleten als de ander.
Maar om makkelijk gras te kunnen eten is dit geen practisch gebit lijkt me. Een tandarts zal hier best nog wat aan kunnen doen, maar dat gaat dan weer ten kosten van wat lengte. En paarden tanden die groeien niet meer na hun 4e (meen ik0 die zakken alleen maar verder de kaak uit. En op is op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:10

Je kunt de luchtzuigplek met rubber afzetten, zo slijten de tanden in de toekomst niet meer of in elk geval veel minder!
Overleg met je paardentandarts wat hieraan momenteel te doen is en hou het eten in de gaten... Knipoog

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:17

skippy1 schreef:
Je kunt de luchtzuigplek met rubber afzetten, zo slijten de tanden in de toekomst niet meer of in elk geval veel minder!
Overleg met je paardentandarts wat hieraan momenteel te doen is en hou het eten in de gaten... Knipoog

Oke, eten in de gate houden, maar....
Wat zou ik hem dan het beste kunnen geven, als hij veel weide gang krijgt. Wei staat er goed bij, maar evt. kan er droogvoer klaar gelegd worden, alleen laten ze dit op moment toch liggen, omdat wei lekker vol is Haha!
Hij krijgt bij ons op stal standaard basisbrok en onbeperkt kuil of hooi. Kan ik dit beter aanpassen?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:21

Ja Haha! Musli is beter... Kauwen ze langer op, waardoor ze meer speeksel aanmaken en waardoor de maag op een natuurlijke wijze gekalmeert word...

Ja ik heb al veel geleerd hier!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:23

Muesli is beter dan brok, ook kun je er lucerne doorheen doen om het kauwen te verhogen. Onbeperkt ruwvoer is super belangrijk! Ja

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:28

Bedankt dan ga ik dit kopen en proberen.
Hierbij hoef ik dan geen brok meer te voeren, alleen onbeperkt ruwvoer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:29

Maar liever hooi ipv kuil, net iets minder 'zurig' wat de darmwand weer negatief kan gaan prikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:31

Goede kuil is niet zurig en kan soms weer net wat stengeliger zijn. T is vooral afhankelijk van de kwaliteit wat t beste is! Knipoog

Jeayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:18

Vandaag betrapte ik mijn twenter op luchtzuigen. Heb het topic hier globaal doorgelezen, maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.
Ik ga er vanuit dat hij deze tik pas heeft ontdekt, en hoop dan ook stellig dat hij dit niet als vaste gewoonte gaat aanhouden.
Kan het ermee te maken hebben dat hij last heeft van zijn maag, daar alle paarden sinds een aantal dagen op het verse gras staan ? Naast de weidegang krijgen alle paarden het hele jaar door onbeperkt voordroog en 2 maal daags Equirall stud + Equirall structuur + lucerne. De boxen zijn sociaal, geen tralie, zodat er contact is met de buren. Tevens hangt er in iedere box een liksteen en wat bijt/speel attributen, zoals flostouwen.
Wat raden jullie aan ? Ga zowieso omlaag met de brok, denk erover toch meteen een kuur te beginnen van de Groene Oss.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:03

Ik was een beetje te vroeg aan het juichen denk ik... Safyra had gisteren ontdekt dat ze ook kan zuigen op de deurpost. Die maar ingesmeerd dus begon ze vandaag op de plexiglas plaat die voor de deur zit... Huilen Helaas...want het ging echt zo goed de laatste weken. Denk er over om nu toch maar Settelex te gaan proberen, ga van de week even overleggen met de DA.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:23

Hallo iedereen hier Lachen

Ik zal even wat vertellen over mijn luchtzuiger:

