[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:08

Lijkt me heel verstandig Essie..
Nooit meerdere dingen tegelijk starten, anders weet je nooit wat werkt, wat niet werkt, wat bijwerkingen geeft en wat niet..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:11

Maris schreef:
Even voor de duidelijkheid, die film van die link gaat NIET over cushing ! Maar over chronische stress, 1 van de waarschijnlijke veroorzakers van cushing. Plus over de gevolgen van hoog cortisol. En dat vertelt ze toch wel duidelijk in de eerste 10 minuten . Daar ging het me eigenlijk om toen ik die link gaf.
De rest van het verhaal gaat meer over gezond voeren, dat vind ik zelf erg interessant. Juist omdat ik me kan voorstellen dat voer met GMO en tig andere chemische stoffen niet gezond zijn voor zulke gevoelige dieren. En dat ook dat wel eens een oorzaak van cushing zou kunnen zijn ( gifstoffen).

Ik heb niet het hele filmpje geluisterd. Vond het soms moeilijk te volgen met al die 'termen' maar wat ze vertelde over 'chronische' stress kon ik me wel in vinden!
En ik denk ook zeker dat bepaalde toxische stoffen grondlegger kunnen zijn van ziektes. Het is vaak een opeenhoping van!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:21

Essie73 schreef:
door alle tips over supplementen, poedertjes, vitamientjes e.d. zie ik door de bomen het bos niet meer :P .
Ben er absoluut voorstander van om je paard wat extra's te geven als dit hem kan helpen. Echter heb ik besloten om eerst te kijken hoe mijn paard het straks doet op de pergolide voordat ik allerlei extra supplementen bij ga geven. i.p. behandelt de pergolide zijn cushing en hopelijk is dat genoeg.
Hij krijgt al jaren vit15, daar blijf ik uiteraard gewoon mee doorgaan.

Heb ik ook gedaan hoor. Helemaal omdat ik wilde weten wat de medicijnen doen en als je van alles erbij gaat geven is dat beeld niet meer betrouwbaar.

Omdat ik weer terug ben gegaan in de dosis Prascend (vanwege de vele bijwerkingen) heb ik toen wel gekozen om monnikspeper bij te gaan geven. Dit na aanleiding van de positieve resultaten die hier op bokt staan. Ik heb toen gekozen voor de pure variant van gekruid.com. Ook niet zo duur, gelukkig. Daarnaast heb ik de Echinacea van hun voor de weerstand, omdat mijn paard allerlei huidreacties kreeg. Na de winter stop ik daar weer mee.

Als het opbouwen met Prascend beter was gegaan had ik daar mee gewacht of het helemaal achterwege gelaten.

Verder voor ik al meer dan 10 jaar een supplement voor artrose, waar als MSM en magnesium in zit, dus die had ik al.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:22

Focussed schreef:
Nee niet per se, daarnaast zijn er nog een groot aantal producten die als homeopathie geregistreerd staan maar die niet aan de bereidingswijze voldoen en dus eigenlijk geen homeopathie zijn.

Homeopathie is iets pas als het volgens de homeopatische bereidingswijzen is gemaakt: dat wil zeggen verdund en geschud. En dat kan tot (letterlijk) in de eeuwigheid doorgaan. Een veel gebruikte verdunning is 1 druppel op de inhoud van AL het water op de wereld. Je koopt dan dus in feite enkel alcohol of suiker, meer niet.

Dank je! Duidelijk verhaal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:24

Even snel wat anders tussendoor...mijn 3 horsies beginnen te verharen... :) Spring is in the air ! {:}
Nog meer paarden hier die de winterjas al beu zijn ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:34

Maris schreef:
Even voor de duidelijkheid, die film van die link gaat NIET over cushing ! Maar over chronische stress, 1 van de waarschijnlijke veroorzakers van cushing. Plus over de gevolgen van hoog cortisol. En dat vertelt ze toch wel duidelijk in de eerste 10 minuten . Daar ging het me eigenlijk om toen ik die link gaf.
De rest van het verhaal gaat meer over gezond voeren, dat vind ik zelf erg interessant. Juist omdat ik me kan voorstellen dat voer met GMO en tig andere chemische stoffen niet gezond zijn voor zulke gevoelige dieren. En dat ook dat wel eens een oorzaak van cushing zou kunnen zijn ( gifstoffen).

