[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:15

Boomerang, gelijk doen. Wij hebben een haflinger de flinke sprongen vooruit heeft gedaan op de glucobalance. Eerst samen met magnesium en nu alleen nog glucobalance. Magnesium houden we nog even achter de hand. Paard is vrolijk, vetophopingen minder, minder stijfheid en valt nog steeds wat af.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:00

Goede berichten dus! Nu zag ik dat ik het magnesium supplement nog mag verhogen naar 2 schepjes per dag. Dat ga ik ga morgen eerst eens opvoeren, die pot heb ik in huis.

Twijfel nog even verder, deze week even de dubbele dosis magnesium aankijken

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:29

Hebben jullie enig idee welk biotine supplement ik veilig aan mijn IR paardje kan voeren?

Haar hoefkwaliteit is nooit echt goed geweest dus ik gaf ze in het verleden wel eens biotine bij, maar sinds ik weet dat ze IR is let ik heel erg op de ingrediënten van voeding en supplementen enzo en het valt me op dat er praktisch overal suiker (glucose, dextrose, melasse, ...) aan wordt toegevoegd.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:58

Bij de jaarlijkse check-up is de IR in het bloed gemeten en dit kwam eruit

Glucosemetabolisme
Glucose nuchter 74 ----- 62 - 134 mg/dl

Hormonologie - bloed
Insuline 35,7 ----- 10,0 - 30,0 mU/l

Volgens de DA is dit eigenlijk zeer goed voor een IR paard *\o/*

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:54

Dat is mooi nieuws Mandyke!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:04

Oh ja! Het paard heeft geen krachtvoer ofzo gekregen (krijgt ze trouwens nooit!), wel heeft ze gewoon onbeperkt hooi/voordroog gegeten zoals ze altijd krijgt. Er was dus niets aan het dieet veranderd speciaal voor de bloedtest.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:06

Hallo,
Ook ik meld mij hier.
Paard is 1,5 jaar geleden bevangen geweest en had zomerexceem.

Nu had hij een knak in zijn schouder Osteopaat erbij gehaald welke ook warmte foto's heeft gemaakt. Hier op waren er wat verzuringen te zien in de benen. En de nieren kwamen duidelijk naar boven waardoor ze mij aanraden mijn haf te laten testen op IR.

Ga dadelijk het topic even goed doorlezen voor info en mogelijk ga ik jullie daarna wat vragen stellen. Ik hoop dat dat goed is?

Groetjes

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:32

De site van dat lab doet het niet in de begin post. Waar het bloed getest gaat worden.

Ik had namelijk ooit ergens gelezen dat een paard nuchter en in de ochtend getest moet worden. Die van mij zet dan de hele boel op stelte geen optie dus.
Kan ik dan ook hem overdag niks voeren en daarna dan testen begin van de avond? Hoelang mag hij dan niks eten? Hij is altijd heel relaxt zowel op stal als in de paddock waar hij overdag staat.

Ik verwacht eigelijk dat hij het heeft en wil ik het goed aan gaan pakken alvast voor dat hij getest word zodat het een beetje onder de duim blijft. Is dit aan te raden?

Hij eet nu:
O: hooi
O: Safe and sound 125 gram en suplement daily vit and min van dodsen and Horrel
m: Hooi
A: Hooi
A: Safe and sound 125 gram en suplement daily vit and min van dodsen and Horrel
N: Hooi

Wat vinden jullie al goed op weg?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:12

Ik lees al een tijdje mee, JannePauli heeft wel heel mooi beschreven wat onder nuchter verstaan wordt. Dit gaat niet perse over hooi, maar vooral over brok.
Even gezocht: Onderwerp: Centraal: Insulineresistentie

Ash_, die van jou gaat niet het gras op?

Ik zit er ook over te denken te laten testen op IR. Mag ik vragen wat jullie totaal kwijt waren voor het testen en opsturen naar de GD?
Kun je er vanuit gaan dat elke veearts dit correct uitvoerd?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:04

Ik heb het net via de gewone DA laten testen in de jaarlijkse check-up. Algemeen bloedonderzoek + testen op IR kostte me zo'n 60€ (excl visite DA)
Dit is dus niet via de GD gegaan want ik ben van België.

