[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:05

Ik laat de deken op, geef wel verkoeling dmv douch/benen afspuiten.
Verder hebben ze hier een koele stal met ventilators,de ramen zijn dan dicht dmv rolluiken.
Heerlijk koel als je dan binnen komt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:12

Die van ons staan in een paddock met mogelijkheid tot schuilen in de stallen of onder de bomen. Maar het is vrij beschut daar, dus het wordt er snel warm.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:17

denk dat ik de deken af ga halen met tempraturen over de 30 graden is het wel erg warm
lijkt me niet heel fijn voor hem met deken gewoon flink wat vliegenspray erop.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:57

De dierenarts is eindelijk tot de conclusie gekomen dat Fin ook een eczemer is.
Niet allergisch aan de beestjes (want hij schuurt elk seizoen) maar allergisch aan de fructanen/suikers/eiwitten in het gras, en doordat de lever en pancreas slecht werken, krijgt hij deze niet verwerkt, waardoor hij dus gaat schuren.

Lange tijd zijn zijn staart en schoft en manen volledig kapot geschuurd geweest. Sinds hij een deken van pagony heeft zijn de kale plekken weg (alleen heeft hij nog altijd geen maan-aangroei, wss omdat het deken zelf zijn manenkam door beweging platschuurt)
Hij staat op dit moment op een dieet: Maximaal vier u per dag in de weide (de rest staat hij op een kale paddock met stal en onbeperkt hooi)
Hij krijgt balance mix van aveve (veel minder suikers en eiwitten) en een handvol luzerne erbij.
Ook krijgt hij een kruidenmix van glucobalance om zijn organen weer in evenwicht te brengen (detox)

Zijn hoofd heeft hij volledig kaal, schuurt tot bloedenstoe aan zijn wangen, naast zijn ogen, onder zijn kin en boven en naast zijn oren en voorpluk.
Ik smeer dagenlijks tot twee keer daags een zalfje dat mama gemaakt heeft met eterische olien, en voorlopig lijkt dit te beteren.

Ben nu op zoek naar een goed eczeemdeken , betaalbaar want hij zit al aan zijn derde deken sinds maart. Ook met hoofdkap, zodat zijn gezicht kan genezen, want de wondjes houden het schuren nu in stand denk ik.

Zijn er mensen die ervaring hebben met hun paard dat allergisch is aan de grassen in plaats van schuren door de vliegjes?
De mijne bijt ook tussen de voorbenen, onder de buik en tussen de achterbenen , helemaal dus....

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:17

Ik zou hem van het gras halen.
En een boett deken of een Rambo sweet itch Hoody.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:40

Marjo89 schreef:

Helemaal van het gras?
Hij staat nu vier u per dag op een 'kale' wei.
en de rest van de dag in een kale paddock.

Welk deken is dan het best, de boett of de rambo?
Hij is op dit moment twee jaar, draagt van pagony maat 165 maar dit wordt te groot omdat hij dus in zijn groeispurt zit. Valt de 175 van boett en rambo hetzelfde qua grootte?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:41

Ik heb ook wat gevonden. PHB-spray van de Boerenbond. Niet duur en stinkt als de pest.
Ik heb een denken op mijn paard, smeer Derfen, hij staat redelijk schraal en nu dus deze stinkende meuk. Geen enkel beest wil nog in de buurt komen, de dazen blijven ook op afstand, dus ik hoop de knutjes ook.
In mijn andere topic was er wel iemand waarvan het paard niet zo tof erop reageerde, maar bij de mijne is er niet veel aan de hand.
Het is niet zo duur, nog geen 10 euro, en het helpt voor de beestjes. Dus misschien preventief er bij spuiten, al dan niet op de deken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:43

cooper schreef:
Marjo89 schreef:

Helemaal van het gras?
Hij staat nu vier u per dag op een 'kale' wei.
en de rest van de dag in een kale paddock.

Welk deken is dan het best, de boett of de rambo?
Hij is op dit moment twee jaar, draagt van pagony maat 165 maar dit wordt te groot omdat hij dus in zijn groeispurt zit. Valt de 175 van boett en rambo hetzelfde qua grootte?

Kort gras is vaak erger dan wat uitgebloeider gras.
Maar als hij d'r zo'n jeuk van krijgt. Dan zou ik een afweging maken.
Beide dekens zijn wel goed. Soms ook wel 2e hands te vinden.
Nieuw is de boett erg duur

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:00

Hallo,

Ik heb door iemand derfen aangeraden gekregen, Werd gezegd dat het op olie basis is, dus mag niet als het paard in de zon staat? De komende dagen is de zon er veel, hoe moet ik dit doen dan?

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:03

evelienn28 schreef:
denk dat ik de deken af ga halen met tempraturen over de 30 graden is het wel erg warm
lijkt me niet heel fijn voor hem met deken gewoon flink wat vliegenspray erop.

