[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:04

Dat is wel een groot verschil Renee, ziet er goed uit!

De mijne krijgt nu 3 weken 1/8e en sinds 1 week 1/4e.
Hij is alleen zooooo rustig en sloom. Loopt alsof ie in slowmotion is (in de ochtend) en tegen de middag/avond gaat het beter. Dacht eerst dat ie HB is, maar misschien toch bijwerking van de medicatie? Hebben jullie dat wel eens gehad dat ze zo rustig bewegen/lopen?

Bijzonder goed dat die van jullie zo snel al positief reageren!! Hoop dat de mijne ook gauw vlotter wordt. Hij wil alleen stappen (sinds maart, dus komt denk ik door Hoge waarden), niet draven....
DA adviseerde de komende weken 1/4e te geven en zeker twee weken de tijd geven dat bijwerkingen weg gaan.

Heb net zijn benen geschoren, die waren zo vol vacht dat er korstjes onder kwamen.

Hij is verder wel vrolijk (hinnikt erg veel de laatste tijd als ie me ziet en is wel opgewekt), maar zoooo rustig:-( Mijn jaarlingen galopperen om hem heen en hij wil meedoet, maar stapt alleen .... duurt dus even voor hij ze heeft ingehaald ;-)

timokyana

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:25

Ik herken dat slome ook, heel traag.
Mijne galoppeert dan weer wel naar de wei.
Hier op 1/2 van 1/2 sinds vandaag.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:28

Dat slome hebben we ook een,lange tijd gehad. Vooral in het begin waren de eerste verbeteringen vooral veel vrolijker lijken. Minder depressief, betere vacht kwaliteit en het heel langzaam bijkomen. Komt goed. Sommige paarden hebben meer tijd nodig en bij andere zie je sneller verbeteringen. Ook niet vergeten dat het seasenal Rise is. Dan is de mijn ook slomer die periode.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 00:07

Hoi, ik meld me ook in dit topic! Ik heb 2 shetlanders van 25 en 26, waarvan de oudste nu PPID blijkt te hebben; ik kreeg vandaag de uitslag binnen. De bloedwaarde was 147 (tegenover 47). Dus dat wordt waarschijnlijk ook medicatie.

Ik had het niet verwacht. 2 jaar geleden heb ik hem ook laten testen, omdat ik toen een heel sterk vermoeden had. Toen was de uitslag negatief. Nu helaas dus wel positief.

Hij heeft niet de typische kenmerken van moeilijk uit zijn wintervacht komen, krulvacht, bulten boven zijn ogen etc.

Maar hij is de afgelopen periode ontzettend afgevallen en ik krijg hem niet meer dik. Hij trilt na enige inspanning ook met zijn achterbeen. Volgens de DA zou dit ook goed kunnen passen bij de uitslag.

Helaas is zijn gebit ook niet meer je van het. Hij mist het overgrote deel en wàt er nog zit is bijna helemaal afgesleten. Hij kan dus lang gras en hooi niet goed weg krijgen. Hij krijgt nu 2x daags bietenpulp, luzerne en zemelen. Daar deed hij het eerst prima op, maar de laatste tijd dus niet meer.

Fijn om de positieve ervaringen met prascend te lezen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:24

Je kan misschien proberen om er geweekte grasbrok bij te doen. En als je in Nederland woont de senior priores bijgeven. En olie bijvoegen. Langzaam opbouwen en,je mag tot 250ml per dag bijgeven. Daar komt mijn,oudje ook goed van bij.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:13

llora schreef:
Dat slome hebben we ook een,lange tijd gehad. Vooral in het begin waren de eerste verbeteringen vooral veel vrolijker lijken. Minder depressief, betere vacht kwaliteit en het heel langzaam bijkomen. Komt goed. Sommige paarden hebben meer tijd nodig en bij andere zie je sneller verbeteringen. Ook niet vergeten dat het seasenal Rise is. Dan is de mijn ook slomer die periode.