Mijn paard heeft gewoon hooi gegeten zoals ze altijd eet, zowiezo krijgt ze geen krachtvoer e.d., dus ik heb niets veranderd qua 'dieet' speciaal voor de bloedtest.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:30

Dyonne, nee die van mij komt niet op het land. Enkel de paddock.

Ow ik dacht echt dat ze helemaal niks mochten eten. Vond ik al zo gek.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:50

Mandyke, dat is niet duur. Ik kreeg voor alleen IR onderzoek 120 euro te horen.
Hier voer ik ook geen krachtvoer meer, alleen beetje Spillers Happyhoof met Marstall Force voor de vitaminen/mineralen.
Ash, dan lijkt het me prima voedinsschema. Krijgen ze 2x per dag 'brok' op stal dat je ook 2x voert?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:05

Ze krijgen 2 keer "krachtvoer" maar hij krijg dan 2 keer S&S met het suplement.
Ze krijgen dan eerst vroeg in de ochtend hooi, 2 uurtjes later Krachtvoer
en zo ook weer in de avond.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:17

kende dit topic al wel , las af en toe mee ...
Nu ik de OP weer eens gelezen heb , heb ik een vraagje !
Mijn merrie is IR , vervet makkelijk , krijgt jeuk .
Houdt dit onder controle door suiker arm te voeren , te smeren met MTG en vorig jaar gebruikte ik een SIH deken .
Echter ben ik dit seizoen vroeg Gluco Balance gaan geven eerste week 1 schepje en toen een half , daarna om de dag een heel schepje , ging heel goed zelfs zonder deken !
Nu krijgt ze helaas toch minimaal jeuk dus stalhouder gaat dagelijks GB geven over de bietenpulp omdat ik haar niets extra wil voeren ivm dik worden !
Vraag is : vorige week had ze ineens wat opgezette uiers , ik dacht is hormonaal omdat ze hengstig is en haar bjna.2 jarige dochter loopt bij haar buiten ...
Nu lees ik dat IR ook een oorzaak kan zijn ....
Wat denken jullie en hoe kan ik het evt zwart op wit krijgen ??
Bedankt alvast

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:54

Kan iemand mij vertellen of door IR gewrichten kunnen gaan knakken door de verzuring?

Osteopaat is overige week geweest. Week rust gehad en gister mocht ik weer langzaam aan gaan longeren maar hij heeft nog steeds die knak in zijn schouder :(
Maar me er echt zorgen om.
Kan dat komen door IR? Ze verwees me namelijk door om de test te doen omdat op de warmte foto's te zien was dat hij verzuring heeft in zijn benen. Zijn schouder (waar de knak zit) was wel watr warmer maar niet zorgwekkend. Eerst dacht ze dat het kwam door wervels in zijn rug die geblokkeerd zaten maar hij heeft het dus nog steeds.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:11

IR en verzuring hebben niks met elkaar te maken. Waar het wel mee te maken heeft is te weinig beweging na 'werk' - in mijn opvatting is het advies van de osteo dan ook niet goed: noch rust, noch opeens gaan longeren draagt iets bij aan het herstel.

Het knakken wat je hoort kan gebrek aan gewrichtsvloeistof zijn- dat kun je stimuleren door rustig en dagelijks werk: bijvoorbeeld een half uurtje op je paard gaan zitten en rustig, ononderbroken stappen. Niet draven, niet galopperen, gewoon in een stug tempo stappen. Iedere dag een half uur (minstens) in de bak of nog leuker: lekker buiten.
Verzuring ontstaat door melkzuur dat in de spieren achterblijft na inspanning. Doe je geen 'cooling down' ( rustig uitstappen) na flink werk, dan blijft het in de spieren achter en dan kan zelfs pijnlijk voelen ( denk aan spierpijn).

In beide gevallen dus gewoon gaan bewegen- dat is ook prima voor de IR omdat suikers in het bloed bij beweging verbruikt worden en dus geen insuline triggeren.

