[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:06

Schadows17 schreef:
ellepel schreef:
foto!!!!

Bij deze een foto, qua breedte is dit de best zittende deken die ik tot nu toe heb gevonden voor mijn merrie.
Alleen qua lengte te lang voor de nek en de rug ook net wat te lang (5cm schat ik)maar goed een smallere maat past niet qua borstkas. Verder voelt het materiaal heel fijn, dusssss ik ga hem bij de nek gewoon omnaaien denk ik omdat nu de deken te veel open staat bij overgang nek/hoofd, zou beter zijn als onder hoofd en bovenkant nek ook nog wat sluitingen zouden zijn zoals bij de dikke horsegear die ik ook heb, daarvan is de nek ook te lang maar dat maakt niet uit omdat het toch goed te sluiten is.

[ [url=m/1iBljp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tdqfAD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe is het materiaal? Is het synthetisch?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:19

Humpiedumpie schreef:
Oehh prikt dat zout niet op de wondjes :

Nee, in het geheel niet. (Gebruik hetzelfde spul dus zelf voor eczeem klachten, en soms ook met wondjes van eczeem, is natuurlijk geen puur zout, maar verdund ;) )

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:27

Mijn lieve Haflinger heeft het zo ontzettend warm... Hij heeft normaal de sweet itch hoody op. Heb nu de Shires Higlander Plus op, ik heb het idee dat die wat lichter/dunner is.
Iemand nog ideeën voor afkoeling of dekens die nóg dunner zijn? Hij doucht elke dag 20 minuten incl deken met (koud) grondwater. Gaat er zelf los onder staan in de weide.

Heeft iemand ervaring met de nieuwe Bucas Sweet-itch Light X Eczeemdeken? Hij heeft 3 buiksingels en dat heeft de Highlander Plus ook, waardoor mijn paard zijn pielemuis er ook in beland -O- met als resultaat een ingeplaste deken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:47

Heeft hij geen schaduwplekje?

Sting

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:27

Jawel :). En daar maakt hij ook wel zo af en toe gebruik van. Maar het verse gras is niet in de schaduw.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:59

Ja vers gras is ook te lekker. Er zijn volgens mij hier wel een paar mensen die de bucas hebben, even zoeken misschien?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:25

Voor mijn fjord zoek ik een stevige eczeemdeken die aan de voorkant wat breder is. Wie heeft een tip? Ze had altijd een simpele deken van Pagony, maar die zit vrij strak bij haar borst. En aangezien ze 'm weer eens gesloopt heeft, hoop ik dat ik er één kan vinden die lang heel blijft :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:09

Mijn paard heeft heel de dag onder de Shires gestaan. Zweet snel, maar tot mijn verbazing zag ik geen (opgedroogd) zweet zitten. Alleen onder de fleecepadding van het vliegenmasker. Volgens mij zijn er niet echt dunnere dekens.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:08

Hier staat paardlief nu onder de Snuggy zonder hals. Wel met vliegenkap. Had ook niet gezweten, terwijl hij dat onder de qhp en de master wel deed. Nu staat hij ook op een plekje waar wat meer wind is, dan waar we eerst stonden. Dat scheelt denk ik. Alleen geen schaduw.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:37

Hoe gaat het met de jeuk bij jullie paarden? Hier begint het nu wel weer toe te nemen helaas..

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:43

Jeuk is hier nog prima onder controle, nu met de warme dagen de sweet itch X aan, top deken. Mijne zweet zich altijd kapot onder de horsegear zodra het rond de 30 graden komt. Eergisteren wel nog op gehad en ging toen prima, sinds dinsdagavond wel de sweet itch op en kon haar gisteren prima van de wei halen, niet bezweet en lekker actief :). Is wel zo dat ik ze bij zo warm weer altijd op een wei zet waar sowieso veel schaduw is, dus kunnen altijd makkelijk in de schaduw gras staan eten. In een wei zonder schaduw zou ik haar niet durven zetten, zou ik bang zijn dat ze hitte bevangen raakt onder de deken.

Voor een paard met een bredere boeg waarvoor je een stevige deken zoekt raad ik de horsegear aan, die past goed op de mijne en die is breed van voor, de sweet itch X ook top bij paarden met een brede boeg, deze ligt zelfs nog beter dan de horsegear, dat geldt dan misschien ook voor de gewone sweet itch, geen idee.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:22

Gizeppie schreef:
Hoe is het materiaal? Is het synthetisch?