Oh gelukkig dank je. Hij lijkt wel vrolijker in zijn hoofd ja :o We gaan nog even door;-)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:21

Seniores Priores heb ik 2 jaar geleden een hele tijd gevoerd, maar daar kreeg hij diarree van. Grasbrok is wel een goede nog. Ik ben al aan het kijken naar de producten van agrob.

Olie wil ik ook weer proberen. Heb dat in het verleden ook eens geprobeerd, maar toen liet hij gewoon zijn voer staan, al zat er maar een theelepeltje olie in... wat de boer niet kent...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:32

Je moet gewoon proberen en zien waar je paardje van bijkomt. Altijd wel tijd geven. Afvallen gaat veel sneller dan bijkomen. Mijn merrie doet het goed op de equifyt zuppa, grasbrok en,luzerne brok. Alledrie geweekt. De equifyt zuppa bestaat uit 55 procent pulp, 30 procent grassen en kruiden en 15 procent lijnzaadolie. En ook zien dat ze voldoende eiwitten bijkrijgen. Die eiwitten helpen om de bovenlijn terug voller te krijgen. Met olie altijd wel goed opbouwen. Niet ineens 250ml erbij doen. Vooral zien dat als je paard geen hooi meer kan eten dat je ruwvoeder vervangers bijgeeft. Luzerne, pulp, SP, grasmix enzo.
En vooral de hoeveelheden opdrijven. Van een schep luzerne per dag of een schep pulp per dag ga je niet veel verschil geven. Mijn merrie krijgt in totaal bijna twee emmers en een,half per dag geweekte ruwvoervervangers verspreid over verschillende maaltijden. En daarbij eet ze nog onbeperkt hooi bij. In de koude winter maanden,of koude dagen krijgen ze hier de slobber Irish mash bij. Slobber Wilt ook al,wel eens helpen om bij te komen. Maar vooral de hoeveelheden,opdrijven. Oudere of zieke paarden hebben veel meer nodig. Eventueel een,vitamine korrel,bijgeven. Ik moet nu op zoek naar een vitamine zonder toegevoegde jodium. Want hier reageert haar schildklier enorm op. En zij heeft een,licht gevoerd deken op zodat ze niet teveel,energie moet verbruiken om zich warm te houden. Want ondanks die dikke vacht dat ze krijgt is die zo lek als een,gieter door de cushing. Één dag regen en ze staat te bibberen. Haar vacht is enorm lang maar kan haar temperatuur niet meer regelen. Dit is ook een,symptoom van cushing

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:18

Ja inderdaad even uitproberen met het voer :) Bedankt voor de tips!

Hij staat nu met een regendekentje op, een 0 grams omdat mijn gevoerde allemaal kapot zijn (hij schuurt ze langs het hek kapot :( ) Afgelopen winter heeft hij geen deken opgehad, want toen deed hij het prima en had hij een mooie dikke vacht. De winter ervoor wel, toen had hij door een darmontsteking een verminderde weerstand.
Hoeveel grams ligt er bij jullie op? De mijne wordt sowieso niet geschoren en is een shetlander. Hij heeft op dit moment een redelijke wintervacht, maar is op dit moment wel wat verzwakt door cushing (magertjes) en ik wil hem inderdaad het energieverbruik om zichzelf warm te houden beperken.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:27

De mijn heeft momenteel een fleece gevoerd regendeken op. Als ik ze met deze regendagen zonder deken zet staat ze te trillen over haar hele lichaam. Een klein regenbuitje gaat maar de hele dag regen gaat niet. In de winter staat ze met een 300 gram gevoerd deken met hals als het heel koud is. Anders een 200 gram deken. Staat wel 24/7 buiten Me grote stallen die Open blijven staan.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:32

En wat heb jij voor ras? Scheer je haar ook, of heeft ze gewoon haar vacht nog onder de deken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:41

Die van mij is nu alleen stukje hals geschoren en staat zonder deken buiten. Word wel binnenkort geschoren en krijg dan deken op.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 07:14

Ingrid_92 schreef:
En wat heb jij voor ras? Scheer je haar ook, of heeft ze gewoon haar vacht nog onder de deken?