Wel een goed idee is om op IR te laten testen !

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:33

Dat gebrek aan gewrichtsvloeistof of onvoldoende viscositeit (stroperigheid) van de gewrichtsvloeistof kan je ook verbeteren door een gewrichtssupplement te nemen met een hoge dosering Hyaluronzuur HA (let wel dat je de soort kiest die ook opneembaar is) in combinatie met onbelaste beweging (stappen aan de hand).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:16

JP maar ik weet van diabetes (heb ik zelf namelijk ook) dat er wel degelijk verzuring op kan treden.
Wat bedoel je met opeens longeren? Het is opgebouw met stappen aan de hand.

Dat veel stappen en dergelijke deed ik voorheen ook altijd. Heb hem nooit overbelast of iets dergelijks. Hij staat zowieso buiten de hele dag en ik stap hem altijd goed in en uit. Waarom heeft hij het dan plotseling? Is dan toch onverklaarbaar?

Ga hem zowieso laten testen indd.

Is het een optie glucohorse aan hem te gaan geven?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:08

Hier een kopie van paardnatuurlijk over verzuring van de spieren door koolhydraten.

Koolhydraatverbranding kan bij gebrek aan voldoende zuurstof tot verzuring van de spieren leiden.

Het is dus wel mogelijk. Volgens mij niet in die maten dat het aan je paard te zien is maar wel op thermografische beelden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:38

ja en tekort aan magnesium kan weer zorgen voor slecht zuurstof transport!
altijd verstandig om een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen waar ook gekeken word naar tekorten in mineralen zoals magnesium en selenium/vitamine E
die laatste geven namelijk ook spierproblemen :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:53

Ash_ schreef:
JP maar ik weet van diabetes (heb ik zelf namelijk ook) dat er wel degelijk verzuring op kan treden.

Dat veel stappen en dergelijke deed ik voorheen ook altijd. Heb hem nooit overbelast of iets dergelijks. Hij staat zowieso buiten de hele dag en ik stap hem altijd goed in en uit. Waarom heeft hij het dan plotseling? Is dan toch onverklaarbaar?

Ga hem zowieso laten testen indd.

Wat wel vaak voorkomt bij IR is een te trage schildklier....die kan wel voor spier en gewrichtsklachten zorgen.Bij mensen ook trouwens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:58

Citaat:
JP maar ik weet van diabetes (heb ik zelf namelijk ook) dat er wel degelijk verzuring op kan treden

Ik vraag me echt af of dat nu wel zo is.. de humane vorm van diabetes is niet 100% te vergelijken met IR bij het paard - de verzuring die bij mensen kan optreden wordt vnl veroorzaakt door het hoge koolhydratenaandeel en een gebrek aan vezels in de mensenvoeding. Dat gaat niet op voor een paard, wiens dieet voornamelijk uit vezelachtig materiaal bestaat en, zolang het paard geen krachtvoer (= graan= koolhydraten) krijgt, lijkt me het niet 1 op 1 vergelijkbaar.
Maar omdat ik graag alles wil weten, ga ik 't wel verder uitpluizen :)
Citaat:

Dat was gebaseerd op wat je zelf schreef: eerst een week rust, dan longeren..

Citaat:

Dat zou ik niet doen als je wilt weten wat er aan de hand is. Dus eerst testen en dan pas maatregelen nemen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:49

Jannepauli schreef:
Citaat:
JP maar ik weet van diabetes (heb ik zelf namelijk ook) dat er wel degelijk verzuring op kan treden

Ik vraag me echt af of dat nu wel zo is.. de humane vorm van diabetes is niet 100% te vergelijken met IR bij het paard - de verzuring die bij mensen kan optreden wordt vnl veroorzaakt door het hoge koolhydratenaandeel en een gebrek aan vezels in de mensenvoeding. Dat gaat niet op voor een paard, wiens dieet voornamelijk uit vezelachtig materiaal bestaat en, zolang het paard geen krachtvoer (= graan= koolhydraten) krijgt, lijkt me het niet 1 op 1 vergelijkbaar.
Maar omdat ik graag alles wil weten, ga ik 't wel verder uitpluizen :)
Citaat:

Dat was gebaseerd op wat je zelf schreef: eerst een week rust, dan longeren..