Ja zeg.. nou moet je echt een paar passen terug hoor! Zo'n bewering als chronische stress veroorzaakt PPID.. dat kán echt niet. Laten we het een beetje reëel houden - en vooral ophouden met gissen naar oorzaken die nergens werkelijk door gestaafd worden. Ik ben het ook helemaal eens met Ohjajoh dat het hier geen vrijmarkt moet worden van allerlei internet-linkjes van commerciële websites die - volstrekt onbewezen - van allerlei kruiden, watertjes, potjes & pilletjes etc. aanbieden. Als je zelf positieve ervaringen hebt met een bepaalde therapie of middel, dat is wat anders , maar her en der maar wat van het i-net plukken omdat er het woord 'Cushing' in staat.. liever niet.
Daarbij vind ik dat de discussie over homeopathie hier niet thuis hoort - of het al dan niet werkt, daar zijn een heleboel andere topics voor waar de strijd allang gestreden is.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:57

Pandora2 schreef:
Even snel wat anders tussendoor...mijn 3 horsies beginnen te verharen... :) Spring is in the air ! {:}

Das erg snel ik verwacht shamrock zijn rui maar in maart. Maar ben heel blij voor jou natuurlijk

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:39

dookia schreef:
Pandora2 schreef:

Das erg snel ik verwacht shamrock zijn rui maar in maart. Maar ben heel blij voor jou natuurlijk

Maar als het in januari alsnog -10 wordt, moet ik dikkere dekens voor mijn '' kale '' paarden gaan kopen :+
Nee hoor, grapje :D Ik denk dat het verharen niet zal doorzetten eens het weer echt gaat winteren...maar is wel een leuk unicum...losse haartjes in december, nog nooit meegemaakt denk ik :7

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:03

Mijn paardje was vorige winter ook al in december in de rui en dat resulteerde in februari mooi kaal. Maar daar was ik helemaal niet blij mee. Dit waren o.a. ook signalen volgens de DA dat we gingen testen op PPID. Ik hoop eigenlijk dat ie dit jaar met de grote meute paarden meegaat in het verharen.

Zijn er nog meer mensen die deze ervaring hebben?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:11

huh JP ? Ik zeg ook waarschijnlijk een oorzaak is van PPID.
Chronische stress = verhoogd ACTH en verhoogd cortisol. Lijkt toch wel erg veel op PPID toch ? Dus zo'n gek idee is het toch niet dat chronische stress wel eens zou kunnen overgaan in PPID ? Ik bedoel als die ACTH maar lang genoeg hoog blijft en ongecontroleerd , dan tast dat de hypopfyse aan. Toch ?!?!?!

En die link ging me verder helemaal niet om de reclame erin, maar meer om de uitleg wat chronische stress inhoudt. Dat ze erin ook nog wat tips geeft hoe je b.v. op een natuurlijk manier vit E kan toevoegen in je dieet, is mooi meegenomen voor diegenen die daarin "geloven".
Maar ik zal verder geen links meer plaatsen hoor mbt kruidenmixen of andere dingen etc die misschien ondersteunend kunnen zijn.

Essie idd gewoon alleen beginnen met prascend, dat lijkt me super verstandig, dat is al meer dan genoeg. Dan kan je later altijd nog zien of je paard meer ondersteuning nodig heeft.

Pandora, toevallig vandaag een paar losse haren gezien idd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:22

OYYO schreef:
Mijn paardje was vorige winter ook al in december in de rui en dat resulteerde in februari mooi kaal. Maar daar was ik helemaal niet blij mee. Dit waren o.a. ook signalen volgens de DA dat we gingen testen op PPID. Ik hoop eigenlijk dat ie dit jaar met de grote meute paarden meegaat in het verharen.

Zijn er nog meer mensen die deze ervaring hebben?

Is een gekke sprong van de natuur denk ik dit jaar, want ik heb hier echt vanalles wat....cushie met pillen, cushie zonder pillen en PRE volledig gezond ( om het gemakkelijkheidshalve zo maar even te noemen )....en er komen bij allemaal haartjes af.. :D

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:34

Dat kan natuurlijk goed mogelijk zijn. Het is inderdaad ook wel erg warm voor de tijd van het jaar. Vorig jaar december lag er sneeuw en vroor het behoorlijk hard. En toch begon hij toen met verharen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:43

Apart.. Bij mijn jonge paard lijkt het haar dikker te worden en bij mijn geschoren cushing pony groeit het ook lekker door!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:48

Hoi allemaal,
Ik kijk wel vaker af en toe in dit topic, omdat mijn paard sinds kort helaas ook gediagnosticeerd is met cushing. Hij krijgt nu sinds 2 weken pilletjes van Prascend. Hij is alleen nu al 1,5 week lang suf, en hij zit niet lekker in z'n vel. Ook eet hij zijn eten niet, gelukkig zijn ruwvoer wel. De da is nog langs geweest voor de zekerheid om eventuele andere oorzaken uit te sluiten, maar hij is verder helemaal gezond. Hij gaf hem alleen voor de zekerheid een vitaminespuitje. Nou wilde ik eigenlijk vragen of er meerdere mensen ervaringen hebben dat hun paard zich niet lekker voelt aan het begin van de behandeling. De dierenarts zei dat het waarschijnlijk wel door de pillen komt, maar het houd nu wel vrij lang aan. Ook krijgt hij nou niet voldoende vitamines binnen omdat hij z'n voer niet eet. Had nieuw voer gekocht, dat at hij 2 dagen, en nu laat hij dat ook staan. Dus nou wil ik eigenlijk die pavokoeken gaan kopen, maar daar zit natuurlijk wel weer veel suiker in...
Wat denken jullie?
Alvast bedankt. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:51