Op haar papieren staat aglo Arab x pur sang. Scheren lukt niet bij haar. Vroeger wel maar dan werd ze verdoofd. Maar nu geraak ik zelfs niet met het scheermachine bij haar. Dan breekt ze de boel af.

Zo was haar vacht twee winters geleden en is nu door de cushing nog iets langer in de winter
[/[img]
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:42

Ik ga hier zaterdag weer scheren. Gisteren heeft er even een kindje op gereden in de regen, maar het duurde daarna ruim 3 uur voor hij weer droog was (geen zweet hoor, alleen regen). Maar dat duurt dus veel te lang voor hij weer zijn deken op kan en weer in de kudde kan.

Zou liever vandaag al scheren maar zaterdag ochtend komt er een dierenarts in opleiding langs. Die wil ik wel eerst laten zien hoe de vacht er nu uit ziet. En ik zal haar flink op dit topic wijzen ;-).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:20

Hier ook alleen een stukje hals geschoren, want Madam wil ook met winterjas aan gewoon door doen en zweet dan echt teveel. Nu met de regen heeft ze een Bucas met fleecevoering op, dat is meestal zat in het koude/natte seizoen, voor extreem weer heb ik ook een flink gevoerde Rambo liggen (300 gram?). Maar in de winter loopt ze meestal zonder deken, die gaat alleen op voor vies nat weer.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:40

Ik mag me helaas ook melden hier. Ik heb een KWPN x Welsh van 20 jaar oud. 3 weken terug was de tandarts/veearts bij mij voor een behandeling. Hij zei; wat ziet hij er goed uit. Waarop ik zei dat ik hem al zo lang in het haar vond zitten. Dat in combinatie met een einschuss been begin het jaar dat niet goed weg wilde, stalbenen en veel plassen zijn we gaan testen. Helaas een waarde van 108. We staan nu sinds 3 weken op Prascend, nu op een half tablet per dag. Ik heb het idee dat hij al vrolijker is en meer looplust heeft, maar weet niet of dat zo snel kan.

Volgende week zaterdag wordt hij weer lekker helemaal geschoren, dat zal hem wel opknappen hopelijk :).

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:07

Marcella schreef:
Die van mij is nu alleen stukje hals geschoren en staat zonder deken buiten. Word wel binnenkort geschoren en krijg dan deken op.

Marcella en andere met paarden die buiten staan mag ik jullie om advies vragen? Mijn haflinger met cushing van 16 jaar staat 24/7 buiten met schuilstal. Hoewel hij 2 maanden terug nog geschoren is (alles behalve hoofd en benen) merkte ik gisteren dat hij al warm was van 30 minuten stappen in de molen en licht bezweet na een half uurtje stappen buiten. Het lijkt erop dat hij zijn temperatuur echt totaal niet meer kan regelen - is bij niets oververhit (staat ruim een jaar op medicatie en bij opnieuw testen in augustus was alles onder controle).

Dat werkt natuurlijk niet dus ik overweeg hem nu maar al weer te laten scheren. Maar omdat hij buiten op het zand slaapt lijkt het me niet verstandig een kale buik te maken zo vlak voor de winter? Hij heeft vroeger nooit dekens gehad, hoeveel grams moeten ze in vredesnaam op als ze geschoren zijn bij welke temperaturen? Hij heeft nu alleen twee Bucas regendekens. Dat lijkt me voor de echte kou - na scheren - niet voldoende?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:10

Waratje schreef:
Hier ook alleen een stukje hals geschoren, want Madam wil ook met winterjas aan gewoon door doen en zweet dan echt teveel. Nu met de regen heeft ze een Bucas met fleecevoering op, dat is meestal zat in het koude/natte seizoen, voor extreem weer heb ik ook een flink gevoerde Rambo liggen (300 gram?). Maar in de winter loopt ze meestal zonder deken, die gaat alleen op voor vies nat weer.