Liever een warm paard dan een paard wat vergaat van de jeuk, ik laat de deken op!
als ik die er af ga halen zit appie na een dag onder de wonden,dat ga ik niet doen.ze kunnen niet in de schaduw,maar ik hoop dat het flink gaat waaien.
en anders heb iknog een iets dunnere deken die er voor nood een dag of 2 op kan,doe ik die langer dan krijgt appie toch weer jeuk omdat de mazen wat groter zijn bij die deken zodat de vliegen er doorheen kunnen prikken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:10

Hier ook gewoon op hoor. Ze kunnen schuilen in het huisje.
Anders hou ik geen paard meer over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:19

Ja het is niet anders, ik moet ook gewoon werken met die hitte.
ik let er op dat appie genoeg drinkt en verder kan ik er niks aan doen

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:21

Hebben jullie foto's van jullie paarden wanneer het schuren op zijn ergst was?
Ik verwonder me soms over de kale plekken en wonden die Infinity heeft

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:51

cooper schreef:

Vroeger maakte ik wel foto's. Laatste jaren niet meer.
Maar grote open wonden sta ik niet geheel van te kijken. Wangen zijn soms nu kapot. En dan hoop zich gelijk vocht op.
En hier wordt het elk jaar beter. Gelukkig.

Wat ik mij van die tijd nog kan herinneren. Wassen met betadine en daarna met aloe Vera dat hielp altijd wel even tegen de jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:16

TinkerTreas schreef:
Hoe doen jullie het als het van de week echt 30 graden gaat worden? Deken op of af? Het lijkt mij dan erg warm namelijk.

Deken op :) onder mijn bucas is hij minder warm dan zonder deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:27

cooper schreef:

Afbeelding
2006

Toen was het het ergste, van de manen heb ik geen fotos meer maar dat was een grote wonden festival.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:51

Die derfen he, moet zoals ik begrijp tegen jeuk zijn en wondjes genezen maar ook erg stinken en de knutselaar plus dazen weghouden .
Is dit middel misschien ook te gebruiken als vliegenspray zeg maar !! Onder het rijden bijv.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 06:51

ellepel schreef:
Liever een warm paard dan een paard wat vergaat van de jeuk, ik laat de deken op!
als ik die er af ga halen zit appie na een dag onder de wonden,dat ga ik niet doen.ze kunnen niet in de schaduw,maar ik hoop dat het flink gaat waaien.
en anders heb iknog een iets dunnere deken die er voor nood een dag of 2 op kan,doe ik die langer dan krijgt appie toch weer jeuk omdat de mazen wat groter zijn bij die deken zodat de vliegen er doorheen kunnen prikken.

Het wordt meerdere dagen over de 30 graden en je hebt geen schaduwplek voor je paard? :oo

Hier gaat de deken af voor ik naar mijn werk ga en er begin van de avond weer op. Overdag in de hitte zijn er geen knutten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 07:18

Hoe kom je erbij dat er dan.geen knutten zijn? Die zijn er zeer zeker wel samen met ander vliegend ongespuis. Heb 1 x de fout van afdoen gemaakt daar moest de da met een zware prednison kur bijkomen zo veel jeuk als ze toen had. Nee hoor nooit weer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:00

Hier gaat de deken niet af met de warmte, als ze erg staan te zweten dan maak ik de dekens nat dat is heerlijk verkoelend en geen beesten op mijn paarden.

Gelukkig hebben wij wel veel bomen rondom de weilanden, er is altijd wel een plek on inde schaduw te staan.

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:11

Op stal met de hooinet vol!
Stal is heerlijk koel.
In de avond tot vroeg in de ochtend maar het land op....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:47

Zelf onder mijn goedkope Pagony deken voelt mn fjord niet warm aan.
Enkel waar de naadjes zijn daar zweet het ietsje dus die deken blijft hier ook zeer zeker erop.
Er hoeft nml maar een vlieg te landen op haar en ze associeerd het meteen met jeuk en word erg onrustig.( met benen slaan,staart non-stop zwiepen,hals schudden en schuren)

De meeste dekens zijn uv werend toch? De zon is al erg fel dus een deken op beschermd meer dan alleen tegen prikbeestjes.
Ik loop ook liever in een T-shirt met mouwtjes dan in een hemdje omdat ik anders uit ga zien als een gekookte kreeft.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:10

Die van mij haalde ik gutsend onder de deken vandaan.
Maar echter nog heel vrolijk en praatjes.

Lekker afspoelen en laten rollen.

Vanavond weer denk ik!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:38

Ik laat de deken op, Famke zelf is zwart en de deken erg licht van kleur, haast wit. (RSIH)
Zonder deken zal ze dus ook staan te puffen. Ik denk dat ik haar s middags even op stal zet tegen de warmte. Op het weiland staan wel een aantal bomen maar op het midden van de dag krijg je daar geen schaduw van.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:05

Ik denk dat ik dan toch de deken maar op hou. Het is ook een lichte deken en ze hebben altijd de mogelijkheid om in de schaduw te staan. Ik zou het ook sneu vinden als ze zich weer open schuurt.