Ik heb eigenlijk geen idee wat voor materiaal het is, de stukken bij manen en staart hetzelfde sterke materiaal als bij mijn horsegear en voor de rest echt typisch vliegendeken materiaal. Heb net nog op de kaartjes gekeken maar kan daar ook niks zien. Zal wel op het kaartje staan wat aan de deken zit. Krijgt er wel een uitgebreide uitleg bij over wassen en 2-jaar garantie certificaat en uitleg over de magnetische sluiting voor haha.

Dit vond ik op een website die hem verkoopt:

De Bucas Sweet-Itch X Light eczeemdeken is een unieke deken met aan de bovenzijde Bucas Sweet-itch polyester stof en een open mesh stof aan de onderkant.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:29

Schadows17 schreef:
Jeuk is hier nog prima onder controle, nu met de warme dagen de sweet itch X aan, top deken. Mijne zweet zich altijd kapot onder de horsegear zodra het rond de 30 graden komt. Eergisteren wel nog op gehad en ging toen prima, sinds dinsdagavond wel de sweet itch op en kon haar gisteren prima van de wei halen, niet bezweet en lekker actief :). Is wel zo dat ik ze bij zo warm weer altijd op een wei zet waar sowieso veel schaduw is, dus kunnen altijd makkelijk in de schaduw gras staan eten. In een wei zonder schaduw zou ik haar niet durven zetten, zou ik bang zijn dat ze hitte bevangen raakt onder de deken.

Voor een paard met een bredere boeg waarvoor je een stevige deken zoekt raad ik de horsegear aan, die past goed op de mijne en die is breed van voor, de sweet itch X ook top bij paarden met een brede boeg, deze ligt zelfs nog beter dan de horsegear, dat geldt dan misschien ook voor de gewone sweet itch, geen idee.

Dank je voor de tip!

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:16

Wij hebben een haflinger met zomereczeem (alleen aan zijn manen, bij de schoft schuurt hij) die hebben we een eczeemdekenhals opgedaan. Weet iemand nog iets van een Shampoo, zalf, spray o.i.d. wat ook helpt tegen de jeuk/zomereczeem? Wat we icm met de eczeemdekenhals kunnen gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:53

Adjepatatje8 schreef:
Wij hebben een haflinger met zomereczeem (alleen aan zijn manen, bij de schoft schuurt hij) die hebben we een eczeemdekenhals opgedaan. Weet iemand nog iets van een Shampoo, zalf, spray o.i.d. wat ook helpt tegen de jeuk/zomereczeem? Wat we icm met de eczeemdekenhals kunnen gebruiken?

Er zijn honderden middeltjes en er zal er vast 1 helpend zijn. Dat verschilt per paard dus dat wordt uitproberen Wat voor dat paard werkt;)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:14

Mijne is toch ook aan schuren. Of nou ja, bijten. Bij haar uier toch weer plekken nu. Zal mede door de hitte komen en de jeuk daarvan..
Gelukkig verder nog niets

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 01:16

Help! Ik kan nergens meer Derfen lotion vinden? EJ, agradi, paardendrogist hebben het niet meer.
Ik heb Sweet Itch voor z'n hoofd en kleine plekjes maar voor de plekken in z'n staart en manen gebruik ik liever wat sterkers.
Iemand tips waar ik het wel kan bestellen en iets anders vergelijkbaars?

Edit: grapje Divoza heeft het nog :D wel een stuk duurder dan een tijd geleden volgens mij..

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:09

Hier gaat het verbazingwekkend goed met de eczeem bij mijn Dieter. Al last vanaf zijn 3de jaar werd elk jaar erger. Manen eraf, plekken op buik, voorhoofd en staart kaal etc. Altijd smeren en wassen. Dekens dag en nacht. Stond altijd op pension en dus in stalbeleid van anderen waar je vaak niet veel aan kan doen. Op verschillende stallen. Nu anderhalf jaar thuis. Inmiddels is hij 15. Heb nu veel beter grip op voeding en weidebeleid. Sinds een jaar voer ik huidvitaal. Koop mooi hooi in. Halve dagen op gras. In een lichte deken. Tot nu toe nog geen ernstige jeuk. Zo nu en dan iets dan even derfen smeren. Geen plekken of kaal geschuurd. Heel gelukkig mee. Zie nu wel dat voer/gras etc veel invloed heeft.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:23