Citaat:

Dat zou ik niet doen als je wilt weten wat er aan de hand is. Dus eerst testen en dan pas maatregelen nemen.

Hey,
Bedankt voor je reactie's. Ben ik ook erg benieuwd naar hoe dat precies zit. Ga daar ook verder naar zoeken hoe of wat. (ben verder nog niet echt thuis in IR voor paarden dus misschien trok ik te snel conclusie's. Welke wel gebasseerd was op het feit dat een osteopaat/veearts dit tegen mij zei)

Nee in de week toen ik de kank hoorde heb ik hem op advies even op rust gezet. Na een week weer gaan stappen aan de hand dit 2 weken gedaan en daarna gelongeerd rustig aan. (vandaag een halfuurtje onder de man gestapt) Mogelijk was dat wat onduidelijk :P

Geeft de glucohorse een vertekend beeld aan bloedtesten? Is het wel verstandig om door te gaan met rijden en dergelijk met oog op de knak?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:04

Net het topic goed aan het doorlezen. Nou las ik dat een drainagekuur af te raden is omdat het dan gaat schommelen. Die van mij heeft dit dus wel gehad. Kan hij hier schade van opdoen? Na die kuur is ook die knak begonnen.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:21

Mandyke schreef:
Bij de jaarlijkse check-up is de IR in het bloed gemeten en dit kwam eruit

Glucosemetabolisme
Glucose nuchter 74 ----- 62 - 134 mg/dl

Hormonologie - bloed
Insuline 35,7 ----- 10,0 - 30,0 mU/l

Volgens de DA is dit eigenlijk zeer goed voor een IR paard *\o/*

Ik post ook maar weer eens wat voortgang van ons na de test van de GD die ik heb laten doen op 6 maart dit jaar. ( Kosten waren voor mij overigens € 100,05 inclusief visite van de DA + bloedtest voor mineralenhuishouding).

Even bovenstaande gequote, mijn fjord had een insuline van 20.4 en dat was een dood vogeltje aan een touwtje waar ik geen meter mee rijden kon laat staan dat hij zelf ergens zin in had. Gek dat ieder paard op een ander insuline/glucosepeil iets laat zien.

Hoe het ons momenteel vergaat, sinds de uitslagen halverwege maart gestopt met de brokken en het kuilvoer. Hij gaat nog wel hele dagen de weide op en staat 's avonds/ 's nachts in een stro-bed wat hij niet eens geheel verslind ( dat dacht ik nl van wel). Ik geef Magnesium door de Daily Plus van Pavo die ik nu voer en daarnaast eet hij een Pavo koek per dag wanneer de andere paarden krachtvoer krijgen.

Mijn fjord is inmiddels 60/70 kilo kwijt :wow: , is weer actief, vrolijk en ontdeugend. Zijn basisconditie kwam weer snel boven drijven, ik ben vanaf de prik-dag elke dag ohz gaan stappen, blokje rond de stal van 35 minuten en daarbij wat draf en later galop- werk gaan oppakken.

Afgelopen weekend heb ik hem zelfs na een jaar weer gestart in de M1 dressuurring en vorig weekend heeft hij een TREC wedstrijd mee gedaan hij heeft weer plezier en wil tot werken. Echt ontzettend blij mee :j

Wat ik nog wil aanpassen is de Daily Plus van Pavo misschien vervangen voor Marstall Vito of de Sound & Safe en ik heb toch een pot Glucobalance aangeschaft om te kijken wat het doet. Mijn magnesium is denk ik over een week of 3 leeg en dan ga ik over.

Last but not least moet ik ook bekennen dat ik bij mezelf het eea verandert heb :o , ik zorg nu echt voor 4x per week goede beweging. Dressuurles, verenigingsles , zondagse bosrit met lekker tempo en een goede longeersessie per week. Meer ritme als voorheen.