Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:07

Femke_Tweety schreef:
Dus ik heb me wel eens afgevraagd of het in een enkel geval geen problemen op zou kunnen leveren. Maar je hoort / leest daar eigenlijk nooit iets over.

Bij mensen is bekend dat het gebruik van maagzuurremmers een B12 tekort veroorzaakt.
De medische gevolgen van een B12 tekort zijn aanzienlijk.
Ik heb eigenlijk geen reden om aan te nemen dat dit niet ook voor paarden geldt.
Ik zou me zelf in het geval van zo'n paard als Tweety in ieder geval afvragen of er geen ander onderliggend probleem is.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:15

Raamzicht schreef:
Wat waren haar symptomen?

Met rijden:
Niet voorwaarts
Ineens stoppen tijdens het rijden
Niet nageeflijk willen
Dwars, niet meewerkend
Terwijl ze M2 met verdienstelijke punten liep.

Omgang:
Harde buik
Soms zuur kijken
Poetsen niet fijn
Vaak gillen tegenover andere paarden, hengstigheid vaker last van
Gapen
Gister koliekerige (voor het eerst) verschijnselen met een hogere pols en schrapen, willen gaan liggen en lopen en dan weer gaan staan en buik ontlasten. En slomer laatste dagen. Vond haar gister ook duidelijk uit de mond ruiken en rechterkant buik harder dan links

Rest heeft ze al heel lang last van en echt alles geprobeerd. Ook si gewricht goed op echo. Zadel, cranio sacraal behandelingen, fysio, tandarts, holistisch praktijk den hoek, bloed, voeding etc. Alles geprobeerd

Vivat

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:17

Jeetje Peet_Paneel gelukkig geen maagzweren maar wat is het dan... slaapt ze wel goed?
Wat heeft de kliniek nog voor idee wat het zou kunnen zijn?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:44

Vivat schreef:
Jeetje Peet_Paneel gelukkig geen maagzweren maar wat is het dan... slaapt ze wel goed?
Wat heeft de kliniek nog voor idee wat het zou kunnen zijn?

Ja volgens mij wel. Altijd stro in de staart maar weinig in de manen.. dus ik denk niet vaak plat liggen?
Nee ik heb hun ook gevraagd. Nog geen duidelijk vervolg onderzoek genoemd nee. Ik ga vragen om in ieder geval bloedonderzoek te doen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:50

Femke_tweety, misschien een domme vraag maar waaraan zie je dat ze echt een opgeblazen buik heeft? Is ze niet gewoon wat dikker?

Gewoon een vraagje omdat die van mij de laatste tijd behoorlijk dik is geworden door het niks doen, maar ze knarsetand ook weer wat, dus is het geen opgeblazen buik ipv dik van het eten...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:00

Peet_Paneel schreef:
Ja volgens mij wel. Altijd stro in de staart maar weinig in de manen.. dus ik denk niet vaak plat liggen?
Nee ik heb hun ook gevraagd. Nog geen duidelijk vervolg onderzoek genoemd nee. Ik ga vragen om in ieder geval bloedonderzoek te doen.

Het klinkt voor mij als hormonale problemen. Is dat al onderzocht?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:38

Alleen in Holistische praktijk den hoek. Hormonale disbalans, druppen voor gehad en ging tijdje goed. Toen veulen gekregen dat verliep allemaal super ook. Maar het rijden is nog niet weer zoals 'vroeger' geweest.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:49

@naath86: Bij Tweet omdat het van de ene op de andere dag was. En op een plek waar in principe geen vet zit. En het klonk echt hol als je erop tikte. En uiteraard pijnklachten, heftig. Buik voelde echt als strakke ballon, vet of spier voelt echt anders.
Verder veel darmgeluiden en nog zo een en ander.

Maar dat was dus het darmgedoe vorig jaar, dat heeft hij niet meer zo eigenlijk. Niet de maagzweren, hoewel het wel gelijktijdig optrad. En waarschijnlijk op de een of andere manier wel samen gehangen heeft.

@peetpaneel. Op zich fijn dat het geen zweren zijn, aan de andere kant eigenlijk beroerd, omdatje nu nog niet weet wat er is dnen wat je ermee moet. Sterkte in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 28-02-15 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:50

Dan zou ik dat ook eens door een normale dierenarts laten controleren.

Hoe is haar tong? Opgezet?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:54

Nieren aan gedacht?
Rug?
Lever? (leverbot, jacobskruiskruid?)
Hormonaal?
Bekken? Kan na veulen/heftige bevalling wel eens iets scheef staan, geeft ellende.

Ik zou dit toch ook overleggen met een reguliere arts, bloedcheck?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:36

Femke_Tweety schreef:
Nieren aan gedacht?
Rug?
Lever? (leverbot, jacobskruiskruid?)
Hormonaal?
Bekken? Kan na veulen/heftige bevalling wel eens iets scheef staan, geeft ellende.