Ik heb in januarie van dit jaar een luchtzuiger gekocht, bij de verkoop is mij verteld dat ze weinig luchtzoog en alleen bij het eten deed.
Sinds ze bij mij op stal staat, doet ze het vrijwel steeds meer, en heb ik buren die er over klagen.
Omdat ik het zelf ook geen fijn idee vond, heb ik een band aangeschaft, hiermee ging het goed als hij maar super strak zit.
Vind dit zelf geen fijn gezicht/idee. Maargoed, het ging prima, en ze deed het niet meer.
Voordat ze het land op ging heb ik haar van het biks afgebouwd en ben ik haar minder hooi gaan voeren omdat het van het rijke/jonge hooi was. (ook omdat ze wat aan de dikke kant was)
Vorige week zaterdag zijn alle paarden voor het eerst het land op gegaan en heeft die van mij de eerste dag maar half uur á kwartier buiten gestaan.
's avonds toen ik op stal kwam had ze opeens koliek, ging veel rollen etc en dus ben ik gaan stappen, toen kwamen haar darmen goed op gang en mesten ze ook een paar keer.
Toch had ik voor de zekerheid de DA gebeld omdat ik het niet helemaal vertrouwde. DA was geweest en heeft een prik gegeven en toen was het vrij snel weer over. Ze heeft me het advies gegeven rustig aan op te bouwen op het land, en dat heb ik gedaan deze week. Totdat ik gister haar voor het eerst weer wat langer liet staan. Toen heeft ze 's avonds weer precies het zelfde gehad. Ik weet dus nu niet meer wat ik moet doen of wat verstandig is.
Ik begin maar langzaam weer opnieuw met opbouwen, maar ik weet gewoon niet of het nu komt doordat ik er te lang heb laten staan (terwijl de DA zegt dat het niet door het gras zelf komt maar in combi met luchtzuigen) Maar ze zuigt geen lucht want ze heeft een band om, nou weet ik wel dat ze ook af en toe lucht opboerd.
Zouden jullie mij advies kunnen geven en of helpen? Ik hoor het graag! Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:27

Lees eerst dit item eens door en kom er achter wat die band precies doet Verdrietig

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:38

wat die band precies doet dat heb ik allemaal al gelezen Verdrietig ik vind zo'n ding ook verschrikkelijk. Maar mijn paard krijgt gaskoliek, dus wat moet ik nu doen? Verdrietig Verdrietig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:44

De dierenarts kletst met alle respect uit zijn nek. Hij heeft zijn literatuur m.b.t. luchtzuigen niet bijgehouden.

Je geeft zelf al aan dat er sprake is van verband tussen op het gras en de gaskoliek. Dus daar zou ik het zoeken. En even heel goed ontwormen!

Verder Skippy even vragen; haar merrie is ook koliekgevoelig en dat heeft met voedsel te maken.

Verder kan ik je niet helpen. Mijn luchtzuiger zuigt naar hartelust lucht, is eh vrij dik, en heeft nog nooit koliek gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:45

In ieder geval die band af.
Geen voer met suiker/melasse erin, zo weinig mogelijk granen. Veel hooi, zoek grover/ouder hooi als wat je nu hebt te rijk is .
Als hij niet tegen gras kan berust daar dan in, misschien dagelijk een kwartiertje aan de hand laten grazen en kijken of dat goed gaat.
Als je de beschikking hebt over een (zand)paddock zet hem daar dan in, desnoods met een maatje.

En investeer eens in een kuurtje Pronutrin Lachen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:54

Toch denk ik dat je paardje gaskoliek heeft door het rijke gras ...Mss toch nog langzamer opbouwen.
Het is al bewezen dat paarden geen gaskoliek krijgen door luchtzuigen, de lucht bereikt de maag & darmen niet eens.
Je DA zegt mss dat het niet van het gras komt maar ik denk toch echt van wel.
Soms zitten DA's ernaast ...
Mijn merrie laat sinds ze een rijker stuk weide heeft bijgekregen meer scheten ... Nagelbijten / Gniffelen Gas dus ...van het gras.
Je hebt het proberen opbouwen maar misschien toch nog trager opbouwen.
Of heb je de mogelijkheid niet om haar op een weide te zetten (die afgezet is) waar elke 2 dagen een klein stukje van bij word gegeven ?
En misschien eens ontwormen voor de zekerheid ...

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:01

Ze is voor ze het land op gingen ontwormd. Ik zelf denk dat ik nog langzamer moet opbouwen. En dat het land waar ik sta best rijk is met (voorjaars)gras.
Stal genootje raden me het ook aan om er op een klein stukje te zetten en dat steeds te verzetten. Lachen