[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 01:42

Hij krijgt nu voordroog. Één portie per dag meer om te zorgen dat hij op stal altijd wat heeft en het krachtvoer gehalveerd omdat het toch een stuk rijker is. Tot nu toe gaat dat prima, hij heeft gisteren onder het rijden zelfs niet meer gehoest.

Asdecoeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:17

Hoi :)

Ik heb niet gelezen elke paginas van dit topic, maar mijn paard altijd hoest 2 keer wanneer we beginnen werken. Dat is alleen 2 keer na 5 minutes of eerste stap, wanneer ik vraag de eerste draf.

De paarden zijn niet meer in paddock hele dag since Oktober, de weer is niet goede.

Tijdens de dag, Albatros niet hoest.

Wanneer de goede weer zal terug zijn, Albatros zal gaan uit in paddock voor de dag, en hij zal niet meer hoesten.

Wat kan ik geven aan Albatros voor deze klein hoesten in het begin van de training ?

Ik hoop je begrijp me, ik ben franstalig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:36

Ik heb je een pb met franstalige uitleg gestuurd! :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:28

Hoihoi,

Sorry dat ik zo in dit topic kom vallen. Maar ik ben even benieuwd of iemand mij kan helpen.

Sinds zaterdag heeft mijn paard een hoest, die vaak op komt als die gaat draven maar ook uit het niets in de stal. Ik geef hem nu een schepje knoflook en fenegriek door z'n voer heen. Ook is de DA langs geweest donderdag. Hij constateerde een keelontsteking, maar m'n paard heeft geen koorts. De DA raadde nat hooi aan en heeft mij een siroop gegeven die hij 1x daags moet krijgen. Voor de rest nog een broodje met tijmsiroop en een stuk summerfit koek voor de extra vitamines en mineralen in de avond.

Maar ik heb het idee dat het niet echt beter word. Paar andere paardje op stal hoesten ook, ze wisselen elkaar af. Maar helaas word die van mij niet beter. Ik rijd nu niet met hem, ik stap rond op straat of in de bak. Zijn stal word elke dag goed uitgemest en hij komt dagelijks buiten in de wei.

Nog iemand met een tip of advies? Alvast hartelijk bedankt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:01

Fenegriek en knoflook poeder? Dan liever nat maken. Staat paard op stro? Vervangen door bv vlas. Langer buiten zetten als het kan en een buitenbox regelen als je het ideaal Wilt hebben. Je kan ook morgen de dierenarts weer bellen voor advies.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:24

vuurneon schreef:
Fenegriek en knoflook poeder? Dan liever nat maken. Staat paard op stro? Vervangen door bv vlas. Langer buiten zetten als het kan en een buitenbox regelen als je het ideaal Wilt hebben. Je kan ook morgen de dierenarts weer bellen voor advies.

Fenegriek poeder en knoflook snippers. Die fenegriek doe ik vaak door de slobber heen, als ik het nat maak eet hij het niet op.
Hij staat op stro, mogelijkheid tot vlas/enz heb ik helaas niet. Dierenarts zei dat ik dinsdag moest bellen mocht het nog steeds niet over zijn.
Bedankt voor je reactie!

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:07

Sorry dat ik weer binnenval,maar Kiara is weer hervallen,ze heeft nu sinds november toen het begon al 4 kuren ventipulmin gehad,prednison,antibiotica kuur twee keer,een endoscopie waar niks uitkwam buiten een beetje taai slijm wat te verwaarlozen was,ze is op voordroog gezet,wat geen verschil maakte.Gisteren was ze sinds een week af van de zoveelste kuur ventipulmin en antibiotica en helaas s'morgens toen ik ging voeren hoeste ze weer en ze knijpt weer wat.Ze hoest niet constant,heb haar nu een keer of vier sinds gisteren gehoord.Ze heeft nooit koorts gehad of last van slijmen en snot,ik ben ten einde raad,heb er al een kapitaal aan behandelingen en medicijnen opzitten en het heeft niets geholpen!De veearts komt vanmiddag weer,maar ik heb mijn huilbuien al gehad :( :o ,ik weet het gewoon even niet meer.Het duurt nu al 5 maanden.
Iemand ervaring met dit soort hoesten?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:33

Misschien een rare vraag maar week je je voordroog ook? Ik moet mijn voordroog namelijk ook nat maken, anders hoest ze alsnog.

Moet het afkloppen maar die van ons doet het super. Ik heb er wel echt veel werk mee om haar goed te houden maar ze staat thuis dus ik kan echt alles eraan doen wat nodig is. Zij is nu bijna 20 en loopt volop in de wedstrijden met mijn dochter.