xJess, hoeveel prascend geef je nu. Ben je heel voorzichtig begonnen met opbouwen ? Misschien kan je nog wat terug in dosering ?
Als je niet lager kan in dosering : APF kruiden ( ooh jee weer kruiden :+ ;) :o ) schijnen volgens de amerikaanse ecir group over cushing goed te werken tegen de bijwerkingen van prascend.
Laatst bijgewerkt door Maris op 28-12-13 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:52

Mijn paard heeft 4 maanden slecht gegeten (krachtvoer en muesli) . Na 4 maanden was het over en nu eet ze alles weer. Meerdere paarden hebben dat gehad in dit topic.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:52

Pandora2 schreef:

Ja bij mij altijd standaard na 21 deccember. :j De kortste dag.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:17

Hij krijgt 1 pilletje, en nee heb dat eigenlijk niet opgebouwd... Ben nu van plan om hem even een dag of 3 er af te halen, en dan weer rustig met een half pilletje op te bouwen. Misschien dat het dan beter gaat?
Fijn(nouja fijn, eerder geruststellend) om te lezen dat meerdere paarden er last van hadden. Hopelijk is hij er snel vanaf, 4 maanden is wel erg lang!
Ik ga is even kijken naar die kruiden!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:20

xJess schreef:
Hij krijgt 1 pilletje, en nee heb dat eigenlijk niet opgebouwd... Ben nu van plan om hem even een dag of 3 er af te halen, en dan weer rustig met een half pilletje op te bouwen. Misschien dat het dan beter gaat?
Fijn(nouja fijn, eerder geruststellend) om te lezen dat meerdere paarden er last van hadden. Hopelijk is hij er snel vanaf, 4 maanden is wel erg lang!

Och, je had veeeeeeel langzamer moeten opbouwen ! Ik zou zeker terug gaan in dosering dan.
Hoe langzamer je begint ( meesten beginnen met 1/4 tabletje voor 4 dagen of langer als een paard last heeft ervan ) hoe minder kans op bijwerkingen.
Beginnen met 1 tablet is eigenlijk een beetje vragen om problemen .......

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:26

@xjes: die van mij slikt nu meer dan 2 maanden medicijnen en sinds een week eet hij weer krachtvoer. Ruwvoer heeft hij altijd gegeten. dus vooral nogal geduld hebben, af en toe voorschotelen om te kijken of hij weer eet. Ik bood ook ander voer aan at hij ook heel even maar hij eet nu weer zijn gewone voer! Wat betreft medicijnen niet 3 dagen stoppen, dan moet je paard weer aan de medicijnen wennen. Ga zoals gezegd terug in dosis..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:28

xJess schreef:

ga een terug naar een half pilletje...totdat je paard weer een beetje de oude is.Dan vanaf die halve weer voorzichtig opbouwen met drie kwart...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:30

Bedankt voor de reacties! Ik had er geen flauw benul van dat ik het moest opbouwen, is niet verteld! Hij had hele hoge waardes dus ik dacht, hup snel beginnen met die pillen. Bedankt voor de adviezen, ik ga hem terug zetten op een half pilletje!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:42

Jessix schreef:
Pandora2 schreef:

Serieus ? Oh...lijkt me wel leuk...dikke wintervacht er tijdig af in elk geval ! Hier is dat echt de 1e x dat ik dat meemaak, zo vroeg :j

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:05

Pandora2 schreef:
Jessix schreef:

Mijn jonge paard is ook al begonnen met de eerste haartjes los te laten en die heeft toch echt geen cushing. Mijn cushing pony heeft nog nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:16

Nammie schreef:
ohjajoh6 schreef:
hihi, sorry nammie, maar dan heb jij nu uit de 1e hand ervaring met het placebo effect, want homeopathie is niets anders dan verdunning op verdunning, even schudden en het water/alcohol heeft de werking van het kruid wat er 100 x geleden eens inging, onthouden. En in sprookjes geloof ik al heel lang niet meer...
is ook niet te verwarren met fytotherapie, wat de werking van kruiden en planten inhoud, daar ben ik namelijk groot gebruiker in...

Sjemig , zit hier diep na te denken of het nu fytho of homo therapie was...
Geen alcohol , dus het zal wel fytho geween zijn dan...

Hahahaha! Weet je zeker dat je geen alcohol ophad, toen je dat schreef? omdat je allemaal homo's zag die stonden te janken?