Hier moet dit jaar de uier het ontgelden. Manen en staart zijn jeukvrij. Ik smeer veel, spray haar goed in tegen de vliegen maar overweeg wel een uierflap te maken aan de deken. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Is echt wel sneu, ook wat gezwollen |( :
Afbeelding

PS komt niet op het gras, ruwvoer en krachtvoer zijn aangepast op eczemer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:40

wat dik, en ik vind de huid ook erg rood.
uierflap geen ervaring mee, gebruik anders even de zoekfunctie want er is wel vaker over gesproken hier :j

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:45

Misschien kan iemand uit dit topic mij helpen :o

Ik heb een IJslander met eczeem maar ben nog altijd opzoek naar de best passende deken. Ik heb eentje 165mt van horsegear. Die past op z'n lijf prima.. maar die hals is veeeels te krap. Een maat groter hangt het weer tot laag. Ook al van die over het hoofd geprobeerd, maar die gaan snel stuk of schuiven naar achter waardoor een stuk manen bloot komt.

Iemand een tip voor de perfecte deken met een brede hals?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:48

Hier gaat het momenteel goed, ik test die producten waar ze pas in dit topic om testers vroegen en ik ben tot nu toe erg tevreden!
Ze had kale plekken bij haar staart en op haar voorhoofd en daar groeit nu weer haar.
Het enige waar ze nog jeuk heeft is onder haar buik, haar navel is zeg maar nog dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:59

marijedublin schreef:
Misschien kan iemand uit dit topic mij helpen :o

Ik heb een IJslander met eczeem maar ben nog altijd opzoek naar de best passende deken. Ik heb eentje 165mt van horsegear. Die past op z'n lijf prima.. maar die hals is veeeels te krap. Een maat groter hangt het weer tot laag. Ook al van die over het hoofd geprobeerd, maar die gaan snel stuk of schuiven naar achter waardoor een stuk manen bloot komt.

Iemand een tip voor de perfecte deken met een brede hals?

Ik heb ook een ijslander met een brede hals. Ik heb maat 185 van rambo voor hem. De rest is wel wat lang idd maar de hals past dicht :D .
Heb nu voor het warme weer een vliegendeken met hals van pro rider ook maat 185. Elke kleinere maat past zijn nek niet in, dus is dan niet anders..

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:09

Aan de uierflap-mensen :
Bij de mijne gingen alle speciale uierflappen ofwel kapot ofwel niet voldoende afweer.

Ik heb een uierflap zelf gemaakt. Het is alleen moeilijk op foto te krijgen merk ik -O- . Het ziet er niet uit, maar voor de mijne werkt het en het kost ook amper iets.

Ik probeer het uit te leggen:
Ik koop een T-shirt met lange mouwen, waar ik vervolgens de mouwen vanaf knip. De mouwen gebruik ik rond de bilriemen, want mevrouw is nogal gevoelig achteraan voor schuurplekken. Maar anders zal een mouwloos T-shirt ook wel volstaan.

Maatje M heb ik voor een haflinger. Anders is het al snel te lang en hangt het door.

Dan onderaan de T-shirt maak ik in het midden een gaatje. En ook links en rechts een gaatje onderaan.

Vervolgens zit er in het midden van mijn buikflap achteraan ook een gaatje, daardoorheen zit een plastic gespje (van een oude bilriem gesloopt).
Afbeelding

Dan hang ik de onderkant van de T-shirt op aan de achterste gespen van de buikflap door de gaatjes te gebruiken. Dus het middelste gaatje van de T-shirt gaat in het middelste (gemaakte) gaatje van de buikflap. Rechtse T-shirt kant gaat aan de rechtste achterste buikflap enz. (Aan de ene kant kan mijn buikflap niet los, daar heb ik een musketon aangehangen)
Afbeelding
Dat ziet er dan zo uit.

En dan tenslotte gaat de bovenkant van de T-shirt tussen de achterbenen door en hang ik deze mee vast met de lus van de mouw aan het gespje van de bilriem.

En dan als het strakker hangt zie je er nog amper iets van

Afbeelding

Ik hoop dat jullie het snappen ;)

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:34

Eliana schreef:
Hier gaat het momenteel goed, ik test die producten waar ze pas in dit topic om testers vroegen en ik ben tot nu toe erg tevreden!
Ze had kale plekken bij haar staart en op haar voorhoofd en daar groeit nu weer haar.
Het enige waar ze nog jeuk heeft is onder haar buik, haar navel is zeg maar nog dik.

Welke producten gebruik je?