Mijn ervaring is echt dat als de omgeving niet optimaal is, je het niet onder controle kunt houden. Het komt echt heel precies.

Sterkte, ik snap dat je er wanhopig van wordt. :(:)

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:40

Ze staat imiddels niet meer op voordroog,ze was getest en het lag niet aan het hooi,dus vandaar ik niet meer weet waar ik moet zoeken :(

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:16

Ik kom mij hier ook even melden, en meelezen voor tips.

Sinds een kleine maand heb ik een nieuwe pony. Sinds een week hoor ik hem af en toe (droog) kuchen tijdens inspanning. Geen slijm of snot, kucht ook niet op stal. Alleen als ik hem laat bewegen, zowel binnen of buiten. Hij oogt fit en gezond.

Contact gehad met de DA, omdat hij geen groen slijm enz heeft moest ik het even aankijken en na een week nog een keer contact opnemen als het niet over is.

Bij zijn vorige eigenaar kreeg ie hooi op de grond, bij mij in een net. Kan het daarmee te maken hebben? Ik ga het hooi in ieder geval op de grond leggen in een speciekuip of bak. En misschien een deel vervangen door Hartog grasmix, daar zit geen stof in. Alhoewel het hooi wat hij krijgt ook niet stoffig is, de rest heeft nergens last van.

Iemand een idee?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:41

Toen ik mijn pony kocht (oktober 2013) stond zij op een stal waarbij ze een aantal uur per dag buiten liep en verder in een ruime, lichte en goed geventileerde box stond. Ze begon met hoesten een paar weekjes na aankoop. Ik heb van alles geprobeerd; verschillende kuren van de dierenarts, hooi nat maken, kuil voeren, 1000 soorten poeders en supplementen.. Wisselen naar een buitenbox. Maar niks hielp echt heel goed en het hoesten kwam steeds terug. Soms veel en soms alleen bij het rijden een paar kuchen. Maar volgens mijn dierenarts is elke keer dat een paard hoest schadelijk.

Sinds een maand of 10 staat ze 24/7 buiten (afgewisseld wei en grote paddock) en ik hoor haar nooit meer. Het hoesten is helemaal over. Ik voer voordroogkuil bij en Pavo Care 4 life (kruidenmengsel)
Voor mijn pony was dit dus de enige echte oplossing. Ze is super fit, gezond en heeft enorm veel looplust terwijl ze eerst echt een veel mindere conditie had.

Als het erg slecht weer is gaat ze een nachtje of middag naar binnen (nooit langer dan 12 uur). Dan strooi ik een paar uur van tevoren op en het grote buitenluik staat dan al een paar uur open en laat ik ook open als mijn pony erin staat. Ik merk dat ze enorm veel briest en snuift als ze weer naar buiten mag dus heb 't idee dat het 24/7 buiten staan écht de oplossing is (voor mijn pony dan!)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:45

Hij gaat pas rond april weer 24/7 naar buiten. In de winter is dat geen optie hier, en bij zijn vorige eigenaar stond hij ook altijd 's nachts op stal. Maar ik ben wel benieuwd of het verschil gaat maken :) Al hoop ik dat hij er dan natuurlijk alweer vanaf is, want hij heeft het verder dus blijkbaar ook nooit gedaan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:42

Nou vandaag een positieve dag! Ik heb hem aan de longe gehad en expres na het warmstappen even flink laten werken om het hoesten uit te dagen. Maar hij heeft maar 1 kuchje gegeven. En een paar tevreden briesjes :) hopelijk zet dit door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:37

Mijn pony is al ruim 2 jaar van hoest af sinds hij van stal af is en weer 24/7 buiten woont.
Nu kreeg hij voordroog/kuil, waar hij moddervet van wordt.
Dus proberen we nu weer hooi.

Is er kans dat dit goedgaat of is dit vragen om problemen...

Vind het echt drama, want voordroog kan dus eigenlijk ook niet....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:33

Als je droog hooi geeft vraag je om problemen want dan dwarrelen de schimmelsporen zo haar luchtwegen in. Tenzij je het hooi even weekt voor je het geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:54

ik weet dus niet 100% zeker of het hoesten destijds door hooi kwam.
Alle paarden op stal waren aan de hoest, paard die er daarvoor stond ook, eigenaar ook.
Er waren ook vermoedens van schimmels oid in de muren(bedompt)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:32

Ik zou het risico niet nemen en hooi natmaken door onder te dompelen. De longen kunnen zo weer getriggerd worden namelijk. Die hebben wel onthouden dat ze erop moeten reageren.