Waratje scheer jij 1 keer voor de winter? Staat ze dag en nacht buiten? Die van mij heeft het ook continue te warm - was vorig jaar zelfs met min temperaturen aan het zweten (zonder inspanning). Maar ik wil ook voorkomen dat hij een longontsteking krijgt...... Paard staat 24/7 buiten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:24

Ik scheer de buik met de haren mee probeer in ieder geval niet zo kort te doen als de rest. Nu is dit bij die van mij vaak toch weer binnen 1/2 weken weer aangegroeid (de buik).

Die van mij krijg naar het scheren de Bucas Smartex Light op. Word het echt flink wat kouder de Bucas Power Turnout light. Heavy kom er niet op zou veels te warm voor die van mij zijn (heb ook niet).

Staat ook 24/7/365 buiten. Heeft hij het warm gaat hij gewoon in de regen staan of slapen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:40

De mijn heeft ook regelmatig last met de temperatuur te regelen. Typisch iets voor cushing. Is op de moment al beter door de medicatie maar volledig in orde geraakt dat precies toch niet.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:43

Marcella schreef:
Ik scheer de buik met de haren mee probeer in ieder geval niet zo kort te doen als de rest. Nu is dit bij die van mij vaak toch weer binnen 1/2 weken weer aangegroeid (de buik).

Die van mij krijg naar het scheren de Bucas Smartex Light op. Word het echt flink wat kouder de Bucas Power Turnout light. Heavy kom er niet op zou veels te warm voor die van mij zijn (heb ook niet).

Staat ook 24/7/365 buiten. Heeft hij het warm gaat hij gewoon in de regen staan of slapen.

Dank je wel Marcella echt super nuttige info!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:56

CarolineCF dat is lastig om zo te zeggen. Is zo verschillend per paard! Je hebt er koukleumen bij maar ook die het snel warm hebben. Er is wel een leidraad voor maar het blijft echt per paard bekijken. Blijft soms lastig ook!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:07

Hoi Ingrid - dat begrijp ik ook wel - maar ben denk ik op zoek naar een beetje houvast. Vroeger nooit dekens gebruikt - voelt zo vreemd om die pony bloot de kou in te sturen ... Dekens op de buik (die nat worden e.d.) daar geloof ik niet in voor buiten slapers. Dus ben dan zo benieuwd hoe de rest hier mee omgaat.

Storm71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:13

Bedankt voor de geruststelling. Hij staat nu sinds 5 dagen op de Prascend en voorlopig maar eens zien wat hij doet. Van mijn dierenarts moest ik gelijk met 1 pil per dag beginnen. Hij krijgt naast zijn hooi vitaminebrok en speciaal voer voor hoefbevangen paarden (granen en melasse vrij). Hij heeft inmiddels ijzers en loopt weer super netjes. Hij is nog een beetje tam en rustig maar hij is ook bijna 28 jaar dus weet niet of ik nog mag verwachten dat ie zich gaat gedragen als een jonge god :).

Hij is nu ook bijna geheel van de Novacam af (hij krijgt u nog om de dag voor 100 kilo). Al met al hoop ik dat hij nog meer verbetering gaat laten zien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:16

Ik scheer in oktober en nog een keertje eind december, begin januari, dat is voldoende. Ze staat nu nog 24/7 buiten, maar ik verwacht dat ze binnenkort de nachten op stal gaan. Dan staat ze van 's morgens vroeg (rond 7 uur) tot eind van de middag buiten zonder schuilstal (kan niet in de groep omdat ze geen voordroog mag) op een wei en krijgt daar hooi bijgevoerd.
Onder de hals scheren kan veilig, ook bij paarden die 24/7 buiten blijven en deken is niet perse nodig.