Ik zou dit toch ook overleggen met een reguliere arts, bloedcheck?

Nieren en lever zouden dan uit de bloedtest zichtbaar moeten worden toch? Verder ga ik de rest noemen maandag!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:44

Succes maandag! Ik hoop dat je gauw erachter komt wat er loos is..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:30

Mijn bestelling van Abler heb ik nu gewoon met 6 dagen! Wat gek he, dat het soms zo lang duurt en nu zo onwijs snel is..

Peet succes!!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:49

Dankjewel allemaal! Het gaat goed met haar alleen het eten moet nog beter. Ze belden net van de kliniek

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:00

De mijne had ook gaskoliek door de maagproblemen. Ook last van zn darmen, maar na twee kuren abler en goed voer (sanequi colon, ander voer blaast hij ook weer van op!) is dat eindelijk weg. Met ander voer kan het dus nog wel weer mis gaan, je ziet hem bijna letterlijk opblazen als een ballon. Een gasbuik staat idd strak en voelt echt anders dan een gewone dikke buik.
Maar bij hem werkte de omeprazol dus juist goed tegen dat opblazen ipv het te veroorzaken.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:04

Dankje Zwerte. Is dat voer ook laag in suiker en zetmeel en graanvrij toevallig?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:18

http://www.sanequi.com/nl/producten/colon.html
Hier kan de info vinden. Laag in suiker en zetmeel idd. Is alleen verkrijgbaar via dierenartsen en zeker niet goedkoop (alhoewel elk goed voer niet goedkoop is). Maar ik heb van alles getest en dit is het eerste voer in jaren waarmee hij keurige mestballen legt, dat heb ik bij hem nog nooit eerder gezien en ik ken hem al vanaf 6 mnd leeftijd (en hij is nu 8).
1 nadeel: het is max een half jaar houdbaar.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:39

Zwerte schreef:
Hier kan de info vinden. Laag in suiker en zetmeel idd. Is alleen verkrijgbaar via dierenartsen en zeker niet goedkoop (alhoewel elk goed voer niet goedkoop is). Maar ik heb van alles getest en dit is het eerste voer in jaren waarmee hij keurige mestballen legt, dat heb ik bij hem nog nooit eerder gezien en ik ken hem al vanaf 6 mnd leeftijd (en hij is nu 8).

Kan ik ook de samenstelling van het voer vinden op de site?

Voeren jullie ook olie? Is dit ook slecht voor de maag? Ik dacht aan misschien wat (lijnzaad)olie voor de droge mest..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:24

Droge mest kun je oplossen met een schepje bitterzout door het voer (ook wel magnesiumsulfaat).

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:43

Dikke tond Aimee? Wat kan dat betekenen?
Ze gaan bloedonderzoek doen uitgebreid en de baarmoeder/ eierstokken bekijken.
Jullie nog concrete onderzoek tips? Da wist verder ook niets om nog verder naar te kijken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:50

Ja, een dikke opgezette tong. Je kunt het merken doordat er weinig plek in de mond is door de dikke tong.
Dat kan duiden op een vitamine B12 tekort.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:24

Heftig Peet_Paneel, wellicht testen op cushing ook een idee? Aangezien dat ook verwarring brengt in de hormoonhuishouding......

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:14

Peet_Paneel schreef:
Zwerte schreef:

Kan ik ook de samenstelling van het voer vinden op de site?

Voeren jullie ook olie? Is dit ook slecht voor de maag? Ik dacht aan misschien wat (lijnzaad)olie voor de droge mest..

Ja dit staat ook op de site. Mag ik vragen waarom je niet even de moeite neemt om de link aan te klikken voor je zoiets vraagt? Want het staat er heel duidelijk. Pure interesse eigenlijk, want ik vraag het me heel vaak af, zie vaker mensen vragen stellen waarbij ik denk "dat antwoord had je zelf in een sec kunnen hebben, een reactie typen kost nog meer werk".

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:57

Zwerte; Ik kon de samenstelling niet vinden :? , sorry dan ! Ik zal nog eens zoeken.

Caballos: Cushing was ze nog te jong voor zei de DA.?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:18

Peet_Paneel schreef:
Zwerte; Ik kon de samenstelling niet vinden :? , sorry dan ! Ik zal nog eens zoeken.

Caballos: Cushing was ze nog te jong voor zei de DA.?

Geen sorry nodig hoor, ik vroeg het echt uit oprechte belangstelling. Ik ben nogal geinteresseerd in psychologie, vooral waarom mensen doen wat ze doen. Toevallig ben jij het eerste 'slachtoffer' aan wie ik het vroeg. Dat je het niet kon vinden is dus de reden. Heb je het inmiddels wel gevonden?
De regel boven het kopje 'voerschema' heeft een link naar de samenstelling.