Ik dacht ook na een tijd weer droog, goed hooi te voeren. Kon binnen een paar dagen de dierenarts bellen voor weer prednisolon want beestje kreeg amper lucht. Dierenarts zei ook: noooooooit! Meer dat risico nemen. Je maakt meer kapot dan lief is daardoor. Longblaasjes herstellen niet als ze kapot zijn.

Dus dan maar die 5 minuten extra per voerbeurt nemen om het hooi onder water te dompelen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:15

Kiara04 schreef:
Ze staat imiddels niet meer op voordroog,ze was getest en het lag niet aan het hooi,dus vandaar ik niet meer weet waar ik moet zoeken :(

Krijgt ze hier nog voer naast? Brok/muesli/luzerne

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:18

Bij mijn paard is het nu aardig rustig. Ik voer nu omega 3 olie van Effektri bij en ze krijgt de Paardendrogist Luchtwegen mix. Een enkele keer hoor ik een kuch. Misschien een idee voor anderen hier? Ik geef voer zonder luzerne stengels, ze krijgt alleen hooi (wordt niet nat gemaakt, al regent het soms wel nat) en Höveler slobber.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:19

Ik ben nog steeds erg te spreken over Mucolyt van St. Hippolyt. Die van mij reageert er heel goed op en heeft sindsdien geen kuchje meer gegeven.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:01

Mette,ja ze krijgt kruidenmuesli voor de luchtwegen en eiwit arme onderhoudsbrok,en verder s'middags wat wortels.Ze hoest nog steeds af en toe :(

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:46

@ kiara04, heb je wel eens nagedacht over rhino?? Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad, ging ook maar niet over. Bleek achteraf dat de mijne rhino had. Ook geen koorts, af en toe lichte verhoging. hoesten uit niks, niks hielp en werd alleen maar erger. Totdat ik bij de juiste veearts kwam die al in de gaten had wat er aan de hand was aan de tel. toen ik het verhaal uitgelegd had
Met kuurtjes als ventipulmin prednisolon enz leek het steeds beter te worden, maar als de kuur afgelopen was, ging het weer slechter. Ze had toen ook geen snot enz.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:17

Heeft mijn veearts allemaal nagekeken,maar buiten wat slijm op de rechterlong is niks te vinden :(

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:23

Minifries ik ben wel heel benieuwd welke arts en wat voor medicatie geholpen heeft. Zag toevallig laatst ook iemand die daar melding van maakte en zij was vlgs mij bij een engelse va uitgekomen. Wij hebben er hier ook 1 die soms wat verhoging heeft en problemen met zijn luchtwegen. Je blijft toch altijd zoeken naar DE Oplossing.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:03

De medicatie was heel simpel, inenten, 3 maand later weer een enting, antibioticakuur, pilletjes door het water en een hoestpoedertje, hoe de pilletjes en de poeder heetten weer ik niet meer. een paar maand later was het helemaal klaar en sindsdien heeft ze nooit meer gehoest. Ik laat haar daarom nu ook jaarlijks enten tegen rhino, want deze ellende wil ik nooit maar dan ook nooit meer. Het gekke was dat andere paarden ook aan het hoesten waren. Op de dag dat ik haar kocht hoestte ze wat, maar de andere paarden ook en veearts geweest en zei gewoon een verkoudheid. alle paarden kregen een ab kuurtje en waren zo weer klaar. Die veearts vond het niet nodig om bij de mijne te gaan kijken die een paar 100 meter verderop stond... Dus ja, heb meerdere maken in angst en spanning gezeten omdat niemand meer wist wat dit nou was. Enorm veel troep moeten geven wat achteraf dus alleen maar de symptomen onderdrukten en niet de oorzaak weg haalden. Ze had dus helemaal geen snotneus, flinke hoestbuien, bij iets inspanning al flink aan het hoesten. Af en toe lichte koorts, maar niet ernstig. Ze dachten eerst dat het probleem in de luchtpijp zat, daarna zat het in de keel, toen in de longen, daarna zeiden ze dat ze dampig was, toen was het weer geirriteerde luchtpijp... Werd er echt moedeloos van. Steeds weer wat anders. Alle andere veeartsen hebben me toen wel bang gemaakt, kon er nog weinig mee doen, was meer een paard als grasmaaier nu enz. En nu een jaar verder heb ik een gezonde mooie dame die enorm gezond en vrolijk is en glimt als een spiegeltje, maar het belangrijkste, ze hoest niet meer. Al met al heeft dit gedoe 8 maanden geduurd